Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 31
  1. #1
    Awatar vipol

    Dołączył
    Sep 2009
    Mieszka w
    EPWA EPBC

    Domyślnie Kontakty wieża - samolot po polsku


    Polecamy

    Słuchając rozmów wieży z pilotami samolotów zauważyłem, że niekiedy są prowadzone po polsku. Przed chwilą zasłyszałem rozmowę wieży z Lotem LO3807. Chciałem się dowiedzieć kiedy piloci z wieżą mogą się porozumiewać po polsku?
    Pozdrawiam.
    Panasonic DMC-FZ38
    Znany także jako Spawacz ;)

  2. #2
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Część kontrolerów odpowiada pilotom po polsku, jeśli ci po polsku się zgłoszą. Część kontrolerów odpowiada w zasadzie tylko po angielsku. Była tu kiedyś dyskusja na temat tego, kto i dlaczego decyduje o wyborze języka ale skończyła się niczym.

    Ja osobiście uważam, że powinno się używać jedynie angielskiego.

  3. #3
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Atco Zobacz posta
    Część kontrolerów odpowiada pilotom po polsku, jeśli ci po polsku się zgłoszą. Część kontrolerów odpowiada w zasadzie tylko po angielsku.
    A sa tez tacy co odpowiadaja po polsku gdy zaloga zglosi sie po angielsku - tak zeby byla jasnosc w temacie.

  4. #4
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Zgodnie z przepisami Polski i Angielski sa na rowni obowiazujace w polskiej przestrzeni pow, a jezyk korespondencji wybiera pilot przy pierwszym kontakcie z dana jednostka ATC (tak przynajmniej pamietam, chyba ze cos sie ostatnio zmienilo). Jako ciekawostka, kiedys w trzecim obowiazujacym jezykiem byl Ruski.. Co do tego kiedy ktory uzywac - jesli jest duzy ruch i/lub na czestotliwosci sa anglojezyczne samoloty, to raczej wypada sie zglosic po angielsku, zeby wszyscy uzytkownicy rozumieli. jesli jest spokoj (najczesciej na "lokalnych" TWR), to zwykle sie zglaszam po polsku - bo tak wygodniej, a i polska frazeologie warto czasem potrenowac . Tak samo przekazywanie bardziej zlozonej korespondencji 'otwartym tekstem' po Ang. to czasami sztuka dla sztuki - najpierw jeden sie nameczy, zeby przetlumaczyc i nadac, a drugi zeby odebrac i zrozumiec. Czasem latwiej i sprawniej sie dogadac po polsku...

    P.S. O tym, ze mozliwosc rozmawiania z ATC we wspolnym jezyku jest czasem pomocna moze chociazby swiadczyc ponizsza, autentyczna scenka z dzisiaj:

    AMD TWR: "JET2509, cleared to land RWY 23"
    Ja: "Cleared to land, JET2509"

    (jakies 2 minuty pozniej)

    Ja: "Tower, JET2509, please confirm taxiway to vacate after landing?"
    AMD TWR: "JET2509, cleared to land"
    Ja: "Which taxiway do you want us to vacate after landing?"
    AMD TWR: "JET2509 Wind 200 at 5 knots"
    Ja: @#$%^^W@ (pod nosem)
    inny samolot: "Tower, he is asking where to vacate after landing..."
    AMD TWR: (cisza...)

  5. #5
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez layoverlover Zobacz posta
    AMD TWR: "JET2509, cleared to land RWY 23"
    Ja: "Cleared to land, JET2509"

    (jakies 2 minuty pozniej)

    Ja: "Tower, JET2509, please confirm taxiway to vacate after landing?"
    AMD TWR: "JET2509, cleared to land"
    Ja: "Which taxiway do you want us to vacate after landing?"
    AMD TWR: "JET2509 Wind 200 at 5 knots"
    Ja: @#$%^^W@ (pod nosem)
    inny samolot: "Tower, he is asking where to vacate after landing..."
    AMD TWR: (cisza...)
    YouTube - Airplane -Roger-Victor-Over

  6. #6

    Dołączył
    Jun 2009

    Domyślnie

    W Polsce pilot może rozmawiać z ATC po angielsku lub polsku. Niektóre linie zalecają załogom używanie tylko angielskiego.
    P.S.
    Jesteś pewien, że słuchałeś wieży? Nie każdy kontroler siedzi na wieży.

  7. #7
    Awatar vipol

    Dołączył
    Sep 2009
    Mieszka w
    EPWA EPBC

    Domyślnie

    A czy taka możliwość nie spowoduje przypadkiem wypadku takiego jak był we Francji, że piloci francuskich samolotów już nie mówią u siebie w swoim języku?
    Pozdrawiam.
    Panasonic DMC-FZ38
    Znany także jako Spawacz ;)

  8. #8
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez thewho Zobacz posta
    A sa tez tacy co odpowiadaja po polsku gdy zaloga zglosi sie po angielsku - tak zeby byla jasnosc w temacie.
    U mnie jak bum cyk cyk takich nie ma, a praca taka że spotykam tych ludzi na imprezach integracyjnych jeśli akurat takowe są.

  9. #9

    Dołączył
    Dec 2008
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    Kiedyś chyba było coś takiego, że przy złej pogodzie kontrola rozmawiała z samolotami (polskimi) w polskim języku, żeby było łatwiej bodajże. To chyba gdzieś tutaj na forum było

  10. #10
    Awatar kszyhu77

    Dołączył
    Jun 2007
    Mieszka w
    EGKB / BQH

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez layoverlover Zobacz posta
    Zgodnie z przepisami Polski i Angielski sa na rowni obowiazujace w polskiej przestrzeni pow, a jezyk korespondencji wybiera pilot przy pierwszym kontakcie z dana jednostka ATC (tak przynajmniej pamietam, chyba ze cos sie ostatnio zmienilo). Jako ciekawostka, kiedys w trzecim obowiazujacym jezykiem byl Ruski.. Co do tego kiedy ktory uzywac - jesli jest duzy ruch i/lub na czestotliwosci sa anglojezyczne samoloty, to raczej wypada sie zglosic po angielsku, zeby wszyscy uzytkownicy rozumieli. jesli jest spokoj (najczesciej na "lokalnych" TWR), to zwykle sie zglaszam po polsku - bo tak wygodniej, a i polska frazeologie warto czasem potrenowac . Tak samo przekazywanie bardziej zlozonej korespondencji 'otwartym tekstem' po Ang. to czasami sztuka dla sztuki - najpierw jeden sie nameczy, zeby przetlumaczyc i nadac, a drugi zeby odebrac i zrozumiec. Czasem latwiej i sprawniej sie dogadac po polsku...

    P.S. O tym, ze mozliwosc rozmawiania z ATC we wspolnym jezyku jest czasem pomocna moze chociazby swiadczyc ponizsza, autentyczna scenka z dzisiaj:

    AMD TWR: "JET2509, cleared to land RWY 23"
    Ja: "Cleared to land, JET2509"

    (jakies 2 minuty pozniej)

    Ja: "Tower, JET2509, please confirm taxiway to vacate after landing?"
    AMD TWR: "JET2509, cleared to land"
    Ja: "Which taxiway do you want us to vacate after landing?"
    AMD TWR: "JET2509 Wind 200 at 5 knots"
    Ja: @#$%^^W@ (pod nosem)
    inny samolot: "Tower, he is asking where to vacate after landing..."
    AMD TWR: (cisza...)
    kolego, wyglupiasz sie czy piszesz powaznie?? jeszcze nie wyladowales a juz pytasz, w ktorym miejscu masz opuscic droge startowa??

  11. #11
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez kszyhu77 Zobacz posta
    kolego, wyglupiasz sie czy piszesz powaznie?? jeszcze nie wyladowales a juz pytasz, w ktorym miejscu masz opuscic droge startowa??
    A co w tym dziwnego?
    I nie takim tonem do adresata bo sie troche blaznisz w tym momencie

  12. #12
    Awatar dzikun

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPSC

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez kszyhu77 Zobacz posta
    kolego, wyglupiasz sie czy piszesz powaznie?? jeszcze nie wyladowales a juz pytasz, w ktorym miejscu masz opuscic droge startowa??
    A to jakiś błąd?

    Bo jakbyś kiedyś leciał do mnie do Szczecina, a zapomniałbym Ci powiedzieć gdzie zwolnić, to lepiej spytaj - może unikniesz zbędnych 3 km kołowania potem.

  13. #13
    ModTeam
    Awatar egon.olsen

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA
    Wpisów
    46

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez thewho Zobacz posta
    A co w tym dziwnego?
    I nie takim tonem do adresata bo sie troche blaznisz w tym momencie
    Może kolega sympatyczny jest instruktorem
    Pozdrawiam
    Krzysztof Moczulski


  14. #14
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez kszyhu77 Zobacz posta
    kolego, wyglupiasz sie czy piszesz powaznie?? jeszcze nie wyladowales a juz pytasz, w ktorym miejscu masz opuscic droge startowa??
    ROTFL. Co jak co, ale taki tekst w stosunku do L. to lekka przesada. Pomijając do kogo była skierowana to pokazałeś, że nie masz pojęcia o czym mówisz, a właściwie to stawiasz jakieś zarzuty.
    Co dziwnego jest w tym, że pilot (np. w niejasnej sytuacji) pyta o potwierdzenie preferowanego zjazdu przez ATC? Nic.
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  15. #15
    Awatar kszyhu77

    Dołączył
    Jun 2007
    Mieszka w
    EGKB / BQH

    Domyślnie

    do wszystkich odpowiadajacych po moim poprzednim poscie: czy widzicie gdzies jakis podtekst tutaj?? jakas ironie?? jesli widzicie to najwidoczniej sami ja tam dodaliscie. ja zapytalem serio, ze wzgledu na to, ze nigdy wczesniej sie z takim czyms nie spotkalem, nawet teoretycznie. zle zapytanie moze?? dlaczego dopatrujecie sie zaraz jakichs podtekstow?? to bylo po prostu pytanie, ale jesli nawet pytania nie wolno tutaj juz umiescic to wypadaloby mi sie wogole tu nie odzywac.

  16. #16
    Awatar clmisiu

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Kraków, Gorce

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez kszyhu77 Zobacz posta
    do wszystkich odpowiadajacych po moim poprzednim poscie: czy widzicie gdzies jakis podtekst tutaj?? jakas ironie?? jesli widzicie to najwidoczniej sami ja tam dodaliscie. ja zapytalem serio, ze wzgledu na to, ze nigdy wczesniej sie z takim czyms nie spotkalem, nawet teoretycznie. zle zapytanie moze?? dlaczego dopatrujecie sie zaraz jakichs podtekstow?? to bylo po prostu pytanie, ale jesli nawet pytania nie wolno tutaj juz umiescic to wypadaloby mi sie wogole tu nie odzywac.
    kolego, wyglupiasz sie czy piszesz powaznie?? jeszcze nie wyladowales a juz pytasz, w ktorym miejscu masz opuscic droge startowa??
    Według mnie po prostu kolegę wyśmiałeś.

  17. #17

    Dołączył
    Jul 2008
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Kszyhu77 wygłupiasz się czy mówisz poważnie? Wyśmiałeś kogoś doświadczonego, a potem głupio się tłumaczysz?

    Może teraz łatwiej Ci będzie zrozumieć różnicę.

  18. #18
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    No dobra, juz luz... :-)

    Tak jak koledzy napisali - dobrze jest zawczasu wiedziec w ktora droge sie opusci pas, a jeszcze lepiej uzgodnic to uprzednio z ATC. Dzieki temu skraca sie kolowanie, ogranicza czas przebywania na pasie, wreszcie pozwala sie odpowiednio wpasowac w ruch samolotow na ziemi (zdarzylo mi sie np. kiedys zjechac ATRem 42 we FRA w pierwsza dostepna twy na 07L, przez co "ground" musial przekierowac dookola 3 Jumbo-jety kolujace do startu - pani kontroler nie byla zachwycona nasza demonstracja krotkiego ladowania ) Reasumujac, w przeciwienstwie do FS X, w "realu" jest nieco wiecej niuansow do ogarniecia i nie wszystko odbywa sie ksiazkowo...

    Pzdr!
    L.
    Ostatnio edytowane przez egon.olsen ; 23-10-2009 o 10:10 Powód: lit. wreszcie

  19. #19

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez layoverlover Zobacz posta
    jechac ATRem 42 we FRA w pierwsza dostepna twy na 07L, przez co "ground" musial przekierowac dookola 3 Jumbo-jety kolujace do startu
    3:0 dla wiatraków.

  20. #20
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez aaben Zobacz posta
    3:0 dla wiatraków.
    Niestety na podjesciu jak sa przed nami to oni nas poniewieraja

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •