Pokaż wyniki od 1 do 6 z 6
Like Tree1Likes
  • 1 Post By wegi

Wątek: ETOPS w B737/A320

  1. #1
    Awatar PAWW

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPNL / LIPH

    Domyślnie ETOPS w B737/A320


    Polecamy

    Wielkie dzięki! A czy każdy nowoczesny Boeing 737 i Airbus A320 posiada certyfikat ETOPS 180, który pozwala maszynie na 3-godzinny lot na jedynym sprawnym silniku bez lądowania, w przypadku awarii jednego z nich?

  2. #2
    Awatar Gabec

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie

    TAK
    BTW - ETOPS nie jest tylko do latania nad wodą.
    no risk, no fun ;D


  3. #3
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez PAWW Zobacz posta
    Wielkie dzięki! A czy każdy nowoczesny Boeing 737 i Airbus A320 posiada certyfikat ETOPS 180, który pozwala maszynie na 3-godzinny lot na jedynym sprawnym silniku bez lądowania, w przypadku awarii jednego z nich?
    Nie.
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  4. #4
    Awatar Gabec

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez wegi Zobacz posta
    Nie.
    A320 nie może być certyfikowany ze 180min ETOPS?
    no risk, no fun ;D


  5. #5
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Pytanie było " czy każdy nowoczesny Boeing 737 i Airbus A320 posiada certyfikat ETOPS 180" i na tak postawione pytanie odpowiedź brzmi NIE.
    ETOPS to dość skomplikowane procedury ściśle powiązane z programem serwisowym danej linii lotniczej a także jej polityki. W praktyce przekształca się to na koszty. ETOPS stracić można łatwo, chociażby ze względu na jakąś usterkę, która nie wyklucza lotu (dopuszczenia przez MEL), ale wyklucza operacje ETOPS.
    Proces certyfikacyjny danego typu statku powietrznego przez jego producenta, a utrzymanie zdolności ETOPS przez operatora do dwie różne kwestie.

    Chyba, że przez kwestie "certyfikat ETOPS 180" rozumiemy przyznanie producentowi certyfikatu ETOPS na określoną wartość (np. 180) - wtedy tak.
    Ostatnio edytowane przez wegi ; 30-10-2009 o 16:53
    GoldenDave likes this.
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  6. #6
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTHH; EPWA

    Domyślnie


    Polecamy

    Przede wszystkim - każdy lot, kiedy samolot oddalony jest od lotniska zapasowego o ponad 60 minut to ETOPS! Jakby tego było mało, to ETOPS zależy nie tylko od samolotu! Jak już pisał kolega - zależy od operatora oraz nadzoru. Np. w naszej firmie 320 latają z ETOPS120 min, a 330 i 777 z 138 minut pomimo, że samolot może więcej i dopiero po prawie 2 latach będą miały ETOPS 180 minut. Wszystko wiąże się z kosztami, procedurami przeglądów i utrzymania samolotu, procedur narzuconych przez nadzór itd. Dodam jeszcze, że np kiedy przegląd przed lotem poza bazą macierzystą wykonują piloci samolot może lecieć w ETOPS, ale tylko 75 minut - konieczna jest wtedy zmiana trasy, czasem robi się to w lotach na południe Indii.
    Dla załogi ważne jest to, co w dokumentach samolotu napisano i do tego trzeba się zastosować - to wszystko
    Ostatnio edytowane przez bedrzich ; 30-10-2009 o 20:01
    Pozdrawiam!
    Piotr

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •