TAK
BTW - ETOPS nie jest tylko do latania nad wodą.
zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
ostatnia aktualizacja 6.03.2011
Pytanie było " czy każdy nowoczesny Boeing 737 i Airbus A320 posiada certyfikat ETOPS 180" i na tak postawione pytanie odpowiedź brzmi NIE.
ETOPS to dość skomplikowane procedury ściśle powiązane z programem serwisowym danej linii lotniczej a także jej polityki. W praktyce przekształca się to na koszty. ETOPS stracić można łatwo, chociażby ze względu na jakąś usterkę, która nie wyklucza lotu (dopuszczenia przez MEL), ale wyklucza operacje ETOPS.
Proces certyfikacyjny danego typu statku powietrznego przez jego producenta, a utrzymanie zdolności ETOPS przez operatora do dwie różne kwestie.
Chyba, że przez kwestie "certyfikat ETOPS 180" rozumiemy przyznanie producentowi certyfikatu ETOPS na określoną wartość (np. 180) - wtedy tak.
Ostatnio edytowane przez wegi ; 30-10-2009 o 16:53
zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
ostatnia aktualizacja 6.03.2011
Przede wszystkim - każdy lot, kiedy samolot oddalony jest od lotniska zapasowego o ponad 60 minut to ETOPS! Jakby tego było mało, to ETOPS zależy nie tylko od samolotu! Jak już pisał kolega - zależy od operatora oraz nadzoru. Np. w naszej firmie 320 latają z ETOPS120 min, a 330 i 777 z 138 minut pomimo, że samolot może więcej i dopiero po prawie 2 latach będą miały ETOPS 180 minut. Wszystko wiąże się z kosztami, procedurami przeglądów i utrzymania samolotu, procedur narzuconych przez nadzór itd. Dodam jeszcze, że np kiedy przegląd przed lotem poza bazą macierzystą wykonują piloci samolot może lecieć w ETOPS, ale tylko 75 minut - konieczna jest wtedy zmiana trasy, czasem robi się to w lotach na południe Indii.
Dla załogi ważne jest to, co w dokumentach samolotu napisano i do tego trzeba się zastosować - to wszystko
Ostatnio edytowane przez bedrzich ; 30-10-2009 o 20:01
Pozdrawiam!
Piotr
Zakładki