Pokaż wyniki od 1 do 7 z 7
  1. #1
    Awatar radian

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie DME bez VORa a systemy pokładowe


    Polecamy

    Mam pytanie. Załóżmy, że stoi stacja DME bez VORa.
    Czy pokładowe systemy nawigacyjne korzystają z takiego nadajnika? Jeśli tak, to w jaki sposób się to odbywa? Cały czas skanowane jest całe pasmo działania systemów DME? Czy system "wie", że w danej okolicy stoją takie stacje i czyta jedynie zaprogramowane częstotliwości takich nadajników?
    I drugie pytanie, dodatkowe: czy pilot jest w stanie zobaczyć wskazania takiego namiaru DME? Widzę tu tylko jedną możliwość: pilot zna częstotliwość DME i żeby odczytać namiar wprowadza "wirtualną" częstotliwość odpowiadającego jej nieistniejącego VORa. Czy to zadziała? Czy są inne sposoby?

    Jakieś linki do stron/dokumentów o tej tematyce?

  2. #2
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    GPS też nie mierzy nic innego jak odległości od przynajmniej 3 punktów więc na pewno da się tym zmierzyć położenie i to wystarczająco dokładnie.
    U nas też tak niebawem będzie, czyli tylko DME będą stały.

    PS Zafiksowałem się na własnej odpowiedzi a nie na Twoim pytaniu, więc sorry że trochę nie na temat.

  3. #3
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez radian Zobacz posta
    I drugie pytanie, dodatkowe: czy pilot jest w stanie zobaczyć wskazania takiego namiaru DME? Widzę tu tylko jedną możliwość: pilot zna częstotliwość DME i żeby odczytać namiar wprowadza "wirtualną" częstotliwość odpowiadającego jej nieistniejącego VORa. Czy to zadziała? Czy są inne sposoby?
    Czesta praktyka na niemieckich lotniskach. ILSy czesto nie sa "sparowane" z DME. Czestotliowsc DME wystepuje jako osobna od tej na ktorej jest ILS. Wiekszosc odbiornikow VOR ma funkcje HOLD, ktora umozliwia podlozenie odczytu DME z jednej czestotliwosci na odbior wskazan np ILS/VOR z drugiej czestotliowsci.
    W Stanach widzialem chyba na jednej mapie NDB i DME. DME nie mialo czestotliwosci tylko kanal. W starych odbiornikach DME byla chyba mozliwosc wprowadzenia kanalu ale nie jestem pewien bo nigdy z takim nie latalem.

  4. #4
    Awatar radian

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Dzięki.
    A jak z wykorzystaniem danych z takich stacji DME przez FMC? Czy to się dzieje online? Tzn. czy odczyty takich stacji są zbierane w czasie rzeczywistym i obrabiane przez FMC w celu określenia własnej pozycji?

  5. #5
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez radian Zobacz posta
    Dzięki.
    A jak z wykorzystaniem danych z takich stacji DME przez FMC? Czy to się dzieje online? Tzn. czy odczyty takich stacji są zbierane w czasie rzeczywistym i obrabiane przez FMC w celu określenia własnej pozycji?
    FMC chetnie korzysta z DME. Typowy lotniczy FMC przy ustalaniu pozycji wybiera zrodla nawigacyjne ktore dadza w danej chwili najmniejszy blad okreslenia pozycji. Na pierwszym miejscu jest GPS, jak to jest nie osiagalne to w nastepnej kolejnosci idzie DME-DME przed VOR-DME czy VOR-VOR. Po prostu dokladnosc DME-DME z punktu widzenia trygonometri da mniejszy blad niz VOR-VOR. Nie ma zadnej roznicy czy DME jest razem z VOR czy osobno choc w USA musialbys ze swieczka szukac stacji DME ktore nie sa w tym samym miejscu co VOR, LOC lub NDB. Jak zaczna rozmontowywac stacje VOR to moze zostawia DME. FMC korzysta z bazy danych gdzie ma wszystkie geograficzne wspolrzedne stacji VOR/DME lacznie z czestotliwosciami/kanalami.
    Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 31-10-2009 o 04:33

  6. #6

    Dołączył
    Jun 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez saturn5 Zobacz posta
    Po prostu dokladnosc DME-DME z punktu widzenia trygonometri da mniejszy blad niz VOR-VOR.
    Ale przy DME istnieje błąd odległości generowany przez wysokość. Czy przy ustalaniu pozycji na podst. DME bierze się pod uwagę odczyty wysokości, tak aby właściwie obliczyć boki "trójkąta"?

  7. #7

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie


    Polecamy

    W przypadku DME-DME nie mówmy lepiej o trójkącie, tylko o dwóch sferach. Tam, gdzie punkty tych sfer znajdują się najbliżej siebie, najprawdopodobniej jest SP. Poprawka na wysokość jest naturalnie brana pod uwagę, każda stacja ma określone przewyższenie AMSL.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •