Pokaż wyniki od 1 do 8 z 8
  1. #1

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie Zakaz lotów Concordów nad terytorium USA


    Polecamy

    Ponieważ jest to mój pierwszy post na tym forum, witam wszystkich.

    A teraz pytanko:
    Ponoć zaraz po wprowadzeniu do służby Concordów dostały one zakaz wykonywania lotów nad terytorium USA, a po pewnym czasie dostały zezwolenie na lądowanie tylko na niektórych lotniskach i musiały latać poniżej prędkości 1 Ma. Z czego wynikał ten zakaz i późniejsze ograniczenia?

    Swego czasu na forum airliners.net była poruszana ta kwestia, ale tam każdy pisał co innego. Jedni uważali, że chodzi hałas, inni, że o sonic boom, jeszcze inni mówili o NIMBY (Not In My Back Yard policy).

    Czy jest ktoś w stanie podac prawdziwe przyczyny takiego traktowania Concorde'a w USA?

    Pozdrawiam

  2. #2

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW/KRK

    Domyślnie Re: Zakaz lotów Concordów nad terytorium USA

    Cytat Zamieszczone przez J_Gambolputty
    Ponoć zaraz po wprowadzeniu do służby Concordów dostały one zakaz wykonywania lotów nad terytorium USA
    Moja zgryzliwa hipoteza jest taka, ze chodzilo o_utrącenie konkurencji... Dopiero po wstrzymaniu programu SST (choc trzeba by sprawdzic daty) pozwolono Concorde'owi latac do Stanow.

    Cytat Zamieszczone przez J_Gambolputty
    musiały latać poniżej prędkości 1 Ma.
    To akurat bylo ograniczenie obowiazujace wszedzie, nie tylko w_Stanach - nad terenami zamieszkalymi. Przyczyną byl oczywiscie grom dzwiekowy. Bylo ono tez, oprocz niestety niewystarczajacego zasiegu, powodem zarzucenia pomyslu lotow naddzwiekowych z_Europy do Singapuru czy Sydney (choc akurat trase SIN-SYD daloby sie zapewne zrealizowac wylacznie nad wodą).

    A co do halasu... Gdy Concorde startowal z Okecia (ech, lza sie w_oku kreci...), moim zdaniem wcale nie_halasowal bardziej niz owczesnie eksploatowane na tymze Okeciu Tutki_134 (a_przeciez gdy zaczynano loty Concorde'em, to i_w_Stanach samoloty/silniki poddzwiekowe byly kostrukcjami starszych generacji). No ale coz, eko-preteksty byly uzywane wtedy, sa uzywane i_dzis...

    PS. Swoją drogą, ciekawe czy gdy pojawi sie (moze doczekamy?) nastepca Concorde'a, tez bedzie mial zakaz lotow naddzwiekowych nad, z_grubsza mowiac, lądem. Innymi slowy, czy jest mozliwe konstrukcyjne ograniczenie w_dostatecznym stopniu (bo chyba nie calkowite wyeliminowanie?) gromu dzwiekowego przy locie Mach>1.

  3. #3
    Awatar Johnny928

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Według: http://en.wikipedia.org/wiki/Concorde

    Kiedy w lutym 1977 Stany Zjednoczone wprowadziły zakaz lotów ponaddźwiękowych przez wody, Nowy Jork wprowadził lokalny zakaz dla Concorde'ów. Ten zakaz został zniesiony 17 października 1977, kiedy to Sąd Najwyższy Stanów Zjednoczonych odrzucił prośbę o rozpatrzenie wyroku wydanego przez sąd niższej instancji, który nie poparł wysiłków Port Authority, aby zakaz był kontynuowany.

    W raporcie dotyczącym hałasów zanotowano m.in., że Air Force One (Wtedy Boeing 707) był głośniejszy podczas startów i lądowań niż Concorde lecący z prędkością ponaddźwiękową.

  4. #4

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW / RDU

    Domyślnie

    Jakis czas temu widzialem mape Polski z wydzielonymi strefami ograniczeniami (np. zakaz lotow nad niektorymi (??) PNarodowymi) i byly tam rowniez strefy wydzielone (z grubsza pokrywajace sie z siatka duzych miast) gdzie obowiazywal zakaz lotow naddzwiekowych (i przekraczania bariery dzwieku / etc) - tu natomiast widze ze ogolnie nad ladem to wcale raczej nie... to jak to wlasciwie jest?

  5. #5
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie Re: Zakaz lotów Concordów nad terytorium USA

    Cytat Zamieszczone przez Czterosilnik
    A co do halasu... Gdy Concorde startowal z Okecia (ech, lza sie w oku kreci...), moim zdaniem wcale nie halasowal bardziej niz owczesnie eksploatowane na tymze Okeciu Tutki 134 (a przeciez gdy zaczynano loty Concorde'em, to i w Stanach samoloty/silniki poddzwiekowe byly kostrukcjami starszych generacji).
    Nie wiem jak co do halasu startu Concorde porownuje sie z Tu-134 ale jak bylem na Heathrow w 1992 i startowal Concorde (akurat mialem szczescie) to halas byl rzeczywiscie potworny w porownaniu do wszystkiego innego co wtedy startowalo lacznie z 747. W 1992 jeszcze ciagle obowiazywal Stage-2 a mimo to Concorde byl zdecydowanie glosniejszy od tamtej generacji. To ze Concorde ladowal/startowal w USA do konca swojej kariery to tylko dowod ze dostal specjalne zwolnienie z przepisow bo wedlug wszystkich najnowszych norm halasu (specjalnie Stage-3) nie mialby prawa tam ladowac.

  6. #6
    slider1000
    Goście

    Domyślnie

    Concorde , dostał zakaz lotów z predkoscia nadzwiekowa nad USA , nie ze wzgledu na halas jaki powoduje przy starcie , Gorszy był Ił -62 ( a latał z JFK, Newark ORD ) ale po to sa kategorie oplat za halas .tak było i jest , a co do postu wczesniej tzn. w sprawie stref to wypadałoby ,że żaden mysliwiec nie moze latac z nadzwiekowa nad ladem , a tak nigdy nie było . Kwestia wysokosci lotu ....Z tego co ja pamietam a Concorde to moj rocznik jaki pierwsi ludzie co staneli na ksiezycu to problem był wlasnie tego ze podnosily sie slowa krytyki na wlasnie predkosc nadzwiekowa nad miastami ( kongres ) a pozniej sprawa ekonomiki przelotu , concorde był po prostu za mały ( ilosc pasazerow ..a to byly czasy jak nikt nie zwracal uwagi na cene paliwa nawet w USA ) ..Co nie zmienia faktu ,że i tak pozostanie Wielki .

    P.S kiedy był taki przepis że samochod jadacy po drodze szybciej niz 4 km/h jest zagrozeniem dla ludzi

  7. #7

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW/KRK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez slider1000
    w sprawie stref to wypadałoby ,że żaden mysliwiec nie moze latac z nadzwiekowa nad ladem , a tak nigdy nie było
    No ale chyba jest tu kwestia, ze wiekszy samolot (Concorde vs. najwiekszy nawet mysliwiec) powoduje wiekszy grom dzwiekowy.

    BTW, w latach 70-tych w czasie wakacji na Wyspie Wolin (piekne miejsce!) pamietam gromy dzwiekowe mysliwcow. Wrazenie niesamowite, bo nie_tylko sam grzmot, ale silny (lub specyficzny) na tyle, ze drżaly szyby w_oknach (mimo ze te samoloty byly w_sumie gdzies calkiem daleko). Ktos moze wie, a_propos, z_jaki[ich|ego] lotnisk(a) w_tamtych okolicach operowaly wtedy te naddzwiekowe samoloty? Goleniow czy (takze) inne? A_moze to nie_byly (tylko) nasze, lecz (rowniez) z_"bratnich" armii?

  8. #8
    Awatar 6182

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Szczecin

    Domyślnie


    Polecamy

    Przede wszystkim Kołobrzeg Mogły być też z Chojny,Kluczewa,Płotów,Eberswalde-Finow...


    Nikon D50,Nikkor 18-55 ED i 55-300 VR
    Maycom AR-108

    Pozdrawiam
    Daniel

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •