Pokaż wyniki od 1 do 10 z 10
  1. #1
    Awatar PAWW

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPNL / LIPH

    Domyślnie Wyłączanie uszkodzonego silnika


    Polecamy

    Witam. Mam pytanie, które nurtuje mnie od dłuższego czasu. Jak mianowicie wyglada wyłączanie uszkodzonych silników w samolotach pasażerskich (interesuje mnie głównie A320 i B737). Z tego co wiem to dźwignie sterowania moca w tych samolotach są połączone. Jezeli zatem w czasie lotu nawali jeden silnik, to jak wyglada procedura wyłaczanie tego silnika, czy mozna go jeszcze "reanimować"? A czy taki B737, czy A320 maja jakaś funkcję "turbo" jedynego silnika, który by nadrabiał moc za tamten drugi. Czy lot z jednym silnikiem moze być kontynuowany? Prosze o pomoc.

  2. #2
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTHH; EPWA

    Domyślnie

    NIe tylko lot można nawet wystartować na jednym silniku!! Po to w sumie są dwa!
    Dźwignie sterowania silnikami NIE SĄ POLACZONE w żadnym wypadku!! Poza tym - procedura wyłączania silnika była już omówiona w dziale FPP, pożar silnika - czynności początkowe na każdym samolocie są identyczne: dźwignia mocy na bieg jałowy (thrust lever Idle), AT (autothrotle) off - jeśli jest i wyłączyć dopływ paliwa (fuel cutoff w Boeingu, master off w Airbusie). Silnik można próbować uruchomić ponownie POD WARUNKIEM że silnik nie jest uszkodzony - ocena należy do pilota.
    Pozdrawiam!
    Piotr

  3. #3
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    A co do "turbo" o które pytasz. W a320 można zmienić moc z FLX (zredukowanej do startu), do TOGA (np. wtedy gdy utrata silnika ma miejsce zaraz po starcie). Potem, zamiast redukować na CLB redukuje się do MCT (max continues thrust) i na nim się kontynuuje.
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  4. #4
    Awatar PAWW

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPNL / LIPH

    Domyślnie

    No a jak wyglada sprawa z tym "turbo" w B737, przeciez to tez jest dobrze "wypasiony" samolot.

  5. #5
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Inne nazewnictwo, zasada działania taka sama (chociaż funkcjonowanie przepustnicy już inne).
    Ostatnio edytowane przez wegi ; 28-10-2009 o 20:42
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  6. #6
    Awatar PAWW

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPNL / LIPH

    Domyślnie

    Dzieki panie wegi za ten instruktaz co do A320. Mam jeszcze prosbe, czy ktos mógłby mi szczegółowo przedstawic, jak i na jakiej zasadzie działa to w Boeingu 737. Czy są tam te opcje mocy zredukowanej do startui opcja max continues rhrust, tak jak w Airbusie A320

  7. #7
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTHH; EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez PAWW Zobacz posta
    Dzieki panie wegi za ten instruktaz co do A320. Mam jeszcze prosbe, czy ktos mógłby mi szczegółowo przedstawic, jak i na jakiej zasadzie działa to w Boeingu 737. Czy są tam te opcje mocy zredukowanej do startui opcja max continues rhrust, tak jak w Airbusie A320
    Jest DOKŁADNIE tak samo, tylko inne nazewnictwo. Byłp już wielokrotnie - we współczesnych samolotach pasażerskich prawie zawsze używa się mocy zredukowanej do startu po to , by oszczędzać silniki, szczególnie wtedy, kiedy masa do startu jest poniżej masy maksymalnej - w Airbusie nazywa sie to Flex, W Boeingu Assumed Temp. Daje to redukcje mocy o 10 do 25% w stosunku do mocy maksymalnej. W razie awarii silnika podczas startu wystaczy dopchnąć manetki do końca aby uzyskać maksymalną moc startową, żadne turbo - ot cała filozofia - wszystko zgodnie z przepisami i certyfikacją!
    Pozdrawiam!
    Piotr

  8. #8
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Dodam jeszcze, ze po awarii silnika dopychanie do maksymalnego ciagu startowego nie jest konieczne, ze wzgledu na osiagi - nawet ciagu zredukowanym (dobranym w zaleznosci od ciezaru s-tu i innych czynnikow) samolot jest w stanie utrzymac odpowiedni profil wznoszenia po starcie. Dopchniecie, to "bonus"

  9. #9
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTHH; EPWA

    Domyślnie

    Dokładnie! A czasem wręcz dopychanie mocy jest NIEWSKAZANE! O czym przecież nie musze Cię przekonywać
    Pozdrawiam!
    Piotr

  10. #10
    Awatar PAWW

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPNL / LIPH

    Domyślnie


    Polecamy

    to teraz juz wszystko wiem. Dziękuję Wam za pomoc!

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •