Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 32

Wątek: Turbulencja

  1. #1

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie Turbulencja


    Polecamy

    Czy zjawisko "opadania" samolotu podczas lotu w chmurach burzowych,to efekt tzw. turbulencji,czy czegoś innego?

  2. #2
    Awatar Gregor

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Lotnisko dobrej pogody

    Domyślnie Re: Turbulencja

    Cytat Zamieszczone przez Tomasz Piotrowi
    Czy zjawisko "opadania" samolotu podczas lotu w chmurach burzowych,to efekt tzw. turbulencji,czy czegoś innego?
    prawdopodobnie chodzi o tzw. prądy zstępujące
    Piękna rzecz latać jeśli komu godzi bezpieczniej jednak kto po ziemi chodzi
    Kiedy słyszę na EPRZ SOListy głos na mej głowie płonie włos
    EPRZ FM - czułe granie - tak bije serce Jasionki


    Przewodnik po chmurach

  3. #3

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    EPBY/BZG

    Domyślnie

    Z reguły powinno się unikać lotów w chmurach burzowych, gdyż występują tam bardzo silne (jak nie ekstremalne) pionowe ruchy powietrza. O uszkodzenie statku powietrznego wówczas nie jest trudno.

  4. #4
    Awatar Leonidas

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Chorzów

    Domyślnie

    Takie zjawisko nie musi wystąpić tylko w chmurach burzowych. Ogólnie wszystkie niezamierzone ruchy samolotem wywołane przez masy powietrza to turbulencja. Nie ma znaczenia czy opadanie czy wznoszenie. A takie mocne opadanie może też wystąpić przy bezchmurnym niebie (wtedy to jest CAT) czy przy podejściu do lądowania przy uskoku wiatru.

  5. #5
    Awatar Piotr_S

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA (Kabaty)

    Domyślnie

    Jakiś czas temu (nie pamiętam dokładnie jaki to lot), pilot powiedział że w tym miejscu zawsze występują turbulęcje.

    Czy są jakieś korytarze powietrzne gdzie w ich niektórych odcinkach zawsze są spotykane owe "prądy zstępujące" bądź wspomniany wcześniej CAT?

  6. #6

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    NS

    Domyślnie

    W każdym razie turbulencje są przewidywane - raz jak leciałem arvo 146 to pilot powiedział żeby sie nie odpinać od foteli podczas lotu bo może trochę wstrząsać - niemiłosiernie rzucało

  7. #7
    ModTeam Senior Screener
    Awatar Rafalik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBA

    Domyślnie

    Czy są jakieś korytarze powietrzne gdzie w ich niektórych odcinkach zawsze są spotykane owe "prądy zstępujące" bądź wspomniany wcześniej CAT?
    To tak jak termika, jak szybownicy latają to wiedzą z doświadczenia gdzie najczęściej takie kominy termiczne występują i gdzie nosi (zresztą tu dużo meteorologii). Więc to nie tyle chodzi o korytarze ale o teren i obszar w którym występują.
    Biało- Czerwone Iskry
    Canon 50D + 100-400L IS USM + 18-200 IS + grip BG-E2 + trochę różnych zabawek...
    Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym, ani każdym innym następującym po tym terminie.
    Ponadto autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podawania przyczyny.

  8. #8
    Awatar Piotr_S

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA (Kabaty)

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Rafalik
    Czy są jakieś korytarze powietrzne gdzie w ich niektórych odcinkach zawsze są spotykane owe "prądy zstępujące" bądź wspomniany wcześniej CAT?
    To tak jak termika, jak szybownicy latają to wiedzą z doświadczenia gdzie najczęściej takie kominy termiczne występują i gdzie nosi (zresztą tu dużo meteorologii). Więc to nie tyle chodzi o korytarze ale o teren i obszar w którym występują.
    Spodziewam się że takie obszary występują. Bardzo bym prosił o jakieś konkretne przykłady obszarów geograficznych na których "prądy zstępujące" bądź CAT występują.

    PS-Zawsze lęcąc w nowe miejsce interesowało mnie czy piloci tym razem mają może jakieś z góry przewidziane niespodzianki w trakcie lotu

  9. #9
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez rafik_83
    W każdym razie turbulencje są przewidywane - raz jak leciałem arvo 146 to pilot powiedział żeby sie nie odpinać od foteli podczas lotu bo może trochę wstrząsać - niemiłosiernie rzucało
    W każdym to może nie, ale w niektórych razach owszem,. CAT jest nieprzewidywalne, jedyna informacja może pochodzić od samolotu, który jej w danym miejscu doświadczył.
    Podobnie jest z uskokiem wiatru chociaż podobno jakieś urządzenia do tego są, zresztą wiadomo, w jakich sytuacjach może wystąpić więc jest bardziej przewidywalny.

  10. #10

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Łomża

    Domyślnie

    Czy duże samoloty typu Jumbo są mniej podatne na turbulencje?

  11. #11
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    CAT da sie przewidziec, wystarczy spojrzec na mapki prognostyczne SWC gdzie obszary CAT zaznaczone sa przerywanymi liniami. CAT najczesciej powiazana jest z Jetstreamem - jeden obszar CAT znajduje sie na wysokosci rdzenia po stronie zimniejszego powietrza a drugi nad rdzeniem powyzej tropopauzy. Oczywiscie jako, ze meterologia to pierwsza nauka scisla po wrozbiarstwie to zdarzaja sie czesto obszary CAT ktore wczesniej nie byly prognozowane.
    Co do uskoku wiatru to podobno sa urzadzenia ktore potrafia to raportowac. Generalnie skladaja sie z kilku czujnikow wiatru rozmieszonych w roznych miejscach i na roznych wysokosciach. Dodatkowo mierzac pionowy rozklad temperatury mozna takie cos przewidziec w przypadku gdy stwierdzi sie silna inwersje nad lotniskiem.
    Jednazke tak jak pisze Atco najbardziej wiarygodne informacje pochodza od pilotow jezeli skladaja takie meldunki przez radio (PIREP - Pilot Weather reports)

    P.S
    Zalaczam mapke SWC gdzie mozna zobaczyc obszary CAT - w lewym gornym rogu znajduje sie tabelka z numerkami 1,2,3 - podany jest poziom lotu pomiedzy ktorymi wystepuje i intesywnosc - w tym przypadku wszystkie sa "moderate" czyli umiarkowane. Nastepnie nalezy na mapce znalezc te numerki i odszukac odpowiadajacy im obszar zaznaczony przerywana linia

  12. #12
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Ksebki
    Czy duże samoloty typu Jumbo są mniej podatne na turbulencje?
    Podatnosc na turbulencja nie zalezy od wielkosci tylko od czegos co sie nazywa "wing loading". W przyblizeniu jak podzielisz wage samolotu przez powierzchnie skrzydel to otrzymasz wing-loading. Im wieksze wing-loading tym samolot jest mniej podatny na turbulencje. SR-71 lecac z predkoscia Mach 3 chyba jest najmniej podatny na turbulencje - bo wing-loading przy tej szybkosci jest olbrzymia.

  13. #13
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez saturn5
    W przyblizeniu jak podzielisz wage samolotu przez powierzchnie skrzydel to otrzymasz wing-loading. Im wieksze wing-loading tym samolot jest mniej podatny na turbulencje. SR-71 lecac z predkoscia Mach 3 chyba jest najmniej podatny na turbulencje - bo wing-loading przy tej szybkosci jest olbrzymia.
    Najpierw napisales ze wing-loading to wynik dzielenia wagi przez powierzchnie a pozniej ze przy Mach 3 wing-loading jest olbrzymi - troche to sie kupy nie trzyma bo jaki jest zwiazek predkosci ze wzorem ktory podales???

  14. #14

    Dołączył
    May 2007
    Mieszka w
    EPSC/goleniów

    Domyślnie

    a kontunuujac temat czy wystepowanie turbulencji podczas lotu zależy od pilota?chodzi mi czy im lepszy pilot to podczas lotu nie doświadczymy turbulencji?

  15. #15
    Awatar Witek Z

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Bardzo, ale to bardzo pośrednio. Turbulencja jest związana z ruchem powietrza. Najprościej mówiąc jest to nieregularność ruchu powietrza. Jak położysz papierosa na popielniczce to dym przez pewien czas będzie się unosił regularnie - taką "nitką" do góry, ale po pewnym czasie zacznie wirować. Te wiry - zwane jeśli pamiętam ścieżką Karmana - to nic innego jak nasza turbulencja. Ciepłe powietrze idzie w góre - przeważnie nagrzane od ziemi, a że nie idzie równo, tylko ścieżką Karmana, więc samolot w nie wlatujący "czuje" to jak wertepy. Dobry pilot może po prostu ominąć strefy gdzie się krzaczy powietrze. Pomaga mu w tym sam samolot, który wykrywa strefy turbulencji.

    Pewnie to mało fachowo wyjaśniłem, ale mam nadzieję, że jasno
    „Gdy panowali na ulicy / Drobnomieszczańscy drobni dranie, / Już znakomici „katolicy”, / Tylko że jeszcze nie chrześcijanie; / Gdy się szczycili krzepą pustą,
    A we łbie grochem i kapustą, / Gdy bili Żydów z tej tężyzny, / Tak bili, rozjuszeni chwaci, / Że większy wstyd był za ojczyznę, / Niż litość dla mych bitych braci” Julian Tuwim "Kwiaty polskie"

  16. #16

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPWR

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez kacza23
    a kontunuujac temat czy wystepowanie turbulencji podczas lotu zależy od pilota?chodzi mi czy im lepszy pilot to podczas lotu nie doświadczymy turbulencji?
    Powstawanie turbulencji i jej oddziaływanie na samolot, śmigłowiec itp. jest niezależne od umiejętności i woli pilota.

  17. #17
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez kacza23
    chodzi mi czy im lepszy pilot to podczas lotu nie doświadczymy turbulencji?
    Jedyne co pilot moze zrobic (i nawet regulaminowo musi) to podczas trurbulencji zmniejszyc szybkosc do tzw. szybkosci Va. bo to zapewnia ze samolot nie zostanie poddany silom na ktore nie zostal obliczony. A tak poza tym to doswiadczenie pilota nic nie ma wspolnego z tym jak trzepalo podczas lotu. Matka Natura jest za to odpowiedzialna.

  18. #18
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez saturn5
    Podatnosc na turbulencja nie zalezy od wielkosci tylko od czegos co sie nazywa "wing loading".
    Obciążenie powierzchni po polsku
    Cytat Zamieszczone przez saturn5
    Jedyne co pilot moze zrobic (i nawet regulaminowo musi) to podczas trurbulencji zmniejszyc szybkosc do tzw. szybkosci Va.
    Niekoniecznie - raczej chodzi o prędkość lotu w turbulencji, ktora ew MOŻE być równa Va, ale nie zawsze.
    Ciekaw jestem skąd bierzesz te swoje teorie? Na SR71 nie latałem (szkoda!), ale na paru innych samolotach RÓŻNEJ wielkości i owszem! Odczuwanie turbulencji (przez pasażera) zależy od wielkości samolotu - im większa jego masa tym większa potrzebna jest siła aby go wytrącić z równowagi. Zależy też od prędkości - podobnie jak z jazdą samochodem po wertepach - przy większej prędkości turbulencja trwa wprawdzie krócej, ale intensywniej, z punktu widzenia pasażera. Współczesne samoloty wyposażone w elektroniczne, aktywne sterowanie FBW jak np A320/330/340/380 mają układ automatycznej kompensacji turbulecji działającej na samolot. Nie oznacza to, że jej nie czuć bo chodzi tu bardzie o zmniejszenie wpływu turbulencji na płatowiec, a przy okazji zwiększenie predkości lotu w turbulencji. W 737-300/400/500 jest to M=0.74, w A320 0.78, A330 0.8
    Pozdrawiam!
    Piotr

  19. #19
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez bedrzich
    Niekoniecznie - raczej chodzi o prędkość lotu w turbulencji, ktora ew MOŻE być równa Va, ale nie zawsze.
    W kursie PPL zawsze mnie uczono ze jest to dokladnie szybkosc Va, nazywana po angielsku "maneuvering speed". Nawet w moim POH dla Piper Archer mam ta szybkosc wydrukowana jak byk - nawet jest czesto plakietka w samym samolocie. Aha, zalezy ona faktycznie od aktualnej wagi samolotu -im samolot ciezszy to szybkosc ta jest wieksza. Dla Piper Archer:
    At 2550 lbs. 113 KTS
    At 1634 lbs. 89 KTS
    W czym wiec problem? Ze nie wspomnialem ze zmienia sie z waga?

    Ciekaw jestem skąd bierzesz te swoje teorie?
    O jakich "teoriach" mowimy tutaj bo sie juz pogubilem? :/

  20. #20
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie


    Polecamy

    Przy Va mozna zarowna latac w turbulencji jak i uzywac pelnych wychylen sterow i nie dojdzie do uszkodzenia konstrukcji bo samolot zostanie przeciagniety przed wytworzeniem maksymalnych dopuszczalnych obciazen - nawet gdzies w intrukcji polskiej spotkalem sie z nazwa predkosc brutalnego sterowania. Ale predkosc penetracji turbulencji jest czesto wyzsza o Va bo zaklada sie, ze nie bedzie sie uzywac brutalnego sterowania. Jak znajde w ksiazce to napisze cos o predkosciach projektowych Vc,Vd
    Co do wiedzy to fakt, ze w Stanach nie bawia sie w takie szczegoly.
    Z kolei jest to wymagane do JAA ATPL

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •