ATC - może informować jeżeli ma dostęp do urządzenia wykrywającego windshear lub informacje o jego wystąpieniu od poprzednich załóg.
http://vlatanie.blog.pl/archiwum/?tag=windshear
Jeszcze krótko jak to wygląda w A320. Jest rozgraniczenie na tzw. windshear prediction i windshear detection.
Prediction - jak sama nazwa wskazuje to przewidywanie i do tego celu wykorzystuje radar pogodowy.
Poniżej 2300ft sytem wykrywa windshear, a poniżej 1500ft zapewnia ostrzeżenie.
Używa się do tego komunikatów głosowych jak i ostrzeżeń np.
- caution: monitor radar display (graficznie na navigation display zaznaczony jest uskok wiatru) a na PFD pojawia się napis 'w/s ahead'
- warning: głosowo windshear aheadx2 (przy starcie), na podejściu 'go around, windshear ahead' + zaznacozny windshear na ND + czerwony napis W/S ahead na PFD)
Detection - do tego celu w A320 używane są komputery FAC (Flight Augmentation Computer), które na podstawie różnych danych takich jak kąt natarcia, wiatr, prędkość względem ziemi, tzw. 'speed trend', prędkość pionową, fpv, czy margines do minimalnej prędkości generują ewentualne ostrzeżenia (takie same jak wymienione wyżej - advisory, caution, warning).
Windshear detection działa od 1300ft do 50ft.
Zakładki