Pokaż wyniki od 1 do 15 z 15
Like Tree5Likes
  • 2 Post By layoverlover
  • 2 Post By Kaczorra
  • 1 Post By layoverlover

Wątek: Windshear?

  1. #1
    Awatar Bus127

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Wrocław

    Domyślnie Windshear?


    Polecamy

    Małe pytanie do pilotów- jak działa wykrywanie tegoż? Z blogu Allover'a wyczytałem, że komunikat podaje GPWS, ponieważ zjawisko jest nagłe- jakie jest "wyprzedzenie" czasowe i jak to się ma do ATC (wydanie komunikatu i odpowiedź)?
    Pozdrawiam, Piotr



  2. #2
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    ATC - może informować jeżeli ma dostęp do urządzenia wykrywającego windshear lub informacje o jego wystąpieniu od poprzednich załóg.

    http://vlatanie.blog.pl/archiwum/?tag=windshear

    Jeszcze krótko jak to wygląda w A320. Jest rozgraniczenie na tzw. windshear prediction i windshear detection.
    Prediction - jak sama nazwa wskazuje to przewidywanie i do tego celu wykorzystuje radar pogodowy.
    Poniżej 2300ft sytem wykrywa windshear, a poniżej 1500ft zapewnia ostrzeżenie.
    Używa się do tego komunikatów głosowych jak i ostrzeżeń np.
    - caution: monitor radar display (graficznie na navigation display zaznaczony jest uskok wiatru) a na PFD pojawia się napis 'w/s ahead'
    - warning: głosowo windshear aheadx2 (przy starcie), na podejściu 'go around, windshear ahead' + zaznacozny windshear na ND + czerwony napis W/S ahead na PFD)
    Detection - do tego celu w A320 używane są komputery FAC (Flight Augmentation Computer), które na podstawie różnych danych takich jak kąt natarcia, wiatr, prędkość względem ziemi, tzw. 'speed trend', prędkość pionową, fpv, czy margines do minimalnej prędkości generują ewentualne ostrzeżenia (takie same jak wymienione wyżej - advisory, caution, warning).
    Windshear detection działa od 1300ft do 50ft.
    Ostatnio edytowane przez wegi ; 16-11-2009 o 23:49
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  3. #3
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Drobna korekta - oczywiście windshear detection (lub czasem też nazywany reactive windshear) generuje już tylko warnings (czerwony napis windshear na PFD + głosowo windshear x3)
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  4. #4
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    No prosz... Niektorzy, to maja latwe zycie - FAC, FPV, windshear prediction i inne bajery... U nas, na parowozie windshear jest wtedy, gdy mimo ustawienia mocy startowej samolot nadal nie chce sie wznosic...
    pax maruda and Krzychoo like this.

  5. #5
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez layoverlover Zobacz posta
    No prosz... Niektorzy, to maja latwe zycie - FAC, FPV, windshear prediction i inne bajery... U nas, na parowozie windshear jest wtedy, gdy mimo ustawienia mocy startowej samolot nadal nie chce sie wznosic...
    L - właśnie ustanowiłeś kultowy tekst
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  6. #6
    Awatar Bus127

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Wrocław

    Domyślnie

    Dzięki za wyjaśnienie.
    Pozdrawiam, Piotr



  7. #7
    Awatar moraw2008

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez layoverlover Zobacz posta
    No prosz... Niektorzy, to maja latwe zycie - FAC, FPV, windshear prediction i inne bajery... U nas, na parowozie windshear jest wtedy, gdy mimo ustawienia mocy startowej samolot nadal nie chce sie wznosic...
    A ja zapytam jeszcze -są jakieś ustalone procedury w przypadku wystąpienia windshear przy starcie np. tuż po zgłoszeniu "positive clambing"? Czy jest to bardziej niebezpieczne niż złapanie w/s na podejściu? (wtedy chyba nie ma innej możliwości niż wykonanie g/a?)

    Jedyne co znalazłem w tym temacie to:
    (..) jeśli ma to miejsce np. zaraz po starcie, załoga będzie wiedziała by utrzymywać obecną konfigurację samolotu (podwozie, klapy) - jest to jedna z zasad wychodzenia z windshear.
    Czy któryś z Panów pilotów mógłby to rozwinać?

  8. #8

    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    Łódź/Poznań

    Domyślnie

    moraw2008 and Buashy like this.

  9. #9
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez moraw2008 Zobacz posta
    A ja zapytam jeszcze -są jakieś ustalone procedury w przypadku wystąpienia windshear przy starcie np. tuż po zgłoszeniu "positive clambing"? Czy jest to bardziej niebezpieczne niż złapanie w/s na podejściu? (wtedy chyba nie ma innej możliwości niż wykonanie g/a?)

    Generalnie im blizej ziemi, tym gorzej... Procedura zawsze sprowadza sie do ustawienia maksymalnego ciagu i do ustawienia kąta zapewniającego najlepsze mozliwe wznoszenie...

    Jedyne co znalazłem w tym temacie to:
    (..) jeśli ma to miejsce np. zaraz po starcie, załoga będzie wiedziała by utrzymywać obecną konfigurację samolotu (podwozie, klapy) - jest to jedna z zasad wychodzenia z windshear.

    Czy któryś z Panów pilotów mógłby to rozwinać?
    Konfiguracji nie rusza sie, bo schowanie klap na malej predkosci moze doprowadzic do przeciagniecia, albo duzej utraty wysokosci. Z kolei w momencie chowania podwozia, kiedy otwarte sa drzwi, znaczaco rosna opory, co rowniez zmniejsza predkosc wznoszenia. Dodatkowo, przy ewentualnym kontakcie z ziemia podwozie pochlonie duza czesc energii zderzenia, co zwieksza szanse uratowania sie.
    moraw2008 likes this.

  10. #10
    Awatar moraw2008

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Dzięki.

    Pozdrawiam.

  11. #11

    Dołączył
    Oct 2009
    Mieszka w
    none

    Domyślnie

    Ja bym jeszcze dodał, że za utrzymaniem konfiguracji jak najdłużej przemawia także fakt, że w wyniku ew. awarii klap/podwozia, lepiej zostać z wysuniętym niż schowanym/niezablokowanym, gdyby doszło do najgorszego (powrót lub konieczność lądowania jak najszybciej).

    Pozdrawiam, Adam

  12. #12
    Awatar lofoten

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    Oslo

    Domyślnie

    Czy incydenty typu wind shear przy lądowaniu, lub zaraz po starcie są gdzieś globalnie-lub-per-kraj ewidencjonowane, czy też jeśli nic się nie stało, odchodzi to w niepamięć?
    Paris in the spring? Don't even think about it — the Arctic is where you really want to be.~ Etain O'Carroll

  13. #13

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Od strony zjawiska pogodowego - depesze METAR są archiwizowane, więc jeżeli windshear miał miejsce, to powinien tam być. Podobnie komunikaty ATIS.

    Od strony zdarzenia lotniczego - w lotnictwie komercyjnym odejście na drugi krąg z powodu uskoku wiatru jest rejestrowane jako zdarzenie, o ile nie miało następstw.

  14. #14
    Awatar lofoten

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    Oslo

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez aaben Zobacz posta
    Od strony zjawiska pogodowego - depesze METAR są archiwizowane, więc jeżeli windshear miał miejsce, to powinien tam być. Podobnie komunikaty ATIS.
    Czy mógłbyś podać adres? Pytam, bo nie znam terminologii i szukanie będzie dla mnie uciążliwe.

    Cytat Zamieszczone przez aaben Zobacz posta
    Od strony zdarzenia lotniczego - w lotnictwie komercyjnym odejście na drugi krąg z powodu uskoku wiatru jest rejestrowane jako zdarzenie, o ile nie miało następstw.
    Chodzi mi o wind shear na kilka(naście) sekund przed kontaktem z płytą, i zaraz po starcie z niedoszłym 'wodowaniem', gdzie pas startowy przylega do brzegu morza.
    Paris in the spring? Don't even think about it — the Arctic is where you really want to be.~ Etain O'Carroll

  15. #15

    Dołączył
    Mar 2009

LinkBacks (?)

  1. 18-08-2012, 19:55

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •