Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 27

Wątek: separacja

  1. #1

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie separacja


    Polecamy

    jaka separację stosuje się na lotniskach dla startujacych samolotów ?.Czy separacja ta jest powodowana zawirowaniami powstającymi za startującym samolotem ?.Dwa lata temu startowałem ok. 20-30 sekund za poprzednio startujacym samolotem z tego samego pasa,więc czy to ma znaczenie ?

    edit:
    przy pisaniu postów używaj bolda wyłącznie jeśli chcesz coś podkreślić w zdaniu. Nie zaznaczaj całego tekstu. Widzimy co napisałeś.

  2. #2
    Awatar Gregor

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Lotnisko dobrej pogody

    Domyślnie Re: separacja

    dość obszerny artykuł na w/w temat jest w najnowszym wydaniu Skrzydlatej Polski (4/2007)

    Zarządznie Ruchem Lotniczym (PL-4444) punkt 5.8.1.1

    Zarządznie Ruchem Lotniczym (PL-4444) punkt 5.8.2.1.1

    Zarządznie Ruchem Lotniczym (PL-4444) punkt 5.6.1

    http://www.airliners.net/open.file?i...=&photo_nr=485
    http://www.airliners.net/open.file?i...=&photo_nr=748
    Piękna rzecz latać jeśli komu godzi bezpieczniej jednak kto po ziemi chodzi
    Kiedy słyszę na EPRZ SOListy głos na mej głowie płonie włos
    EPRZ FM - czułe granie - tak bije serce Jasionki


    Przewodnik po chmurach

  3. #3
    Awatar radian

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Separacje, o których piszesz to separacje w śladzie aerodynamicznym. Oprócz tego o czasie pomiędzy startami decydują inne czynniki:
    - kierunki, w które odlatują samoloty,
    - ich typy i osiągi - a dokładniej: prędkości
    - procedury na danym lotnisku (obecność SIDów czyli procedur standardowego odlotu lub ich nieobecność )
    - inne, które mi do głowy w tej chwili nie przychodzą...

  4. #4
    Awatar Piotr_S

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA (Kabaty)

    Domyślnie

    Przede wszystkim wielkość samolotu.
    Canon EOS 30D + Canon EF 100-400mm f/4,5-5,6 L IS USM + Canon EF 24-105 f/4 L IS USM

  5. #5
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Masa, nie wielkość.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  6. #6
    Awatar Piotr_S

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA (Kabaty)

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Atco
    Masa, nie wielkość.
    Masz racje - to miałem na myśli.
    Canon EOS 30D + Canon EF 100-400mm f/4,5-5,6 L IS USM + Canon EF 24-105 f/4 L IS USM

  7. #7
    ModTeam
    Awatar Quantas

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Pyrlandia

    Domyślnie

    Poniżej 4 zdjęcia z Pragi z lądowania Travela i startu Easy. Pytanie do znawców: czy to co widzimy to standart czy jednak trochę ryzykowny manewr ?







  8. #8
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Teoretycznie sie mowi (przynajmniej wedlug przepisow FAA) jak kola startujacego samolotu sie oderwaly od ziemi to ladujacy moze w tym samym momencie dotykac ziemi.

  9. #9
    Awatar marcin_epkk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    http://www.airliners.net/open.file/0972099/L/

    Missed approach. Jak wynika z tego zdjęcia, samolot nie może wylądować, jeśli jego poprzednik nie zjechał jeszcze z pasa. Czy to procedury, czy decyzja kapitana?

    EDIT:
    Podobne sytuacje do tej na zdjęciach Qantasa.
    http://www.airliners.net/open.file/0967259/L/
    http://www.airliners.net/open.file/0914007/L/
    http://www.airliners.net/open.file/0978674/L/
    http://www.airliners.net/open.file/0212021/L/

  10. #10
    Awatar dzikun

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPSC

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez saturn5
    Teoretycznie sie mowi (przynajmniej wedlug przepisow FAA) jak kola startujacego samolotu sie oderwaly od ziemi to ladujacy moze w tym samym momencie dotykac ziemi.
    W naszej rzeczywistości mówi się, że pas jest wolny jak poprzedzający przeleciał przeciwległy próg pasa lub oderwał się od niego i rozpoczął zakręt.
    Co gorsza w takiej sytuacji, kiedy istnieje przypuszczenie, że lądujący się nie wyrobi i odejdzie na go-around, startujący powinien dostać polecenie przerwania startu. Innymi słowy byłaby duża afera.

  11. #11
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Co do tego, że odlatujący zdąży się oderwać zanim lądujący minie threshold jest niemal pewne. Dosyć ryzykowną sytuacją jest jednak go around ze strony lądującego. Najprawdopodobniej lądujący dostał polecenie 'in case of go around (...)', w którym kontroler zawarł instrukcje mające na celu uniknięcie konfliktu.
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  12. #12
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez marcin_EPKK
    http://www.airliners.net/open.file/0972099/L/
    Jak wynika z tego zdjęcia, samolot nie może wylądować, jeśli jego poprzednik nie zjechał jeszcze z pasa. Czy to procedury, czy decyzja kapitana?
    Co innego ladujacy za startujacym a co innego ladujacy za ladujacym. Dwie rozne sytuacje. Ty mowisz o tej drugiej. Tak, poprzedni ladujacy musi opuscic pas zanim nastepny moze go uzyc.

  13. #13
    Awatar radian

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Choć nie wszędzie i nie zawsze. W Polsce jest tak jak napisaliście - poprzednik musi opuścić pas zanim następny będzie mógł wylądować.
    Ale - teoretycznie - dopuszczalne jest zmniejszenie minimów separacji - tak, że niektóre samoloty będą mogły lądować, gdy poprzednik jest jeszcze na pasie. Wymaga to jednak specjalnych procedur i zgody "właściwej władzy ATS"
    Nie przewiduje się jednak zmniejszonych minimów separacji dla "dużych" samolotów - takich jak te na zdjęciu.
    Zainteresowanych odsyłam do rozdziału 7.10 PL-4444.

  14. #14

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Krakow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez wegi
    lądujący dostał polecenie 'in case of go around
    A z tego co pamiętam to radian i pani delta dodają jeszcze formułkę po pozwoleniu na lądowanie "and for your information there is departing traffic 737 bla bla", right radian?

  15. #15

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Albo "expect late landing clearance"

  16. #16

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Krakow

    Domyślnie

    Masz lepszy sprzęt to więcej słyszysz

  17. #17

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    http://www.flightlevel350.com/Aircra...ideo-7072.html

    01:45

    EDIT: 01:35-01:45- jakoś tak. Za drugim razem jak to oglądałem to głoś był jakoś przesunięty, więc szukać w tych okolicach.

  18. #18
    Awatar radian

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Lukaszs
    A z tego co pamiętam to radian i pani delta dodają jeszcze formułkę po pozwoleniu na lądowanie "and for your information there is departing traffic 737 bla bla", right radian?
    Po zezwoleniu na lądowanie to już raczej nie. Czasem " (...) bla bla" dorzucimy przy "continue approach". Chociaż "bla bla" to pasuje właściwie wszędzie

  19. #19
    wojtaz
    Goście

    Domyślnie

    jak dla mnie to co widać na poprzednich zdjęciach to zaniżenie separacji... wiadomo - udało się itd. itp. ale w przypadku nagłego wtargnięcia na pas (czegokolwiek) po starcie pierwszego i odejściu na drugi krąg lądującego - jakiekolwiek by nie było polecenie 'in case of ...' to momentalnie separacji już nie ma

  20. #20
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie


    Polecamy

    Jeżeli skoordynuje się odlot i 'spodziewany' g/a to separacja będzie.
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •