Strona 1 z 5 1 2 3 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 95
  1. #1
    Awatar marcin_epkk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie Lądowania awaryjne


    Polecamy

    Witam!

    Mam obszerny zestaw pytań z tego zakresu ale na razie się ograniczę.

    1) Jeżeli samolot "straci" wszystkie silniki i musi szybować, w jaki sposób jest "uprzywilejowany"? Kieruje się go jak najkrótszą drogą do lotniska, usuwając z drogi inne maszyny? Kto się tym zajmuje? FIR?

    2) Mamy lądowanie w stylu Jetblue, podwozie "rysuje" pas? Czy pas jest na tyle wytrzymały, że nic mu nie będzie po takim lądowaniu, czy też wymaga naprawy?

    3) Lądowanie bez podwozia. Czy zawsze służby lotniskowe polewają pianą pas? Ile im to zajmiuje?

  2. #2
    Awatar Krasin

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Dęblin

    Domyślnie

    1) z tego co wiem w takiej sytuacji ma pierwszeństwo przed wszyskimi. trzeba go jak najszybciej posadzić na jak najbliższym odpowiednim lotnisku, nawet wojskowym.(Np. "Kościuszko" miał pozwolenie na lądowanie na Bemowie)

    2) był już tu taki temat ale niestety nie pamietam gdzie. generalnie konkluzja była taka że pas wytrzymuje takie historie bez wiekszych zniszczeń.

  3. #3
    ModTeam
    Awatar RzEmYk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Tarnów i okolice

    Domyślnie Re: Lądowania awaryjne

    Cytat Zamieszczone przez marcin_EPKK
    3) Lądowanie bez podwozia. Czy zawsze służby lotniskowe polewają pianą pas? Ile im to zajmiuje?
    Tak. Kilkanaście sekund.
    [Blaszak: MSI Z87-G43, 4670K, 4x4GB dual, GTX970, W7 Ult 64b SP1, P3D v4.2. EOS 500D+C 15-85 IS USM]

  4. #4
    Awatar dzikun

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPSC

    Domyślnie Re: Lądowania awaryjne

    Cytat Zamieszczone przez marcin_EPKK
    Witam!

    Mam obszerny zestaw pytań z tego zakresu ale na razie się ograniczę.

    1) Jeżeli samolot "straci" wszystkie silniki i musi szybować, w jaki sposób jest "uprzywilejowany"? Kieruje się go jak najkrótszą drogą do lotniska, usuwając z drogi inne maszyny? Kto się tym zajmuje? FIR?
    Samolot w stanie zagrożenia zawsze ma pierwszeństwo przed wszystkimi innymi.
    FIR to tylko geograficzne granice obszaru w jakim zapewnia się służby ruchu lotniczego. W przypadku przestrzeni kontrolowanej w FIR robieniem miejsca dla takiego samolotu zajmują się oczywiście kontrolerzy ruchu lotniczego.

    2) Mamy lądowanie w stylu Jetblue, podwozie "rysuje" pas? Czy pas jest na tyle wytrzymały, że nic mu nie będzie po takim lądowaniu, czy też wymaga naprawy?
    Prawie na pewno pozostaną jakieś uszkodzenia - ale nie wszystkie uszkodzenia wymagają natychmiastowej naprawy, czasem jakieś niewielkie uszkodzenia nawierzchni można zostawić i z naprawą poczekać. Na pewno po takim lądowaniu pas trzeba dokładnie obejrzeć i posprzątać to co na nim się znalazło (luźne fragmeny uszkodzonej nawierzchni lub to co odpadło od samolotu). Przy okazji ciekawostka - nawet bez żadnych sytuacji awaryjnych na lotniskach kontroluje się co jakiś czas (np. co 2h) pasy i bardzo często znajduje się niewielkie kawałki jakieś żelastwa, które najwyraźniej "wysypało się" z samolotu.

    3. Lądowanie bez podwozia. Czy zawsze służby lotniskowe polewają pianą pas? Ile im to zajmiuje?

    Cytat Zamieszczone przez RzEmYk
    Tak. Kilkanaście sekund.
    Skąd takie informacje?!?! Nie jestem ekspertem od ratownictwa lotniskowego, ale na pewno nie ZAWSZE.

  5. #5

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    nie na bemowie tylko w modlinie
    pzdr.




    Cytat Zamieszczone przez Krasin
    1) z tego co wiem w takiej sytuacji ma pierwszeństwo przed wszyskimi. trzeba go jak najszybciej posadzić na jak najbliższym odpowiednim lotnisku, nawet wojskowym.(Np. "Kościuszko" miał pozwolenie na lądowanie na Bemowie)

  6. #6
    Awatar Krasin

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Dęblin

    Domyślnie

    rzeczywiście - mój błąd

  7. #7
    ModTeam
    Awatar RzEmYk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Tarnów i okolice

    Domyślnie Re: Lądowania awaryjne

    [quote="dzikun"]
    Cytat Zamieszczone przez marcin_EPKK
    3. Lądowanie bez podwozia. Czy zawsze służby lotniskowe polewają pianą pas? Ile im to zajmiuje?
    Cytat Zamieszczone przez RzEmYk
    Tak. Kilkanaście sekund.
    Skąd takie informacje?!?! Nie jestem ekspertem od ratownictwa lotniskowego, ale na pewno nie ZAWSZE.
    No to może się nie zrozumieliśmy, ja mówię o tym, że wozy strażackie podjeżdżają do samolotu i polewają zarówno okolice silnika, jak i pas przed i za nim w promieniu kilku metrów.
    Polewanie całego pasa przecież nie ma sensu.
    [Blaszak: MSI Z87-G43, 4670K, 4x4GB dual, GTX970, W7 Ult 64b SP1, P3D v4.2. EOS 500D+C 15-85 IS USM]

  8. #8

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Krakow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez RzEmYk
    Polewanie całego pasa przecież nie ma sensu.
    Dlaczego nie :-) ? Nie wprowadzaj kolegi w błąd.

  9. #9
    Awatar 6182

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Szczecin

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez aszychol
    nie na bemowie tylko w modlinie
    pzdr.




    Cytat Zamieszczone przez Krasin
    1) z tego co wiem w takiej sytuacji ma pierwszeństwo przed wszyskimi. trzeba go jak najszybciej posadzić na jak najbliższym odpowiednim lotnisku, nawet wojskowym.(Np. "Kościuszko" miał pozwolenie na lądowanie na Bemowie)
    No właśnie nie sądzę żeby IŁ 62 zdołałby bez silników bezpiecznie podejść na niewielkie lotnisko między blokowiskami i jeszcze wylądować na 1500 m 8)


    Nikon D50,Nikkor 18-55 ED i 55-300 VR
    Maycom AR-108

    Pozdrawiam
    Daniel

  10. #10
    Awatar radian

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Pokrywanie pasa pianą stosowało (i chyba nadal stosuje) przed lądowaniami "na brzuchu" (w celu zmniejszenia ryzyka iskrzenia i zapłonu). Z tego, co jednak czytywałem, skuteczność takiego rozwiązania była dyskusyjna i chyba się od tego odstępuje. Na jakiejś stronie hamerykańskiej była kiedyś analiza, czy to w ogóle ma sens. Ale to by się musiał jakiś strażak wypowiedzieć

  11. #11
    Awatar Johnny928

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez radian
    Z tego, co jednak czytywałem, skuteczność takiego rozwiązania była dyskusyjna i chyba się od tego odstępuje.
    Zatem co się wprowadza zamiast tego? Skoro odstępuje się od pokrywania pianą, musi być jakaś nowa, lepsza metoda. Wiesz może, co to jest? Pzdr.

  12. #12
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    A może odstępuje się, bo to nic nie daje?
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  13. #13
    Awatar radian

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Stosuje się starą, sprawdzoną metodę, czyli wyjazd straży pożarnej, która czeka w odpowiednim miejscu, by jak najszybciej dojechać do miejsca incydentu

  14. #14
    Awatar marcin_epkk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    A czy pasy o nawierzchni trawiastej (np. taki jakw Balicach), mają przeznaczenie związane z lądowaniami awaryjnymi?

  15. #15
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Skoro jest to emergency strip...
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  16. #16
    Awatar marcin_epkk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    No, tak... Ale do czego służy? Do lądowań bez podwozia?

  17. #17
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Na przykład.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  18. #18
    Awatar bartolomic

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBY

    Domyślnie Re: Lądowania awaryjne

    Cytat Zamieszczone przez marcin_EPKK
    Witam!

    Mam obszerny zestaw pytań z tego zakresu ale na razie się ograniczę.

    1) Jeżeli samolot "straci" wszystkie silniki i musi szybować, w jaki sposób jest "uprzywilejowany"? Kieruje się go jak najkrótszą drogą do lotniska, usuwając z drogi inne maszyny?
    Nie, czeka na kregu na swoja kolejke, a potem podchodzi wg prodedury na ILS'a a czasem jak trzeba to jeszcze go around dostanie...

    Sorry, ja rozumiem, ze czegos mozna nie wiedziec - po to jest to forum, ale jak zadajesz pytanie, to pomysl, bo to nie boli.. chyba nie sadzisz, ze bez silnikow samolot z 150 paxami na pokladzie krazy i nad lotniskiem... oczywiscie ze ma priorytet, a wszystkie inne maszyny albo czekaja w powietrzu albo zostają przekierowane na inne lotniska.

  19. #19
    Awatar marcin_epkk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez bartolomic
    Sorry, ja rozumiem, ze czegos mozna nie wiedziec - po to jest to forum, ale jak zadajesz pytanie, to pomysl, bo to nie boli..
    Sorry, ja rozumiem o co Ci chodzi, ale poczytaj "regulamin" FPP, bo to nie boli.

    Cytat Zamieszczone przez bartolomic
    nie sadzisz, ze bez silnikow samolot z 150 paxami na pokladzie krazy i nad lotniskiem
    Nie, nie sądze. Po co wogóle się wypowiadasz, jeśli nic nie wnosisz do temetu?

  20. #20
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie


    Polecamy

    Bartolini Bartłomiej ma trochę racji. Nie bierz tego do siebie, ale gdybym zadał pytanie, czy 2 samoloty pasażerskie mogą naraz startować z przeciwnych końców pasa to liczyłbym się z krytyką.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

Strona 1 z 5 1 2 3 ... OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •