Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 23
  1. #1
    Awatar Marta

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warsaw, Warszawa, Poland, 108126032553728, Warsaw, Poland

    Domyślnie Prędkość kołowania


    Polecamy

    1.Jaka jest minimalna i maksymalna prędkość kołowania samolotu?
    2.Czy te wartości zależą od modelu samolotu, lotniska czy są np podawane przez urzędy lotnictwa cywilnego w krajach?

    Pozdr,
    MH

  2. #2
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Minimalna >0
    Maksymalna - Bezpieczna 8)

  3. #3
    Awatar Marta

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warsaw, Warszawa, Poland, 108126032553728, Warsaw, Poland

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez thewho
    Bezpieczna 8)
    . Czyli teoretycznie może 'przygazować' i wylecieć z taxiwaya? :P . Pojecie 'bezpieczna' jest bowiem ciut wieloznaczne...

  4. #4
    Awatar Bartek

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Łódź

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Marta
    Cytat Zamieszczone przez thewho
    Bezpieczna 8)
    . Czyli teoretycznie może 'przygazować' i wylecieć z taxiwaya?
    Nie, bo to niebezpieczne . Z tego, co wiem, to maksymalna prędkość kołowania wynosi 20 węzłów.
    Pozdrawiam :)

  5. #5

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPPL

    Domyślnie

    A 5-10 na zakrętach.

  6. #6
    Awatar Marta

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warsaw, Warszawa, Poland, 108126032553728, Warsaw, Poland

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Bartek
    Cytat Zamieszczone przez Marta
    Cytat Zamieszczone przez thewho
    Bezpieczna 8)
    . Czyli teoretycznie może 'przygazować' i wylecieć z taxiwaya?
    Nie, bo to niebezpieczne . Z tego, co wiem, to maksymalna prędkość kołowania wynosi 20 węzłów.
    Cytat Zamieszczone przez boeing787
    A 5-10 na zakrętach.
    Dotyczy ona całego świata? Jeśli tak, to czyje ustalenia - ICAO? Czy są lotniska gdzie np maksymalna prędkość jest mniejsza?

  7. #7
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Zastanówmy się razem, kto miałby sprawdzić, czy samolot nie przekracza dopuszczalnej prędkości kołowania (i jak ukarać!). Albo co ma zrobić, kiedy kontroler każe mu przyspieszyć kołowanie. Albo kiedy opuszcza pas przez speedway, to czy wolno mu kołować szybciej niż przytoczone tu 20kts.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  8. #8
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Najwazniejsza sprawa to predkosciomierz w samolocie dziala dopiero od pewnej predkosci...

  9. #9
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Różne informacje można znależć w procedurach lokalnych danego lotniska (np. że maksymalna wartość GS na apronie to 16KT, że maksymalna prędkośc na tzw rapid taxiways (używanych do opuszczanai pasa) to 40kt, itp. Jeżeli nie ma takich informacji to przyjmuje się, że przy suchym taxiway kołuje się w granicach 20kt, a w zakrętach ~ 10kt.
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  10. #10
    Awatar marcin_epkk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Ja słyszałem, że na speedway można zjechać już przy 60 węzłach.

  11. #11
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez marcin_EPKK
    Ja słyszałem, że na speedway można zjechać już przy 60 węzłach.
    Dobrze slyszales

  12. #12
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez thewho
    Najwazniejsza sprawa to predkosciomierz w samolocie dziala dopiero od pewnej predkosci...
    W samolotach, ktorych GLOWNIE ten problem dotyczy czyli pasazerskich groundspeed pokazywany jest od 0kt (ZERA) na PFD. A predkosci: 60 kts speedway, 30 "normalny", jezeli restrykcje to sa wyraznie opisane w AIP lub Jeppesenie
    Pozdrawiam!
    Piotr

  13. #13
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez bedrzich
    Cytat Zamieszczone przez thewho
    Najwazniejsza sprawa to predkosciomierz w samolocie dziala dopiero od pewnej predkosci...
    W samolotach, ktorych GLOWNIE ten problem dotyczy czyli pasazerskich groundspeed pokazywany jest od 0kt (ZERA) na PFD. A predkosci: 60 kts speedway, 30 "normalny", jezeli restrykcje to sa wyraznie opisane w AIP lub Jeppesenie
    Z tego co widzialem to "male" koluja najszybciej :P a tam nie ma IRSow co by groundspeed obliczaly.
    W takim razie...

    W jaki sposob sprawdza sie czy pilot przekroczyl dozwolona predkosc kolowania i jaka kara go za to czeka?
    No i ewentualnie kto sciga takich pilotow. Wladze danego lotniska czy moze linie przegladaja rejestratory lotow?
    8)

  14. #14
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Krótkotrwała sława w mediach po starcie z drogi kołowania
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  15. #15

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez thewho
    W jaki sposob sprawdza sie czy pilot przekroczyl dozwolona predkosc kolowania i jaka kara go za to czeka?
    Lotnisko robi konkurencje spotterom: w każdej niebieskiej lampce wzdłóż drogi kołowania umieszczony jest foto-radar :P

  16. #16
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez thewho
    W jaki sposob sprawdza sie czy pilot przekroczyl dozwolona predkosc kolowania i jaka kara go za to czeka?
    No i ewentualnie kto sciga takich pilotow. Wladze danego lotniska czy moze linie przegladaja rejestratory lotow?
    8)
    Gwarantuje ci ze takich wypadkow prawie nie ma. Chyba ze pilot pomyli taxiway z pasem startowem - tak jak ten chinski pilot 747 ktory w srodku nocy w zimie wystartowal z Anchorage uzywajac taxiway. Kontrolerzy nie mogli uwierzyc wlasnym oczom. Pilot zostal zawieszony przez swoja linie "pending investigation", nie wiem jak to sie skonczylo.

  17. #17
    Awatar Bartek

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Łódź

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez saturn5
    Chyba ze pilot pomyli taxiway z pasem startowem - tak jak ten chinski pilot 747 ktory w srodku nocy w zimie wystartowal z Anchorage uzywajac taxiway. Kontrolerzy nie mogli uwierzyc wlasnym oczom. Pilot zostal zawieszony przez swoja linie "pending investigation", nie wiem jak to sie skonczylo.
    Całkiem niedawno słyszałem o podobnej sytuacji z jakimś amerykańskim 757 w roli głównej, którego pilot wylądował na zamkniętym pasie, używanym jako droga kołowania.
    Pozdrawiam :)

  18. #18
    Awatar Leonidas

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Chorzów

    Domyślnie

    Prędkość kołowania małego samolotu na trawie jest określona jako "prędkość idącego człowieka".
    Na twardych nawierzchniach jest to ok 20kts, nie wiem jak regulacje lotniska, ale ta prędkość uzależniona jest od opon.

  19. #19
    Zbanowany
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Łódź

    Domyślnie

    na asfalcie jest 20kts, ale to zależy od pilota jak zna lotnisko to pędzi jak chce, a żadnych nieprzyjemności z tego nie ma

  20. #20
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez thewho
    W jaki sposob sprawdza sie czy pilot przekroczyl dozwolona predkosc kolowania i jaka kara go za to czeka?
    No i ewentualnie kto sciga takich pilotow. Wladze danego lotniska czy moze linie przegladaja rejestratory lotow?
    8)
    Na duzych lotniskach nie ma z tym problemu, bo znakomita większość ma radary lotniskowe (do obserwacji ruchu na płycie) i pomiar prędkości to pestka. Jak już pisałem - niektóre lotniska mają restrykcje, a niezależnie od tego - wszelkie przekroczenia/wykroczenia są notowane i wysyłane przeważnie zbiorczo linii lotniczej i to w sumie one najczęściej stosują ew. sankcje wobec pilotów naruszających ograniczenia nagminnie. A sposobów na dyscyplinowanie pilotów może mieć linia naprawdę sporo. Chyba, że powstała sytuacja była groźna - wtedy odbywa sie wszystko wg zasad dot. badania wypadków lotniczych. Ale to już inna para kaloszy.
    A ograniczenia i tak najczęściej łamią stali bywalcy, bo jeśli jest ktoś gdzieś po raz pierwszy to zaręczam, że nikomu nie w głowie wyścigi po lotnisku
    Pozdrawiam!
    Piotr

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •