Strona 1 z 3 1 2 3 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 56
Like Tree1Likes

Wątek: Oświetlenie pasa startowego

  1. #1
    Awatar Johnny928

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie Oświetlenie pasa startowego


    Polecamy

    Witam.

    Byłem sobie parę dni temu wieczorem na górce na Balicach, i zaciekawiła mnie taka rzecz: otóż po wylądowaniu pewnego samolotu była dość długa przerwa w lądowaniach i startach, lecz światła na pasie oraz światła naprowadzające zostały wyłączone dopiero gdzieś po 20 minutach.

    I stąd moje pytanie: czy są jakieś przepisy, procedury, które nakazują wyłączanie świateł po określonym czasie, czy wyłącza się je zupełnie dowolnie po lądowaniu i po prostu akurat wtedy ktoś przysnął i wyłączył je tak późno?

    Od razu drugie pytanie, jak długo przed lądowaniem włączane są te światła?

    Pzdr.

  2. #2
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    W gruncie rzeczy nie ma przepisu który nakazywałby wyłączać światła dopiero po albo przed jakimś czasem po lądowaniu.
    Zgoda, to jest forum prostych pytań ale niektóre z nich mnie nadal zaskakują.
    Drugie pytanie: zależnie od zapisów w Instrukcji Operacyjnej bo coś to musi regulować, przyjmijmy że 10 minut przed przylotem albo po odlocie. Albo 20, nie pamiętam. Grunt, żeby się świeciły jak są potrzebne, kontrolerzy mają ciekawsze rzeczy do roboty niż mierzenie z zegarkiem w ręku czy już mogą włączyć albo wyłączyć światła - w praktyce rzadko się je gasi.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  3. #3

    Dołączył
    Feb 2007

    Domyślnie

    W Gdańsku też wyłączają światła; wygląda to na zwykłą oszczędność.
    Raczej nikt nie przyśnie, na lotnisku nie ma jednego "dróżnika".
    Jeśli raz posmakowałes latania, bedziesz już zawsze chodził z oczami utkwionymi w niebo; bo tam byłeś i zawsze będziesz chciał tam wrócić - Leonardo Da Vinci

  4. #4
    Awatar Johnny928

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Atco
    (...) w praktyce rzadko się je gasi.
    Skoro na Balicach już gasi się te światła, to czemu robi się to tak późno? Rozumiem, że kontrolerzy mają sporo ważniejszych rzeczy do roboty niż zajmowanie się światłami, ale skoro już decydują się na gaszenie tych świateł, to rozsądek podpowiada, że powinny one gasnąć tuż po zjechaniu samolotu na taxiway, kiedy już nie są potrzebne, a nie ~20 minut po lądowaniu. Stąd moje "zaskakujące" pytanie.

  5. #5
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    To mnie więcej tak: jak jedziesz samochodem, to po dojechaniu na miejsce wyłączenia światełka nad lusterkiem (bo było Ci potrzebne żeby znaleźć coś w aucie) jest ostatnią rzeczą jeśli idzie o priorytety i w sumie na ma co sobie głowy zawracać, czy powinieneś to robić przed odpięciem pasów czy po.
    Jeżeli z jakiegoś powodu nie daje Ci spać, że na Balicach przez 20 minut palą śię światła pasa to oczywiście możemy drążyć temat albo wręcz donieść władzom portu o tym karygodnym marnotrawstwie energii elektrycznej (wiadomo, jakie oszczędne są Krakusy), tylko po co?
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  6. #6
    Awatar S.W.A.T

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    2.0nm NE of OKE

    Domyślnie

    w Wawie na rwy 11 jak nie bylo przez dluzsza chwile lądowan tez wylączyli (tylko te biale migające pulsacyjnie)

  7. #7

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Powinny się świecić 20 minut przed przylotem, chyba że inne przepisy mówią inaczej (np. instrukcje operacyjne).
    Po starcie powinny się świecić tyle, żeby w sytuacji utraty przyrządów można było wrócić na lotnisko kierując się wzrokiem (ca. 10 minut jest ok).

  8. #8
    Awatar Johnny928

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Atco
    Jeżeli z jakiegoś powodu nie daje Ci spać, że na Balicach przez 20 minut palą śię światła pasa to oczywiście możemy drążyć temat albo wręcz donieść władzom portu o tym karygodnym marnotrawstwie energii elektrycznej (wiadomo, jakie oszczędne są Krakusy), tylko po co?
    Nie chodzi o to, że nie daje mi to spać. Po prostu spytałem, czy to był przypadek, czy może tak ma być bo coś to reguluje. Widzę, że moje pytanie bardzo Cię obraziło swoim prostactwem i głupotą, (bo to przecież taka mało ważna pierdoła jak lampka w aucie), zatem przyjmij moje najszczersze przeprosiny, że zadałem tak mało inteligentne i prostackie pytanie prosto z Krakowa, a Ty musiałeś zniżyć się do mojego poziomu i na nie odpowiedzieć...

    A co do oszczędzania, to wiadomo, że Krakusy to oszczędni ludzie, ale wiesz...
    Wstrzymam się z przytoczeniem anegdotki o tym, po co, a raczej po kogo leci Poznaniak, gdy jest do wypicia flaszka...

    Pzdr.

    Yonash, dzięki za konkretną odpowiedź. Pzdr.

  9. #9
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Jasiu, nie bierz wszystkiego tak bardzo do siebie.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  10. #10
    MOON
    Goście

    Domyślnie

    Tak sobie czytaam i czytaam te wszystkie posty, dowiedzieć się można bardzo dużo, ale niektórzy są strasznie opryskliwi i zadufani w sobie , wiecznie się kłócą, wytykają sobie najmniejsze błędy ...
    Ja na przykład zadaje same głupie pytania :/ Ale jeżeli już ktoś tutaj odpowiada na te głupie pytania, to niech mi nie wytyka, że są takie strasznie prymitywne ;/ Dla mnie nie są prymitywne, bo lubie znać zawsze wszelkie szczegóły i lubię kiedy wszystko jest dla mnie jasne i logiczne. :/
    To forum to dla mnie miejsce, gdzie spotykam ludzi,którzy chętnie odpowiedza na nurtujące mnie pytania. To chyba miłe dzielić się z kimś swoją wiedzą ...
    Nie kłóćmy się
    Pozdrawiam

  11. #11
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    O oswietleniu pasow mozna zadac duzo madrych pytan np:

    1. czy kiedykolwiek oswietla sie pas w dzien?
    2. jakie sa rodzaje oswietlenia?
    3. czy jest jakis zwiazek miedzy typem oswietlenia a podejsciami do tego pasa?
    4. czy mozna wylaczac poszczegolne czesci oswietlenia oddzielnie?

  12. #12
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez saturn5
    O oswietleniu pasow mozna zadac duzo madrych pytan np:

    1. czy kiedykolwiek oswietla sie pas w dzien?
    2. jakie sa rodzaje oswietlenia?
    3. czy jest jakis zwiazek miedzy typem oswietlenia a podejsciami do tego pasa?
    4. czy mozna wylaczac poszczegolne czesci oswietlenia oddzielnie?
    1. Tak.
    2.(to co bezpośrednio dotyczy rwy): HIALS, CALVERT, HIRL, RCLS, SFL, TDZ, ALSF, MI, LDIN, HST-G, MALSR, RL, REIL, ODALS, SALS
    3. Tak.
    4. Tak.
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  13. #13

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    waw

    Domyślnie

    i ten czas on/off prosto ujmując jak małe lotnisko to jak już go "zepchną" to wyłącza - szkoda prądu

  14. #14
    Awatar Gregor

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Lotnisko dobrej pogody

    Domyślnie

    polecam książkę Małgorzaty Pasek - "Porty lotnicze - systemy świetlnych pomocy nawigacyjnych"
    Piękna rzecz latać jeśli komu godzi bezpieczniej jednak kto po ziemi chodzi
    Kiedy słyszę na EPRZ SOListy głos na mej głowie płonie włos
    EPRZ FM - czułe granie - tak bije serce Jasionki


    Przewodnik po chmurach

  15. #15
    Awatar loresipsum

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Gregor
    polecam książkę Małgorzaty Pasek - "Porty lotnicze - systemy świetlnych pomocy nawigacyjnych"
    a ja polecam wujka google. ma bardzo szeroka wiedze

  16. #16
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez wegi
    2.(to co bezpośrednio dotyczy rwy): HIALS, CALVERT, HIRL, RCLS, SFL, TDZ, ALSF, MI, LDIN, HST-G, MALSR, RL, REIL, ODALS, SALS
    W USA jest tego nawet wiecej. Tylko wymieniajac podstawowe kategorie oswietlenia:
    ALSF-I ALSF-II MALSR SSALR MALSF

    No i oczywiscie jak juz wymieniamy poszczegolne swiatla to jest taki biegajacy "rabbit" ktorego wszyscy dziwnie pomijaja - RAIL (nie mylic z REIL !) lub SF bo przeciez chyba niema bardziej efektownego swiatla.

    Ja myslem ze moze sie rozwinac dyskusja na temat pierwszego waznego podzialu oswietlenia: na precyzjne i nieprecyzjne bo wymieniac encyklopedyczne nazwy to kazdy potrafi.

    Moje pytania to byl tylko taki przczynek do poruszonego wyzej tematu "madrych" i glupich pytan. Nawet o oswietleniu mozna calkiem "madrze" pogadac.

  17. #17

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    waw

    Domyślnie

    tyle tego ze proponuje własne

    duże wielkie zielono białe migające od boków do środka X i środeczek zabłyśnie 3 razy (punkt przyziemienia) - do tego wzdłuż pasa niebieskie światełka i na 3/4 pasa przechodzą w żółte a następnie w czerwone a przy końcu sama czerwień w kole (4-5) rzędów i w środku napis na zielono UP! (migający) - za tym napis bye bye :/

    normalnie 8) dla każdego pilota a i lądowania na ILS'ie by sie nazywało na XXX

  18. #18
    Awatar ader

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    Łódź

    Domyślnie

    1. Już dawno zaciekawiło mnie jakie światła podejścia ma EPLL. Z dokumentów AIP wynika, że uproszczony "krzyż" z osią 420m. Nie ma takiego czegoś w wymienionych wyżej, czy może one mają też inną nazwę?
    2. W Katowicach jest układ Calvert'a i ok znalazłem takie w sieci, ale ALPA ATA nie mogę znaleźć.
    3. Czy jest gdzieś strona gdzie można porównać te systemy świateł?
    4. Od czego zależy zastosowanie konkretnych świateł?
    5. Które Waszym zdaniem są lepsze światła systemu brytyjskiego czy amerykańskiego? Czy np. w Azji stosowane są światła systemu brytyjskiego czy amerykańskiego?
    6. Czy np. w Polsce albo gdzieś w Europie jest możliwe zastosowanie świateł systemu amerykańskiego czy jest to gdzieś konkretnie określone? Może nie ma takiego podziału w stosowaniu, a tylko istnieje ze względu na miejsce skonstruowania takiego systemu?

  19. #19
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Są jeszcze takie specjalne światła podejścia zainstalowane po wypadku 777 BA na LHR:
    BigSki likes this.
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  20. #20
    Awatar ader

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    Łódź

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez frik
    Są jeszcze takie specjalne światła podejścia zainstalowane po wypadku 777 BA na LHR:
    To nie jest dział do robienia sobie jaj tylko forum prostych pytań.

Strona 1 z 3 1 2 3 OstatniOstatni

LinkBacks (?)


Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •