Pokaż wyniki od 1 do 18 z 18
  1. #1

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    krk

    Domyślnie Czy samolty turbośmigłowe pozostawiają za sobą smugę?


    Polecamy

    Czy samoloty turbośmigłowe (np.ATR) pozostawiają za sobą smugę?

  2. #2

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Białystok

    Domyślnie Re: Czy samolty turbośmigłowe pozostawiają za sobą smugę?

    Tak
    "Lotnictwo to pasja i niech tak pozostanie..."
    Pozdrawiam, Marcin

  3. #3
    Awatar diskacz

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    A tutaj żywy przykład:

    Zdjęcie wykonał panmichu

  4. #4
    Awatar Gregor

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Lotnisko dobrej pogody

    Domyślnie

    piękną smugę zostawia za zobą An - 12
    Piękna rzecz latać jeśli komu godzi bezpieczniej jednak kto po ziemi chodzi
    Kiedy słyszę na EPRZ SOListy głos na mej głowie płonie włos
    EPRZ FM - czułe granie - tak bije serce Jasionki


    Przewodnik po chmurach

  5. #5
    Awatar Joorek

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Sosnowiec

    Domyślnie

    Samoloty turbośmiglowe zostawiają za sobą smugi, przy czym nie jest to częste zjawisko. Spowodowane jest to wyłącznie niższą, w stosunku do odrzutowców, wysokością przelotową (a nie rodzajem silników itp.). Jedynym okresem, kiedy częsciej mozna zaobserwować smugi u turbopropów jest inwersja, kiedy to warstwa umożliwiająca tworzenie smug (chodzi tutaj głównie o wilgotność i temperaturę powietrza) znajduje się niżej. Wtedy każda popierdółka nie musi sie nie wiadomo jak wysoko wzbijać żeby też mogła ciągnac za sobą smuge . Wspomniano powyzej o An-12 i Saabie 2000 - faktycznie, one, spośrod turbośmiglowych, podczas normalnych warunków częściej zostawiają smugi, poniewaz przewaznie przelatują wyżej niż cała reszta turbopropów.

  6. #6
    Awatar Krasin

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Dęblin

    Domyślnie

    generalnie smugi kondensacyjne zostawia wszystko co spala pochodne ropy naftowej, której to produkty spalania zawierają H2O, ktora skrapla się w niskiej temperaturze panującej na dużych wysokościach. wszystko zależy od wysokości lotu jak to napisal Joorek. smugi mogą powstawać też na niskich wysokościach, ale to z kolei nie jest związane w żaden sposób z napędem statku powietrznego.

    zdjecie formacji B17 która też zostawia smugi, a B17 jak wiadomo miał silnik gwiazdowy tłokowy (dosyć spore zdjecie moze się dlugo ładować)

    http://www.af.mil/shared/media/photo...-9999b-006.jpg

  7. #7

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Krakow

    Domyślnie

    Smugi nad filipinami:
    Ciekawe jak wysoko odbywała się ta walka.


  8. #8

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPWR

    Domyślnie

    Warto dodać, że rola silników w znacznej mierze polega tu na dostarczeniu jąder kondensacji, dzięki którym para wodna może się skroplić.

  9. #9
    Awatar Dominio777

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    Sędziszów Młp

    Domyślnie Smugi po turbopropach.

    Witam mam pytanie czy samoloty turbośmigłowe są w stanie lecieć tak wysoko żeby występowały smugi.Czy zależy to od temperatury bo znalazłem to zdjęcie Photos: Antonov An-24RV Aircraft Pictures | Airliners.net i nie wiem na jakiej wys. on leci?

  10. #10

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Owszem, są, tak samo jak samoloty tłokowe.

  11. #11
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    W czym problem? Smuga kondensacyjna zależy od wysokości lotu a nie rodzaju napędu!! Nie widziałeś filmów dokumentalnych z IIWŚ? Tam smugi były na porządku dziennym!
    Pozdrawiam!
    Piotr

  12. #12
    Awatar Dominio777

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    Sędziszów Młp

    Domyślnie

    Ale turbopropy nie są w stanie lecieć na takiej wysokościa jak odrzutowce.
    A i od jakiej wysokościa występują te smugi?

  13. #13

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Dominio777 Zobacz posta
    Ale turbopropy nie są w stanie lecieć na takiej wysokościa jak odrzutowce.
    Sprawdź sobie maksymalny pułap dla choćby Tu-95.
    A i od jakiej wysokościa występują te smugi?
    Różnej, zależnej od szeregu czynników (wymienionych np. w wątku o smugach kondensacyjnych).

  14. #14
    Awatar Dominio777

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    Sędziszów Młp

    Domyślnie

    Ale mi chodzi o maszyny pasarzerskie np.AN-24,Dash-8.

  15. #15

  16. #16

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Cardiff

    Domyślnie

    Pojawianie się smug zależy od temperatury i wilgotności względnej powietrza w danym rejonie (a zatem pośrednio również od wysokości).
    Eee tam, podpis ;)

  17. #17
    Awatar Rainbow95

    Dołączył
    Dec 2008
    Mieszka w
    Ze wsi

    Domyślnie

    Zachęcam do lektury:
    Smuga kondensacyjna ? Wikipedia, wolna encyklopedia

    Smugi kondensacyjne

    "Odpowiedź na pytanie jest nieco skomplikowana, jednak postaramy się, aby brzmiała zrozumiale dla każdego. Otóż smugi kondensacyjne powstają przede wszystkim wtedy, kiedy powietrze na pułapie lotu samolotu posiada dostatecznie niską temperaturę i wilgotność. Emitowane przez samolot spaliny posiadające dużą ilość pary wodnej powstałej w procesie spalania się materiałów pędnych, ulegają ochłodzeniu. Następuje wówczas skraplanie się pary wodnej, a drobne kropelki zamarzają, co powoduje powstanie charakterystycznego szlaku. Najłatwiej zjawisko to tworzy się w powietrzu pełnym pyłów i zanieczyszczenia. Dlatego większość smug utrzymuje się na zimowym niebie podczas panowania pogodnego wyżu. Im powietrze jest mniej zanieczyszczone, tym smugi szybciej zanikają, a często w ogóle się nie tworzą. Nie ma ich w momencie, kiedy krople nie są w stanie osadzić się na pyłach unoszących się w powietrzu. Swoje obserwacje najlepiej więc prowadzić z użyciem mapy zanieczyszczenia powietrza, która dostępna jest pod adresem: http://www.prevair.org/fr/index.php Im częściej dominuje kolor żółty, pomarańczowy i czerwony, tym większa szansa na solidne smugi kondensacyjne. Im bardziej niebieski kolor, tym szansa mniejsza. Mapy dotyczą niskich warstw atmosfery, więc nie zawsze będą one odpowiadać warunkom panujących na wysokości przelotowej."




    Sprzedam: Sigma 120-400 APO DG OS HSM! Pół roku gwarancji
    CANON!

  18. #18
    Awatar alien

    Dołączył
    Oct 2008
    Mieszka w
    3M

    Domyślnie


    Polecamy

    Najłatwiej zjawisko to tworzy się w powietrzu pełnym pyłów i zanieczyszczenia. Dlatego większość smug utrzymuje się na zimowym niebie podczas panowania pogodnego wyżu.
    Związek zapylenia i zanieczyszczenia powietrza z zimowym wyżem? Czyli co, najmniejsza widzialność pewnie też w zimie?
    I większość smug w pogodnym zimowym wyżu?

    Ciekawe tezy. Bardzo ciekawe.
    For every solution there is a problem.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •