Pokaż wyniki od 1 do 11 z 11
  1. #1

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie Poślizg podczas startu?


    Polecamy

    We wtorek moi rodzice wracali z MEX do TXL przez MAD. Przed chwilą tata opowiedział mi, że podczas startu z MAD jeszcze przed oderwaniem mocno zaczęło rzucać na boki samolotem (już trochę lotów ma za sobą więc potrafi to ocenić i mówił, że pierwszy raz w życiu wystraszył się w samolocie) i od razu potem nastąpiło oderwanie od pasa. Tata wspomniał jeszcze o tym, że jak by 10 sekund dłużej się rozpędzali przy takim rzucaniu to nie wie jak by się to skończyło No i na koniec padło pytanie czy to mógł być poślizg? Odpowiedziałem, że były to raczej podmuchy bocznego wiatru i że w razie czego możnaby było przerwać start. Po chwili jednak mnie oświeciło, że w zasadzie sam nie wiem jak to mogło być i postanowiłem zadać pytanie tu - czy podczas startu samolot może wpaść w poślizg i jeżeli tak to czym to się objawia? Ponadto - czy w kabinie jest jakaś kontrolka sygnalizująca poślizg pilotom?

  2. #2
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Craviec Zobacz posta
    We wtorek moi rodzice wracali z MEX do TXL przez MAD. Przed chwilą tata opowiedział mi, że podczas startu z MAD jeszcze przed oderwaniem mocno zaczęło rzucać na boki samolotem (już trochę lotów ma za sobą więc potrafi to ocenić i mówił, że pierwszy raz w życiu wystraszył się w samolocie) i od razu potem nastąpiło oderwanie od pasa. Tata wspomniał jeszcze o tym, że jak by 10 sekund dłużej się rozpędzali przy takim rzucaniu to nie wie jak by się to skończyło No i na koniec padło pytanie czy to mógł być poślizg? Odpowiedziałem, że były to raczej podmuchy bocznego wiatru i że w razie czego możnaby było przerwać start. Po chwili jednak mnie oświeciło, że w zasadzie sam nie wiem jak to mogło być i postanowiłem zadać pytanie tu - czy podczas startu samolot może wpaść w poślizg i jeżeli tak to czym to się objawia? Ponadto - czy w kabinie jest jakaś kontrolka sygnalizująca poślizg pilotom?
    Poślizg w dosłownym tego słowa znaczeniu raczej to nie był, może delikatny uślizg pod wpływem pewnych czynników., ale to bardzo, bardzo subiektywne odczucie tym bardziej z punktu widzenia pasażera.
    Jeżeli samolot wyposażony jest w anti skid, to najczęściej powiązany jest on z jakąś informacją dla pilotów (gdy jest w użyciu). Na a320 ma to miejsce na dolnym ECAM'ie na zakłdce wheel.
    Trzeba jednak pamiętać, że a/skid działa tylko przy hamowaniu i z prędkością większą niż 20kts [a320] - przy starcie nie ma zastosowania (no chyba, że przerwanym ).
    Poślizg w stricte tego słowa znaczeniu przy starcie mógł zaistnieć przy w początkowym etapie rozbiegu, w dalszej części raczej uślizg. No i wtedy przerywanie startu (z tego powodu) nie jest raczej dobrym pomysłem.
    Ostatnio edytowane przez wegi ; 24-12-2009 o 17:00
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  3. #3
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Mogl to byc rezultat zwyklego lekkiego nacisku pilota na pedaly - naprzyklad aby kontrowac wiatr albo przyblizyc samolot do centralnej osi pasa, nie jest to nic nadzwyczajnego. O poslizgu raczej trudno tu mowic - samolot nie ma napedu na kola a hamowanie to napewno nie bylo.
    Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 24-12-2009 o 21:27

  4. #4
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez saturn5 Zobacz posta
    O poslizgu raczej trudno tu mowic - samolot nie ma napedu na kola
    Akurat to nie wyklucza poślizgu.
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  5. #5
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez saturn5 Zobacz posta
    Mogl to byc rezultat zwyklego lekkiego nacisku pilota na pedaly - naprzyklad aby kontrowac wiatr albo przyblizyc samolot do centralnej osi pasa,
    Tez bym na to obstawial. Czasami zwlaszcza w sytuacji zmiennego wiatru mozna wprowadzic niepotrzebne oscylacje za mocno kontrujac itp itd.
    Na ATR czesto nie patrzac na predkosciomierz mozna stwierdzic, ze jest sie w okolicy Vr poniewaz samolot robi sie wlasnie taki "nerwowy". Jednym slowem glupi nie jest i sam juz wie, ze powienien sie znalezc w powietrzu a nie jechac po pasie

  6. #6
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    A mi po pewnym starcie z RIX kilka lat temu pare siwych wlosow przybylo... Silny boczny wiatr, osniezony pas i samolot w pewnym momencie zaczal sie slizgac w strone krawedzi, mimo pelnej przeciwnej "nogi". Na szczescie Vr osiagnelismy szybciej niz krawedz pasa, wiec mozna bylo ratowac sie ucieczka w gore...

    Tak wiec poslizgi sie zdarzaja, ale raczej wylacznie przy mokrym i/lub zanieczyszczonym pasie. Czasem tez na mokrym pasie przednie kolo slizga sie po linii centralnej (namalowanej farba), co tez daje nieprzyjemny efekt "myszkowania". Ale wogole, to poslizgi raczej zdarzaja sie podczas ladowania - bo im wieksza sila hamowania, tym kolo moze "zniesc" mniej sily bocznej. Teoretycznie przy maksymalnym mozliwym hamowaniu jakakolwiek niezerowa sila boczna powoduje poslizg... Wtedy trzeba puscic hamulce, opanowac kierunek i hamowac dalej... Przy starcie kola nie sa hamowane (a wiec sila tarcia stycznego jest niewielka), a wiec tolerancja na sily boczne jest duzo wieksza.... A co do kontrolki w kokpicie, to takowa nie jest potrzebna, bo czuc tylkiem No i slychac prace "antiskid'ow" (czyli ABSow) - podobnie jak w samochodzie....

  7. #7
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    A na dodatek - takie boczne siły są różnie odczuwalne w różnych częściach samolotu - najsilniej z tyłu kadłuba! Nawet niewielka ale szybka korekta pedałami steru kierunku przy większej prędkości może dawać nieprzyjemne dla pasażerów w odczuciu wrażenie "rzucania na boki".
    Pozdrawiam!
    Piotr

  8. #8

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    No to wszystko jasne, dzięki za odpowiedzi!

  9. #9

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Cardiff

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez layoverlover Zobacz posta
    A mi po pewnym starcie z RIX kilka lat temu pare siwych wlosow przybylo... Silny boczny wiatr, osniezony pas i samolot w pewnym momencie zaczal sie slizgac w strone krawedzi, mimo pelnej przeciwnej "nogi". Na szczescie Vr osiagnelismy szybciej niz krawedz pasa, wiec mozna bylo ratowac sie ucieczka w gore...
    A czy, poza nogą, mogłeś sobie jeszcze dodać trochę lotki? Czy nie jest to dozwolone (albo nieskuteczne)?
    Eee tam, podpis ;)

  10. #10
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Mimis Zobacz posta
    A czy, poza nogą, mogłeś sobie jeszcze dodać trochę lotki? Czy nie jest to dozwolone (albo nieskuteczne)?
    Lotki się nie daje - z takiego samego powodu jak przy awarii silnika - z lotkami sprzężone są spojlery, a wychylony spojler to mniejsza siła nośna. Tak więc tylko noga.
    Pozdrawiam!
    Piotr

  11. #11

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Cardiff

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez bedrzich Zobacz posta
    Lotki się nie daje - z takiego samego powodu jak przy awarii silnika - z lotkami sprzężone są spojlery, a wychylony spojler to mniejsza siła nośna. Tak więc tylko noga.
    Aa. No to mi się rozjaśniło - dzięki bardzo za odpodwiedź
    Eee tam, podpis ;)

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •