Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 29
Like Tree1Likes

Wątek: Lot śmigłowcem "do góry nogami"?

  1. #1

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie Lot śmigłowcem "do góry nogami"?


    Polecamy

    przepraszam za lamerskie pytanie, ale dziś bawiłem się z synem zabawkowym śmiglakiem, którym on z uporem maniaka "latał" do góry nogami. ja na to: synku, helikopter nie lata do góry nogami. i... zacząłem się zastanawiać czy go nie oszukuję czy jest możliwy taki lot?

  2. #2
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Jakby odpowiednio ustawić skos (jeśli by się dało) to pewnie tak (bo niby dlaczego nie?), ale nie mam pojęcia jak jest w praktyce.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  3. #3

    Dołączył
    Nov 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez zasieki1 Zobacz posta
    czy jest możliwy taki lot?
    Na niektórych śmigłowcach jak najbardziej.
    Nawet mistrzostwa w akrobacji są rozgrywane.

  4. #4
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    A przyjemnie jest po takim locie? Bo kol. Zasieki to akurat jeden lot śmigłowcem, i to wcale nie lotem odwróconym, będzie pamiętać do końca życia
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  5. #5

    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Wpisz sobie w google albo w youtube ALAN SZABO - zobaczysz jak nieprawdopodobne rzeczy mozna zrobic ze smiglowcem. Wprawdzie to tylko modele wiec stosunek mocy silnika do masy oraz wytrzymalosc konstrukcji sa nieporownywalnie wieksze niz w realu
    ale zasada dzialania jest identyczna.
    ...
    no i pilot poza maszyna stoi....

    A

  6. #6

    Dołączył
    Nov 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez andreas Zobacz posta
    Wprawdzie to tylko modele
    Góraszka 2008, Bolkow Bo 105 (jedyny akrobacyjny) w pętli
    http://digart.img.digart.pl/data/img...ad/2025678.jpg

  7. #7

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    pętla to jedno, a czy taki bolkov mógłby lecieć lotem odwróconym przez dłuższy czas?

  8. #8
    ModTeam Senior Screener
    Awatar Drzemi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    EPGD / EPMM

    Domyślnie

    Bo-105 nie jest śmigłowcem akrobacyjnym. Nie ma takiej kategorii jak śmigłowiec akrobacyjny. A pętlę zrobi też EC Tiger, Apache, czy Lynx.

    Nie wydaje mi się, żeby było możliwe przelecieć śmigłowcem po prostej w locie odwróconym większego dystansu.

  9. #9
    Awatar psotter

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Poza ustawieniem kąta łopat pozostaje problem stateczności w takim locie.

  10. #10

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Czyli wychodzi, że nie jest to możliwe? RobCopter?

  11. #11
    Awatar alien

    Dołączył
    Oct 2008
    Mieszka w
    3M

    Domyślnie

    Problem ze statecznością polega na tym, że śmigłowiec w locie odwróconym byłby przypadkiem równowagi chwiejnej (środek ciężkości powyżej punktu podparcia). Mówiąc obrazowo: w normalnym locie śmigłowiec jakby wisi na nitce zaczepionej do głowicy wirnika głównego (równowaga trwała - środek ciężkości poniżej punktu zaczepienia). A w locie odwróconym głowica byłaby jakby podparta na czubku szpilki, a na niej opierałby się cały śmigłowiec.
    Aby ustabilizować śmigłowiec w takim położeniu, wirnik główny musiałby dysponować gigantyczną (oraz błyskawicznie zmienną tak co do kierunku działania jak i wartości) poziomą składową siły aerodynamicznej. A gdyby nawet dysponował, do rozwiązania pozostałoby wciąż zapewnienie prędkości postępowej.
    For every solution there is a problem.

  12. #12
    Awatar RobCopter

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez zasieki1 Zobacz posta
    Czyli wychodzi, że nie jest to możliwe? RobCopter?
    Wychodzi na to, że nie jest możliwe
    Jest tak jak napisał alien.

  13. #13

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Alien wyjaśnił kwestię bardzo przystępnie i rzeczowo, RobCopter potwierdził. Sprawa jasna. Idę edukować młodego dzięki

  14. #14

    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez zasieki1 Zobacz posta
    Alien wyjaśnił kwestię bardzo przystępnie i rzeczowo, RobCopter potwierdził. Sprawa jasna. Idę edukować młodego dzięki

    To zanim go wyedukujesz obejrzyj to:
    YouTube - Alan Szabo jr XFC2008 free style

    Ten gosc na filmie pewnie nie wiedzial ze smiglowiec tego nie potrafi...

  15. #15
    Awatar alien

    Dołączył
    Oct 2008
    Mieszka w
    3M

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez zasieki1 Zobacz posta
    Idę edukować młodego
    Nauczając młodego możesz posłużyć się przykładem linijki postawionej na sztorc na otwartej dłoni. Da się utrzymać w pionie? Da się, ale przy pomocy ruchów ręki. Da się iść do przodu trzymając tak linijkę? Da się, ale przy pomocy nóg, czyli dodatkowego napędu.
    W przypadku śmigłowca w locie odwróconym odpowiednikiem ruchów ręki musiałyby być korekty kształtu i położenia stożka wirnika dla uzyskania tej nieszczęsnej "poziomej składowej siły aerodynamicznej". A problem zapewnienia prędkości postępowej polega na tym, że śmigłowiec nie ma ani nóg, ani dodatkowego śmigiełka ciągnącego/pchającego.
    Dla wzmocnienia efektu pedagogicznego możesz posłużyć się czymś z nierównomiernie rozłożoną masą (im wyżej środek ciężkości, tym mniej stabilnie). Ja właśnie bawię się pisakiem do CD z masywną skuwką - aż za bardzo nadaje się do prezentacji. Kiedy stawiam go na skuwce, jeszcze jakoś daję radę, ale ze skuwką na górze nie potrafię go utrzymać w pionie nawet przez sekundę.

    No i módl się, żeby młody nie zapytał (jak nie teraz, to kiedyś), dlaczego w takim razie śmigłowce RC (czyli po naszemu modele śmigłowców) są stabilne w pozycji odwróconej?

    Cytat Zamieszczone przez andreas Zobacz posta
    Ten gosc na filmie pewnie nie wiedzial ze smiglowiec tego nie potrafi...
    Wiedział wcześniej, i wie teraz, że śmigłowiec tego nie potrafi.
    Ostatnio edytowane przez alien ; 15-01-2010 o 12:30 Powód: pojawienie się wypowiedzi andreasa
    For every solution there is a problem.

  16. #16

    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    ...ale problem niestatecznosci nie jest problemem nie do rozwiazania!
    Istnieje mnostwo samolotow ktore nie maja prawa latac a jednak lataja.

    Skoro jednak modele RC potrafia takie sztuki to i duze tez dadza rade - tyle ze po pierwsze to nie ma sensu, a po drugie prawdopodobnie jest to aktualnie prawdopodobnie niewykonalne z przyczyn lezacych po stronie technologii lub finansow - jednak stwierdzenie ze "smiglowiec tak nie potrafi" jest falszywe.
    Powinno raczej sie powiedziec, ze zaden z istniejacych smiglowcow (tych "duzych") tego nie potrafi.

    A mlodemu nabyc model i niech cwiczy.

    A poza tym nie od dzis wiadomo, ze smiglowiec nie prawa latac (powiedzenie popularne zwlaszcza wsrod modelarzy RC samolotowych)

  17. #17
    Awatar alien

    Dołączył
    Oct 2008
    Mieszka w
    3M

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez andreas Zobacz posta
    ...ale problem niestatecznosci nie jest problemem nie do rozwiazania!
    Czyżbym gdzieś napisał, że przezwyciężenie niestateczności byłoby sprzeczne z prawami fizyki?

    Istnieje mnostwo samolotow ktore nie maja prawa latac a jednak lataja
    To duże uproszczenie. Patrz "trzmiel" poniżej.

    Skoro jednak modele RC potrafia takie sztuki to i duze tez dadza rade - tyle ze po pierwsze to nie ma sensu, a po drugie prawdopodobnie jest to aktualnie prawdopodobnie niewykonalne z przyczyn lezacych po stronie technologii lub finansow - jednak stwierdzenie ze "smiglowiec tak nie potrafi" jest falszywe.
    Ale z taką prostą ekstrapolacją to radziłbym ostrożnie, bo nie wszystko rośnie liniowo wraz ze wzrostem rozmiarów obiektu. Można byłoby ekstrapolować do woli, ale tylko przy założeniu, że nie istnieją żadne fizyczne ograniczenia choćby wytrzymałości materiałów. (O najsłabszym ogniwie, czyli pilocie, sam już wspominałeś.)

    Z łatwością znajdziesz inżyniera, który podejmie się zaprojektowania i budowy wieży o smukłości źdźbła trawy. Oczywiście pod warunkiem, że wieża będzie tak samo wysoka jak ta trawa. Trudniej jednak będzie znaleźć takiego, który przy założeniu tej samej smukłości podejmie się projektowania wieży pięćdziesięciometrowej. Co więcej, naprawdę wysokie "wieże" istniejące w przyrodzie (sekwoje itp) też wyraźnie ustępują trawom pod względem smukłości.

    A poza tym nie od dzis wiadomo, ze smiglowiec nie prawa latac (powiedzenie popularne zwlaszcza wsrod modelarzy RC samolotowych)
    W wersji z trzmielem (który se lata, bo nie wie, że nie ma prawa latać) to powiedzenie jest popularne wśród wszystkich, i wciąż wielu je powtarza. Nawet pomimo tego, że kwestia jest rozpracowana choćby w angielskiej Wikipedii:
    According to 20th century folklore, the laws of aerodynamics prove that the bumblebee should be incapable of flight...
    For every solution there is a problem.

  18. #18
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Troszke OT, ale pozwole sobie zacytowac Ray'a Prouty (specjalisty od aerodynamiki smiglowcowej):

    "Life is too short to try to understand Helicopter dynamics"

  19. #19
    Awatar alien

    Dołączył
    Oct 2008
    Mieszka w
    3M

    Domyślnie

    Praktykom też nie jest łatwo, zasadniczo.
    Niejaki William Warmbrodt, który jest szyszką w NASA Ames Research Center, mówi:
    Today's supercomputers are unable to accurately model the unsteady physics of helicopter rotors and their interaction with the air,
    Ale też natychmiast dodaje:
    But we're working on it.

    Bo jakie ma inne wyjście, co innego może powiedzieć?
    For every solution there is a problem.

  20. #20
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie


    Polecamy

    A przy okazji mam pytanko do Roberta - jakie sa dopuszczalne ujemne wspolczynniki obciazenia dla Mi-2, A109 i EC135?

    Pzdr!

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •