Pokaż wyniki od 1 do 20 z 20
  1. #1
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie Od kiedy instaluje sie swiatla pozycyjne w samolotach?


    Polecamy

    Chodzi mi o boczne na skrzydlach (zielone i czerone) i biale z tylu.
    A jak to wyglada na szybowcach i lotniach?

    Ponadto od kiedy stosuje sie swiatla blyskowe i czy trzeba je stosowac na kazdym samolocie?

  2. #2

    Dołączył
    Jun 2017

  3. #3
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie

    Dziekuje za link.
    Czyli wychodzi z tego, ze stary samolot moze wspolczesnie sie poruszac bez swiatel pozycyjnych?

  4. #4
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Swiatla pozycyjne w lotnictwie pochodza od analogicznych swiatel pozycyjnych w zegludze a te wziely swoja poczatek cos okolo 1850-1880.

    Nawet jak wezmiesz cos tak starego jak DC-3 to maja swiatla pozycyjne, chyba ze wlasciciel sie zdecydowal zaniedbac
    ich stan techniczny bo ograniczyl sie do latania tylko w dzien.
    Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 20-01-2010 o 22:24

  5. #5
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie

    Saturn5, Wiem, ze statki morskie/srodladowe maja takie same swiatla. W koncu mieszkam w miescie portowym :-)
    Dobrze, pytanie moje sie wzielo po projekcji filmu Vabank2, gdzie Kramer i Sztyc podrozuja zamolotem, ktorym jest najprawdopodobniej PZL Gawron.
    Samolot ten ma swiatla pozycyjne na koncowkach skrzydel a takze jedno do ladowania. Samolot byl produkowany (w/g Wikipedii) w latach 60-68, wiec w/g powyzszego linka zalapuje sie na "slabsze" swiatla pozycyjne.
    Jesli prawidlo rozpoznalem typ samolotu, oczywiscie.

  6. #6

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez sanfran Zobacz posta
    wiec w/g powyzszego linka zalapuje sie na "slabsze" swiatla pozycyjne.
    Obojetne, ale maja, a chyba o to ci chodzilo od poczatku.

  7. #7
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    @sanfran - tak, to Gawron. Pamiętaj, że zacytowane powyżej przepisy to TYLKO FAR - w innych krajach może by inaczej. Jednak zasada jest podobna - jeżeli samolot lata tylko w dzień to nie musi mieć świateł pozycyjnych. A kiedy zastosowano po raz pierwszy? Zapewne wtedy, kiedy zaczęły samoloty latać w nocy czyli jakoś tak pod koniec IWŚ lub tuż zaraz, a od kiedy wymagane? Pewnie od kiedy powstały przepisy
    Pozdrawiam!
    Piotr

  8. #8
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    chyba ciekawiej by sie bylo zapytac od kiedy wymagany jest 'rotating red beacon' bo ten nie ma odnosnikow w zegludze i jest wymagany nawet w dzien.

  9. #9

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    Lublin / EPLB

    Domyślnie

    A to ja się przy okazji zapytam - może to będzie głupie pytanie - czy te światła włączone muszą być tylko w trakcie lotu nad lądem? Bo jak wracałem z JFK to mógłbym przysiąc, że te światła na skrzydłach zaczęły mrygać dopiero jak samolot wlatywał nad kontynent - myślę, że halucynacji nie miałem bo wypiłem tylko jedno piwko

  10. #10

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez pavvel Zobacz posta
    że te światła na skrzydłach zaczęły mrygać
    Swiatal pozycyjne nigdy nie mrygaja (mrugaja ?) - pala sie na stale w nocy, lad, woda nie ma zadnego znaczenia.

  11. #11

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    Lublin / EPLB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez N077GL Zobacz posta
    mrygaja (mrugaja ?) .
    migoczą
    Być może zadałem pytanie nie precyzyjnie. Ale chodziło mi o białe światło na skrzydle np. w 343 jest tak jakby na końcu skrzydła pod wingletą. I to zaczęło migać tak na 1h przed lądowaniem. Czy wlecenie nad ląd miało tu jakies znaczenie czy to zbieg okoliczności? Domyślam się, że to pytanie jest jakąś podstawową podstawą więc nie śmiejcie się z niewiedzy

  12. #12
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez pavvel Zobacz posta
    I to zaczęło migać tak na 1h przed lądowaniem. Czy wlecenie nad ląd miało tu jakies znaczenie czy to zbieg okoliczności?
    Sa to swiatla stroboskopowe. Moze wlecieliscie w chmury dlatego swiatlo sie odbijalo i zrwociles na to uwage?

  13. #13

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    Lublin / EPLB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez thewho Zobacz posta
    Sa to swiatla stroboskopowe. Moze wlecieliscie w chmury dlatego swiatlo sie odbijalo i zrwociles na to uwage?
    Nie pamiętam dokładnie bo było to jakiś czas temu, ale wydaje mi się, że nie. Po prostu w pewnym momencie lotu(mniej więcej moment wlotu nad kontynent) zaczęły migać. Właściwie to zwróciłem na nie uwagę, bo tylko w trakcie dwóch lotów widziałem je włączone. Pierwszy raz na trasie LHR-WAW (wieczorny LOT) i drugi raz właśnie w trakcie tego lotu. Na pozostałych lotach nie widziałem ich z różnych przyczyn(miejsce, godzina lotu, zmęczenie itp.). Poza tym wydaje mi się, że samoloty, które przelatują wieczorem nad moją głową zawsze mają je włączone, a tamten przysiągłbym, że włączył je nad Europą. A czy są jakieś zalecenia, wytyczne kiedy światła stroboskopowe mają być włączone, a kiedy nie?

  14. #14
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Jedyne swiatla w samolocie ktore z zalozenia migaja to albo biale stroboskowe albo czerwony obracjacy sie beacon. Jesli cokolwiek innego "migalo" to bylo to zapewne zludzenie. Takie zludzenia moga byc spowodowane albo przelotem przez rzadkie chmury, albo okresowym zmianem kata pod jakim widzisz samolot. Samolot lecacy w nocy potrafi byc zrodlem najrozniejszych zludzen - ile razy ludzie twierdzili ze to UFO.
    Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 23-01-2010 o 21:43

  15. #15

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    Lublin / EPLB

    Domyślnie

    Teraz mam już pewność, że były to białe stroboskopowe - wcześniej nie wiedziałem jak to się nazywa. A tak żeby już zgłębić wiedzę nt. świateł to dopytałbym się jeszcze o to, co mówią przepisy nt. włączania świateł stroboskopowych? Czy muszą być one włączone przez cały lot, kiedy są włączane, a kiedy wyłączane?
    P.S. Dzięki za dotychczasowe odpowiedzi.

  16. #16
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    W liniach sprawa wyglada zazwyczaj tak, ze wlacza sie je po wjechaniu na pas i wylacza po zjechaniu z pasa. Tak wiec przez caly lot powinny byc wlaczone.

  17. #17

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    QSA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez pavvel Zobacz posta
    A to ja się przy okazji zapytam - może to będzie głupie pytanie - czy te światła włączone muszą być tylko w trakcie lotu nad lądem? Bo jak wracałem z JFK to mógłbym przysiąc, że te światła na skrzydłach zaczęły mrygać dopiero jak samolot wlatywał nad kontynent - myślę, że halucynacji nie miałem bo wypiłem tylko jedno piwko
    Cytat Zamieszczone przez thewho Zobacz posta
    Sa to swiatla stroboskopowe. Moze wlecieliscie w chmury dlatego swiatlo sie odbijalo i zrwociles na to uwage?
    tak najpewniej było (czasem widać z kabiny strobe bardziej czasem mniej) świateł pozycyjnych zazwyczaj nie widać. Pytanie dlaczego są one dość słabej jasności wydaje mi się że światła pozycyjne mogłby by być nieco jaśniejsze.
    Cytat Zamieszczone przez thewho Zobacz posta
    W liniach sprawa wyglada zazwyczaj tak, ze wlacza sie je po wjechaniu na pas i wylacza po zjechaniu z pasa. Tak wiec przez caly lot powinny byc wlaczone.
    Tak jest. Z moich obserwacji wynika, że piloci (przynajmniej w Europie) włączają je przed wjechaniem na pas startowy (kołują na wyłączonych) a wyłączają po wylądowaniu po zjechaniu z tego pasa.

    link nie działa czy ktoś wie gdzie mogę znaleźć ten pdf?

  18. #18

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Swiatla pozycyjne maja odpowiednia moc, ale zwyczajnie nie ma powodu zeby swiecily w strone kabiny pasazerskiej.

  19. #19

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    QSA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Behemot Zobacz posta
    Swiatla pozycyjne maja odpowiednia moc, ale zwyczajnie nie ma powodu zeby swiecily w strone kabiny pasazerskiej.
    Niby tak ale miałem na myśli również obserwację z ziemi. Nie wiem jakie jest natężenie świateł pozycyjnych ale widać je co najwyżej tylko z kilku 2-3 nm. Przy prędkościach przelotowych to bardzo niewiele.

  20. #20
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez Inter Zobacz posta
    Niby tak ale miałem na myśli również obserwację z ziemi. Nie wiem jakie jest natężenie świateł pozycyjnych ale widać je co najwyżej tylko z kilku 2-3 nm. Przy prędkościach przelotowych to bardzo niewiele.
    Dlatego są też stroboskopy.
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •