Pokaż wyniki od 1 do 19 z 19
  1. #1
    Awatar Gabec

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie Ilu silników potrzebna do startu samolotu czterosilnikowego


    Polecamy

    Ilu sprawnych silników potrzeba aby oderwac samolot czterosilnikowy od ziemi po przekroczeniu V1, 2 wystarcza czy tez konieczne sa 3?
    no risk, no fun ;D


  2. #2
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie Re: Ilu silników potrzebna do startu samolotu czterosilnikow

    Cytat Zamieszczone przez Gabec
    Ilu sprawnych silników potrzeba aby oderwac samolot czterosilnikowy od ziemi po przekroczeniu V1, 2 wystarcza czy tez konieczne sa 3?
    3.
    Z samej definicji V1 - zaklada sie tylko utrate jednego silnika podczas startu i na tym oparte sa obliczenia V1, VR, V2.
    Oczywiscie jak samolot jest naprawde lekki to byc moze nawet 2 silniki wystarcza.

  3. #3
    Awatar Gabec

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie Re: Ilu silników potrzebna do startu samolotu czterosilnikow

    Cytat Zamieszczone przez saturn5
    Oczywiscie jak samolot jest naprawde lekki to byc moze nawet 2 silniki wystarcza.
    masz dostep do bardziej szczegolowych info odnosnie startu z 2 silnikami, chodzi mi o porownanie sytuacji gdy wypadna 2 silniki po tej samej stronie lub tez gdy awarii ulegly silniki po przeciwnych stronach. po za tym czy lub jak duze ma znaczenie numer silnika ktory nie dziala
    no risk, no fun ;D


  4. #4
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Nie mam. Nikt nie zaklad utraty dwoch silnikow przy starcie - szansa czegos takiego jest astronomicznie mala i nigdy sie nie wydarzylo w historii lotnictwa cywilnego o ile mi wiadomo.

    Natomiast sie zdarza ze piloci "doswiadczalni" umyslnie startuja naprzyklad 747 w ktorym jeden silnik nie dziala aby sprowadzic go do bazy naprawczej. Nawet kiedys rozmawialem z takim pilotem ktory pracuje dla United i notorycznie lata nie w pelni sprawnymi samolotami. Majac tylko 3 dzialajace silniki zaklada utrate jednego. Ale on leci samolotem bez pasazerow, ladunku - nie korzysta z tablic V1/Vr uzywanych przez "normalnych" pilotow.

  5. #5
    Awatar Gabec

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez saturn5
    Nie mam. Nikt nie zaklad utraty dwoch silnikow przy starcie - szansa czegos takiego jest astronomicznie mala i nigdy sie nie wydarzylo w historii lotnictwa cywilnego o ile mi wiadomo.
    dzieki, i jeszcze jedno pytanie, czy istnieje roznica ktory z silnikow przestal dzialac, mam na mysli ten zewnetrzny lub wewnetrzny
    no risk, no fun ;D


  6. #6
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Gabec
    dzieki, i jeszcze jedno pytanie, czy istnieje roznica ktory z silnikow przestal dzialac, mam na mysli ten zewnetrzny lub wewnetrzny
    Oczywiscie ze jest - zewnetrzny jest gorszy bo jest wtedy wiekszy moment (asymetria) ktory trzeba kompensowac. W malych dwusilnikowych samolotach smiglowych istnieje tez "gorszy" silnik jak smigla obracja sie w tym samym kierunku (juz nie pamietam czy to lewy czy prawy), po angielsku nazywaja to "critical egnine". Jak smigla po obu stronach obracaja sie w przeciwnych kierunkach to takiego "gorszego" nie ma.

    Tutaj masz wiecej o critical engine:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Critical_engine

  7. #7
    Awatar Gabec

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez saturn5
    Cytat Zamieszczone przez Gabec
    dzieki, i jeszcze jedno pytanie, czy istnieje roznica ktory z silnikow przestal dzialac, mam na mysli ten zewnetrzny lub wewnetrzny
    Oczywiscie ze jest - zewnetrzny jest gorszy bo jest wtedy wiekszy moment (asymetria) ktory trzeba kompensowac. W malych dwusilnikowych samolotach smiglowych istnieje tez "gorszy" silnik jak smigla obracja sie w tym samym kierunku (juz nie pamietam czy to lewy czy prawy), po angielsku nazywaja to "critical egnine". Jak smigla po obu stronach obracaja sie w przeciwnych kierunkach to takiego "gorszego" nie ma.

    Tutaj masz wiecej o critical engine:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Critical_engine
    dzieki
    no risk, no fun ;D


  8. #8
    Awatar Pawel.Guraj

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Gabec
    Cytat Zamieszczone przez saturn5
    Cytat Zamieszczone przez Gabec
    dzieki, i jeszcze jedno pytanie, czy istnieje roznica ktory z silnikow przestal dzialac, mam na mysli ten zewnetrzny lub wewnetrzny
    Oczywiscie ze jest - zewnetrzny jest gorszy bo jest wtedy wiekszy moment (asymetria) ktory trzeba kompensowac. W malych dwusilnikowych samolotach smiglowych istnieje tez "gorszy" silnik jak smigla obracja sie w tym samym kierunku (juz nie pamietam czy to lewy czy prawy), po angielsku nazywaja to "critical egnine". Jak smigla po obu stronach obracaja sie w przeciwnych kierunkach to takiego "gorszego" nie ma.

    Tutaj masz wiecej o critical engine:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Critical_engine
    dzieki
    No wlasnie, wystarczylo odpowiedzieć.

    Po co więc te wszystkie złośliwe uwagi o temacie - na prawdę tak trudno jest
    zastosować sie do prostej zasady?

    Bosz jakie to nasze, polskie

    pzdr,
    Paweł.

  9. #9
    ModTeam
    Awatar Quantas

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Pyrlandia

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez saturn5
    Nikt nie zaklad utraty dwoch silnikow przy starcie - szansa czegos takiego jest astronomicznie mala i nigdy sie nie wydarzylo w historii lotnictwa cywilnego o ile mi wiadomo.
    A pamiętacie An 124 który spadł na budynki tuż po starcie w Moskwie ( a moze to był ił 76 na dalekiem wschodzie rosji) i wówczas mówiono że siadły dwa z czterech silników. Czy koś pamięta dokładniej ?



  10. #10
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Quantas
    A pamiętacie An 124 który spadł na budynki tuż po starcie w Moskwie ( a moze to był ił 76 na dalekiem wschodzie rosji) i wówczas mówiono że siadły dwa z czterech silników. Czy koś pamięta dokładniej ?
    Nie pod Moskwa tylko Irkutskiem. Rzeczywiscie dwa silniki mu stanely zaraz po starcie. Czy ktos zna dokladna przyczyne - jak zawsze z tamtych stron trudno o konkrety nawet 10 lat po katastrofie. Chodzily naprzyklad pogloski ze paliwo mogloby byc zanieczyszczone. To wazne - bo wszystko rozchodzi sie czy silniki stanely od zupelnie innych przyczyn. Moj komentarz u gory odnosi sie do utraty obu silnikow spowodowanym niezaleznymi przyczynami bo oczywiscie jak naprzyklad zabraknie ci paliwa to nawet jakbys mial 10 silnikow to ci to nic nie pomoze.

  11. #11
    ModTeam
    Awatar Quantas

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Pyrlandia

    Domyślnie

    Ale czy w Irkutsku to 124 czy 76 ?

    A apropo 10 silników to taki jest chyba tylko jeden ]


    jest to reklama 10 cylindrowych silników diesla w VW



  12. #12
    Awatar Rumun

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    LSZK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Coddy
    Bosz jakie to nasze, polskie
    Tak samo jak wprowadzanie bezsensownych i nie dających się zastosować regół.. :/
    pozdrawiam,
    Rumun

  13. #13
    Awatar S.W.A.T

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    2.0nm NE of OKE

    Domyślnie

    @saturn, w dwusilnikowcach (w ktorych smigla obracaja sie w jedną strone) krytycznym silnikiem jest silnik lewy.

    pzdr.

  14. #14
    Awatar Gabec

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez S.W.A.T
    @saturn, w dwusilnikowcach (w ktorych smigla obracaja sie w jedną strone) krytycznym silnikiem jest silnik lewy.

    pzdr.
    i jest to niezalezne od kierunku obrotu smigiel?
    no risk, no fun ;D


  15. #15
    Awatar bartolomic

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBY

    Domyślnie

    zależnie.. wg podanego źródła lewy silnik przy smigłach obracających się wg wskazówek zegara.

  16. #16
    Awatar marcin_epkk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    To może jeszcze kilka charakterystycznych prędkości:

    V2 - prędkość zapewniająca minimalne wznoszenie na jednym silniku (dla dwusilnikowych).

    V2min - minimalna bezpieczna prędkość startu na jednym silniku (dla dwusilnikowych).

    VMC - (minimum control speed) - minimalna prędkość lotu sterowanego na jednym silniku (dla dwusilnikowych).

    VSSE - minimalna prędkość dla zamierzonego wyłączenia jednego silnika (w celach treningowych).

    VXSE - prędkość najbardziej stromego wznoszenia na jednym silniku (dla dwusilnikowych).

    VY - prędkość maksymalna we wznoszeniu na jednym silniku (dla dwusilnikowych).

  17. #17
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez S.W.A.T
    @saturn, w dwusilnikowcach (w ktorych smigla obracaja sie w jedną strone) krytycznym silnikiem jest silnik lewy.
    pzdr.
    Hehe pod warunkiem, ze smigla obracaja sie tak jak juz kolega wyzej napisal zgodnie ze wskazowkami zegara. Jezeli odwrotnie to taki silnik jest prawy. Zreszta "critical engine" odnosi sie do kazdego samolotu wielosilnikowego nie tylko "smiglowego".

  18. #18
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Gabec
    i jest to niezalezne od kierunku obrotu smigiel?
    Mam nadzieje ze widzisz tu prosta zasade geometryczna - jak smigla w obu silnikach obracaja sie w ta sama strone to samolot nie jest symetryczny z punktu widzenia wytwarzanego ciagu. Dobrym przykladem natomiast dwusilnikowego samolotu z przeciwnie obracajacymi sie smiglami jest Beech Baron - wtedy nie ma "critical" engine.

  19. #19
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez saturn5
    Dobrym przykladem natomiast dwusilnikowego samolotu z przeciwnie obracajacymi sie smiglami jest Beech Baron - wtedy nie ma "critical" engine.
    Ja bym zaryzykowal stwierdzenie, ze w kazdym samolocie wielosilnikowym istnieje takie cos jak "critical engine". Tu nie chodzi tylko o to w ktora strone obracaja sie smigla ale jakie systemy samolotu taki silnik zasila. W samolotach napedzanych silnkami odrzutowymi przeciez nie ma asymetrii ciagu wynikajacej z kierunku obrotu smigiel a istnieje cos takiego jak "critical engine". Systemy takie jak hydraulika, klimatyzacja, elektryka - sa zasilane z silnikow. Niektore za zdwojone i zasilane z obydwu silnikow, niektore tylko z jednego. Staje sie oczywistym, ze w takich przypadkach straca jednego silnika bedzie bardziej dokliwa niz drugiego - czyli automatycznie mamy "critical engine"

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •