3.Zamieszczone przez Gabec
Z samej definicji V1 - zaklada sie tylko utrate jednego silnika podczas startu i na tym oparte sa obliczenia V1, VR, V2.
Oczywiscie jak samolot jest naprawde lekki to byc moze nawet 2 silniki wystarcza.
3.Zamieszczone przez Gabec
Z samej definicji V1 - zaklada sie tylko utrate jednego silnika podczas startu i na tym oparte sa obliczenia V1, VR, V2.
Oczywiscie jak samolot jest naprawde lekki to byc moze nawet 2 silniki wystarcza.
masz dostep do bardziej szczegolowych info odnosnie startu z 2 silnikami, chodzi mi o porownanie sytuacji gdy wypadna 2 silniki po tej samej stronie lub tez gdy awarii ulegly silniki po przeciwnych stronach. po za tym czy lub jak duze ma znaczenie numer silnika ktory nie dzialaZamieszczone przez saturn5
Nie mam. Nikt nie zaklad utraty dwoch silnikow przy starcie - szansa czegos takiego jest astronomicznie mala i nigdy sie nie wydarzylo w historii lotnictwa cywilnego o ile mi wiadomo.
Natomiast sie zdarza ze piloci "doswiadczalni" umyslnie startuja naprzyklad 747 w ktorym jeden silnik nie dziala aby sprowadzic go do bazy naprawczej. Nawet kiedys rozmawialem z takim pilotem ktory pracuje dla United i notorycznie lata nie w pelni sprawnymi samolotami. Majac tylko 3 dzialajace silniki zaklada utrate jednego. Ale on leci samolotem bez pasazerow, ladunku - nie korzysta z tablic V1/Vr uzywanych przez "normalnych" pilotow.
Oczywiscie ze jest - zewnetrzny jest gorszy bo jest wtedy wiekszy moment (asymetria) ktory trzeba kompensowac. W malych dwusilnikowych samolotach smiglowych istnieje tez "gorszy" silnik jak smigla obracja sie w tym samym kierunku (juz nie pamietam czy to lewy czy prawy), po angielsku nazywaja to "critical egnine". Jak smigla po obu stronach obracaja sie w przeciwnych kierunkach to takiego "gorszego" nie ma.Zamieszczone przez Gabec
Tutaj masz wiecej o critical engine:
http://en.wikipedia.org/wiki/Critical_engine
No wlasnie, wystarczylo odpowiedzieć.Zamieszczone przez Gabec
Po co więc te wszystkie złośliwe uwagi o temacie - na prawdę tak trudno jest
zastosować sie do prostej zasady?
Bosz jakie to nasze, polskie
pzdr,
Paweł.
Nie pod Moskwa tylko Irkutskiem. Rzeczywiscie dwa silniki mu stanely zaraz po starcie. Czy ktos zna dokladna przyczyne - jak zawsze z tamtych stron trudno o konkrety nawet 10 lat po katastrofie. Chodzily naprzyklad pogloski ze paliwo mogloby byc zanieczyszczone. To wazne - bo wszystko rozchodzi sie czy silniki stanely od zupelnie innych przyczyn. Moj komentarz u gory odnosi sie do utraty obu silnikow spowodowanym niezaleznymi przyczynami bo oczywiscie jak naprzyklad zabraknie ci paliwa to nawet jakbys mial 10 silnikow to ci to nic nie pomoze.Zamieszczone przez Quantas
zależnie.. wg podanego źródła lewy silnik przy smigłach obracających się wg wskazówek zegara.
To może jeszcze kilka charakterystycznych prędkości:
V2 - prędkość zapewniająca minimalne wznoszenie na jednym silniku (dla dwusilnikowych).
V2min - minimalna bezpieczna prędkość startu na jednym silniku (dla dwusilnikowych).
VMC - (minimum control speed) - minimalna prędkość lotu sterowanego na jednym silniku (dla dwusilnikowych).
VSSE - minimalna prędkość dla zamierzonego wyłączenia jednego silnika (w celach treningowych).
VXSE - prędkość najbardziej stromego wznoszenia na jednym silniku (dla dwusilnikowych).
VY - prędkość maksymalna we wznoszeniu na jednym silniku (dla dwusilnikowych).
Hehe pod warunkiem, ze smigla obracaja sie tak jak juz kolega wyzej napisal zgodnie ze wskazowkami zegara. Jezeli odwrotnie to taki silnik jest prawy. Zreszta "critical engine" odnosi sie do kazdego samolotu wielosilnikowego nie tylko "smiglowego".Zamieszczone przez S.W.A.T
Mam nadzieje ze widzisz tu prosta zasade geometryczna - jak smigla w obu silnikach obracaja sie w ta sama strone to samolot nie jest symetryczny z punktu widzenia wytwarzanego ciagu. Dobrym przykladem natomiast dwusilnikowego samolotu z przeciwnie obracajacymi sie smiglami jest Beech Baron - wtedy nie ma "critical" engine.Zamieszczone przez Gabec
Ja bym zaryzykowal stwierdzenie, ze w kazdym samolocie wielosilnikowym istnieje takie cos jak "critical engine". Tu nie chodzi tylko o to w ktora strone obracaja sie smigla ale jakie systemy samolotu taki silnik zasila. W samolotach napedzanych silnkami odrzutowymi przeciez nie ma asymetrii ciagu wynikajacej z kierunku obrotu smigiel a istnieje cos takiego jak "critical engine". Systemy takie jak hydraulika, klimatyzacja, elektryka - sa zasilane z silnikow. Niektore za zdwojone i zasilane z obydwu silnikow, niektore tylko z jednego. Staje sie oczywistym, ze w takich przypadkach straca jednego silnika bedzie bardziej dokliwa niz drugiego - czyli automatycznie mamy "critical engine"Zamieszczone przez saturn5
Zakładki