Pokaż wyniki od 1 do 13 z 13
  1. #1

    Dołączył
    Jun 2009

    Domyślnie Trening w symulatorach


    Polecamy

    Jak często i ile, piloci linii lotniczych, przechodzą treningów na symulatorach? Mam tu na myśli szkolenia dla mających już wszystkie uprawnienia i przeszkolenia na typ.
    Czy oprócz lotów rejsowych i symulatorów piloci wykonują jakieś inne loty kontrole, ćwiczebne?

  2. #2
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Sesja jest mniej wiecej co 6 miesiecy. Raz na 12 miesiecy robi sie tzw "line check" czyli kontrole na linii. Zwykly lot liniowy z pasazerami tylko, ze nadzorowany przez dodatkowego czlonka zalogi.

  3. #3

    Dołączył
    Jun 2009

    Domyślnie

    Dzięki za konkretną odpowiedź.
    Cytat Zamieszczone przez thewho Zobacz posta
    Sesja jest mniej wiecej co 6 miesiecy.
    A jak długo trwa taka sesja?
    P.s.
    Czy szkolenie na typ, w samolotach lotnictwa liniowego zaczyna się od symulatora?

  4. #4
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Piotr [trzykoty
    A jak długo trwa taka sesja? P.s. Czy szkolenie na typ, w samolotach lotnictwa liniowego zaczyna się od symulatora?
    Sesja trwa roznie w zaleznosci od tego jaki program szkolenia ma dana linia. Zeby dac mniej wiecej jakis obraz to pewnie srednio wychodzi to 4-6h na sesje. Przy czym przy 6h to zapewne wiekszosc juz dzieli to na dwie sesje po trzy godziny.
    Co do szkolenia wstepnego na typ to obecnie na symulatorze szkoli sie pewnie z 99% ludzi (ten 1% zostawilem sobie na jakies wyjatki typu stary samolot)

  5. #5

    Dołączył
    Jun 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez thewho Zobacz posta
    srednio wychodzi to 4-6h na sesje. Przy czym przy 6h to zapewne wiekszosc juz dzieli to na dwie
    I jest to wystarczające, aby przećwiczyć grono możliwych sytuacji awaryjnych od awarii silnika, przez inne układy aż po pożary itp.? Czy może każda sesja ma inną tematykę albo wygląda to inaczej? 6h na pół roku, wydaje się mało na "pierwszy rzut oka".

  6. #6
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Piotr [trzykoty
    I jest to wystarczające, aby przećwiczyć grono możliwych sytuacji awaryjnych od awarii silnika, przez inne układy aż po pożary itp.?
    6 h to w rzeczywistosci bardzo dlugo. W tym czasie mase awarii mozesz przecwiczyc. Poza tym o ile wiem nie ma wymagan aby przecwiczyc absolutnie wszystkie mozliwe awarie lub ich kombinacje, jest tu wiec pewien (dobry) element zaskoczenia dla pilotow bo nigdy nie sa pewni co ich czeka...

  7. #7
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Tak jak Thewho pisał typowa sesja odnawiająca trwa ok 4- 6h, gdzie każdy z pilotów ćwiczy rolę pilota lecącego i nielecącego (PF i PNF), stąd ten ogólny podział 2x3h. Do tego dochodzą sesje AWOPS (all weather operations), które łączone są często z sesjami odnawiającymi (recurrent).
    Na linii: line checki (normalny lot rejsowy tyle że leci się z instruktorem) + ew. loty na jumpseatcie na nowe lotniska (zgodnie z polityką firmy).
    Inną sprawą są tzw. lotniska specjalne - wymagające odpowiedniego nalotu na danym typie, przeszkolenia naziemnego czasem połączonego z szkoleniem symulatorowym - dopiero tak przeszkolone załogi dostają możliwość operowania z takiego lotniska.
    Pozostają jeszcze inne dodatkowe uprawnienia (np. ETOPS,MNPS) i inne sesje odnawiające (też można łączyć na odnowieniu), które mogą być już organizowane wewnątrz firmy (pierwsza pomoc, ewakuacje, "liczenie" parametrów itp.).

    Aaa, apropo tego czy 6h na "tyle" czasu to mało. Wystarczy się zapytać/zobaczyć jak wygląda większość pilotów wychodzących z puszki po takich 6h
    Ostatnio edytowane przez wegi ; 25-01-2010 o 20:42
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  8. #8
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    Szczerze mówiąc, nie słyszalem chyba o sesji symulatorowej trwającej dłużej niż 4h... A te 4h w symulatorze zwanym w polskiej gwarze "kioskiem ruchu" to dużo, oj dużo!! Wymóg JARowski (czy tam wkrótce ECAC) to LPC/OPC co 6mcy, do tego często linie dokładają sesję treningową ekstra np. co 12mcy. Ale coraz więcej linii z definicji ćwiczy co 6mcy po 2 sesje 4h czyli 2 dni w symulatorze - pierwszy dzień trening, drugi egzamin. Wtedy pierwszego dnia robi się trening z najróżniejszych rzeczy; u nas zrobiono tak, że cały QRH jest rozpisany na 6 sesji - np (piszę z głowy) pierwsza sesja flight controls + hydro, druga elektryka i pressuration itd plus (zawsze) all weather ops. Drugiego dnia robi się LPC/OPC (line profficiency check/operator p c) - gdzie ćwiczy się i OCENIA rzeczy tak podstawowe dla pilota jak awarię silnika, lot na jednym s-ku itd.
    Pozdrawiam!
    Piotr

  9. #9
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Ale liczysz 4h na wszystko łącznie z briefingiem, papierami, liczeniem ew. ETOPSEM/MNPSem?
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  10. #10

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    z Polski

    Domyślnie

    4 h w samym symulatorze.

  11. #11
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    ETOPS na symulatorze robi się raz, przy wstępnym przeszkoleniu na samolot, MNPS raczej nie bo lekko bezsensu - do tego jest praktyka liniowa. A pod pojęciem sesji rozumiem czas w kiosku, a briefing to inna broszka.
    Pozdrawiam!
    Piotr

  12. #12
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Pytam, bo przy briefingu na większych samolotach przed sim'em i np. LOFT'em wydawało by się sensowne powtórzenie Chociaż nie jestem pewien czy to już oficjalnie (papiery) czy tylko "dla siebie". Zdaje się, że drugi Piotrek kiedyś pisał o tym, jak znajdę to podrzucę.

    EDIT:
    O, mam
    Cytat Zamieszczone przez Allover
    Nad sama ziemia nawet przy minimalnej vis 75m i pozarze silnika ladowanie musi sie udac. Oczywiscie nie slyszalem jeszcze o takim przypadku ale na wszystko trzeba byc gotowym. Po "poprawie" pogody zmieniamy temat na ETOPS i MNPS. Dostajemy plan lotu z Gander do Warszawy oraz wszystkie informacje i przygotowujemy lot
    No, ale może to było ogólne przy briefingu przed rec. i przygotowanie nie podlegało żadnej ocenie
    Więc czy ETOPS i MNPS podlega jakiemuś przedłużeniu (mowa o pilotach)?

    pzdr.
    Ostatnio edytowane przez wegi ; 26-01-2010 o 01:37
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  13. #13
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie


    Polecamy

    LPC/OPC nie służy do przedłużania ETOPSu czy MNPSa - przynajmniej u nas. Od tego jest KWT czy kontrola na liniach, aczkolwiek tą ostatnią robi się najczęściej na krótkich odcinkach. Tak w ogóle się nad tym zastanawiam czy te rzeczy odnawia czy sprawdza się w jakiś sposób - nie wiem, a instruktorem nie jestem, przynajmniej na razie Zdecydowana większość procedur stosowanych w MNPS jest typowa dla tych z... RVSM, a z kolei w zasadzie każdy lot współcześnie odbywa się w/g tych zasad - tak więc robi się to niejako z automatu podczas line checków, w formularzach z kontroli jest rubryka "Adherence to RVSM/MNPS procedures". W końcu RVSM, jako młodszy system, zawiera wiele doświadczeń z MNPSa. Z kolei to, co różni lot ETOPS od lotu non- ETOPS to kwestie: planowania i zdatności systemów samolotu. Co tu w sumie sprawdać na symulatorze? Decyzyjność pilotów musi być na tym samym poziomie co zawsze, a lecąc w ETOPSie ponad 60 minut od najbliższego lotniska jest nawet więcej czasu na korektę ew. błędów. No i szkoda czasu na symultorze tak lecieć do lotniska ponad godzinę i nic się nie dzieje - nuda, jak w polskim filmie....
    Ostatnio edytowane przez bedrzich ; 27-01-2010 o 10:29
    Pozdrawiam!
    Piotr

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •