Pokaż wyniki od 1 do 14 z 14
  1. #1
    Awatar TermiT

    Dołączył
    May 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie Skąd się biorą parametry wiatru na ND ?


    Polecamy

    Cześć!

    Po forum szperam już od jakiegoś czasu, ale piszę tu po raz pierwszy. Dlatego na początku chcę serdecznie powitać wszystkie forumowiczki i forumowiczów, bardzo się cieszę, że mogłem dołączyć do grona entuzjastów!

    A teraz do rzeczy!

    Otóż interesuje mnie pewna sprawa. Na ND( Navigation Display), zazwyczaj w lewym górnym rogu jest strzałka pokazująca prędkość i kierunek wiatru. Ciekawi mnie - oczywiście pytam o prawdziwe lotnictwo - czy ta ikona pokazuje zawsze aktualne parametry wiatru? A jeśli tak, to skąd je „zna”?
    Wiem, że do FMC można wpisać parametry wiatru, ale wiadomo, że wiatr to wiatr i czasem może wiać jak i skąd chce, dlatego tak wpisane dane nie musiałyby być akurat zgodne z warunkami aktualnie panującymi. Moim drugim podejrzanym są systemy inercyjne, ale te z kolei nie miałyby jak zmierzyć ewentualnego schodzenia z kursu(o ile tak się to w ogóle mierzy), jeśli samolot nie jest w ruchu, bo stoi akurat na pasie i szykuje się do startu. Mam nadzieję, że nie namotałem za bardzo.
    Mówiąc krótko, chodzi mi o to, jak ten problem jest rozwiązywany od strony technicznej i skąd komputer pokładowy „zna” parametry wiatru. Jeśli to konieczne (jeśli nie to też) to mogą być schematy, wykresy i inny techniczny „bełkot”. Fajnie byłoby gdyby mogło to być w języku polskim, ale oczywiście „lengłydża” też się nie ulęknę.

    Mam nadzieję, że temat nie był wcześniej poruszany. Jeśli się mylę to proszę o wyrozumiałość i skierowanie mnie do odpowiedniego wątka.

    Pozdrawiam i z góry dziękuję za pomoc.

  2. #2
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Witamy na forum i calkiem dobre pytanie i chyba nigdy tu nie poruszane. Sam juz widac to troche przemyslales.

    Systemy pokladowe rzeczywiscie moga obliczyc kierunek i sile wiatru pod warunkiem ze samolot leci z dosc stala szybkoscia i utrzymuje w miare ten sam kierunek lotu. Zasada jest bardzo prosta i oparta na zwyklej trygonometri szkoly licealnej - jak znasz wektor samolotu i jego dokladny kurs na ziemi ("ground track") to mozesz obliczyc wektor wiatru (dodawanie wektorow). Kurs na ziemi jest obliczany przy pomocy FMS - urzadzenia inercjalne nawet nie sa do tego potrzebne - po prostu potrzebna jest dosc dokladna metoda obliczenia polozenia samolotu w kazdej chwili - a wiec moga byc uklady inercjalne albo GPS albo nawet zwykla VOR/DME.

    Ja sam latajac Cessna 172 20 lat temu bylem w stanie dosc dobrze obliczyc aktualny kierunek i sile wiatru poslugujac sie kalkulatorem z wlasnym oprogramowaniem i ustalajac polozenie samolotu przy pomocy zwyklych radiolatarni VOR. Kalkulator byl programowany bo bez tego byloby troche roboty z sinusami i cosinusami bo wzory sa calkiem skomplikowane - nie zalecane jak lecisz samolotem i nie masz nawigatora. To bylo grubo przed rozpowszechnieniem GPS. Dzis pierwszy lepszy maly nowoczesny samolocik bez zadnego FMS ale z "glass cockpit" wyswietla ci sile i kierunek wiatru.

    Oczywiscie wiatr ktory dostajesz jest lekko "usredniony" w czasie (powiedzmy pare/nascie sekund) ale pilotom nic lepszego nie jest potrzebne. Jak ja robilem wlasne obliczenia to robilem to co 5 minut - taki usredniony wiatr jest duzo lepszy od zadnego.

    Innym urzadzeniem ktore "zna" wiatr w kazdej chwili w samolocie jest automatyczny pilot jesli takowy jest w samolocie (mowimy o automatycznym pilocie z NAV - ale wiekszosc dzis to ma). Aby utrzymywac dany kurs (fachowo tzw. "ground track") musi robic bez przerwy korekte na wiatr. Naprzyklad jak robisz podejscie ILS i wlaczysz autopilot to zobaczysz jak samolot sam sie koryguje mimo ze wiatr moze byc dosc zmienny w ciagu 5-minutowego podejscia. Autopilot dostaje w kazdej chwili informacje (z urzadzenia nawigacyjnego - naprzyklad GPS) na temat jak samolot jest odchylony od zamierzonego kursu i ustawia tak dziob samolotu aby korygowac odpadanie od kursu. Na tej samej zasadzie robi korekty na trasie.

    A tu taki obrazek z tymi wektorami:


  3. #3
    Awatar TermiT

    Dołączył
    May 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Dzięki wielkie za odpowiedź, o to mi chodziło.
    Coś mi tam "dzwoniło" ale nie wiedziałem za bardzo gdzie.
    Po prostu albo pilot albo komputer oblicza to z NTP.
    Trochę mnie zmylił FS, bo tam nawet w stojącym samolocie ikona siły i kierunku wiatru zmienia się na bieżąco. Czasem też jak słucham EPWA_TWR to - rzadko bo rzadko, ale szczególnie przy silnych wiatrach - piloci proszą o "wind check" co by znaczyło, że go nie znają. A może to po to, aby wpisać to dla skalkulowania prędkości podejścia.

  4. #4
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez TermiT
    Trochę mnie zmylił FS, bo tam nawet w stojącym samolocie ikona siły i kierunku wiatru zmienia się na bieżąco.
    Uwazaj na FS - tam mozesz znalezc sporo takich nonsensow. Jak chcesz to mozesz sobie dokupic naprawde dobre symulacje (naprzyklad wszystko co robi PMDG) i tam zobaczysz jak prawdziwy samolot sie zachowuje.

    "Wind-check" - pilotom chodzi o wiatr na samej ziemi na plycie lotniska zeby wiedziec jaki beda mieli wiatr w momenie przyziemienia. Nikt nie uzywa tego wiatru do zadnych obliczen zwiazanych z podejsciem.

  5. #5

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Śmieszna sprawa ale właśnie w PMDG., w stojącym samolocie zmienia się ikonka z parametrami wiatru.

  6. #6
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Rafał
    Śmieszna sprawa ale właśnie w PMDG., w stojącym samolocie zmienia się ikonka z parametrami wiatru.
    W ktorym? W PMDG 747-400 jest to podobno dobrze zrobione - wektor wiatru pojawia sie na ND przy rozbiegu na ziemi dopiero od szybkosci okolo 100 kts tak jak w prawdziwym samolocie.

  7. #7

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    737NG. Wprowadziłeś troszkę niepewności, więc postaram się to sprawdzić.


    Mój błąd-miałeś rację Saturn. Siła i kierunek pojawia sie przy okol 85 kts.

  8. #8
    Awatar TermiT

    Dołączył
    May 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez saturn5
    Uwazaj na FS - tam mozesz znalezc sporo takich nonsensow. Jak chcesz to mozesz sobie dokupic naprawde dobre symulacje (naprzyklad wszystko co robi PMDG) i tam zobaczysz jak prawdziwy samolot sie zachowuje.
    Rzecz jasna zdaję sobie sprawę z ograniczeń i przekłamań FS-a

    Cytat Zamieszczone przez saturn5
    "Wind-check" - pilotom chodzi o wiatr na samej ziemi na plycie lotniska zeby wiedziec jaki beda mieli wiatr w momenie przyziemienia. Nikt nie uzywa tego wiatru do zadnych obliczen zwiazanych z podejsciem.
    Co do tego obliczania podejścia to zasugerowałem się PSS A330. Tam w MCDU, w zakładce "Approach", jest miejsce na wpisanie siły i kierunku wiatru i wpisuje się to z informacji ATIS(tak przynajmniej jest w instrukcji) dlatego pomyślałem przez chwilę, że do tego może być potrzebny "wind check" bo na pewno jest bardziej aktualny niż ATIS. Ale już widze błąd tego rozumowania. Bo piloci proszą "wind check" po tym jak już zgłoszą ustabilizowanie w ILS-ie, a zakładkę approach wypelnia sie wczesniej.

  9. #9
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Wiatr który wpisujesz do MCDU nie musi być arcy dokładny, a jedynie 'żeby z goła wiedzieć czego się można spodziewać'.
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  10. #10
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez wegi
    Wiatr który wpisujesz do MCDU nie musi być arcy dokładny, a jedynie 'żeby z goła wiedzieć czego się można spodziewać'.
    I na ogol jest uzywany przez pilotow do wybrania optymalnej (ekonomicznej) wysokosci lotu albo do obliczenia TOD (Top of Descent) czyli miejsca gdzie trzeba bedzie zaczac znizanie.

  11. #11
    Awatar TermiT

    Dołączył
    May 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez saturn5
    wegi napisał/a:
    Wiatr który wpisujesz do MCDU nie musi być arcy dokładny, a jedynie 'żeby z goła wiedzieć czego się można spodziewać'.

    I na ogol jest uzywany przez pilotow do wybrania optymalnej (ekonomicznej) wysokosci lotu albo do obliczenia TOD (Top of Descent) czyli miejsca gdzie trzeba bedzie zaczac znizanie.
    No tak, ale w MCDU jest i miejsce na parametry wiatru "wysoko" i przy zakładce z paliwem i te mogą być użyte przy obliczaniu TOD, ekonomicznej wysokości,prędkości czy zużycia paliwa. Ale tryb "approach" w MCDU aktywuje się przy podejściu początkowym lub pośrednim wtedy gdy ekonomiczna wysokość nie ma już znaczenia, bo leci się wg STAR-a lub kierowany przez ATC. Pytam, chodzi mi o real teraz (mimo że przykłady daję z FS-a), czy te wartości tam wpisane będą miały jakieś znaczenie dla "prowadzenia się" samolotu. Czy mogą być całkiem "z kosmosu" a on i tak wyląduje.

    Jutro sprawdzę to w Fs-ie. Wpiszę tam siłę i kierunek wiatru dużo inne niż w rzeczywistości i zobaczę czy są jakieś różnice w podejściu i "autolandzie".

  12. #12
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez TermiT
    Ale tryb "approach" w MCDU aktywuje się przy podejściu początkowym lub pośrednim wtedy gdy ekonomiczna wysokość nie ma już znaczenia, bo leci się wg STAR-a lub kierowany przez ATC. Pytam, chodzi mi o real teraz (mimo że przykłady daję z FS-a), czy te wartości tam wpisane będą miały jakieś znaczenie dla "prowadzenia się" samolotu. Czy mogą być całkiem "z kosmosu" a on i tak wyląduje.

    Jutro sprawdzę to w Fs-ie. Wpiszę tam siłę i kierunek wiatru dużo inne niż w rzeczywistości i zobaczę czy są jakieś różnice w podejściu i "autolandzie".
    Taki wiatr tylko moze byc przydatny (ale nie konieczny!) jak samolot leci w VNAV (Airbus to nazywa jakos inaczej) co w poczatkowej fazie podejscia moze miec miejsce. Przy autoland absolutnie wiatry z MCDU NIE sa uzywane.

  13. #13
    Awatar TermiT

    Dołączył
    May 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez saturn5
    Przy autoland absolutnie wiatry z MCDU NIE sa uzywane.
    Dzięki, to chciałem wiedzieć.

  14. #14
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie


    Polecamy

    Zasada jest prosta: do planowania i tam gdzie jest potrzebna znajmosc wiatru w "przyszlosci" bierze sie wiatr z MCDU, tam gdzie potrzeba wiatru w "tej chwili" bierze sie wiatr obliczony. Oczywiscie przy autoland nie potrzeba znac wiatr "w przyszlosci".

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •