Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 33
  1. #1
    Awatar TermiT

    Dołączył
    May 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie Które światła zapalane są przy "clear to land"?


    Polecamy

    Znam zasady kiedy i jakie światła na samolocie się zapala. Ale mam jedno pytanie. Mieszkam na Ursynowie i z okien obserwuję podejścia na pas 33 (dość daleko są ale zawsze coś, 29 jest dużo bliżej, ale niestety o wiele rzadziej tam latają). Zauważyłem, że piloci zapalają jakieś światło zaraz po otrzymaniu zgody na lądowanie. Jeśli Landing Lights zapala się po przejściu FL100 to co to za światła? Jest kilka przełączników świateł do lądowania więc może po "cięciu" FL100 pilot włącza część, a po zgodzie na lądowanie resztę?

  2. #2
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie Re: Światła zapalane przy "clear to land"

    Cytat Zamieszczone przez TermiT
    Jest kilka przełączników świateł do lądowania więc może po "cięciu" FL100 pilot włącza część, a po zgodzie na lądowanie resztę?
    Byc moze widzisz jak dodaja sobie swiatla kolowania (normalnie przeznaczone do uzycia na ziemi). Normalnie do ladowania uzywa sie tylko swiatla ladowania ale jest calkiem mozliwe ze niektorzy piloci wlaczaja swiatla kolowania jeszcze w powietrzu. Innego wytlumaczenia nie widze.

  3. #3
    Awatar S.W.A.T

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    2.0nm NE of OKE

    Domyślnie

    moze wlaczaja jeszcze 'boczne' swiatla ?

  4. #4
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez S.W.A.T
    moze wlaczaja jeszcze 'boczne' swiatla ?
    Ktore dokladnie uwazasz za boczne?

  5. #5
    Administrator Senior Screener
    Awatar meschiash

    Dołączył
    Nov 2006
    Wpisów
    56

    Domyślnie

    MD82 , MD11 i ATR-y mają takie światła z boku kadłuba. Raczej jest to funkcja oświetlenia wokół samolotu jak stoi na płycie.
    Widać takie na http://www.jetphotos.net/viewphoto.p...964188&nseq=89
    POZDRAWIAM TOMASZ

    "Less is more."
    “There is nothing quite so useless, as doing with great efficiency, something that should not be done at all.”
    "Nobody is perfect, I'm nobody..."
    "Strategia jest sztuką wyboru, nie kompromisu."

  6. #6
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez MESCHIASH
    MD82 , MD11 i ATR-y mają takie światła z boku kadłuba. Raczej jest to funkcja oświetlenia wokół samolotu jak stoi na płycie.
    Widać takie na http://www.jetphotos.net/viewphoto.p...964188&nseq=89
    Ok, zdaje sie ze mowi sie na nie wing-lights.

  7. #7
    Awatar TermiT

    Dołączył
    May 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Te światła dobrze widać tylko jak jest już ciemno, więc nie widzę dokładnie gdzie one są. Ale są to dość silne światła i wydają się być koło skrzydeł, ale pewny nie jestem, bo linia mojego wzroku jest wtedy prawie prostoadła do kierunku lotu.. Koło skrzydeł są też przecież światła lądowania. Pewny jestem natomiast, że się zapalają, nie zawsze, ale w wiekszości dużych samolotów i zawsze przy "clear to land".

  8. #8
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Eh. To, że światła lądowania włącza się po przejściu Fl100 jest częściowym mitem. Są osoby, które włączają światła lądowania po przejściu TL, są osoby, które włączają światła lądowania na prostej itd. O tym, czy włączyć światłą lądowania czy nie i kiedy to zrobić decyduje załoga. Bo logicznym jest, że przy mgle i overcast'cie, pilot nie będzię leciał z włączonymi landing lights, bo tylko pogorszy mu to widoczność.
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  9. #9
    Awatar Pawel.Guraj

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Ze dwa dni temu jedemu lotowskiemu ołówkowi zdarzyło się włączyć światła
    już prawie nad progiem pasa ;-)

    Oryginalnie to wyglądało na podejściu

    pzdr,
    Paweł.

  10. #10
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez wegi
    Bo logicznym jest, że przy mgle i overcast'cie, pilot nie będzię leciał z włączonymi landing lights, bo tylko pogorszy mu to widoczność.
    To fakt. Jak wyjdzie z mgly/chmury to dopiero wtedy wlaczy.

  11. #11
    Awatar S.W.A.T

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    2.0nm NE of OKE

    Domyślnie

    np 767 mają po 6 swiatel 3 landing lights i 3 jakies 'dodatkowe' na boki

  12. #12
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTHH; EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez wegi
    Eh. To, że światła lądowania włącza się po przejściu Fl100 jest częściowym mitem.
    To nie jest mit, tylko SOP - Standard Operation Procedures. Wiekszosc linii jako norme stosuje wlaczenie swiatel po znizaniu ponizej FL100. Zwiazane jest to z checia zwrocenia na siebie uwagi w ruchliwej zazwyczaj okolicy lotniska. Wiekszosc SOP stanowi tez, ze po otrzymaniu zgody na ladowanie oprocz swiatel ladowania (ldg lights) wlacza sie swiatla kolowania i turn-off lights (oswietlaja teren po lewej/prawej i ulatwiaja zakrety) - na 737 umieszczone sa u nasady skrzydel (swieca ok 40 stopni w lewo/prawo), Airbusy maja je na przedniej goleni.
    "Boczne" swiatla o ktorych pisaliscie - wing lights sluza do oswietlenia skrzydel dla wizualnej oceny ich stanu, takze w locie, m.in. oblodzenia - wlacza sie je tylko w razie potrzeby.
    Pozdrawiam!
    Piotr

  13. #13
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Nie spotkałem się jeszcze w SOP'ie z tym, kiedy włączyć landing lights a kiedy nie, ale dzięki za info. Jednak statystycznie i w ~ co która linia ma takie przepisy?
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  14. #14
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez wegi
    ale dzięki za info. Jednak statystycznie i w ~ co która linia ma takie przepisy?
    Nie wiem czy jest jedna linia lotnicza w "cywilizowanym" swiecie ktora by takich precedur nie miala w swoim SOP. Piloci nagol stosuja sie do SOP wlasnej lini chyba ze sa uzasadnione powody aby tego nie zrobic.

  15. #15
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez saturn5
    Cytat Zamieszczone przez wegi
    ale dzięki za info. Jednak statystycznie i w ~ co która linia ma takie przepisy?
    Nie wiem czy jest jedna linia lotnicza w "cywilizowanym" swiecie ktora by takich precedur nie miala w swoim SOP. Piloci nagol stosuja sie do SOP wlasnej lini chyba ze sa uzasadnione powody aby tego nie zrobic.
    "większość linii"
    większość nie znaczy wszystkie, więc się pytam.
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  16. #16
    Awatar TermiT

    Dołączył
    May 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Wygląda na to, że to rzeczywiście są te turn-off lights. Dzięki wszystkim, a szczególnie koledze Bedrzich za naświetlenie sprawy.

    Jeszcze mam pytanie dotyczące SOP. Czy ktoś z Was dysponuje czymś takim od jakiegoś prawdziwego przewoźnika? W wersji elektronicznej rzecz jasna. I czy mógłby się tym ze mną podzielić? Oczywiście jeśli takiego dokumentu nie chronią prawa autorskie, tajemnica służbowa czy coś w tym rodzaju.

  17. #17

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    QSA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez saturn5 Zobacz posta
    To fakt. Jak wyjdzie z mgly/chmury to dopiero wtedy wlaczy.
    Ostatnio lądowałem w snieżycy i chmurach o podstawie ok. 200 m AGL światła lądowania włączyli piloci standardowo na +- FL100. Więc w chmurach też używali świateł lądowania.

    Cytat Zamieszczone przez bedrzich Zobacz posta
    To nie jest mit, tylko SOP - Standard Operation Procedures. Wiekszosc linii jako norme stosuje wlaczenie swiatel po znizaniu ponizej FL100. Zwiazane jest to z checia zwrocenia na siebie uwagi w ruchliwej zazwyczaj okolicy lotniska.
    Dokładnie tak. Ruch w okolicach dużych lotnisk jest tak potężny że warto mieć te światła włączone. Na zachodzie samoloty na holdingu i w strefie dolotu mają przeważnie ( 99% przypadków jakie obserwowałem ) włączone landing lights.

    I jeszcze ciekawostka. Kiedyś jak leciałem nad Austrią lub Włochami nie pamiętam już na pełnej przelotówce mieliśmy mijankę i nasz pilot włączył i wyłączył włączył i wyłączył landing lights. Pewnie byliśmy bardzooo blisko...

  18. #18

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Inter Zobacz posta
    Więc w chmurach też używali świateł lądowania.
    Wszystko moze zalezec jaki to samolot, gdzie sa te swiatla, itp. Wlaczenie swiatel w chmurach moze czasami spowodowac efekt oslepienia wskutek odbicia snopu swiatla w kierunku kokpitu.

  19. #19

    Dołączył
    Mar 2010
    Mieszka w
    Białystok

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Inter Zobacz posta
    Kiedyś jak leciałem nad Austrią lub Włochami nie pamiętam już na pełnej przelotówce mieliśmy mijankę i nasz pilot włączył i wyłączył włączył i wyłączył landing lights. Pewnie byliśmy bardzooo blisko...
    A jak to widziałeś siedząc w samolocie?

  20. #20

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    QSA

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez adler13 Zobacz posta
    A jak to widziałeś siedząc w samolocie?
    jak się siedzi w odpowiednim miejscu to widać

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •