Pokaż wyniki od 1 do 12 z 12
  1. #1

    Dołączył
    Jun 2009

    Domyślnie Szerokość pasów startowych, pasy w JFK


    Polecamy

    Widzę, że w New York Kenedy Intl. tylko 1 krótszy pas (4R/22L) ma szerokość 61m, wszystkie pozostałe są węższe. Czy maszyny 767 i przede wszystkim większe zwykle lądują na tym szerszym, czy nie ma to znaczenia i lądują na każdym?
    Wiem, że są lotniska, które nie mają 60m, a lądują tam duże samoloty, jakie są minimalne szerokości np. dla maszyn rzędu wielkości 787, A340 itp, są w ogóle jakieś ograniczenia?

  2. #2

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Na okeciu jeden z pasow ma 50m i uzywaly go wszelkie typy lacznie z 747. Nawet dla A380 minimalna dopuszczalna szerokosc to 45.

  3. #3

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    CTR warszawa
    Wpisów
    109

    Domyślnie

    Proponuje Piotrze poszukać w sieci bądź na forum bo mam wrażenie, że juz było, klasyfikacji lotnisk (literowej), w skrócie pokazuje ona, że nieważne jak duży jest samolot, a bardziej o jakiej szerokości podwozia samolot sie na nim zmieści.

  4. #4

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    A jak South African 747-200 o nazwie LEBOMBO zostal odstawiony do muzeum na lotnisku Rand po 32-letniej sluzbie to piloci wykonali nim ostatni lot dostarczajac go na to lotnisko- ladujac na pasie o szerokosci 15 m (!). Gdzies na youtube jest filmik z tego ladowania - a tutaj pare zdjec:

    Boeing 747 - 50 Foot Wide Runway

    Teraz ten 747 sobie tam stoi w muzeum i jest do wynajecia nawet na sluby ...

  5. #5
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez lelek7 Zobacz posta
    klasyfikacji lotnisk (literowej), w skrócie pokazuje ona, że nieważne jak duży jest samolot, a bardziej o jakiej szerokości podwozia samolot sie na nim zmieści.
    Na pewno? Bo mi sie wydaje, ze rozpietosc skrzydel tez ma znaczenie.

  6. #6

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    EPKT

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez thewho Zobacz posta
    Na pewno? Bo mi sie wydaje, ze rozpietosc skrzydel tez ma znaczenie.
    Myśle że warto przypomniec w tym wątku definicje drogi startowej i pasa startowego.
    Brygada Lotnictwa MW

  7. #7
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Na takim KJFK to 767 wyladuje bez problemu na kazdym pasie.

  8. #8

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    CTR warszawa
    Wpisów
    109

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez thewho Zobacz posta
    Bo mi sie wydaje, ze rozpietosc skrzydel tez ma znaczenie.
    Oczywiście masz rację, późno było to i przeoczyłem. Tyle, że rozpiętość skrzydeł jak sobie przypominam potrzebna jest do tego aby przypadkiem o nic nie zachaczyć, tak na pasie jak i na drogach kołowania.

  9. #9
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez mathew Zobacz posta
    Myśle że warto przypomniec w tym wątku definicje drogi startowej i pasa startowego.
    To smialo. Nie krepuj sie

  10. #10

    Dołączył
    Jun 2007
    Mieszka w
    EPLL/EPKK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez thewho Zobacz posta
    To smialo. Nie krepuj sie Click here to enlarge
    Kolega mathew podał linka do definicji, ale nie są to typowe definicje ICAO, które brzmią tak:

    Pas drogi startowej (Runway strip)
    – wyznaczona powierzchnia obejmująca drogę startową i ewentualne zabezpieczenie przerwanego startu, przeznaczona do:
    a) zmniejszenia ryzyka uszkodzenia statku powietrznego w przypadku zjazdu statku powietrznego z drogi startowej,
    b) zapewnienia bezpieczeństwa statku powietrznego przelatującego nad tą powierzchnią w czasie operacji startu lub lądowania.

    Droga startowa (Runway)
    – prostokątna powierzchnia wytyczona na lotnisku lądowym, przygotowana do operacji startów i lądowań statków powietrznych.

    I jeszcze dla przypomnienia, kody referencyjne lotnisk:

  11. #11
    Awatar pawi81

    Dołączył
    Apr 2009
    Mieszka w
    EPPL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez N077GL Zobacz posta
    A jak South African 747-200 o nazwie LEBOMBO zostal odstawiony do muzeum na lotnisku Rand po 32-letniej sluzbie to piloci wykonali nim ostatni lot dostarczajac go na to lotnisko- ladujac na pasie o szerokosci 15 m (!). Gdzies na youtube jest filmik z tego ladowania - a tutaj pare zdjec:

    Boeing 747 - 50 Foot Wide Runway

    Teraz ten 747 sobie tam stoi w muzeum i jest do wynajecia nawet na sluby ...
    YouTube - Boeing 747 SP retirement landing at Rand Airport
    Pozdrawiam, PAWi / www.lubiepodroze.eu - blog o podróżach i turystyce

  12. #12

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    EPKT

    Domyślnie


    Polecamy

    Generalnie to chciałem zwrócic uwage na fakt że pas startowy to nie tylko droga startowa i skrzydła mogą śmiało za nią "wystawac"

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •