Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 40

Wątek: Pomiar RVR

  1. #1

    Dołączył
    Jun 2009

    Domyślnie Pomiar RVR


    Polecamy

    Na jakiej zasadzie działają automaty do pomiaru RVR? Jak można ocenić RVR w inny sposób?

  2. #2

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Liczac widoczne lampy na pasie.

  3. #3
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    RVR moze byc wylacznie mierzalny przy pomocy specjalnego urzadzenia. Jesli czlowiek szacuje widzialnosc to juz tego nie mozna nazwac RVR.

  4. #4
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Można, wtedy jest szacowany a nie mierzony.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  5. #5

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Zamiana VIS na RVR w tabeli poniżej. Warto też dodać, że obliczanego w ten sposób RVR, nie można używać do określania minimów do startu, podejść w CAT II, III, i w przypadku kiedy RVR jest dostępne.


    Składniki świateł w użyciu, RVR = podawana widzialność meteorologiczna ×,w dzień,w nocy

    Światła podejścia i drogi startowej o wysokiej, 1,5 ; 2,0
    Intensywności(HI)


    Każdy typ instalacji oświetleniowej inny niż powyżej, 1,0 ; 1,5

    Brak świateł 1,0 ; nie dotyczy

    Niestety tabela była tylko podczas edycji...

  6. #6
    Awatar SimOn!

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    EPGD

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez saturn5 Zobacz posta
    RVR moze byc wylacznie mierzalny przy pomocy specjalnego urzadzenia. Jesli czlowiek szacuje widzialnosc to juz tego nie mozna nazwac RVR.
    Widzialność (obojętnie czy przewarzająca czy minimalna) w meteorologicznej osłonie lotnictwa ZAWSZE jest szacowana nawet jeżeli robi to maszyna. Po drugie obserwacja informatora stojącego na drodze startowej liczącego lampy jest formalnie RVRem. Zdarza się to stosunkowo rzadko ale czasem kontroler prosi o taką właśnie weryfikację wskazań RVR w tedy jedzie się na DS, liczy się i przez radio podaje. W wersji ekstremum stoi się po kolana w śniegu na "bezpiecznej" i na bieżąco podaje się RVR.

    Cytat Zamieszczone przez Piotr [trzykoty
    ;399483]Na jakiej zasadzie działają automaty do pomiaru RVR? Jak można ocenić RVR w inny sposób?
    Wygląda to mniej więcej tak. Mierniki przepuszczalności, czyli transmisjometry, mierzą osłabienie wiązki światła laserowego nad drogą o znanej długości. Uwzględniając bieżącą jasność tła i osłabienie wysłanej wiązki, obliczają widzialność meteorologiczną (MOR). W warunkach dziennych parametr ten jest równy ocenianej widzialności. W nocy wartość MOR jest znacznie niższa od szacowanej widzialności.
    Tu jest schemat - http://www.mlyniec.gda.pl/~simon/Docs/schemat.jpg

    Komplet składa się z dwóch urządzeń. W jednym znajduje się nadajnik wiązki laserowej, a w drugim odbiornik. Możliwa jest też wersja zwierciadlana. Zalety tego typu przyrządów to mała podatność na błędy pomiarowe i funkcja autokalibracji. Odpowiedni dobór długości linii bazowej pozwala pokryć cały zakres pomiarowy z pożądaną dokładnością. W Polsce stosujemy linię bazową o długości 75 m.
    A więc wysyłamy wiązkę, która po dotarciu do odbiornika jest mierzona, lub jest tylko odbijana i wraca , ale tym razem wpada do odbiornika, który oblicza jej osłabienie i na tej podstawie szacuje widzialność.

    Tak poglądowo "tyczki" RVR zestaw środkowy na EPGD http://www.mlyniec.gda.pl/~simon/Docs/rvr.jpg

    Z tego co pamiętam Polsce transmisjometry są wykorzystywane do szacowania RVR na 8 z 11 lotnisk. Widzialnościomierze są tylko przyrządami pomocniczymi.
    Up up and away !!!
    Pozdrawiam,

    SimOn!



  7. #7
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    A moze ktos cos napisac o CMV czyli Converted Meteorological Visibility???
    Wg EU-OPS CMV jest rownowazne RVR i bierze sie z zamiany raportowanej widzialnosci ogolnej wg zasad podanych dwa posty wyzej przez Jack.
    Niby nic nowego ale nie rozumiem dlaczego np dla EPWR podaje sie minima w podejsciu na NDB 11 jako RVR 1900m a jezeli nie dzialaja swiatla podejscia to CMV 2400m dla samolotow kategorii C i D. Dla kategorii A i B jest to 1500m RVR zarowno z dzialajacymi swiatlami podejscia jak i bez nich. Dlaczego miesza sie tutaj wartosci RVR z CMV skoro wg definicji EU-OPS sa rownowazne? Pomylka w druku? Jedyne co mi przychodzi na mysl, to ze np RVR mierza na tym lotnisku tylko do 1500m ale z drugiej strony tabelka tez podaje wymog RVR 1900m...
    Ostatnio edytowane przez thewho ; 12-02-2010 o 12:47

  8. #8
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Moj "guess" jest taki, ze nie ma thechnicznej mozliwosci zmierzenia RVR powyzej pewnej wartosci (spotkales sie kiedys z RVR 2400?), dlatego podaje sie CMV, czyli "obliczony" odpowiednik RVR na podstawie widzialnosci ogolnej. Dzieki temu podchodzac np. w nocy na NDB07 w KRK potrzebujesz tylko 1200m widzialnosci ogolnej, bo twoje CMV zgodnie z tabela bedzie 2400m

  9. #9
    Awatar SimOn!

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    EPGD

    Domyślnie

    Trafny "guess" Znaczy nie wiem jak na świecie ale u nas RVR jest podawany do 1500 lub 2000 m (zresztą kapitanowi tłumaczyć nie trzeba ). Z tym, że przyrządy potrafią np wskazywać 2100 m (surowego pomiaru) ale podaje się to już jako RVR P2000 (tak to interpretuje oprogramowanie) i tyle. Tam gdzie elektronika jest trochę innej generacji itd. jest analogicznie tylko że do wartości max to RVR P1500. Generalnie np. transmisjometry są w stanie szacować widzialność "na podstawie RVR" i do 40 km z tym, że to zależy od oprogramowania systemu meteo i generalnie obcięte jest do 4200 m. Zresztą jak pisałem wcześniej tylko w dzień i nie wolno tego stosować operacyjnie. W przepisach opisano poprostu odwrotność czyli zasadę szacowania RVR na podstawie widzialności. Osobiście nigdy się z tym nie spotkałem. Fakt, że to jest dla załóg a nie dla służby meteo.

    Dodam tylko, że to nie jest żadna informacja oficjalna a tylko moje prywatne zdanie
    Wrzucę tą tabele jeszcze raz.


    P.S. Postaram się dowiedzieć jak to u nas będzie wyglądać oficjalnie, czy w ogóle ktokolwiek oblicza sobie RVR. Na chwilę obecną, żadna procedura nawet awaryjna nie pozwala na stosowanie takiego przeliczania. Jedyny sposób to liczenie lampek
    Up up and away !!!
    Pozdrawiam,

    SimOn!



  10. #10
    Awatar SimOn!

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    EPGD

    Domyślnie

    Tak sobie jeszcze pomyślałem, że takie przeliczanie widzialności na RVR jest obarczone dużym błędem a w zasadzie ich sumą,mówię o warunkach gdzie to człowiek szacuje "ile widać". Bo to znów jak widzę jest przepis tzw. "przyszłościowy" jak i nasze klucze METAR. Wszystko pisane jest pod dużo bardziej oprzyrządowane systemy meteo niż są w tej chwili, a człowiek bez odpowiedniego wyposażenia ma duże problemy ze stosowanie wytycznych. Przepisy wyprzedzają rzeczywistość...
    Up up and away !!!
    Pozdrawiam,

    SimOn!



  11. #11
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez layoverlover Zobacz posta
    Moj "guess" jest taki, ze nie ma thechnicznej mozliwosci zmierzenia RVR powyzej pewnej wartosci (spotkales sie kiedys z RVR 2400?), dlatego podaje sie CMV, czyli "obliczony" odpowiednik RVR na podstawie widzialnosci ogolnej. Dzieki temu podchodzac np. w nocy na NDB07 w KRK potrzebujesz tylko 1200m widzialnosci ogolnej, bo twoje CMV zgodnie z tabela bedzie 2400m
    Tak wlasnie myslalem ale zmylilo mnie to RVR 1900m. Z tego co pamietam zawsze wg mnie konczylo sie na P1500 (no ale to moze sprawa tylko METAR'ow)

    EDIT:
    Sprawdzilem sobie zalacznik ICAO i zalecenia dla RVR to przedzial pomiedzy 50m a 2000m. Tak wiec z tym 1500m mi sie cos pozajaczkowalo i teraz wszystko gra z tym RVR 1900 i CMV 2400
    Ostatnio edytowane przez thewho ; 12-02-2010 o 14:55

  12. #12

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    wroclaw

    Domyślnie

    Witam wszystkich
    Czy RVR to jest widoczność czy też widzialność

    pozdrawiam

  13. #13
    Awatar SimOn!

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    EPGD

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez nielot Zobacz posta
    Witam wszystkich
    Czy RVR to jest widoczność czy też widzialność
    Widoczność to możesz mieć z kabiny bo dużo przeszkleń zamontowali w fabryce. W meteorologii masz widzialność czyli miarę przezroczystości powietrza. Wg. DOC 8400 - Runway Visual Range - Zasięg Widzenia Wzdłuż Drogi Startowej.
    Up up and away !!!
    Pozdrawiam,

    SimOn!



  14. #14

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    wroclaw

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez SimOn! Zobacz posta
    Widoczność to możesz mieć z kabiny bo dużo przeszkleń zamontowali w fabryce. W meteorologii masz widzialność czyli miarę przezroczystości powietrza. Wg. DOC 8400 - Runway Visual Range - Zasięg Widzenia Wzdłuż Drogi Startowej.
    Celowo zadałem takie pytanie bo w innych tez poważnych dokumentach europejskich napisane jest że RVR to widzialność a nie zasięg widzenia.
    Ale dzięki za wyjaśnienie.

  15. #15
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez nielot Zobacz posta
    RVR to widzialność a nie zasięg widzenia
    Wazne, ze nie jest napisane, ze to widocznosc.

  16. #16

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    wroclaw

    Domyślnie

    Analizując podejście EPWR NDBy, z RWY 11 i patrząc na tabelę 4a str 64 EUROPS lub tab 5 str 74 wartości są troche inne
    OCH dla twgo podejścia =135 co daje nam 442,908ft
    z tab 4a
    katA=900m RVR; katB,C=1000mRVR; katD=1400mRVR, natomiast
    w nowym 1.430 tab 5 str 75
    dla MDH 442,908ft
    FALS=1400m
    IALS=1700m
    BALS=1900fm
    NALS=2400m
    Proszę o jakąś info w tym względzi.

  17. #17

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    wroclaw

    Domyślnie

    Intrygujące jest, że wszystkie do ICAO czy też FAA podają, że minimalne wartości minimum operacyjne lotniska przy podejściu precyzyjnym I kategorii to RVR=550m lub VIs=800m, DH=60m (200ft). Dla mnie jest to kanon czy też aksjomat. Z tej zależności wynika, że RVR jest mniejszy od VIS a nie odwrotnie. Jest to racjonalne. Przecież potrzebujemy wartości minimalnej a nie maxymalnej. Pytanie: Przy której wartości pilot szybciej zauważy punkty referencyjne lotniska (ALS PAPI oświetlenie pasa itp) podchodząc przy VIS=1200m widzialnosci ogolnej, czy też przy CMV=z tabela bedzie 2400m. Czy druga wartość jest to minimum?, a może tylko odległością z której pilot zauważy lotnisko bo świeci jak choinka w noc sylwestrową w rynku a widać ją z daleka ale to nie jest minimum operacyjnej widzialności. Może tabela pokazuje tylko naxa a nie minimum. Z matematycznych obliczeń wychodzi zupełnie inaczej.
    Proszę o kosultację, może się mylę.

  18. #18

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Troche to zle interpretujesz, RVR = 550 to jest wyjatek, dotyczy tylko samolotow majacych pewne wyposazenie FD/AP lub HUD, odpowiedniego oswielenia, napewno nie jest to standardowe CAT I. Polecam naprzyklad ten dokument FAA ktory wylicza warunki. (550 m = RVR 1800 w stopach).

    http://www.faa.gov/documentLibrary/m...r/8400_13C.pdf

  19. #19

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    wroclaw

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez N077GL Zobacz posta
    Troche to zle interpretujesz, RVR = 550 to jest wyjatek, dotyczy tylko samolotow majacych pewne wyposazenie FD/AP lub HUD, odpowiedniego oswielenia, napewno nie jest to standardowe CAT I. Polecam naprzyklad ten dokument FAA ktory wylicza warunki. (550 m = RVR 1800 w stopach).

    http://www.faa.gov/documentLibrary/m...r/8400_13C.pdf
    Masz rację sprawdziłem w tym doc i w doc 9365-AN/910. Ale czy przy wyższych DH niż 200 ft, np. DH=259 279 RVR wynosi 650 m, to myślę że ta zasada nie dotyczy, tak?

  20. #20

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    wroclaw

    Domyślnie


    Polecamy

    Czy ktoś może mi powiedzieć gdzieś jest dostepna info na temat zależności VIS do DH czy też MDH? Wszędzie podawana jest tylko RVR a nie ma VIS, którą można by było przeliczyć na RVR.

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •