Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 26

Wątek: ROLL MODE

  1. #1
    Awatar PAWW

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPNL / LIPH

    Question ROLL MODE


    Polecamy

    Witam! Chciałem się zapytać, co to jest mod sterowania kierunkiem ROLL MODE w B737, do czego on służy i jak go uruchamiamy? Czy on ma coś wspólnego z utrzymywaniem ciągu samolotu?

  2. #2

    Dołączył
    Jun 2009

    Domyślnie

    Jest to mod autopilota mający utrzymać samolot na kierunku linii centralnej pasa podczas dobiegu po lądowaniu.
    Jeśli się nie mylę załącza się automatycznie po przyziemieniu w warunkach autolandu. Poprzednim modem (przed przyziemieniem) powinien być chyba FLARE.

  3. #3

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Mylisz roll i rollout. By zbytnio nie komplikować, roll to tryb autopilota kontrolujący "ruch w poziomie" (można zadać np. utrzymywanie zadanego kursu, zaprogramowanej trasy poziomej albo trzymanie radiala).

  4. #4

    Dołączył
    Jun 2009

    Domyślnie

    Tzn. jak się ma mod ROLL do tego co jest bezpośrednio uruchamiane: NAV, HDG, LOC... Czy ROLL jest jedynie takim obszerniejszym, nieco bardziej abstrakcyjnym pojęciem określającym nawigację poziomą czy to taki sam tryb wykonawczy jak wyżej wymienione?
    Czy na PFD jest możliwość, aby pojawił się w ogóle sam znacznik "ROLL"?

  5. #5

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Roll jest ogolna nazwa dla grupy trybow, podobnie jak pitch.

  6. #6
    Awatar PAWW

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPNL / LIPH

    Domyślnie

    ale w manualu piszą, że ten mod załączamy przy wznoszeniu. "jezeli jest taka konieczność, na wysokości powyzej 400 feet wydaje polecenie załaczenia odpowiedniego modu sterowania kierunkiem - ROLL MODE. Na anucjatorze modów EADI - Flight Mode Anucjator (FMA) sprawdza załączenie się wybranego modu". W jakim celu załączamy ten mod przy wznoszeniu i jaka jest kolejność czynności przy jego załączaniu oraz gdzie ten mod załaczamy? Chodzi mi o B737.

  7. #7
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    No przecież zostało napisane. ROLL MODE to drugi obok PITCH MODE trybów pracy a/p. Każdy z tych trybów ma różne funkcje: ROLL: LNAV, HDG SEL, HDG HLD, LOC, APP, PITCH: VNAV, V/S, FLCH (LVLCHG), ALTHLD. Więc jeżeli jest mowa o załączeniu roll mode to oznacza wybranie któregoś z trybów pracy a/p o którym wspomniałem i tyle.
    Wybierzesz LNAV - wybrałeś roll mode.
    Wybierzesz HDGSEL - wybrałeś roll mode.
    Wybierzesz VNAV - wybrałeś pitch mode.
    etc.
    Ostatnio edytowane przez wegi ; 16-02-2010 o 21:19
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  8. #8
    Awatar PAWW

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPNL / LIPH

    Domyślnie

    gdzieś jeszcze spotkałem się z określeniem, że ROLL MODE ma za zadanie utrzymywać ciąg V2+20. Jak przy wznoszeniu utrzymujemy to V2 + 20, jak zwiekszamy to do 20, bez A/P?

  9. #9
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Roll mode nie ma nic do prędkości.
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  10. #10
    Awatar PAWW

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPNL / LIPH

    Domyślnie

    rozumiem, a jak utrzymujemy bez A/P ciąg V2+20?

  11. #11
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    A co ma de facto A/P do ciągu? Ciąg jest ustawiany podczas startu przez A/T, po rotacji musisz obrać taki kąt wznoszenia by utrzymywać zadaną prędkość np. V2+10. Mijając min.wys. włączenia A/P można się wspomóc A/P.
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  12. #12
    Awatar PAWW

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPNL / LIPH

    Domyślnie

    a jak zmienił by się wiatr, to jak bez A/P mozna zwiekszyś V2 np. o 10? ręcznie, bez a/p?

  13. #13
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Regulując prędkość wznoszenia...
    Przecież to chyba logiczne, że z tym samym ciągiem, im większa prędkość wznoszenia tym mniejsza prędkość IAS i im mniejsza prędkość wznoszenia to tym większa prędkość IAS...
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  14. #14
    Awatar PAWW

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPNL / LIPH

    Domyślnie

    a można wspomóc się FMS-em, zwiekszając tam predkosć, czy trzeba juz wtedy zalączyc A/P w trybie LNAV?

  15. #15
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Powiedz mi co ma FMS do prędkości w kontekście załączenia A/P w trybie LNAV?
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  16. #16
    Awatar PAWW

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPNL / LIPH

    Domyślnie

    FMC

  17. #17

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Ja rozumiem ze forum prostych pytan, ale...

  18. #18
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    PAWW Tobie się wszystko kompletnie miesza.
    Trudno zrozumieć automatykę lotu bez kompletnych podstaw - jakiegoś ogólnego basic airmanship, bo lepiej tego chyba nie można nazwać.
    Odpowiedz sobie w myślach czym jest LNAV, czym jest A/P, czym jest A/T i jak to odnosi się do utrzymywania prędkości V2+10 w kontekście roll mode, bo od tego zaczął się topic.
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  19. #19
    Awatar PAWW

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPNL / LIPH

    Domyślnie

    no tak, troche namieszałem...

  20. #20

    Dołączył
    Jun 2009

    Domyślnie


    Polecamy

    Kierunkiem w poziomie jak i wznoszeniem/opadaniem możesz sterować ręcznie bądź też przy pomocy A/P (ROLL i PITCH i ich szczegółowe tryby).
    Podobnie ciągiem możesz sterować ręcznie bądź też za pomocą A/T.
    Panel sterowania automatyką jest tu:http://www.b737.org.uk/images/glare-ng-new.jpg i na nim wybiera się odpowiednie mody.
    Jakiś tryb ROLL załączasz podczas wznoszenia prawdopodbnie po to, abyś nie musiał się już martwić o nawigację w poziomie, np. włączasz HDG SEL (utrzymuje zadany kurs) albo np. LNAV (nawigacja wg danych trasy FMC). Nie ma to nic wspólnego ani ze wznoszeniem, ani z utrzymaniem prędkości. Jak masz ciąg startowy to przy tym ciągu prędkość możesz regulować zmieniając ręcznie kąt natarcia, a tym samym wznoszenie. A tak w ogóle podczas lotu możesz sobie ustawić prędkość w trybie SPEED, ciąg będzie regulowany automatycznie przez A/T.
    Jeśli coś pomieszałem, to eksperci mnie poprawią.

    I teraz moje pytania:
    1. Czy jest (jaki) tryb umożliwiający nawigację według obranej NDB?
    2. Czy jest możliwość pracy A/T, który będzie regulował prędkość ciągiem stosownie do danych w FMC, jaki to mod A/T? Chodzi mi o to, aby nie kręcić pokrętłem speed na panelu, a programować prędkość w komputerze.

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •