Pokaż wyniki od 1 do 11 z 11
Like Tree2Likes
  • 2 Post By wolf

Wątek: Jak często robi sie przegląd w samolocie ?

  1. #1
    Awatar Witek Z

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie Jak często robi sie przegląd w samolocie ?


    Polecamy

    No właśnie! Dyskutujemy o przeglądach A, B, C itd. Ale tak na prawdę to mało wiemy o częstotliwości przeglądów. Czy może ktoś nam powiedzieć jaki jest zakres i częstotliwość tych przeglądów ? Oczywiście, pytając o zakres mam na myśli jakieś informacje podstawowe. No bo powiedzenie, że przegląd A - to "podstawowy szybki przegląd" nie rozwiązuje problemu, no bo jak FO chodzi wokół samolotu przed startem i zagląda w silnik i kopie w oponę to nie możemy mówić o "przeglądzie". Prawda ?

    PS. Żeby uprzedzić odpowiedzi typu "to zależy od modelu" przyjmijmy przeglądy dla A320 lub 737Ng
    „Gdy panowali na ulicy / Drobnomieszczańscy drobni dranie, / Już znakomici „katolicy”, / Tylko że jeszcze nie chrześcijanie; / Gdy się szczycili krzepą pustą,
    A we łbie grochem i kapustą, / Gdy bili Żydów z tej tężyzny, / Tak bili, rozjuszeni chwaci, / Że większy wstyd był za ojczyznę, / Niż litość dla mych bitych braci” Julian Tuwim "Kwiaty polskie"

  2. #2
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Z wikipedia, dane orientacyjne:

    A Check — This is performed approximately every month. This check is usually done overnight at an airport gate. The actual occurrence of this check varies by aircraft type, the cycle count (takeoff and landing is considered an aircraft "cycle"), or the number of hours flown since the last check. The occurrence can be delayed by the airline if certain predetermined conditions are met.

    B Check — This is performed approximately every 3 months. This check is also usually done overnight at an airport gate. A similar occurrence schedule applies to the B check as to the A check.

    C Check — This is performed approximately every 12-18 months. This maintenance check puts the aircraft out of service and requires plenty of space - usually at a hangar at a maintenance base. The schedule of occurrence has many factors and components as has been described, and thus varies by aircraft category and type.

    D Check — This is the heaviest check for the airplane. This check occurs approximately every 4-5 years. This is the check that, more or less, takes the entire airplane apart for inspection. This requires even more space and time than all other checks, and must be performed at a maintenance base.

  3. #3
    Awatar Witek Z

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    A Check — Robi się średnio raz na miesiąć.Przeważnie jest przeprowadzany w ciągu jednej nocy w bazie lotniska macierzystego. Potrzeba tego przeglądu jest uzależniona od typu samolotu, liczby cykli o ostatniego przeglądu (cykl = 1 start + 1 lądowanie) i liczby przelatanych godzin. Przegląd może być opóźniony przez linię tylko w z góry ustalonych przypadkach.

    B Check — Jest przeprowadzany średnio raz na trzy miesiące. Także, przeważnie wystarczy jedna noc uziemienia samolotu w hangarzePlan tych przeglądów jest podobny do planu przeglądów A.

    C Check — Robiony średnio raz na 1-1,5 roku. Przegląd wymaga wyłączenia maszyny z siatki potrzebuje sporo miejsca - przeważnie w hangarze w specjalnej bazie serwisowej (jest taka słynna w Chinach - przypis tłumasza). Plan tego typu przeglądu uzależniony jest od czynników opisanyc wyżej oraz od listy uszkodzeń zanotowanych w danej maszynie (niektórych uszkodzeń i awarii sie nie reperuje na bieżąco tylko czeka na C - przypis tłumacza)

    D Check — To najpoważniejszy przegląd. Realizowany raz na 4-5 lat. Można powiedzieć, że cały samolot, część po części jest przeglądany. Oczywiście, wymaga to jeszcze więcej miejsca i czasu niż C i też jest robione w specjalnej bazie technicznej.

    Oj dawno nie tłumaczyłem
    PS. Dzięki Saturn
    „Gdy panowali na ulicy / Drobnomieszczańscy drobni dranie, / Już znakomici „katolicy”, / Tylko że jeszcze nie chrześcijanie; / Gdy się szczycili krzepą pustą,
    A we łbie grochem i kapustą, / Gdy bili Żydów z tej tężyzny, / Tak bili, rozjuszeni chwaci, / Że większy wstyd był za ojczyznę, / Niż litość dla mych bitych braci” Julian Tuwim "Kwiaty polskie"

  4. #4

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Gdańsk GDN/EPGD

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Witek Z
    A Check — Robi się średnio raz na miesiąć.Przeważnie jest przeprowadzany w ciągu jednej nocy w bazie lotniska macierzystego.
    poza tym jest napisane 'overnight at an airport gate' - wcale nie musi to być koniecznie lotnisko macierzyste ani baza, tylko takie, na którym samolot aktualnie nocuje. Dosłownie 'przegląd w ciągu jednej nocy na stanowisku na płycie lotniska'. Podejrzewam, że taki A Check robi technik lotniskowy. Prosiłbym o potwierdzenie tego info.

  5. #5
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez KubaN
    wcale nie musi to być koniecznie lotnisko macierzyste ani baza, tylko takie, na którym samolot aktualnie nocuje.
    Wiekszosc inii lotniczych napewno bedzie chciala to przeprowadzic na "swoim" lotnisku gdzie maja wlasny personel ktory i tak pobiera pensje ......

  6. #6

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPKT / EHAM

    Domyślnie

    Zgadza się - A check robiony jest przez mechanika, ale niekoniecznie na lotnisku bazowym. Często maszyny nocują na obcych lotniskach i tam przeprowadzany jest A check. Zazwyczaj linie lotnicze mają swoich mechaników na takich lotniskach i mogą takie checki przeprowadzać poza swoją bazą.
    Również nie zawsze jest to robione nocą. Są linie lotnicze, które z racji charakteru swojej działalności (cargo, firmy kurierskie) robią takie przeglądy rano, zaraz po przylocie lub w ciągu dnia, kiedy samolot nie lata.

  7. #7
    DS5
    DS5 jest nieaktywny

    Dołączył
    Sep 2015

    Domyślnie

    Witam! Mam pytanie dotyczące niejako przeglądu/sprawdzenia samolotu przed lotem...

    Otóż podróżując liniami czarterowymi często jest tak,że czekamy na samolot i dopiero wtedy samolot podjeżdża pod rękaw, wysiadają pasażerowie, załoga i po jakiś 30 minutach wchodzimy na pokład. Samolot jest załadowywany bagażami i tankowany.

    Po płycie lotniska chodzi gość z latarką i zajrzy przez ułamek sekundy do jednego silnika, potem do drugiego, obejrzy opony i w zasadzie tyle.

    No i właśnie moje pytanie brzmi: co jeszcze sprawdzane jest przez załogę,pilotów przed zajęciem miejsc w kabinie po opuszczeniu pokładu przed jednych pasażerów a przed odlotem za godzinę drugich?

    Nie wiem czy dobrze kombinuję, ale czy piloci skanują błędy komputera w jakiś sposób tak to robi się w aucie (interface) czy po prostu nie sprawdzają nic a po prostu elektronika sama powiadania ich przed startem o ewentualnych usterkach?


    Pozdrawiam

  8. #8
    Awatar mickey93

    Dołączył
    Jul 2012
    Mieszka w
    blisko EPTO:D

    Domyślnie

    są przypadki przyspieszania przeglądów? np w przypadku jakiejś "obcierki-kolizji"? czy w takich przypadkach robi się specjalne przeglądy?
    Planeplotter: f1 Nikon D7200, GSO 10" TV PowerMate 2" 2X, Tamron 150-600G2

  9. #9

    Dołączył
    Dec 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez mickey93 Zobacz posta
    są przypadki przyspieszania przeglądów? np w przypadku jakiejś "obcierki-kolizji"? czy w takich przypadkach robi się specjalne przeglądy?
    Oczywiście, że są. Samolot tak czy siak jest uziemiony, a można to wykonać prawie w jednym czasie. Mowa oczywiście o krótkim okresie do C/D-checka
    Cytat Zamieszczone przez DS5 Zobacz posta
    Nie wiem czy dobrze kombinuję, ale czy piloci skanują błędy komputera w jakiś sposób tak to robi się w aucie (interface) czy po prostu nie sprawdzają nic a po prostu elektronika sama powiadania ich przed startem o ewentualnych usterkach?
    zależy od modelu SP.
    Cytat Zamieszczone przez DS5 Zobacz posta
    No i właśnie moje pytanie brzmi: co jeszcze sprawdzane jest przez załogę,pilotów przed zajęciem miejsc w kabinie po opuszczeniu pokładu przed jednych pasażerów a przed odlotem za godzinę drugich?
    Walk around, to generalnie sprawdzenie najważniejszych podzespołów w samolocie, tak aby kolejny cykl mógł zostać bezpiecznie wykonany.
    Jest na to check-lista...często przy takich przeglądach wykonuje sie przegląd 48h itp.

  10. #10

    Dołączył
    Jan 2010

    Domyślnie

    A czy czasami Walk around nie należy do kompetencji pilota? Pracując na lotnisku zauważyłem, że piloci praktycznie wszystkich samolotów wykonują właśnie Walkk around przed każdym lotem. Dodatkowo po nich obchód robi obsługa lotniska, ale to już chyba tylko w celu sprawdzenia czy handling zamknął wszystkie drzwi/klapy obsługowe itp.
    Oczywiście po zakończeniu dziennych lotów mechanik również robi walk around plus ewentualne checki zgodnie z nalotem.

    EDIT: W przypadku obsługi mechanika na zakończenie dnia nazywa się go potocznie "daily". W linii Ryanair taki przegląd to Ramp-1 Check. Musi się on odbywać "w odstępach nieprzekraczających 48 godzin".

  11. #11

    Dołączył
    Nov 2009
    Mieszka w
    Basingstoke, UK

    Domyślnie


    Polecamy

    Witam

    Mamy daily, jak sama nazwa mowi, jest to sprawdzenie dzienne, najczesiej jak samolot przylatuje na nocowanie, nie musi to byc w bazie macierzystej, polega na sprawdzeniu oleju w silniku, obchodzie samolotu przez mechanika, sprawdzeniu kilku rzeczy w kabinie.

    Weekly, przeglad tygodniowy, troche wiecej roboty, na A320 sprawdzenie swiatel awaryjnych, assist bottle w drzwiach, lukow bagazowych, odstoje paliwowe, itp.

    Monthly, miesieczny przeglad, A320, sprawdzenie akumulatora hamulcow, smarowanie podwozia, kilka rzeczy elektrycznych.

    Te trzy checki wykonuje sie najczesciej na rampie, przynajmniej BA tak robi.

    Pozostale A, B, C, D, sa wykonywane w hangarze, mnie juz nie dotyczy, ale mialem okazje przez kilka lat robic B, C, na 757/737 i D na 737 w hangarze, to B, C na 757/737 bylo OK, miedzy 9dni a 3 tygodnie, zaleznie od checku, to D to juz byla naprawde harcore jazda.
    alien and Adik_s like this.
    Pozdrawiam
    Lukasz

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •