Strona 1 z 3 1 2 3 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 45
Like Tree2Likes

Wątek: GO - AROUND od strony napędu

  1. #1
    Awatar PAWW

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPNL / LIPH

    Domyślnie GO - AROUND od strony napędu


    Polecamy

    Witam! Moje pytanie jest takie, jak wygląda sprawa sterowania moca silników przy wykonywaniu go around. Czy to jest tak, że pilot przed każdym lądowaniem wciska TO/GA switch, aby zmienić moc z TO na GA, a później, jeżeli zachodzi taka potrzeba wykonania manewru go-around, to ponownie wciska TO/GA switch? Czy do go-around potrzebna jest pełna moc startowa, czy FMS sam sie domyśla z jaką mocą samolot ma odejść na drugi krąg?

  2. #2
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    TO/GA służy do ustawienia i zaaplikowania (w przypadku włączonego A/T) mocy startowej/ga oraz ustawienia odpowiednich modów FD. Ograniczenie mocy silnika jest dobierane automatycznie.
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  3. #3
    Awatar PAWW

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPNL / LIPH

    Domyślnie

    ale jakie czynności musi wykonać pilot, aby przejśc na drugi krąg, a jakie przy potencjalnym lądowaniu? Chodzi mi tutaj głównie co robi z TO/GA switch, w przypadku Boeinga 737.

  4. #4
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Podczas normalnego lądowania nie wciska się TOGA. Jedynie podczas przejścia na drugi krąg pcha się przepustnice do przodu z jednoczesnym wciśnięciem TOGA w celu precyzyjnego ustawienia ciągu, załączenia modów na F/D. By uzyskać maksymalną dostępną moc trzeba jeszcze raz wcisnąć TOGA.
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  5. #5
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez wegi Zobacz posta
    Jedynie podczas przejścia na drugi krąg pcha się przepustnice do przodu z jednoczesnym wciśnięciem TOGA
    wegi - mylisz 737 z 320 - na 737 NAJPIERW wciskasz TOGA, a manetki pchasz TYLKO WTEDY kiedy AT jest wyłączony! Ewentualnie wtedy, kiedy z jakichś przyczyn manety nie poszły same do przodu. Przypominam, że przycisk TOGA służy także, a moze przede wszystkim - do włączenia odpowiedniego modu FD (oraz AP - jeśli włączony) - Go-Around w tym przypadku (część - GA).
    Ostatnio edytowane przez bedrzich ; 10-03-2010 o 23:46
    Pozdrawiam!
    Piotr

  6. #6

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez bedrzich Zobacz posta
    Przypominam, że przycisk TOGA służy także, a moze przede wszystkim - do włączenia odpowiedniego modu FD (oraz AP - jeśli włączony).
    Rozumiem, że miałeś na mysli dwa autopiloty w 737 , no bo jednego rozłączy TO/GA

  7. #7
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Jack Zobacz posta
    Rozumiem, że miałeś na mysli dwa autopiloty w 737 , no bo jednego rozłączy TO/GA
    Oczywiście! Prawie zapomniałem, że w starszych Boeingach trzeba te autopiloty włączać oddzielnie... Nie ma tego już w 777 - tutaj włączony raz jeden AP sam włącza pozostałe podczas podejścia ILS
    Pozdrawiam!
    Piotr

  8. #8
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez bedrzich Zobacz posta
    wegi - mylisz 737 z 320 - na 737 NAJPIERW wciskasz TOGA, a manetki pchasz TYLKO WTEDY kiedy AT jest wyłączony! Ewentualnie wtedy, kiedy z jakichś przyczyn manety nie poszły same do przodu. Przypominam, że przycisk TOGA służy także, a moze przede wszystkim - do włączenia odpowiedniego modu FD (oraz AP - jeśli włączony) - Go-Around w tym przypadku (część - GA).
    bedrzich - mówię o sytuacji kiedy a/t jest tylko uzbrojone (spd off) i a/p jest też odłączony. Gdzieś mi się rzuciło w oczy że dobrą praktyką jest w takim wypadku pchnięcie manetek do przodu z jednoczesnym wciśnięciem TOGA...
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  9. #9
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    Przecież pisałem... Pamiętam tylko, że instruktorzy na 737 zwracali uwagę, żeby w każdej sytuacji wcisnąć najpierw TOGA. Przypominam, że zawsze wciśnięcie TOGA powoduje wyświetlenie FD w modzie GA - nawet jeśli FD są wyłączone! Dlatego to takie ważne - pomaga!
    Pozdrawiam!
    Piotr

  10. #10
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Ok, ale jeszcze pomęczę bo temat ciekawy A jak to ma się w odniesieniu do tego, że niektóre załogi dezaktywują SPD (tym samym pozostawiając A/T ARM), a niektóre rozłączają A/T (a niektóre jadą do ziemi z a/t w spd ;-)? Jaką szkołę sugeruje B.? I jak to ma się w odniesieniu do TOGA - bez uzbrojonego A/T po wciśnięciu TOGA zmienią się jedynie wskazania F/D (no i odłączy się ewentualnie jeden A/P)?
    Ostatnio edytowane przez wegi ; 11-03-2010 o 18:35
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  11. #11
    Awatar PAWW

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPNL / LIPH

    Domyślnie

    czyli w 737NG jak masz uzbrojone autothrottle aż do przyziemienia, a chcemy wykonac go-around, to wtedy tylko wciskamy TO/GA a przepustnice same pchna sie do przodu, tylko skad będzie wiedział na jaką moc? A jeśli w 737NG chcemy ręcznie, ale z A/T ustawic maksymalna moc odejscia na drugi krąg, to co robimy?

  12. #12
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    1. Z uzbrojonym A/T by odejść na G/A wystarczy wcisnąć TOGA (by ustawić dostępną moc trzeba wcisnąć dwa razy). Moc jest kalkulowana automatycznie i do podejrzenia przed podejściem chociażby na zakładce APPROACH REF w FMC (podane jako GA N1).
    2. Chyba trochę nielogiczne pytanie... Albo wykonuje się to ręcznie (bez A/T), albo z A/T (automatycznie). Tyle jeżeli chodzi o ciąg. Chyba, że mówiąc automatycznie masz na myśli wykonanie odejścia przez autopilot...
    Ostatnio edytowane przez wegi ; 11-03-2010 o 22:06
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  13. #13
    Awatar PAWW

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPNL / LIPH

    Domyślnie

    2. Chodziło mi o to, jak wykonujemy go-around ręcznie bez A/T, to też przyciskamy TO/GA, a jak chcemy pełną moc startową, to przyciskamy jeszcze raz TO/GA? Chodzi o B737NG.

  14. #14
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Bez A/T wciska się TOGA po to, żeby otrzymać wskazania F/D, o czym pisał juz bedrzich
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  15. #15
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie

    Postuluje rozwiniecie skrotow - to jest FPP!
    Np nie wiem co to jest F/D.
    Wujek Google podaje zbyt wiele odpowiedzie, a Ciocia Forumowa Wyszukiwarka zadziwiajaco malo, bo az ZERO. Moze zle szukam (klucz "F/D"). Ale jak inaczej znalezc co to jest F/D?

  16. #16

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Flight Director

  17. #17
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    A/P - autopilot
    A/T - autothrottle (automat ciągu)
    GA - go-around (przejście na drugi krąg)
    TOGA - takeoff/go around
    FD - flight director

    Chyba nic innego się nie pojawiło.
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  18. #18
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie

    Bardzo Kolegom dziekuje, teraz juz wiem czego szukac, zeby sie dowiedziej "Jak to dziala".

  19. #19
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie

    Pytanie dodatkowe jesli chodzi o GO - AROUND. W którym momencie się chowa podwozie w przypadku podjęcia decyzji o GA? Przejrzałem dwa filmiki na jutubie i wyszło, że kiedy już jest podczas wznoszenia. A czy nie lepiej by było zacząć chować podwozie wcześniej, aby uniknąć zbędnych oporów powietrza?

  20. #20

    Dołączył
    Mar 2011

    Domyślnie


    Polecamy

    Jak będziesz chciał odejść na drugi krąg, schowasz podwozie, a samolot z niewiadomych przyczyn nie zacznie się wznosić? Wtedy lepiej jest je zostawić, niż przyjąć cały impet uderzenia na kadłub.

Strona 1 z 3 1 2 3 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •