Pokaż wyniki od 1 do 18 z 18

Wątek: Ceny lotów

  1. #1
    Awatar michastrain

    Dołączył
    Jan 2010
    Mieszka w
    Suwałki / Warszawa

    Domyślnie Ceny lotów


    Polecamy

    Orientuje się może ktoś w jaki sposób ustalane są ceny przelotów? Na pewno nie jest tak, że ktoś wklepuje ręcznie wszystkie możliwe kombinacje dat i tras. Czy do systemu wprowadza się jakieś widełki, w których zawsze mieści się cena (ewentualnie kilka widełek w zależności od już wykupionych miejsc), a następnie jest to jakoś porównywane z innymi liniami i na tej podstawie kalkulowana jest cena, tak jak kiedyś ustalało się kurs złotówki biorąc pod uwagę wartość funta, marki, franka, dolara, itd.? Chodzi o to, że np. LOT ustala widełki 300-800 PLN, a następnie porównuje się do połączeń LH, BA, AF pomiędzy tymi samymi miastami i według algorytmu wyrzuca cenę, powiedzmy 500 PLN. Jak się zmienia cena LH na niższą, to cena LOTu obniża się do np. 480 PLN?

    To, że cena rośnie dla danej osoby w zależności od tego jak często sprawdza ona dane połączenie jest chyba powszechnie znane, ale czy linie podwyższają cenę, gdy ogólnie jest dużo zapytań o dane połączenie (od wszystkich korzystających z wyszukiwarki, a nie jednej osoby)?

    Ciekawe jest też to, że lotnictwo to chyba jedyna sfera, w której za tą samą usługę płaci się różne ceny... Gdyby wprowadzić stałe cenniki na danej trasie, jak to jest w przypadku kolei, czy autobusów byłoby pewnie równiej, ale z drugiej strony nie byłoby zabawy z szukaniem lotów

  2. #2
    ModTeam
    Awatar Quantas

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Pyrlandia

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez michastrain Zobacz posta
    To, że cena rośnie dla danej osoby w zależności od tego jak często sprawdza ona dane połączenie jest chyba powszechnie znane
    Zależy co oznacza słowo "powszechnie".
    Pierwszy raz słyszę o czymś takim, a laikiem w zakresie kupowania biletów chyba nie jestem.



  3. #3
    Awatar michastrain

    Dołączył
    Jan 2010
    Mieszka w
    Suwałki / Warszawa

    Domyślnie

    Chodzi mi o to, że im więcej razy sprawdzasz cenę danego połączenia, to cena zaczyna rosnąć, aż do momentu kiedy wyczyścisz pliki cookies i wszystko wraca do punktu wyjścia.

  4. #4
    ModTeam
    Awatar Quantas

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Pyrlandia

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez michastrain Zobacz posta
    Chodzi mi o to, że im więcej razy sprawdzasz cenę danego połączenia, to cena zaczyna rosnąć, aż do momentu kiedy wyczyścisz pliki cookies i wszystko wraca do punktu wyjścia.
    Nigdy przenigdy to się nie zdarzyło. Wyjątkiem był błąd w systemie Aer Lingusa.



  5. #5
    Awatar michastrain

    Dołączył
    Jan 2010
    Mieszka w
    Suwałki / Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Quantas Zobacz posta
    Nigdy przenigdy to się nie zdarzyło. Wyjątkiem był błąd w systemie Aer Lingusa.
    Nie wiem do końca jak to jest w tradycyjnych, ale wydaje mi się, że w LCC tak mi się parę razy przydarzyło, więc uogólniłem na wszystkie linie.

    No to już wiemy, że cena nie rośnie w zależności od ilości sprawdzeń. Co powoduje więc zmiany?

  6. #6
    L4
    L4 jest nieaktywny
    Awatar L4

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    w lesie

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez michastrain Zobacz posta
    Na pewno nie jest tak, że ktoś wklepuje ręcznie wszystkie możliwe kombinacje dat i tras.
    Dlaczego na pewno? Linie ustalają taryfy na danych trasach i w zależności co yeld management takie taryfy są dostępne. Oczywiście same taryfy sprawdzane są często względem cen konkurencji itp.

    Cytat Zamieszczone przez michastrain Zobacz posta
    To, że cena rośnie dla danej osoby w zależności od tego jak często sprawdza ona dane połączenie jest chyba powszechnie znane, ale czy linie podwyższają cenę, gdy ogólnie jest dużo zapytań o dane połączenie (od wszystkich korzystających z wyszukiwarki, a nie jednej osoby)?
    Pierwsze słyszę.

    Cytat Zamieszczone przez michastrain Zobacz posta
    Ciekawe jest też to, że lotnictwo to chyba jedyna sfera, w której za tą samą usługę płaci się różne ceny... Gdyby wprowadzić stałe cenniki na danej trasie, jak to jest w przypadku kolei, czy autobusów byłoby pewnie równiej, ale z drugiej strony nie byłoby zabawy z szukaniem lotów
    Może nie w takiej skali, ale podobnie rzecz ma się przecież w każdej gałęzi transportu (w kolei przecież też są promocje cenowe, bilety weekendowe itp) czy np w hotelarstwie.

  7. #7

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    CTR warszawa
    Wpisów
    109

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez michastrain Zobacz posta
    Co powoduje więc zmiany?
    W głównej mierze jest to czas jaki został do zrealizowania lotu. Z reguły najtańsze bilety kupisz kilka miesięcy przed, potem cena rośnie. Zdarzają sie jednak różnego rodzaju wyjatki, związane z tym czy kupujesz bilet na LCC, czy na tradycyjna linię. W lcc oferuje sie tylko loty p2p, więc "promocyjnie" dopełnia sie samolot na dany rejs. W liniach tradycyjnych jest wiecej zmiennych wpływających na cenę, np. chęć przyciągnięcia dodatkowych paxów na long - haul, konkurencja ze strony innych lini na danym kierunku, dogodny czas wylotu i powrotu, korzystne warunki w taryfie itd, itd.

  8. #8
    Awatar michastrain

    Dołączył
    Jan 2010
    Mieszka w
    Suwałki / Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez L4 Zobacz posta
    Dlaczego na pewno? Linie ustalają taryfy na danych trasach i w zależności co yeld management takie taryfy są dostępne. Oczywiście same taryfy sprawdzane są często względem cen konkurencji itp.
    Wydaje mi się to niemożliwe, bo jest fizycznie prawie niemożliwe ręczne wpisanie cen na wszystkich dostępnych trasach na wszystkie dostępne daty. Są przecież miliony kombinacji!


    Może nie w takiej skali, ale podobnie rzecz ma się przecież w każdej gałęzi transportu (w kolei przecież też są promocje cenowe, bilety weekendowe itp) czy np w hotelarstwie.
    Tyle, że w hotelach, czy na kolei jak masz promocję, to albo jest z góry podana kwota, albo sam możesz ją sobie szybko obliczyć, bo wynosi ona np. 50% ceny bazowej. A jaka jest cena bazowa na dany lot? Nigdy nie wiesz co się trafi... Jednego dnia jest 300 zł, drugiego 1500 zł, a trzeciego 783,27 zł. Trasa ta sama, samolot ten sam, godzina też, jedzenie to samo... Można tylko szacować, że bilet zazwyczaj kosztuje w okolicach... Swoją drogą ciekawe jak by to wyglądało, że idziesz na dworzec i za każdym razem inną cenę płacisz za pociąg - kolej by pewnie całkowicie upadła.

  9. #9

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW/KRK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez lelek7 Zobacz posta
    W lcc oferuje sie tylko loty p2p
    W Stanach LCC oferują loty przesiadkowe, z nadaniem bagazu od razu do punktu docelowego.

  10. #10

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    CTR warszawa
    Wpisów
    109

    Domyślnie

    Wyjątek w regule, potwierdzający jak daleko reszcie świata, do lotniczego rynku konsumenta.

  11. #11
    L4
    L4 jest nieaktywny
    Awatar L4

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    w lesie

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez michastrain Zobacz posta
    Wydaje mi się to niemożliwe, bo jest fizycznie prawie niemożliwe ręczne wpisanie cen na wszystkich dostępnych trasach na wszystkie dostępne daty. Są przecież miliony kombinacji!
    Często się grupuje taryfy - typu z Polskie na wschodnie wybrzeże USA, dopuszcza przy tym maksymalną liczbę przesiadek i np ogranicza połączenia tylko do danego przewoźnika. A jeśli ktoś chce pełną dowolność to płaci taryfy typu Y dla każdego odcinka na przykład.

    Cytat Zamieszczone przez michastrain Zobacz posta
    Tyle, że w hotelach, czy na kolei jak masz promocję, to albo jest z góry podana kwota, albo sam możesz ją sobie szybko obliczyć, bo wynosi ona np. 50% ceny bazowej. A jaka jest cena bazowa na dany lot? Nigdy nie wiesz co się trafi... Jednego dnia jest 300 zł, drugiego 1500 zł, a trzeciego 783,27 zł. Trasa ta sama, samolot ten sam, godzina też, jedzenie to samo... Można tylko szacować, że bilet zazwyczaj kosztuje w okolicach...
    Ale za bilet lotniczy "w promocji" też jest przecież z góry podana kwota (pomijając wahania kursów). A na nią wpływa wiele różnych czynników, z czasem kupna zwykle na czele.

    Cytat Zamieszczone przez michastrain Zobacz posta
    Swoją drogą ciekawe jak by to wyglądało, że idziesz na dworzec i za każdym razem inną cenę płacisz za pociąg - kolej by pewnie całkowicie upadła.
    Teraz rozumiem upadła niecałkowicie? Może po takich zmianach wreszcie zaczęła by wychodzić na zero przynajmniej?

  12. #12

    Dołączył
    Feb 2007

    Domyślnie

    Taki powalony system cen zmieniających się w zależności od popytu stosuje także szwedzka kolej. Choć dla większości osób jest to rażąco niekorzystne, SJ zbijają na tym dziki pieniądz, i w godzinach szczytu trzygodzinna podróż może kosztować w drugiej klasie nawet 300 złotych, a przejazd nocnym do kurortu narciarskiego nawet 800 złotych...

    Panują tam zresztą żelazne dwie zasady: ceny na dany przejazd idą w górę z upływem czasu bez względu na zapełnienie pociągu (chodzi o to by dyscyplinować pasażerów), nie ma więc mowy żeby była szansa że stanieją, może być już tylko gorzej, a poza tym w pewnych okresach z założenia oferowane są tylko najdroższe bilety.

    Niestety taka polityka przynosi bardzo korzystne finansowe skutki...

  13. #13
    Awatar Tupungato

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    Bytom

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez lelek7 Zobacz posta
    W lcc oferuje sie tylko loty p2p
    No chyba niezupełnie. Jeśli dobrze kojarzę, Germanwings, Air Berlin, Norwegian oferują loty z przesiadką.

  14. #14

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Wawa

    Domyślnie

    Cena zależy od:

    1) popularności danego połączenia - regularne duże obłożenie zwykle oznacza wyższe ceny. To się liczy, a nie liczba zapytań.
    2) konkurencji ze strony innych linii (bądź jego braku) - na trasach do USA cena jest zwykle relatywnie niska w stosunku do długości lotu właśnie ze względu na dużą konkurencję.
    3) tego czy dany okres to jest tzw. wysoki sezon - w okresie wakacyjnym, świątecznym itp ceny zwykle są droższe. Czasami linie lotnicze wyłączają ze sprzedaży najtańsze taryfy, zostawiając tylko te drogie.
    4) Jeśli linia chce zdobyć nowe rynki, zwłaszcza trasy przesiadkowe to cena na rejs AAA-BBB-CCC może być niższa niż BBB-CCC. Tak swego czasu robił LOT na trasie Kijów-Warszawa-Nowy Jork/Chicago.
    5) Czasem miejsca są niedostępne w pewnych rynkach. Np. jeśli pasażer sprawdza dany rejs w państwie A to miejsca są dostępne, ale w państwie B już nie. A żeby było jeszcze ciekawej, kiedy sprawdzasz analogiczny rejs jak w punkcie 4 to na przesiadkowej trasie linia pokazuje miejsca, ale na bezpośredniej trasie już nie Powód - patrz punkt 4)
    6) Tanie taryfy są wykupywane w pierwszej kolejności i czasem są wyłączane ze sprzedaży określoną liczbę dni przed datą wylotu. Do tego tańsze taryfy mają szereg restrykcji np. minimalną/maksymalną liczbę dni które można spędzić w punkcie docelowym, zakaz lotów w określone dni tygodnia, zakaz wykonywania stopover, ograniczenia w dokonywaniu zmian i rezygnacji z lotu, konieczność natychamiastowego wykupu itd.
    7) Do tego dochodzą wszelkiego rodzaju promocje, wyprzedaże i zniżki.

    Jeśli chodzi o stałość cen to kiedyś tak było. Ceny ustalała IATA i było prościej, tylko ceny były zabójcze dla zwykłego "Kowalskiego".

    To tak w dużym skrócie. Rzeczywistość wygląda dużo gorzej

  15. #15
    Amadeusz
    Goście

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez michastrain Zobacz posta
    Wydaje mi się to niemożliwe, bo jest fizycznie prawie niemożliwe ręczne wpisanie cen na wszystkich dostępnych trasach na wszystkie dostępne daty. Są przecież miliony kombinacji!
    Taryfy klepie człowiek bo niby kto miałby to zrobić a za liczenie taryf odpowiada komputer, nawet te miliony kombinacji :-)

  16. #16
    Awatar michastrain

    Dołączył
    Jan 2010
    Mieszka w
    Suwałki / Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Amadeusz Zobacz posta
    Taryfy klepie człowiek bo niby kto miałby to zrobić a za liczenie taryf odpowiada komputer, nawet te miliony kombinacji :-)
    Chodziło mi o to, że w przypadku takiej Lufthansy mamy 203 lotniska, co daje nam 20 503 możliwe pary miast. Przy założeniu, że cena w obie strony się różni mamy już 41 006 cen. No to weźmy jeszcze założenie, że pomiędzy niektórymi miastami lata kilka samolotów dziennie i każdy kurs jest inaczej wyceniany. Szybciutko rośnie nam liczba kombinacji. I weźmy jeszcze założenie, że mamy cennik na pół roku. Możesz lecieć 1. stycznia i wracać tego samego dnia. Możesz wracać też 2. stycznia, 3. stycznia, itd. Takich możliwości datowych jest (o ile dobrze liczę) 33 306 (przy jednym locie dziennie). Biorąc pod uwagę liczbę kombinacji miast i dat mamy coś, co się ledwo mieści na moim kalkulatorze i wynosi 1 365 745 836. Może coś źle policzyłem (bardzo prawdopodobne ), ale chyba nie powiesz mi, że ktoś taką liczbę kombinacji (lub coś podobnego) klepie ręcznie do systemu. A jeśli tak, to nie dziwię się, że czasem się ktoś pomyli i mamy superpromocję

    Rozumiem, że im trasa bardziej popularna, tym bilety droższe, a jak konkurencja większa to tańsze. Tylko skąd system wie, że akurat na takiej trasie i na taką datę ma wyświetlić tą konkretną cenę. Czy są one grupowane regionami/krajami, tak jak pisał L4, czy też może cena jest ustalana na podstawie porównywania się z aktualną ofertą konkurencji na tej samej trasie - o to mi chodziło. W sumie to grupowanie na regiony, plus okresy czasowe i ręcznym wprowadzaniem promocji na wybrane loty całkiem mocno do mnie przemawia i wydaje się możliwe do wykonania.

  17. #17
    Amadeusz
    Goście

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez michastrain Zobacz posta
    Chodziło mi o to, że...
    Wydaje mi się, że za dużo kombinacji bierzesz pod uwagę :-) Nie możesz łączyć wszystkich taryf na świecie ze sobą, nawet jednego przewoźnika. Są pewne zasady układania tras przelotów i one wykluczają takie mariaże.
    Przykładowo jak masz powiedzmy 10 taryf z WAW do NYC i drugie tyle z NYC do LAX to wcale tak dużo kombinacji nie masz. Jak masz inny przykład to napisz a powiem Ci czy to możliwe i ile taryf się tam zmieści.

  18. #18

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Wawa

    Domyślnie


    Polecamy

    michastrain - taryfy prawdopodobnie "wklepuje" cały zespół ludzi. Na każdą linię masz jeden zespół (taki mój skromny domysł). Jeśli chodzi o kombinacje taryf to każda taryfa ma wpisanie pewne warunki konieczne, którą muszą być spełnione by dana taryfa mogła być użyta i jakie inne mogą być z nią połączone. Warunki sprawdza system rezerwacyjny automatycznie i jeśli działa on poprawnie i jeślli warunki zostały wpisane poprawnie, to liczba możliwych kombinacji taryf na pewno nie idzie w ciężkie miliony. Zresztą liczba tych możliwych kombinacji nie ma żadnego realnego znaczenia. Liczy się tylko to co można zrobić w danej chwili na konkretnych rejsach i taryfach.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •