Pokaż wyniki od 1 do 10 z 10
  1. #1

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie Z jaką maksymalną predkością latają dwupłatowce ?


    Polecamy

    Chciałbym,zeby ktos wytłumaczył mi zależności predkości od ilości płatów skrzydeł samolotu.Widziałem ostatnio zdjęcia samolotu trójpłatowca z informacją,że osiąga on prędkośc ponad 400 km/h.Czy prędkośc samolotu zalezy głównie od mocy(ciągu) silnika,czy także od powierzchni nośnej skrzydeł ?
    Słyszałem,że samolot dwupłatowy An-2 ma dzięki zastosowaniu dwupłata świetne właściwości lotne-przy awarii s-ka porównywalne z szybowcem.Czy to prawda ?

  2. #2
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Nie ma takiego zwiazku. Dwuplatowce raczej sa robione na bardzo wolne latanie (tzw. STOL). Nie ma zadnego bezposredniego zwiazku miedzy iloscia skrzydel a szybkoscia lotu. Nie ma tez bezposredniego zwiazku miedzy iloscia skrzydel a zdolnoscia szybowania. Predkosc samolotu glownie zalezy od mocy silnika i oporow aerodynamicznych samolotu tzw. L/D (lift-to-drag). Jakbym budowal szybki samolot to napewno nie budowalbym wieloplatowca.

  3. #3
    Awatar Witek Z

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Czekaj, czekaj! A czy to nie jest tak, że zależność ta jednak w jedną stronę działa. Jeśli samolot ma dwa skrzydła zamiast jednego (załóżmy tej samej wielkości) to ma dwa razy większa pow. nośną skrzydła. Jeśli tak, to do uniesienia tej samej masy samolotu potrzebuje mniej szybkości. Ergo, samolot z dwoma płatami będzie mógł latac wolniej. Przy tej samej szybkości, samolot 2płatowy będzie leciał a jednopłat spadnie. Przecież to działa jak klapy - zwiększa pow.nośna skrzydła.
    „Gdy panowali na ulicy / Drobnomieszczańscy drobni dranie, / Już znakomici „katolicy”, / Tylko że jeszcze nie chrześcijanie; / Gdy się szczycili krzepą pustą,
    A we łbie grochem i kapustą, / Gdy bili Żydów z tej tężyzny, / Tak bili, rozjuszeni chwaci, / Że większy wstyd był za ojczyznę, / Niż litość dla mych bitych braci” Julian Tuwim "Kwiaty polskie"

  4. #4

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Krakow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez saturn5
    Dwuplatowce raczej sa robione na bardzo wolne latanie (tzw. STOL).
    Saturn wiem że mnie bijesz na głowe doświadczeniem ale co ma Short Take-off and Landing do wolnego latania ? Chyba tylko tyle że samoloty STOL startują i lądują przy relatywnie małej prędkości, right ? Taki Grippen czy c17 też jest STOL a chyba nie był robiony na bardzo wolne latanie.
    Cytat Zamieszczone przez saturn5
    Nie ma zadnego bezposredniego zwiazku miedzy iloscia skrzydel a szybkoscia lotu.
    Taka dodatkowa para skrzydeł stawia na pewno jakiś tam opór mimo profilu lotniczego. .

  5. #5

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Krakow

    Domyślnie

    Witek jak ja mam Ci przyznać racje skoro kasujesz swoje posty

  6. #6
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Witek Z
    Ergo, samolot z dwoma płatami będzie mógł latac wolniej. Przy tej samej szybkości,
    Wszystko zalezy co zbudujesz. Mozesz rozbic powierzchnie jednego skrzydla na dwa osobne skrzydla o sumarycznie tej samej powierzchni co jedno skrzydlo. Nie mowie ze tak sie robi ale to daje pojecie (w pierwszym przyblizeniu) ze sama ilosc skrzydel o niczym nie swiadczy.

  7. #7
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Lukaszs
    Saturn wiem że mnie bijesz na głowe doświadczeniem ale co ma Short Take-off and Landing do wolnego latania
    No bo jak ma niska stall-speed to mozesz nim jednoczesnie wolno latac i to tez skroci droge rozbiegu. Ida reka w reke.

  8. #8
    Awatar Witek Z

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Lukaszs
    Witek jak ja mam Ci przyznać racje skoro kasujesz swoje posty
    Hehe, to był wypadek i "mi sie skasował" a później nie miałem już siły pisać ponownie. Ale widzę, że przeczytałeś więc jest ok
    „Gdy panowali na ulicy / Drobnomieszczańscy drobni dranie, / Już znakomici „katolicy”, / Tylko że jeszcze nie chrześcijanie; / Gdy się szczycili krzepą pustą,
    A we łbie grochem i kapustą, / Gdy bili Żydów z tej tężyzny, / Tak bili, rozjuszeni chwaci, / Że większy wstyd był za ojczyznę, / Niż litość dla mych bitych braci” Julian Tuwim "Kwiaty polskie"

  9. #9
    Awatar Flycat

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    bloku

    Domyślnie

    Wracając do osiąganych przez dwupłatowce prędkości, należy nadmienić, że w skrajnych, paradokslanych wręcz przypadkach, dochodzi ona do 3, 1 Macha. Tak właśnie jest (było) w XB-70 Valkyrie. Szukając natomiast innego, bardziej popularnego przykładu dużej prędkość, mamy chociażby szwedzkiego Viggena i jego 2, 1 Ma.

    I zanim ktoś zechce pojechać po mnie jak po leszczu bagiennym za szerzenie takich herezji, przypominam, że obydwie konstrukcje, na zdrowy rozum, spełniają kryteria dwupłata. Przednie powierzchnie nie należą do systemu kaczki (jak w Grippenie), tylko są dodatkowymi płatami.

  10. #10
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez Flycat
    że obydwie konstrukcje, na zdrowy rozum, spełniają kryteria dwupłata.
    Systemy typu canard napewno nie mozna zaliczyc do dwuplatowcow chociazby dlatego ze srodek ciezkosci jest zupelnie gdzie indziej. Klasyczne skrzydlo musi miec srodek ciezkosci przed srodkiem liftu skrzydla. I ta sytuacja jest zarowno w Viggen jak i w Gripenie, nie oba napewno nie sa 2-platowcami i zadne naciagnie tego nie zmieni.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •