Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 23
  1. #1

    Dołączył
    Nov 2009
    Mieszka w
    Bydgoszcz

    Question Jaka jest różnica pomiędzy drogą lotniczą a korytarzem powietrznym?


    Polecamy

    Hej, pisze wlasnie prace licencjacka i trafilem na te dwa pojecia, moze ktos jest w stanie wyjasnic jaka jest roznica i kiedy ktorego z nich nalezy uzwyac. Dzieki

    Wikipedia:
    Droga lotnicza
    Korytarz powietrzny

    Niestety te informacje nic mi nie rozjasniaja, chyba potrzebuje lopatologicznej definicji.
    <a href=http://lotnictwo.net.pl/signaturepics/sigpic7341_4.gif target=_blank>http://lotnictwo.net.pl/signaturepics/sigpic7341_4.gif</a>

  2. #2
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    Proponuję ang. Wiki - tam jest to lepiej opisane: airway vs air corridor
    Pozdrawiam!
    Piotr

  3. #3
    Awatar krecik01

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    New Sącz

    Domyślnie

    Z tego co wiem, to:
    ~ droga lotnicza - nazwa fachowa
    ~ korytarz powietrzny - nazwa potoczna.
    Wszystko jest kwestią czasu...

  4. #4
    Awatar alien

    Dołączył
    Oct 2008
    Mieszka w
    3M

    Domyślnie

    Wiem, że nie lubisz angielskiego.
    Hasła w Wiki, o których wspominał bedrzich, tłumaczą, że korytarz powietrzny jest wtedy, kiedy zostaniesz zdjęty przez obronę p-lot, jak tylko z niego zboczysz. Wiki podaje jako przykład organizację lotów z wolnego świata do Berlina Zach. po zbudowaniu muru, od mostu powietrznego z zaopatrzeniem w okresie heroicznym aż do ostatnich dni Enerdowa.
    A droga lotnicza - wiadomo: to, co jest teraz. Pomoc nawigacyjna.
    For every solution there is a problem.

  5. #5

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Ale kiedy to bylo, jest rok 2010. Generalnie jesli mowimy o polskim znaczeniu pojec, to jest jak pisze krecik. To co znajduje sie w polskiej wikipedii lepiej przemilczec.

  6. #6
    Awatar alien

    Dołączył
    Oct 2008
    Mieszka w
    3M

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Behemot Zobacz posta
    Ale kiedy to bylo, jest rok 2010.
    To było w czasach, kiedy nie warto było głosować. Teraz już warto.

    Generalnie jesli mowimy o polskim znaczeniu pojec, to jest jak pisze krecik.
    Ale ja informuję krecika o treści tego, co wrzucił bedrzich.

    To co znajduje sie w polskiej wikipedii lepiej przemilczec.
    Albo poprawić hasło.
    Analogia z różnicą pomiędzy niegłosowaniem a głosowaniem (oraz różnicą we wpływie na rzeczywistość obu tych postaw) tu też jest jak najbardziej na miejscu.
    For every solution there is a problem.

  7. #7

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Zapomniales napisac ze poprawianie hasel na wikipedii jest obowiazkiem obywatelskim.

    Cytat Zamieszczone przez alien Zobacz posta
    Analogia z różnicą pomiędzy niegłosowaniem a głosowaniem (oraz różnicą we wpływie na rzeczywistość obu tych postaw) tu też jest jak najbardziej na miejscu.
    Racja - tak jak glosowanie czy nie nie ma wplywu na rzeczywistosc, tak i to co ktos wymadrzyl na wikipedii tez nie ma wplywu na rzeczywistosc.

  8. #8
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez alien Zobacz posta
    korytarz powietrzny jest wtedy, kiedy zostaniesz zdjęty przez obronę p-lot, jak tylko z niego zboczysz.
    Moze tak bylo w Berlinie ale nie jest to absolutna konieczna cecha korytarza, zboczenie z drogi nie musi od razu oznaczac zestrzelenia ... co najwyzej powazne rozmowy po wyladowaniu i inne prawne konsekwencje.
    Dobrym przykladem korytarzy jest szereg korytarzy VFR w USA - naprzyklad korytarz wzdluz Manhattanu (zwany East River corridor) dla tych pilotow co chca sobie poogladac New York City z minimalnej dozwolonej odleglosci albo korytarz w Los Angeles aby ulatwic pilotom roznych pomniejszych samolotow przelecenie bezposrednio nad pasami LAX - bo zarowno oblot dookola lub powyzej LAX klasy B wiazalby sie z duzym nadkladem drogi/paliwa/czasu (cos wiem na ten temat bo sam kiedys tego probowalem).
    Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 25-03-2010 o 23:56

  9. #9

    Dołączył
    Jun 2009

    Domyślnie

    Czy jest obowiązek planowania lotu IFR wg dróg lotniczych, czy można budować sobie według dowolnych fixów?

  10. #10
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Piotr [trzykoty] Zobacz posta
    Czy jest obowiązek planowania lotu IFR wg dróg lotniczych, czy można budować sobie według dowolnych fixów?
    W USA mozesz sobie planowac dowolnie (planowanie to tylko polowa, co ci ATC przydzieli to druga polowa). Jak lecisz jakims turbopropem lub Cessna to z reguly (zwlaszcza w zachodnim USA) dostaniesz zgode na lot 'direct'. Jak lecisz na wschodzie gdzie zageszczenie jest duze i jak do tego chcesz byc powyzej powiedzmy FL300 to pole do manewru sie gwaltownie zmniejsza.

    Kolega niedawno planowal lot IFR z Bakersfield do San Jose Int. (wewnatrz Kalifornii) i jego plan tak wygladal: DIRECT LICKE
    Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 26-03-2010 o 00:16

  11. #11

    Dołączył
    Jun 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez saturn5 Zobacz posta
    Jak lecisz na wschodzie gdzie zageszczenie jest duze i jak do tego chcesz byc powyzej powiedzmy FL300 to pole do manewru sie gwaltownie zmniejsza.
    Tzn. taki plan nie będzie akceptowany, czy mimo planu ATC pokieruje wg punktów należących do drogi?

  12. #12
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    ATC da ci trase jaka tego dnia o tej porze dnia chca abys lecial. Moze to byc jedna z preferowanych tras pomiedzy twoimi lotniskami (sa publikowane) albo cos zupelnie innego co wymyslili na ta chwile (naprzyklad burza zamknela czesc ich przestrzeni). Nie ma sztywnych regul. Bedac w powietrzu da sie wiele rzeczy negocjowac bezposrednio z kontrolerem i wprowadzac zmiany do planu lotu.
    Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 26-03-2010 o 00:34

  13. #13

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    W Europie plany lotów powinny być tworzone według wytycznych Eurocontrol. Składa się je w większości w formie dct fix droga lotnicza fix droga lotnicza fix dct. A to, co się wykonuje w rzeczywistości, jest podobnie jak w USA, co opisał saturn5.
    Jeżeli potrzebujesz szczegółów, zapoznaj się ze stronami Eurocontrol:
    EUROCONTROL - Filing Flight Plans

  14. #14
    Awatar krecik01

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    New Sącz

    Domyślnie

    Alien zgadza się, nie czytałem na wiki o pojęciach podanych przed Bedrzich'a ... ale to chyba nie zmienia za bardzo postaci rzeczy. W sumie, to nie wiemy o czym kolega pisze pracę licencjacką i czy chodziło mu o te terminy w współczesnym znaczeniu, czy historycznym.

    Wyjaśniając miałem na myśli, współczesne czasy. Kiedyś na podforum "Samoloty na wysokościach przelotowych" jedni użytkownicy pisali ten ptaszek leciał tym korytarzem, a ktoś inny pisał, że droga powietrzną, była dyskusja i wyjaśnianie przez fachowców czym się różnią te dwa pojęcia. Na tej wiedzy oparłem swoją odpowiedź i chyba słusznie, co potwierdził (na pewno fachowiec) Behemot.

    Co do mojego angielskiego, nie chodzi, że nie lubię, tylko (już tłumaczyłem kilka razy)...
    Wszystko jest kwestią czasu...

  15. #15
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    Dodam jeszcze, że korytarze "corridors" to nazwa częsta odcinków dolotowych do TMA w Rosji, np w Moskwie, czyli jak najbardziej IFR. I pewnie to jedyne miejsce, gdzie nazwa "korytarz" jest prawidłowa Jak już koledzy wspomnieli - loty IFR planuje się ZASADNICZO wzdłuż dróg lotniczych (airways), także z odcinkami direct od fixu do fixu . A to, którędy pozwoli polecieć ATC to już zupełnie inna para kaloszy...
    Pozdrawiam!
    Piotr

  16. #16

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Skoro tak, to czym jest element przestrzeni oznaczany jako TFR?
    Ostatnio edytowane przez aaben ; 26-03-2010 o 13:11

  17. #17

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Mam dosc powazne watpliwosci, czy autorowi watku moglo chodzi o TFRy. Generalnie wszystkie takie elementy przestrzeni mozna nazwac korytarzami, w koncu definicja drogi lotniczej zawiera "wydzielony w formie korytarza" - ale korytarz jest w rozumieniu potocznym.

    PS. Chyba wojsko nie zestrzeli samolotu, ktory wyleci poza TFR? :P

  18. #18

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Ale nie możemy jako ludzie uchodzący za mających jakieś pojecie mówić, że korytarz powietrzny to to samo co droga lotnicza, tylko potocznie. Zresztą mówimy to komuś, kto pisze pracę licencjacką. Strach pomyśleć, jeżeli ktoś ją sprawdzający będzie się znał na rzeczy

    saturn5 podał dobre przykłady korytarzy, u nas co prawda są to aktualnie jedynie TFR-y, ale dużo miejsc w przestrzeni powietrznej nosi znamiona korytarzy. Żeby nie szukać daleko - "wąskie gardło" między kampinosem a CTR EPWA.

    Zestrzelenie nie ma tu nic do rzeczy, chociaż faktycznie może czasem przyjemniej jest zostać zestrzelonym niż naruszyć CTR EPWA

  19. #19
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez aaben Zobacz posta
    Skoro tak, to czym jest element przestrzeni oznaczany jako TFR?
    TFR to raczej cos zupelnie przeciwnego do korytarza - w TFR nie wolno tobie byc...

  20. #20

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie


    Polecamy

    "Tobie", czyli komu? Załogi samolotów lotnictwa państwowego z reguły muszą, przecież to jest korytarz dla nich

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •