Pokaż wyniki od 1 do 14 z 14
  1. #1

    Dołączył
    Mar 2008
    Mieszka w
    EPKK

    Domyślnie Bombardier Dash Q-Series


    Polecamy

    Samoloty wersji Q-Series są samolotami 'STOL' (short take-off and landing).
    Wiecie może dokładnie, jak długiej drogi startowej wymagają, lub też jaka jest prędkość przeciągnięcia tych Dashów?

    Ps. W wyszukiwarce nie znalazłem podobnego tematu.


  2. #2
    Awatar Dash7

    Dołączył
    Oct 2009
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Ponoć Q100 wymaga 900m przy maks. ciężarze bez ograniczeń osiągów. W Europie Q100 latają z pasów o długości 800m, na pewno da się z krótszych, ale wtedy trzeba zmniejszyć ciężar.
    Pozdrawiam

  3. #3

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBA

    Domyślnie

    W Norwegii latałem Dashami7 z pasów rzędu 800-900m przy pełnym obłożeniu, fakt że były to trasy rzędu 150-200km i pewnie paliwa nie było do pełna. W każdym razie z pasa odrywaliśmy się po mniej niż 600m.


  4. #4

    Dołączył
    Mar 2008
    Mieszka w
    EPKK

    Domyślnie

    No to, są to naprawdę ładne osiągi. Czyli pas ok. 1200m byłby odpowiedni dla Q300-Q400 po trasach krajowych?


  5. #5
    Awatar Dash7

    Dołączył
    Oct 2009
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Q300 ma inne osiagi niż Q100. To już raczej nie STOL. A Q400 to już zupełnie inna bajka.
    Q300 według takiego ogólnego opisu technicznego potrzebuje w standardowych warunkach 1160/1225 m pasa w zależności od modelu przy max ciężarze do startu. Dla Q400 potrzeba min 1400 m. Nie są to dane z instrukcji użytkowania w locie, poza tym jest wiele inych czynników które mogą spowodować że wymagana długość pasa będzie faktycznie inna. Ale nawet te ogólne dane coś tam mówią o możliwościach samolotów.
    Pozdrawiam

  6. #6

    Dołączył
    Mar 2008
    Mieszka w
    EPKK

    Domyślnie

    Jasne, że czynników, które składają się na długość startu, jest co najmniej kilka, ale i tak dane, które podałeś są bardzo korzystne.
    Dzięki za odpowiedź


  7. #7

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    CTR warszawa
    Wpisów
    109

    Domyślnie

    Wideroe lata na dash'ach z pasów bardzo krótkich, ale metodą, żabich skoków: odcinki mogą być czasem 15 -20 minutowe.
    Lofoten często latał na takich, niestety już sie nie odzywa.

  8. #8
    Awatar Dash7

    Dołączył
    Oct 2009
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Tak trochę off topic - wprawdzie nie jest to QSeries, ale Dash Próbka możliwości DHC7 Wideroe. Dobieg mniej więcej jak cztery długości samolotu. Nic dziwnego że linia wykorzystywała je obok Twin Otterów z pasów 800 m.
    YouTube - Wideroe demonstrating STOL and slow flight at Sola, Norway.
    Pozdrawiam

  9. #9

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    CTR warszawa
    Wpisów
    109

    Domyślnie

    NIESAMOWITE i tyle, ten filmik troche zaprzecza przyzwyczajeniom w śledzeniu lądujących samolotów wszystko jest za wolno.

  10. #10

    Dołączył
    Mar 2008
    Mieszka w
    EPKK

    Domyślnie

    Super! Faktycznie, samolot o właściwościach startu i lądowania szybowca


  11. #11

    Dołączył
    Mar 2008
    Mieszka w
    EPKK

    Domyślnie

    Wiem, że trochę odbiegam od tematu, ale jak myślicie, do małych lotnisk, regionalnych połączeń bardziej nadaję się Q300 czy Fokker 50? Wiem już, że Q300 potrzebuje ok. 1200m pasa. Jak to jest z Fokkerem?


  12. #12
    Awatar Dash7

    Dołączył
    Oct 2009
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Fokker 50 (oficjalnie F27 Mk. 050 lub 0502) wg Jane's all world potrzebuje 1030 m dla MTOW 18990 kg albo 1355 m dla 20820 kg.
    DHC8-300 w podstawowej i "cięższej" opcji ważyły mniej niż odpowiedniki F50. Fokker jest droższy o jedno "oczko" w tabelach opłat od rozpoczętej MTOW. F50 miał też mocniejsze silniki - pewnie ma to wpływ na większe koszty. F50 teoretycznie wg certyfikatu zabiera max 62 pax, ale w praktyce raczej w konfiguracji większej niż 54 nie był użytkowany (standard. 50).. Fokker... Hmm, to taki zabytek w nowym opakowaniu - część systemów z F.27, tyle że nowe silniki, awionika, trochę zmieniony kadłub, kompozyty.. DHC8 to konstrukcja nowsza, wg papierów zabiera max 56 pax - w praktyce 50-54, czyli tyle samo co Fokker. Wymiary kabin praktycznie te same, ale DHC 8 ma większą o jakieś 20% objętość bagażników. Nie wiem jak wygląda porównanie kosztów obsługi techn. i eksploatacji. Ale z tej dwójki ja bym stawiał na DHC8.
    Pozdrawiam

  13. #13

    Dołączył
    Mar 2008
    Mieszka w
    EPKK

    Domyślnie

    Dash7, dziękuję za tak konkretną odpowiedź. Wikipedia podaje: Unit cost (US$): Series 300: $17 million. Ciekawi mnie, ile kosztują używane, ok.15 letnie. Jeśli mógłbyś, choćby orientacyjnie podać jakieś kwoty..


  14. #14
    Awatar Dash7

    Dołączył
    Oct 2009
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie


    Polecamy

    Rok temu austriacy oferowali samolot za 6,5 mln USD, ale raczej trudno dostać nawet używanego DHC8, cieszą się dość dużym powodzeniem (no może ostatnio jak padł Denim Air kilka egzemplarzy się "zwolniło"..). Nowych już nie budują.
    Pozdrawiam

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •