-
Bombardier Dash Q-Series
Polecamy
Samoloty wersji Q-Series są samolotami 'STOL' (short take-off and landing).
Wiecie może dokładnie, jak długiej drogi startowej wymagają, lub też jaka jest prędkość przeciągnięcia tych Dashów?
Ps. W wyszukiwarce nie znalazłem podobnego tematu.
-
Ponoć Q100 wymaga 900m przy maks. ciężarze bez ograniczeń osiągów. W Europie Q100 latają z pasów o długości 800m, na pewno da się z krótszych, ale wtedy trzeba zmniejszyć ciężar.
Pozdrawiam
-
W Norwegii latałem Dashami7 z pasów rzędu 800-900m przy pełnym obłożeniu, fakt że były to trasy rzędu 150-200km i pewnie paliwa nie było do pełna. W każdym razie z pasa odrywaliśmy się po mniej niż 600m.
-
No to, są to naprawdę ładne osiągi. Czyli pas ok. 1200m byłby odpowiedni dla Q300-Q400 po trasach krajowych?
-
Q300 ma inne osiagi niż Q100. To już raczej nie STOL. A Q400 to już zupełnie inna bajka.
Q300 według takiego ogólnego opisu technicznego potrzebuje w standardowych warunkach 1160/1225 m pasa w zależności od modelu przy max ciężarze do startu. Dla Q400 potrzeba min 1400 m. Nie są to dane z instrukcji użytkowania w locie, poza tym jest wiele inych czynników które mogą spowodować że wymagana długość pasa będzie faktycznie inna. Ale nawet te ogólne dane coś tam mówią o możliwościach samolotów.
Pozdrawiam
-
Jasne, że czynników, które składają się na długość startu, jest co najmniej kilka, ale i tak dane, które podałeś są bardzo korzystne.
Dzięki za odpowiedź
-
Wideroe lata na dash'ach z pasów bardzo krótkich, ale metodą, żabich skoków: odcinki mogą być czasem 15 -20 minutowe.
Lofoten często latał na takich, niestety już sie nie odzywa.
-
Tak trochę off topic - wprawdzie nie jest to QSeries, ale Dash Próbka możliwości DHC7 Wideroe. Dobieg mniej więcej jak cztery długości samolotu. Nic dziwnego że linia wykorzystywała je obok Twin Otterów z pasów 800 m.
YouTube - Wideroe demonstrating STOL and slow flight at Sola, Norway.
Pozdrawiam
-
NIESAMOWITE i tyle, ten filmik troche zaprzecza przyzwyczajeniom w śledzeniu lądujących samolotów wszystko jest za wolno.
-
Super! Faktycznie, samolot o właściwościach startu i lądowania szybowca
-
Wiem, że trochę odbiegam od tematu, ale jak myślicie, do małych lotnisk, regionalnych połączeń bardziej nadaję się Q300 czy Fokker 50? Wiem już, że Q300 potrzebuje ok. 1200m pasa. Jak to jest z Fokkerem?
-
Fokker 50 (oficjalnie F27 Mk. 050 lub 0502) wg Jane's all world potrzebuje 1030 m dla MTOW 18990 kg albo 1355 m dla 20820 kg.
DHC8-300 w podstawowej i "cięższej" opcji ważyły mniej niż odpowiedniki F50. Fokker jest droższy o jedno "oczko" w tabelach opłat od rozpoczętej MTOW. F50 miał też mocniejsze silniki - pewnie ma to wpływ na większe koszty. F50 teoretycznie wg certyfikatu zabiera max 62 pax, ale w praktyce raczej w konfiguracji większej niż 54 nie był użytkowany (standard. 50).. Fokker... Hmm, to taki zabytek w nowym opakowaniu - część systemów z F.27, tyle że nowe silniki, awionika, trochę zmieniony kadłub, kompozyty.. DHC8 to konstrukcja nowsza, wg papierów zabiera max 56 pax - w praktyce 50-54, czyli tyle samo co Fokker. Wymiary kabin praktycznie te same, ale DHC 8 ma większą o jakieś 20% objętość bagażników. Nie wiem jak wygląda porównanie kosztów obsługi techn. i eksploatacji. Ale z tej dwójki ja bym stawiał na DHC8.
Pozdrawiam
-
Dash7, dziękuję za tak konkretną odpowiedź. Wikipedia podaje: Unit cost (US$): Series 300: $17 million. Ciekawi mnie, ile kosztują używane, ok.15 letnie. Jeśli mógłbyś, choćby orientacyjnie podać jakieś kwoty..
-
Polecamy
Rok temu austriacy oferowali samolot za 6,5 mln USD, ale raczej trudno dostać nawet używanego DHC8, cieszą się dość dużym powodzeniem (no może ostatnio jak padł Denim Air kilka egzemplarzy się "zwolniło"..). Nowych już nie budują.
Pozdrawiam
Uprawnienia umieszczania postów
- Nie możesz zakładać nowych tematów
- Nie możesz pisać wiadomości
- Nie możesz dodawać załączników
- Nie możesz edytować swoich postów
-
Zasady na forum
Zakładki