Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 27
  1. #1

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie Jaka jest zależnośc predkości od wysokości ?


    Polecamy

    Jak wzrasta prędkośc samolotu po starcie uwzględniając wysokośc lotu ?.Konkretnie ,czy na uzyskanie określonej prędkości samolotu na określonym pułapie trzeba mieć zgodę kontroli lotów?.Czy regulują to przepisy ?

  2. #2
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Tak x 2
    Nie x 1

  3. #3
    ModTeam
    Awatar RzEmYk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Tarnów i okolice

    Domyślnie

    TAS = IAS + (0.02*FL*IAS)
    przykład:
    TAS = 280kt na FL360

    TAS = 280 + (0.002*360*280)
    TAS = 280 + 201.6 = 481.6kt

    Samolotom cywilnym nie wolno przekraczać prędkości dźwięku nad lądem.

    Edit:
    Upsss... dodawanie w zakresie 10 zawsze stanowiło dla mnie problem :P
    [Blaszak: MSI Z87-G43, 4670K, 4x4GB dual, GTX970, W7 Ult 64b SP1, P3D v4.2. EOS 500D+C 15-85 IS USM]

  4. #4
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    W przestrzeni kontrolowanej nie wolno przekraczać 250kt poniżej FL100, przynajmniej w większości cywilizowanych krajów. Niezależnie od wysokości ATC może regulować prędkosć a/c.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  5. #5
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Atco
    W przestrzeni kontrolowanej nie wolno przekraczać 250kt poniżej FL100, przynajmniej w większości cywilizowanych krajów. Niezależnie od wysokości ATC może regulować prędkosć a/c.
    A w Polsce jest? 8)

  6. #6
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    W Polsce dotyczy to tylko EPWA (250 below 100)
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  7. #7
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    A i tak wszyscy się cieszą na "High speed approved"
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  8. #8
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie Re: Jaka jest zależnośc predkości od wysokości ?

    Cytat Zamieszczone przez Tomasz Piotrowi
    Jak wzrasta prędkośc samolotu po starcie uwzględniając wysokośc lotu ?.
    Jakbys zrobil sobie wykres matematyczny szybkosci samolotu wzgledem ziemi (przy braku wiatru) w funkcji wysokosci to bys zauwazyl ciekawe rzeczy - ze naprzyklad szybkosc w pewnym memencie osiaga maksimum a potem maleje jak samolot dalej nabiera wysokosc.

  9. #9
    Awatar S.W.A.T

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    2.0nm NE of OKE

    Domyślnie

    Gestosc powietrza wraz z wysokością maleje, im powietrze jest rzadsze tym szybciej pozwala nam leciec (mniejsze opory), dlatego min. samoloty pasażerskie latają na 10-11km

  10. #10
    Awatar Flycat

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    bloku

    Domyślnie

    Zdaje się, zmniejsza się też konsumpcja paliwa.

  11. #11

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    EPBY/BZG

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez RzEmYk
    TAS = IAS + (0.02*FL*IAS)
    przykład:
    TAS = 280kt na FL360

    TAS = 280 + (0.002*360*280)
    TAS = 280 + 201.6 = 281.6kt

    Samolotom cywilnym nie wolno przekraczać prędkości dźwięku nad lądem.
    To będzie 481,6kt.

    Pzdr

  12. #12
    Awatar Pawel.Guraj

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez S.W.A.T
    Gestosc powietrza wraz z wysokością maleje, im powietrze jest rzadsze tym szybciej pozwala nam leciec (mniejsze opory), dlatego min. samoloty pasażerskie latają na 10-11km
    A nie latają wyżej, po tam z kolei powietrze jest już za rzadkie - zarówno dla silników,
    jak i dla utrzymania siły nośnej.

    Pzdr,
    Paweł.

  13. #13
    Awatar S.W.A.T

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    2.0nm NE of OKE

    Domyślnie

    to tez , to nie MIGi , ze latają na 15-18 km

    @flycat: dokladnie, ,mniej paliwa tez sie zuzywa dlatego, ze silnik moze pracowac na mniejszych obrotach a osiagac wieksze TAS'y.

    np IAS 237, a tak naprawde TAS = 330 itp.

  14. #14
    Awatar elcin

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Wrocław/EPWR

    Domyślnie

    Ale np. Concorde'y lataly na 18 000 z predkoscia 2 ma

  15. #15
    Awatar S.W.A.T

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    2.0nm NE of OKE

    Domyślnie

    ma?

  16. #16
    ModTeam
    Awatar RzEmYk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Tarnów i okolice

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez S.W.A.T
    @flycat: dokladnie, ,mniej paliwa tez sie zuzywa dlatego, ze silnik moze pracowac na mniejszych obrotach a osiagac wieksze TAS'y.
    Że co? Zmniejsza się ilość tlenu w powietrzu, więc zostaje wstrzyknięta mniejsza ilość paliwa do komory spalania, żeby zachować odpowiednie proporcje paliwa do tlenu.
    np IAS 237, a tak naprawde TAS = 330 itp.
    Ale na jakiej wysokości?
    ma?
    Mach number = Ma
    [Blaszak: MSI Z87-G43, 4670K, 4x4GB dual, GTX970, W7 Ult 64b SP1, P3D v4.2. EOS 500D+C 15-85 IS USM]

  17. #17
    Awatar Witek Z

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez RzEmYk
    Cytat Zamieszczone przez S.W.A.T
    @flycat: dokladnie, ,mniej paliwa tez sie zuzywa dlatego, ze silnik moze pracowac na mniejszych obrotach a osiagac wieksze TAS'y.
    Że co? Zmniejsza się ilość tlenu w powietrzu, więc zostaje wstrzyknięta mniejsza ilość paliwa do komory spalania, żeby zachować odpowiednie proporcje paliwa do tlenu.
    A czy to nie jest tak, że obaj macie rację. Raz, że przy mniejszym oporze aerodynamicznym trzeba mniej mocy do osiągnięcia tej samej prędkości. Dwa, że przy mniejszej ilości tlenu wtryskuje się mniej paliwa

    Oszczędność dla transportu jednak wynika z tej pierwszej zależności, przywołanej przez SWATa. No bo jakby brać pod uwagę tylko zależność wymienioną przez Rzemyka to prowadzi to do paradoksu, że najlepiej lecieć jeszcze wyżej, wtedy wogóle nie będzie tlenu i wogóle nie będzie się wtryskiwać paliwa Po prostu sytuacja opisana przez Rzemyka to konsekwencja, a nie przyczyna. Ale pewnie zaraz mnie Saturm skoryguje
    „Gdy panowali na ulicy / Drobnomieszczańscy drobni dranie, / Już znakomici „katolicy”, / Tylko że jeszcze nie chrześcijanie; / Gdy się szczycili krzepą pustą,
    A we łbie grochem i kapustą, / Gdy bili Żydów z tej tężyzny, / Tak bili, rozjuszeni chwaci, / Że większy wstyd był za ojczyznę, / Niż litość dla mych bitych braci” Julian Tuwim "Kwiaty polskie"

  18. #18
    ModTeam
    Awatar RzEmYk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Tarnów i okolice

    Domyślnie

    Poziom przelotowy jest wynikiem przecięcia się wykresów spadku gęstości powietrza i spadku, a później wzrostu spalania.
    Wynika to z tego, że im wyżej samolot leci, im niższa gęstość powietrza, tym mniejsza siła nośna, tym większe kąty natarcia, tym większe zapotrzebowanie na ciąg, więc i coraz wyższe obroty silnika, aby stłoczyć wystarczającą ilość powietrza, a więc i tlenu w nim zawartego w komorze spalania. Żeby zwiększyć prędkość obrotową turbin, trzeba zwiększyć temperaturę wylotową (a więc i prędkość) spalin na turbinach za komorą spalania.
    W pewnym momencie dojdziemy do wartości krytycznej, w której ilość tlenu zapewni maksymalną wydajność silnika i równowagę układu "czterech sił". Jeśli spróbujemy wlecieć wyżej zmniejszy się nam siła nośna, zmniejszy ciąg, zwiększy opór (ze względu na większy kąt natarcia), więc samolot zacznie zniżać. Jeśli zwiększymy kąt natarcia doprowadzimy do przeciągnięcia.

    Się rozpisałem, a nawet nie wiem, czy się to do czegoś przyda, jak nie, to MOD zadziała.
    [Blaszak: MSI Z87-G43, 4670K, 4x4GB dual, GTX970, W7 Ult 64b SP1, P3D v4.2. EOS 500D+C 15-85 IS USM]

  19. #19
    Awatar Pawel.Guraj

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez RzEmYk
    W pewnym momencie dojdziemy do wartości krytycznej, w której ilość tlenu zapewni maksymalną wydajność silnika i równowagę układu "czterech sił". Jeśli spróbujemy wlecieć wyżej zmniejszy się nam siła nośna, zmniejszy ciąg, zwiększy opór (ze względu na większy kąt natarcia), więc samolot zacznie zniżać. Jeśli zwiększymy kąt natarcia doprowadzimy do przeciągnięcia.
    Zdaje się, że w ten właśnie sposób wydarzyła się katastrofa TU154 Pulkovo
    (którą to sztuką miałem przyjemność lecieć rok wcześniej)

    pzdr,
    Paweł.

  20. #20
    Awatar Witek Z

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie


    Polecamy

    Bardzo wiele (większość?) katastrof 154 miało taką przyczynę. To wynika z faktu, iż jest to samolot generalnie najwyżej latający, a rosyjscy piloci za wszelką cenę zawsze chcieli wchodzić wysoko (m.in. dlatego, żeby lecieć bez przeszkód po linii prostej do celu, ponad ruchem)
    „Gdy panowali na ulicy / Drobnomieszczańscy drobni dranie, / Już znakomici „katolicy”, / Tylko że jeszcze nie chrześcijanie; / Gdy się szczycili krzepą pustą,
    A we łbie grochem i kapustą, / Gdy bili Żydów z tej tężyzny, / Tak bili, rozjuszeni chwaci, / Że większy wstyd był za ojczyznę, / Niż litość dla mych bitych braci” Julian Tuwim "Kwiaty polskie"

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •