Strona 1 z 3 1 2 3 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 44
  1. #1

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie Jak szybko wznosi się i zniża samolot ?


    Polecamy

    Konkretnie : Wiadomo,że podczas szybkiego wznoszenia dochodzi do określonych przeciążeń,inaczej mówiąc-podczas wznoszenia "wciska w fotel" ,a podczas opadania "podchodzi do gardła".Leciałem kiedys lotem widokowym nad Bydgoszcza samolotem An-24 i pilot najpierw trochę"pikował",potem trochę "nura w dół".Nawet pare dzieciaków wymiotowało.Mam pytanie-czy ustalona jest jakaś "komfortowa" prędkośc wznoszenia i opadania w lotach pasażerskich,by nie powodować zbyt dużych przeciązen u pasazerów, lub dyskomfortu podróżowania ?

  2. #2
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Po pierwsze pare faktow z elementarnej fizyki.
    Samej szybkosci wznoszenia i opadania nie czujesz. Czy jak jestes wewnatrz jednej z takich super szybkich wind (sa windy ktore pokonaja 100 pieter w minute lub dwie) czy cos czukjesz? Poza ewentualnym cisnieniem w uszach nie czujesz szybkosci. Tylko czujesz przyspieszenie w momencie jak winda rusza w gore albo w dol. Dobry pilot potrafi jak mu sie chce tak lagodnie przejsc do wznoszenia lub opadania ze praktycznie nic nie poczujesz. Nie poczujesz zadnego wciskania w fotel ani odwrotnie mimo ze predkosc do gory/dolu moze byc znaczna.

    Dla duzych samolotow mowi sie 2000 fpm jest wygodnym dla pasazerow bo podloga nie jest zbyt przechyona (ludzie panikuja przy byle okazji) i zmiany w uszach sa dostatecznie powolne.

  3. #3
    Awatar marcin_epkk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Optymalne zniżanie to 60 metrów w pionie na 1000 w poziomie.

    Dobry pilot może też zakręcać, przechylając samolot o kęt 45stopni, a paxy i tak nic nie poczują i dalej będą myśleć że lecą prosto (oczywiście jeśli nie patrzą przez okienka )

  4. #4
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez marcin_EPKK
    Dobry pilot może też zakręcać, przechylając samolot o kęt 45stopni, a paxy i tak nic nie poczują i dalej będą myśleć że lecą prosto (oczywiście jeśli nie patrzą przez okienka )
    Do tego nie trzeba być dobrym pilotem, bo to elementarz pilotażu.
    Równie dobrze można stwierdzić że dobry kierowca potrafi zatrzymać samochód bez szarpnięcia a NAWET zmieniać biegi.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  5. #5
    Awatar marcin_epkk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    No już dobra Ważne że paxy nic nie odczuwają

  6. #6
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez saturn5
    Dla duzych samolotow mowi sie 2000 fpm jest wygodnym dla pasazerow bo podloga nie jest zbyt przechyona (ludzie panikuja przy byle okazji) i zmiany w uszach sa dostatecznie powolne.
    Co nie znaczy, że nie wchodzi się czasem podczas initaill climb dobre 5k ft/min
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  7. #7
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    ATC do pilota: "Climb as if your life depends on it, because it does!"

  8. #8
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez marcin_EPKK
    Dobry pilot może też zakręcać, przechylając samolot o kęt 45stopni, a paxy i tak nic nie poczują i dalej będą myśleć że lecą prosto (oczywiście jeśli nie patrzą przez okienka )
    45 stopni to da ci juz sile wciskania w fotel 1,4 g - to juz raczej kazdy niezle poczuje. 30 stopni to tak, raczej nie poczujesz i dlatego duze samoloty pasazerskie nigdy prawie nie przekraczaja tego wychylu.

  9. #9
    Awatar marcin_epkk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Ktoś kiedyś na forum opowiadał chyba w "Raportach z podróży lotniczych", że pilot robił zakręt przechylając samolot o ok. 45 stopni i gdyby nie to że akurat odsłonił okienko, nie wiedziałby że skręca

  10. #10
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez marcin_EPKK
    Ktoś kiedyś na forum opowiadał chyba w "Raportach z podróży lotniczych", że pilot robił zakręt przechylając samolot o ok. 45 stopni
    A skad wiedzial, ze jest akurat 45? :P
    Zazwyczaj systemy GPWS zainstalowane w tego typu samolotach zaczynaja wyc powyzej 30 stopni. Gdzies na airliners.net bylo zdjecie ze srodka kokpitu - wygladalo jak conajminej 45 a w rzeczywistosci na sztucznym horyzoncie mozna bylo zobaczyc 30 stopni.
    Co do predkosci znizania to glownie ograniczona ona jest wzgledami presuryzacji kabiny. Maksymalna predkosci dla kabiny to zdaje sie 300ft/min,

  11. #11
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez marcin_EPKK
    Ktoś kiedyś na forum opowiadał chyba w "Raportach z podróży lotniczych", że pilot robił zakręt przechylając samolot o ok. 45 stopni i gdyby nie to że akurat odsłonił okienko, nie wiedziałby że skręca
    Jak mowilem przy koordynowanym zakrecie z pochylem 45 stopni bez utraty wysokosci przeciazenie bedzie 1,4g. To juz kazdy zauwazy i to wyraznie. Skad pasazer ma niby wiedziec jak ostry byl zakret - raczej nie maja zielonego pojecia czy to 20 czy 30 stopni. Wiele fotografi na a.net pokazujacych zdjecia z kokpitu przy tzw. ostrych zakretach to wlasnie 30 st., nie wiecej.

  12. #12
    Awatar 6182

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Szczecin

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez thewho
    A skad wiedzial, ze jest akurat 45?
    Może miał GPS


    Nikon D50,Nikkor 18-55 ED i 55-300 VR
    Maycom AR-108

    Pozdrawiam
    Daniel

  13. #13
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez 6182
    Cytat Zamieszczone przez thewho
    A skad wiedzial, ze jest akurat 45?
    Może miał GPS
    A jak sie GPS'em mierzy kat przechylenia samolotu?

  14. #14
    Awatar 6182

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Szczecin

    Domyślnie

    Np.w Garmin eTrex (tym najstarszym,żółtym) w oknie gdzie pokazuje sie strzaleczka ile do celu wystarczy guzikami strzalkami zmienić na dole "prędkość" na "namiar" (przewijając inne wartości) i wystarczy sledzić zmianę kąta w momencie skrętu
    Nie wiem jak w pozostałych GPSach ręcznych i systemach nawigacji do auta bo nie miałem okazji testować


    Nikon D50,Nikkor 18-55 ED i 55-300 VR
    Maycom AR-108

    Pozdrawiam
    Daniel

  15. #15
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez 6182
    Np.w Garmin eTrex (tym najstarszym,żółtym) w oknie gdzie pokazuje sie strzaleczka ile do celu wystarczy guzikami strzalkami zmienić na dole "prędkość" na "namiar"
    Ale w ten sposob masz predkosci katowa a ta zalezy od przechylenia i TAS. Skad wiedzial jaki jest TAS? :P

  16. #16
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez thewho
    Ale w ten sposob masz predkosci katowa a ta zalezy od przechylenia i TAS. Skad wiedzial jaki jest TAS? :P
    Musialby znac rzeczywiscie TAS, przechylenie nie jest potrzebne bo jesli zalozymy skoordynowany zakret to kat przechylenia wynika z reszty. Oczywiscie mozna miedzy bajki wlozyc ze ten pasazer znal prawdziwy kat przeychylenia.

  17. #17
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez saturn5
    Musialby znac rzeczywiscie TAS, przechylenie nie jest potrzebne bo jesli zalozymy skoordynowany zakret to kat przechylenia wynika z reszty
    No dokladnie. Tak jak napisalem na podstawie predkosci katowej i TAS mozna obliczyc przechylenie.

  18. #18
    Awatar 6182

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Szczecin

    Domyślnie

    W GPSie masz podany namiar w stopniach.Notujesz wartość przed i po zakręcie po czym porównujesz liczby


    Nikon D50,Nikkor 18-55 ED i 55-300 VR
    Maycom AR-108

    Pozdrawiam
    Daniel

  19. #19
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez 6182
    W GPSie masz podany namiar w stopniach.Notujesz wartość przed i po zakręcie po czym porównujesz liczby
    No masz predkosci katowa a jak z GPS obliczysz TAS?

  20. #20
    Awatar 6182

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Szczecin

    Domyślnie


    Polecamy

    Co to ma do TAS


    Nikon D50,Nikkor 18-55 ED i 55-300 VR
    Maycom AR-108

    Pozdrawiam
    Daniel

Strona 1 z 3 1 2 3 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •