Pokaż wyniki od 1 do 12 z 12
  1. #1

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    MUC

    Domyślnie QFE przy różnych wysokościach progów pasa


    Polecamy

    Tak dla zrozumienia;
    Przy QNH nie ma problemu, wys. progu odczytuje się z mapy. Ale jak to jest z QFE?
    Lotnisko ma jeden próg 260 mnpm, drugi 249, a o ile dobrze zrozumiałem mapkę Smoleńska najwyższe przewyższenie to 262 m.
    Dla jakiej wysokości kontrola powinna podać QFE?

  2. #2

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    CTR warszawa
    Wpisów
    109

    Domyślnie

    Pewnie i tak mają jedno miejsce pomiaru ciśnienia, a ewentualne różnice są mało znaczące, wszak podejście jest grubo nieprecyzyjne.

  3. #3
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    O ile dobrze pamiętam QFE podaje się dla danego progu.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  4. #4

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    MUC

    Domyślnie

    Dzięki za info.
    Na stronach Meteo Schweiz i Austrocontrol mowa jest jednoznacznie o progu pasa.
    Na stronie: Brygada Lotnictwa MW
    Znalazłem taką definicję:
    QFE - jest to ciśnienie atmosferyczne na poziomie lotniska lub na progu drogi startowej w użyciu.
    ale żeby nie było za prosto dalej czytamy:
    Na żądanie dowódcy załogi lotniskowy organ służby ruchu lotniczego podaje ciśnienie QFE odniesione do progu drogi startowej (podejścia precyzyjne) lub odniesione do wzniesienia lotniska (podejścia nieprecyzyjne).
    Czyli czego można by się było spodziewać od kontrolera w krajach GUS jako "defaultu"?

  5. #5
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Dowolnej wersji zapewne.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  6. #6

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    EPPGR

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez lelek7 Zobacz posta
    Pewnie i tak mają jedno miejsce pomiaru ciśnienia, a ewentualne różnice są mało znaczące, wszak podejście jest grubo nieprecyzyjne.
    Co znaczy grubo nieprecyzyjne?Czy różnica 11(13) metrów nie ma znaczenia ?

  7. #7
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez pabik Zobacz posta
    Co znaczy grubo nieprecyzyjne?Czy różnica 11(13) metrów nie ma znaczenia ?
    Duzego znaczenia nie powinna miec a juz napewno nie takiego zeby przyczynic sie do katastrofy.

  8. #8

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    CTR warszawa
    Wpisów
    109

    Domyślnie

    Jeśli wprowadza sie minima dla lotniska to tylko dlatego, aby dolot do drogi startowej był możliwie bezpieczny, samo lądowanie przeprowadza się przecież z obowiązkową widocznością i samo zniżanie jest juz sprawą umiejętności pilota. Poza tym przepisy zawarte w aneksach ICAO przewidują , że lotnisko może nie byc płaskie jak stół, nie zacytują z pamięci wartości, ale różnica poziomów 10m dla drogi startowej o dlugości 2500m daje pochylenie rzędu 0.4%( ściezka schodzenia to 3%)

  9. #9

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    MUC

    Domyślnie

    Nigdy nie uważałem, że pomyłka kontrolera, nawet o te 11 m może być bezpośrednią przyczyną katastrofy. Już przy nastawianiu podanej wartosci na wysokościomierzu można, ze względu na błąd paralaksy, mieć odchyłkę o ok. 1 hPa (Protokół w temacie: Zderzenie śmigłowca z samolotem ! ).
    Interesuje mnie to tylko dlatego, że jak już sytuacja "zaczyna się sypać", to nawet drobne szczegóły grają znaczną, często spotęgowaną rolę.

  10. #10

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie

    A jeszcze jedno pytanie: na takich lotniskach jak rosyjskie gdzie podawane jest ciśnienie QFE pilot ustawia wysokościomierz do QFE czy może przeliczyć na QNH i wprowadzić to drugie?

  11. #11
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Zastanów się:
    - jaki byłby tego sens
    - jakie zamieszanie by to wprowadziło w korespondencji z ATC
    - opóźnienie związane z przeliczaniem etc.
    Wniosek - kompletnie bez sensu.

    Pilot może jednak zarządać podania QNH (przynajmniej na cywilizowanych lotniskach gdzie jest informacja QNH on request). Część linii ma taki wymóg we własnych przepisach (np. British Airways), że lata w oparciu tylko i wyłącznie o QNH, a wszelkie operacje QFE są zabronione.
    Więc: albo się bawimy w QFE, w korespondencji z ATC używamy QFE i to też ustawiamy na wysokościomierzu, albo prosimy o QNH i w konsekwencji w korespondencji używamy QNH, a wysokościomierz jest ustawiony też na QNH.
    Ostatnio edytowane przez wegi ; 12-07-2010 o 23:27
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  12. #12

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie


    Polecamy

    Tak podejrzewałem, ale wolałem się upewnić

LinkBacks (?)


Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •