z tego co wiem to są "szpilki" (bolce metalowe) co nie pozwalają się złożyć podwoziu na postoju.
ale jak są przygotowane dolotu to moga byc takie kwiatki jak na fotach tu
http://www.airliners.net/aviation-fo...n/2772612/1/#1
z tego co wiem to są "szpilki" (bolce metalowe) co nie pozwalają się złożyć podwoziu na postoju.
ale jak są przygotowane dolotu to moga byc takie kwiatki jak na fotach tu
http://www.airliners.net/aviation-fo...n/2772612/1/#1
Oprocz wspomnianych "szpilek", ktore stosuje sie przy dluzszych postojach sa rowniez zabezpieczenia w samej dzwigni chowania podwozia w kokpicie. System czujnikow "weight on wheels - WoW" lub tzw "air/ground logic" nie pozwala dzwigni byc przestawiona w pozycje "schowane".
Zaleznie od samolotu - w dawnym Crossairze instrukturowi udalo sie zezlomowac bodajze Saaba 340, bo chcial pokazac, ze zlozenie podwozia na ziemi jest niewykonalne.
Wiesz, moze ktos mu zrobil brzydki kawal i wyciagnal bezpiecznik "Wow"
Nie znam tego samolotu ale wg mnie cos tam chyba do konca w nim nie dzialalo tak jak powinno. No chyba, ze instruktor faktycznie nic o tym samolocie nie wiedzial.
W kazdym badz razie nawet jak sa zabezpieczenia to faktycznie lepiej dzwigni chowania nie ruszac.
Ostatnio edytowane przez thewho ; 16-05-2010 o 23:25
Sam sobie zrobil kawal:
"On 21 February 1990 the commander, as instructor, carried out a system training on the Saab 340 aircraft type with a copilot onboard the aircraft HB-AHA. The discussion turned to the procedure for remedying a landing gear retraction fault. The commander was of the opinion that on the ground, with the landing gear under load, the function of the retraction mechanism was interrupted, as is the case, for example, with smaller aircraft. Actually, however, the corresponding safety device of the Saab 340 only prevented operation of the landing gear lever. The commander pressed the down lock release
button, which overrode the safety device and the copilot brought the landing gear lever to the retract position. Contrary to the commander’s assumption, the hydraulic pumps began to work and the retraction process could not be interrupted. The aircraft impacted on the ground and was a whole loss. The commander suffered a head injury whilst the other persons who were in and around the aircraft were uninjured."
Dziekuje za odpowiedzi. Z powyzszego postu kolegi behemota widze, ze nie tylko mnie zastanawial ten problem.
Tylko nie mialem gdzie go sprawdzic empirycznie :-)
Raczej już tego nie ma - ostatni samolot mi znany to 737 (na pewno classic, nie wiem jak NG!) miał mechaniczną blokadę dźwigni w kokpicie. Nowsze czyli np A320/330/340 nie mają żadnej blokady na dźwigni wypuszczania podwozia - pozostają czujniki na amortyzatorze - wspomniane W.O.W. czy air-to-ground; 777 ma blokadę elektroniczną (dźwigni) zwalnianą przyciskiem umieszczonym obok dźwigni chowania podwozia. Czy zadziałoby to na ziemi? Hmmm, instrukcja o tym milczy...
Pozdrawiam!
Piotr
Zakładki