Pokaż wyniki od 1 do 20 z 20
  1. #1
    Awatar maarzenka

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    Śląsk

    Domyślnie Procedury po wylądowaniu - co się dzieje z samolotem?


    Polecamy

    Czy ktoś z Was może mi przybliżyć co konkretnie dzieje się z samolotem po wylądowaniu?

    - Czyli załoga zdaje raport na temat lotu? Potem sprzątanie, tankowanie, załadowanie kateringu? Jak to wygląda po kolei?
    - Czy samolot standardowo przechodzi po wylądowaniu jakiś przegląd przez mechaników? Gdy okazuje się, że jest konieczność naprawy może być tak, że załoga samolotu/właściciel zrezygnują z takiej naprawy?
    - Jeśli z samolotem wszystko ok to ile czasu upływa między wylądowaniem a ponownym startem?

    Będę bardzo wdzięczna za odpowiedź.

  2. #2
    ModTeam
    Awatar Quantas

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Pyrlandia

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez maarzenka Zobacz posta
    Gdy okazuje się, że jest konieczność naprawy może być tak, że załoga samolotu/właściciel zrezygnują z takiej naprawy?
    Tak. Kapitan mówi: Będą jaja, może uda sie rozwalić i zabić 200 ludzi superrrrr !!!

    Wybacz, ale ta część pytanie była tak infantylna że inaczej nie mogłem.

    Oczywiście może się zdarzyć że poleci się z usterką ale tylko taką której nie ma konieczności natychmiast usunąć. Bo wiadomo że przepalona lampka do czytania w czternastym rzędzie jest usterką, a bez konieczności jej natychmiastowego eliminowania.



  3. #3
    Awatar maarzenka

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    Śląsk

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Quantas Zobacz posta
    Tak. Kapitan mówi: Będą jaja, może uda sie rozwalić i zabić 200 ludzi superrrrr !!!

    Wybacz, ale ta część pytanie była tak infantylna że inaczej nie mogłem.

    Oczywiście może się zdarzyć że poleci się z usterką ale tylko taką której nie ma konieczności natychmiast usunąć. Bo wiadomo że przepalona lampka do czytania w czternastym rzędzie jest usterką, a bez konieczności jej natychmiastowego eliminowania.
    Infantylna..? Cóż, trudno by nie zadać takiego pytania po przeczytaniu np. artykułu takiego jak ten:

    Cudem uniknięto kolejnej katastrofy lotniczej z udziałem francuskich turystów - Bankier.pl

    i nawet biorąc poprawkę na media, które lubią czasem przekoloryzować sprawę, to nie zmienia całości problemu. Poza tym to chyba jasne, że w lotnictwie bez przerwy osiągane są większe czy mniejsze kompromisy w kwestiach bezpieczeństwa. To są duże pieniądze, a samolot zarabia gdy lata, a nie stoi w hangarze. Więc proszę o potraktowanie mojego pytania na serio: wyłączając oczywiście poważne awarie, które zakładam są usuwane bez względu na koszty. Czy zawsze samolot startuje z usuniętymi wszelakimi usterkami?

  4. #4
    ModTeam
    Awatar Quantas

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Pyrlandia

    Domyślnie

    Słuchaj, o locie decyzje podejmuje kapitan. W zasadniczej większości nie są oni samobójcami, więc skoro sami nie wsiądą w maszynę zagrażającą bezpieczeństwu lotu, to i nie zapakują do niej pasażerów.
    Oczywiście zdarzają się debile wszędzie, więc i wśród pilotów znależć się mogą, ale na to wpływu ani Ty ani ja nie mamy. Po prostu porzuć stres wsiadaj i leć !



  5. #5
    KZ
    KZ jest nieaktywny
    Awatar KZ

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Ambush Country

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez maarzenka Zobacz posta
    Infantylna..? Cóż, trudno by nie zadać takiego pytania po przeczytaniu np. artykułu takiego jak ten:
    Bez jaj - to tylko APU, spokojnie da się latać bez niego.
    KZ

  6. #6
    Awatar maarzenka

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    Śląsk

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Quantas Zobacz posta
    Słuchaj, o locie decyzje podejmuje kapitan. W zasadniczej większości nie są oni samobójcami, więc skoro sami nie wsiądą w maszynę zagrażającą bezpieczeństwu lotu, to i nie zapakują do niej pasażerów.
    Oczywiście zdarzają się debile wszędzie, więc i wśród pilotów znależć się mogą, ale na to wpływu ani Ty ani ja nie mamy. Po prostu porzuć stres wsiadaj i leć !
    Poproszę o merytoryczne wypowiedzi, bo generalnie tak jak powyżej odpisał kolega, to można odpisać każdemu i po co w ogóle Forum Lotnictwa . Quantas, czytałeś regulamin tego forum? Bo jak dotąd nie wniosłeś nic twórczego do tej dyskusji.

  7. #7
    ModTeam
    Awatar Quantas

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Pyrlandia

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez maarzenka Zobacz posta
    Quantas, czytałeś regulamin tego forum? Bo jak dotąd nie wniosłeś nic twórczego do tej dyskusji.
    Tak się składa że czytałem, a nawet go tworzyłem !


    Masz zapewne lecieć na wakacje, przeczytałaś artykuł w którym nikt nie wie ile jest prawdy, i zaczynasz robić dochodzenie. Przeanalizuj swoje pytania. Jaka różnica czy najpierw tankują czy sprzątają, jak różnica czy żarcie jest na początku, na końcu czy może nie ma go wcale ?

    Cytat Zamieszczone przez maarzenka Zobacz posta
    Jeśli z samolotem wszystko ok to ile czasu upływa między wylądowaniem a ponownym startem?
    Od 25 minut do dowolnej liczby godzin. Lecz nawet jeśli powinien stać 1 h a stoi 2h nie oznacza że jest zepsuty, bo może być naście innych powodów opóźnienia.

    Cytat Zamieszczone przez maarzenka Zobacz posta
    - Czy samolot standardowo przechodzi po wylądowaniu jakiś przegląd przez mechaników?
    Załoga standardowo przeprowadza "obdukcję" samolotu. Zdarza się że na pokładzie jest technik, i wówczas również on przeprowadza kontrolę.



  8. #8

    Dołączył
    Jun 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez maarzenka Zobacz posta
    - Czyli załoga zdaje raport na temat lotu? Potem sprzątanie, tankowanie, załadowanie kateringu? Jak to wygląda po kolei?
    Są listy kontrolne, wg których postępują piloci, co mają sprawdzić itd. Dzieje się to w różnych etapach, m.in. po każdym lądowaniu jak i przed startem itd. Nieprawidłowości piloci zgłaszają tym którzy przejmują od nich maszynę np. mechanikom lub innej załodze. Często jednak zaraz po lądowaniu lecą w dalszą trasę z tą samą załogą.

    - Czy samolot standardowo przechodzi po wylądowaniu jakiś przegląd przez mechaników? (...)
    - Jeśli z samolotem wszystko ok to ile czasu upływa między wylądowaniem a ponownym startem?
    Co pewną liczbę godzin przechodzi przegląd.
    Nieraz upływa kilkanaście godzin między operacjami (jest czas na gruntowny przegląd i inną obsługę), a dość często tylko 25-40min, a więc tylko wysiadanie, wsiadanie, uzupełnianie paliwa i materiałów...

  9. #9

    Dołączył
    May 2010
    Mieszka w
    great southern land

    Domyślnie

    W normalnych liniach lotniczych ,po wyladowaniu samolotu i zatrzymaniu sie na wyznaczonym miejscu parkingowym mechanik rozmawia przez interkom z kapitanem jesli podczas lotu wydarzylo sie cos co wzbudzilo niepokoj lub obawy pilotow wpisuja oni to do nazwijmy to ksiazki usterek samolotu, nawet jesli jest to lampka do czytania w 14 rzedzi ,musi sporzadzic odpowiednia notatke ,z powodu tak blachej usterki napewno nie uziemi samolotu ale gdy zobaczy cos bardziej powaznego moze to zrobic ,druga opcja to ,moze dopuscic samolot do eksploatacji nawet z usterka jesli spelnia ona kryteria zawarte w MEL (minimum equipment list) niektore usterki moga byc dopuszczone tylko przez uprawninego mechanika bo wymagaja pewnych procedur ktore moze wykonac tylko mechanik.Tak jest w przypadku APU jesli bylby to lot ETOPS nie moglby poleciec z uszkodzonym APU ,wiec nie zawsze da sie bez niego latac
    niektore tanie linie lotnicze nie maja obslugi naziemnej tj. licencjonowanych mechanikow w kazdym porcie ,wtedy inspekcje przed lotem robi kapitan i to od niego zalezy czy leci czy nie

    pozdrawiam ,Adam

  10. #10
    Awatar maarzenka

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    Śląsk

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Quantas Zobacz posta
    Tak się składa że czytałem, a nawet go tworzyłem !


    Masz zapewne lecieć na wakacje, przeczytałaś artykuł w którym nikt nie wie ile jest prawdy, i zaczynasz robić dochodzenie. Przeanalizuj swoje pytania. Jaka różnica czy najpierw tankują czy sprzątają, jak różnica czy żarcie jest na początku, na końcu czy może nie ma go wcale ?
    Tak, mam lecieć na wakacje i w dodatku tymi liniami (Lotus Air). Więc nie dziw się, że pytam Latałam już nie raz nie dwa, stąd moje pytania i uwierz - przemyślane. Np. była taka sytuacja, że mieliśmy startować ok 22.00 z Pyrzowic do Monastiru. Co 20 min były podawane komunikaty, że "lot jest opóźniony, następną wiadomość podamy za 20 min". I tak przez kilka godzin. W końcu ok 5 nad ranem zorganizowano nam przewóz do Balic i tam czekał na nas samolot, którym mieliśmy startować z Pyrzowic. Po prostu z powodu mgly wylądował w Balicach, a nam nie powiedziano nic konkretnego. Stad moje pytanie ile czasu mija przeciętnie pomiędzy wylądowaniem a gotowością do startu..

    pojawiło się tu stwierdzenie: "niektore tanie linie lotnicze nie maja obslugi naziemnej tj. licencjonowanych mechanikow w kazdym porcie ,wtedy inspekcje przed lotem robi kapitan i to od niego zalezy czy leci czy nie"

    czy w takim razie mechanicy zatrudnieni na lotnisku nie robią takiego przeglądu? Ale rozumiem, że w razie awarii jest to naprawiane, niezależnie czy linia ma swoich mechaników w danym porcie?

  11. #11
    Awatar b 737

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Staszów

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez maarzenka Zobacz posta
    Stad moje pytanie ile czasu mija przeciętnie pomiędzy wylądowaniem a gotowością do startu..
    Zależy od lini Ryanair w 25min się wyrabia, a LOT powiedzmy w półtorej godziny
    Pozdrawiam G

  12. #12
    CRC
    CRC jest nieaktywny
    Awatar CRC

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    urodzony na Rakowcu

    Domyślnie

    Nic sie nie martw .Po prostu ,,kolega,, z niebieskimi literami nie ma pojęcia o czym chce pisać. Lufthansa na zadnym lotnisku w Polsce nie ma swojego personelu technicznego /mechanikow/ Jezeli sie cos dzieje z samolotem ,na tzw rekłest podchodzi osoba certyfikowana i zapoznaje sie z problemem. O sposobie postepowania w przypadku usterki ,decyduje operator samolotu.
    Nic sie nie bój.

  13. #13
    Awatar Asta

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Bydgoszcz

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez maarzenka Zobacz posta
    Tak, mam lecieć na wakacje i w dodatku tymi liniami (Lotus Air). Więc nie dziw się, że pytam Latałam już nie raz nie dwa, stąd moje pytania i uwierz - przemyślane. Np. była taka sytuacja, że mieliśmy startować ok 22.00 z Pyrzowic do Monastiru. Co 20 min były podawane komunikaty, że "lot jest opóźniony, następną wiadomość podamy za 20 min". I tak przez kilka godzin. W końcu ok 5 nad ranem zorganizowano nam przewóz do Balic i tam czekał na nas samolot, którym mieliśmy startować z Pyrzowic. Po prostu z powodu mgly wylądował w Balicach, a nam nie powiedziano nic konkretnego. Stad moje pytanie ile czasu mija przeciętnie pomiędzy wylądowaniem a gotowością do startu..
    Mimo wszystko nie widzę zbyt dużego związku w pytaniu z czasem w którym samolot może być gotowy do startu, a sytuacją w jakiej samolot miał divert na inne lotnisko. Być może czekali na poprawę warunków, być może tak długo czekali w powietrzu, że w czasie lotu powrotnego skończył by się im czas pracy załogi, a być może nie dało się szybko załatwić transportu na Balice.... Choć na pewno taka sytuacja jest baardzo nieprzyjemna ze względu na długi czas oczekania na odlot. W normalnych warunkach jest to około 25-40 min, ale tak jak napisał Quantas jest pełno różnych przypadków przez które lot może być opóźniony i niekoniecznie są to problemy techniczne.

    Cytat Zamieszczone przez maarzenka Zobacz posta
    pojawiło się tu stwierdzenie: "niektore tanie linie lotnicze nie maja obslugi naziemnej tj. licencjonowanych mechanikow w kazdym porcie ,wtedy inspekcje przed lotem robi kapitan i to od niego zalezy czy leci czy nie"

    czy w takim razie mechanicy zatrudnieni na lotnisku nie robią takiego przeglądu? Ale rozumiem, że w razie awarii jest to naprawiane, niezależnie czy linia ma swoich mechaników w danym porcie?
    Padło tu również stwierdzenie, że kapitanowie nie są samobójcami. Oczywiście, że jest to naprawiane, bo to jest niemożliwe, aby każda linia miała mechanika na każdym lotnisku na które lata.

  14. #14

    Dołączył
    May 2010
    Mieszka w
    great southern land

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez AND 170 Zobacz posta
    Nic sie nie martw .Po prostu ,,kolega,, z niebieskimi literami nie ma pojęcia o czym chce pisać. Lufthansa na zadnym lotnisku w Polsce nie ma swojego personelu technicznego /mechanikow/ Jezeli sie cos dzieje z samolotem ,na tzw rekłest podchodzi osoba certyfikowana i zapoznaje sie z problemem. O sposobie postepowania w przypadku usterki ,decyduje operator samolotu.
    Nic sie nie bój.
    niekoniecznie musi to byc mechanik lufthansy i na tak zwany reklest podchodzi osoba np. pracownik LOTu certyfikowana (rowniez przez Lufthanse) i zapoznaje sie z problemem

  15. #15
    CRC
    CRC jest nieaktywny
    Awatar CRC

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    urodzony na Rakowcu

    Domyślnie

    No jasne.W Polsce jak napisałem nie ma mechaników lufy /choc jeszcze 2 dni temu byli / Ta osoba może być ktoś z LOT u lub GTL u.Kto ma certyfikat lub dostał chwilowego aprowala od operatora. A dziewczyna niech sie nie boi .

  16. #16

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez maarzenka Zobacz posta
    Czy zawsze samolot startuje z usuniętymi wszelakimi usterkami?
    NIE. Bo kazdy samolot ma tzw liste "minimalnego wyposazenia" (MEL) i ma prawo wylecic jesli cos nie dziala pod warunkiem ze nie jest to cos z tej listy.

  17. #17
    CRC
    CRC jest nieaktywny
    Awatar CRC

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    urodzony na Rakowcu

    Domyślnie

    Chyba to ostatnie ,, nie,, jest przez pomyłke ? Jezeli jest wpis w Tech Log i nie ma odniesienia do tego w MMEL ,CDL lub NEF to samolot nie ma prawa wystartować .Lub MEL mówi ze samolot z tym defektem nie może wystartować z portu bazowego to nie poleci.

  18. #18
    Awatar Dash7

    Dołączył
    Oct 2009
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez maarzenka Zobacz posta
    Czy ktoś z Was może mi przybliżyć co konkretnie dzieje się z samolotem po wylądowaniu?

    - Czyli załoga zdaje raport na temat lotu? Potem sprzątanie, tankowanie, załadowanie kateringu? Jak to wygląda po kolei?
    - Czy samolot standardowo przechodzi po wylądowaniu jakiś przegląd przez mechaników? Gdy okazuje się, że jest konieczność naprawy może być tak, że załoga samolotu/właściciel zrezygnują z takiej naprawy?
    - Jeśli z samolotem wszystko ok to ile czasu upływa między wylądowaniem a ponownym startem?

    Będę bardzo wdzięczna za odpowiedź.
    Załoga wypełnia pokładowy dziennik techniczny, gdzie wpisywane są (obok "standardowych" pól typu czas wyłączenia silnika, pozostała ilość paliwa, etc) także usterki. To robi załoga po każdym lądowaniu. Jeżeli usterka opisana jest w MEL - liście minimalnego wyposażenia - na podstawie ustaleń z bazą techniczną (w jaki sposób - zależy od linii) można "odpisać" usterkę i lecieć do bazy. Na miejscu mechanik nie zawsze jest konieczny. Konieczny jest, jeżeli np usterki nie ma w MEL, albo naprawa usterki wymaga interwencji mechanika. Dziennik techniczny lata na pokładzie i musi tam być. Raport z lotu to inny dokument - nazwijmy go "nietechnicznym". Tam są dane dotyczące rejsu (czasy, porty wylot/przylot, numer rejsu, typ i znaki samolotu, etc), składu załogi i stanowisk na jakich poszczególne osoby wykonuja lot, (i często inne uwagi np dotyczące obsługi handlingowej, opóźnień, etc.). Zarówno "technical log" jak i "journey log" - bo o te dokumenty chodzi - są dokładnie opisane i wiadomo co muszą zawierać (np journey log w EU OPS, podobnie opisana jest tam zawartość planu lotu - "flight plan" - ale to już inny dokument).
    Przegląd przez mechaników - niekoniecznie. Często załogi mają uprawnienia do wykonywania przeglądów przedlotowych. Załoga robi Walk Around i podpisuje w dzienniku technicznym wykonanie przeglądu. Są określone przypadki kiedy przegląd musi wykonać mechanik, ale nie jest tak że przed każdym lotem. kogo byłoby na to stać? Mechanicy w każdym porcie? Są porty gdzie nie ma w ogóle żadnej organizacji obsługowej albo nie ma mechanika z uprawnieniami na typ.
    A handling? Samolot zakołowuje, podstawki (ok, by the book - najpierw powinien podłączyć się agent i zapytać czy wszystko jest KO i można rozpocząć handling - tak mówi IATA), GPU/elementy zabezpieczające/szgoda na otwarcie drzwi (lub otwiera załoga)prawdzenie czy po przylocie nie ma uszkodzeń/, bagaż i pax z samolotu, sprzątanie, catering, tankowanie, uzupełnianie wody/czyszczenie toalet, załoga robi walk around, załadunek, pax, załoga dostaje arkusz załadunku i wyważania, listę pax "specjalnych" (np VIP, PRM, etc) i inną dokumentację (NOTOC, General Declaration i kupę innych jak trzeba). Drzwi i bagażniki zamknięte, bagaż zabezpieczony, cały sprzęt handlingowy odsuwany od samolotu, sprawdzenie czy samolot nie ma uszkodzeń, agent podłącza się i asystuje przy uruchomieniu, GPU i podstawki off, ew. później odladzanie. Oczywiście kolejność i procedury w zależności od linii, taki podstawowy handling to np na ATR. To tak w dwuminutowym skrócie
    Pozdrawiam

  19. #19
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Dash7 Zobacz posta
    Są porty gdzie nie ma w ogóle żadnej organizacji obsługowej albo nie ma mechanika z uprawnieniami na typ.
    Dokladnie, wezmy taka wyspe Wielkanocna. Czy jest tam choc jeden mechanik - pewnie nie skoro laduje tam jeden samolot co 3 dni.

  20. #20

    Dołączył
    May 2010
    Mieszka w
    great southern land

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez N077GL Zobacz posta
    NIE. Bo kazdy samolot ma tzw liste "minimalnego wyposazenia" (MEL) i ma prawo wylecic jesli cos nie dziala pod warunkiem ze nie jest to cos z tej listy.
    chyba kolega nie za bardzo rozumie zastosowanie listy MEL ,poczytaj sobie na innym forum to zrozumiesz ...to nie jest takie trudne


Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •