Pokaż wyniki od 1 do 9 z 9
  1. #1
    GSK
    GSK jest nieaktywny

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    Chiswick, Londyn

    Domyślnie [TU-154] Co dalej gdy włączy się alarm TOCSW?


    Polecamy

    Zastanawia mnie jedna rzecz jeżeli chodzi o system TOCSW.

    Konkretnie zakładając, że piloci z jakiegoś powodu przeoczyli element checklisty przed startem, to w momencie gdy samolot stoi już na pasie i pilot przesunie manetkę do pozycji mocy startowej powinien odezwać się alarm.

    Ale czy w takiej sytuacji załoga jest zobowiązana przerwać start i zgłosić zdarzenie wieży? Czy takie zdarzenie jest automatycznie traktowane jako incydent, spisuje się protokół, komisja bada przyczynę, wyciąga konsekwencje etc.? Czy załoga po prostu poprawia to co jest źle ustawione i odlatuje?

    Pozdr.,

    Grzegorz
    Ostatnio edytowane przez Raffij ; 02-06-2010 o 10:08 Powód: zmiana nazwy temtu TOWS=TOCSW

  2. #2

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    TAWS sie nigdy nie wlaczy podczas rozbiegu na pasie.

  3. #3
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Kolega GSK troche pomieszal bo w temacie napisal o TAWS a pozniej o TOWS. Z dalszej czesci postu mozna wywnioskowac, ze chodzi mu jednak o Takeoff warning system czyli ostrzeganiu o nieprawidlowej konfiguracji do startu.

  4. #4
    Awatar radian

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Nie wiem, czy to kolega GSK namieszał, czy moderator. Bo kiedy powstał ten wątek, miał w tytule TOWS, a nie TAWS (tak jak teraz);

  5. #5

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    No to chyba mamy doczynienia z "przekreceniem przekretow" bo TOWS jest niewlasciwym skrótem. Poprawnie jest to TOCWS = Takeoff Configuration Warning Systems.
    Ostatnio edytowane przez Raffij ; 02-06-2010 o 10:00 Powód: ort.

  6. #6
    GSK
    GSK jest nieaktywny

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    Chiswick, Londyn

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez N077GL Zobacz posta
    No to chyba mamy doczynienia z "przekreceniem przekretow" bo TOWS jest niewlasciwym skrótem. Poprawnie jest to TOCWS = Takeoff Configuration Warning Systems.
    Skrót (TOWS - take off warning system) zaczerpnąłem z protokołu dotyczącego wypadku jaki miał miejsce jakiś czas temu w Hiszpanii. Być może ów skrot został wprowadozny na potrzeby owego raportu i nie jest powszechnie stosowany. Generalnie chodzi mi o system, który zabezpiecza załogę przed rozpoczęciem startu przy nieprawidłowej konfiguracji samolotu (nie wysunięte klapy, złe ustawienie trymera, otwarte spoilery, etc.). Jeżeli wprowadziłem jakieś zamieszanie to sorry.

  7. #7

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Jesli dojdzie do czegos takiego to pewnie stosuja sie do wewnetrznych przepisow danej lini, mozna sobie wyobrazic ze cos takiego jest ostatecznie raportowane do glownego pilota lini i byc moze jakies procedury dyscyplinarne sa egzekwowane. Tylko ktos kto pracuje w lini lotniczej moglby nam to lepiej naswietlic. Wieze to malo obchodzi - procedury ATC nie zostaly naruszone, zaloga musi powiadomic o przerwanym starcie (bo jest jasne ze musza przerwac start), ponownie zajac kolejke do startu, ponownie przejsc przez checklisty, itp.

  8. #8

    Dołączył
    May 2010
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez GSK Zobacz posta
    Zastanawia mnie jedna rzecz jeżeli chodzi o system TOCSW.

    Konkretnie zakładając, że piloci z jakiegoś powodu przeoczyli element checklisty przed startem, to w momencie gdy samolot stoi już na pasie i pilot przesunie manetkę do pozycji mocy startowej powinien odezwać się alarm.

    Ale czy w takiej sytuacji załoga jest zobowiązana przerwać start i zgłosić zdarzenie wieży? Czy takie zdarzenie jest automatycznie traktowane jako incydent, spisuje się protokół, komisja bada przyczynę, wyciąga konsekwencje etc.? Czy załoga po prostu poprawia to co jest źle ustawione i odlatuje?

    Pozdr.,

    Grzegorz
    W przypadku Tu-154 jest również sygnalizacja świetlna, więc będą o tym wiedzieli przed przestawieniem dźwigni na zakres startowy. Do momentu wkołowania na pas świecą czerwone migające lampki "nie gotów do startu". Ostatnią czynnością jest przełączenie sterowania przednim podwoziem na 10 stopni. Po tym lampki powinny zgasnąć. Jeżeli o czymś zapomną, jak to będzie blokada w drzwiach lub klapka zabezpieczająca wyłączniki wzmacniaczy hydraulicznych to poprawią i polecą, klapy, jeżeli zapomnieli, też wypuszczą i polecą. Jeżeli trzeba będzie wyjść na zewnątrz samolotu i zamknąć np. bagażnik to będą musieli skołować. Generalnie wszystko co potrzebne do "wyłączenia" tej sygnalizacji jest czytane w karcie i ma swoją oddzielną sygnalizację świetlną więc trzeba się bardzo starać żeby o czymś zapomnieć. Co innego jeżeli wystąpi usterka, np. sygnalizatora zamknięcia drzwi. Nawet jeżeli załoga będzie pewna że są zamknięte to z wyjącą syreną i tak nie polecą.

  9. #9
    GSK
    GSK jest nieaktywny

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    Chiswick, Londyn

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez Grzegorz26 Zobacz posta
    W przypadku Tu-154 jest również sygnalizacja świetlna, więc będą o tym wiedzieli przed przestawieniem dźwigni na zakres startowy. Do momentu wkołowania na pas świecą czerwone migające lampki "nie gotów do startu". Ostatnią czynnością jest przełączenie sterowania przednim podwoziem na 10 stopni. Po tym lampki powinny zgasnąć. Jeżeli o czymś zapomną, jak to będzie blokada w drzwiach lub klapka zabezpieczająca wyłączniki wzmacniaczy hydraulicznych to poprawią i polecą, klapy, jeżeli zapomnieli, też wypuszczą i polecą. Jeżeli trzeba będzie wyjść na zewnątrz samolotu i zamknąć np. bagażnik to będą musieli skołować. Generalnie wszystko co potrzebne do "wyłączenia" tej sygnalizacji jest czytane w karcie i ma swoją oddzielną sygnalizację świetlną więc trzeba się bardzo starać żeby o czymś zapomnieć. Co innego jeżeli wystąpi usterka, np. sygnalizatora zamknięcia drzwi. Nawet jeżeli załoga będzie pewna że są zamknięte to z wyjącą syreną i tak nie polecą.
    Dzięki za info - tyle, że moje pierwotne pytanie nie miało nic wspólnego z TU154 ani z katastrofą pod Smoleńskiem. Chyba admini z rozpędu dopisali [TU-154] ;-) ;-)


    Pozdr.,

    Grzegorz

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •