Pokaż wyniki od 1 do 14 z 14
  1. #1
    GSK
    GSK jest nieaktywny

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    Chiswick, Londyn

    Domyślnie [TU154] Wpływ temperatury na wskaznie wysokościomierza?


    Polecamy

    Witam,

    we wspomnianym wątku pojawiła się hipoteza, że znaczenie mogło mieć lokalne dość znaczne obniżenie temperatury w obrębie 'niecki' przed lotniskiem. Każdy, kto kiedykolwiek przejeżdzał samochodem czy rowerem pomiędzy obszarem w miare suchym a podmokłym (i zamglonym) potwierdzi, że różnica w odczuwanej temperatureze jest dość znaczna. Ciekawe ile stopni C może wynosić owa rożnica, i czy na wysokosci na której leciał TU jest ona odczuwalna?

    A jaki jest wpływ zmiany temperatury na wskazanie wysokościomierza? Informacje, które znalazłem w internecie odnoszą się do wpływu temperatury na gradient ciśnienia wraz z wysokością. Wynika z nich, że na każde 10C odchylenia temperatury w dół od ISA nalezy skompensować wskazanie wysokościomierza o 4%..w dół (tzn. przy niższej temperaturze wysokościomierz zawyża).

    Ale wydaje mi się, że tutaj byłby to nieco inny przypadek, bo mowa nie o ogólnie niższej temperaturze panującej wokół lotniska, tylko o wyizolowanym miejscowym znacznym odstępstwie temperatury powietrza.

    Pytanie więc do kogoś kto może doświadczył tego 'organoleptycznie' - czy lecąc na małej wysokości pomiędzy obszarem cieplejszym z zimniejszym (np. ląd/jezioro) nastąpi jakaś zmiana we wskazaniu wysokościomierza (zakładając, że lot jest poziomy oczywiście) ? Na ile jest ona znaczna?


    Pozdr.,

    Grzegorz
    Ostatnio edytowane przez GSK ; 04-06-2010 o 16:49 Powód: orto

  2. #2

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    MUC

    Domyślnie

    Nawet teoretycznie nie może być żadnej znaczącej różnicy ciśnień, gdyż spowodowałoby to ruch powietrza, który taką lokalną anomalię by zniwelował.
    Zmienia się liniowość zmian ciśnienia z przyrostem wysokości, ale dla pomiaru wysokości jest to bez znaczenia.

  3. #3
    GSK
    GSK jest nieaktywny

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    Chiswick, Londyn

    Domyślnie

    Tak mi się właśnie zdawało. Dzięki za info.

  4. #4

    Dołączył
    May 2010
    Mieszka w
    great southern land

    Domyślnie

    wysokosciomierz barometryczny ma wbudowany element ,ktory kompensuje zmiany temperatury ,wiec wskazania wysokosciomierza beda takie same niezaleznie od zmian temperatury

  5. #5
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez BigSki Zobacz posta
    wysokosciomierz barometryczny ma wbudowany element ,ktory kompensuje zmiany temperatury ,wiec wskazania wysokosciomierza beda takie same niezaleznie od zmian temperatury
    Nieprawda.
    Nie ma takiej kompensaty w lotniczych barometrycznych wysokosciomierzach. Nie ma kompensaty na zmienna temperature zewnetrznego powietrza.

    Byly proby patentow aby cos takiego wprowadzic ale nigdy sie nie przyjelo w uzyciu.
    Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 05-06-2010 o 02:06

  6. #6

    Dołączył
    May 2010
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Nieprawda że nieprawda. W wysokościomierzach barometrycznych mechanicznych stosuje się kompensatory bimetaliczne pierwszego i drugiego typu. Pierwszego typu kompensują wpływ temperatury niezależnej od wysokości, drugiego wpływ temperatury związany ze zmianą wysokości.
    W przypadku Tu-154 wysokościomierz elektroniczny WBE-SWS ma nawet swój zewnętrzny odbiornik temperatury.

  7. #7
    CRC
    CRC jest nieaktywny
    Awatar CRC

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    urodzony na Rakowcu

    Domyślnie

    Powiedz ,że centrala danych aerodynamicznych SWS-PN korzysta ze swojego termometru P. Z tym wysokosciomierzem elektronicznym to troszku przesadziłeś .Elektro-mechaniczny będzie ok.

  8. #8

    Dołączył
    May 2010
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Nie przesadziłem, WBE-SWS to z rosyjskiego wysokościomierz barometryczny elektroniczny - system sygnałów powietrznych. Jest to przyrząd łączący w jednej obudowie centralę aerometryczną i elektroniczny wskaźnik wysokościomierza z wyświetlaczem LCD.

  9. #9
    CRC
    CRC jest nieaktywny
    Awatar CRC

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    urodzony na Rakowcu

    Domyślnie

    To mówimy o dwóch różnych centralach. Bo wskazniki z SWS -PN widze zostały zachowane,doszedł wariometr TCAS owski i ten WBE-SWS.

  10. #10

    Dołączył
    May 2010
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Dokładnie tak, stary SWS pozostał, w miejsce elektromechanicznych wysokościomierzy 1 i 2 pilota założono WBE-SWS. Rosjanie robią tak na wielu samolotach (nie tylko Tu-154) ponieważ te wysokościomierze mają na wyjściu sygnał cyfrowy kompatybilny z zachodnią awioniką.

  11. #11

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Chyba lekkie nieporozumienie z ta korekta temperatury. Te wszystkie bi-metale sluza tylko jednemu - aby zlikwidowac bledy temperaturowe ktore moga powstac wskutek wlasciwosci materialowych z ktorych sam barometr jest zbudowany. To nie ma nic wspolnego z kompensacja tzw. 'lapse rate' ktora przy bardzo niskiej temperaturze zaczyna odgrywac role i moze powodowac zbyt optymistyczne odczyty wysokosci. Nie wiem czy ktos tu lata IFR ale regulaminowo jakakolwiek kompenstata wysokosci spwodowana tym bledem jest zabroniona - jak kaza ci leciec na 5000 stop to ty nie mozesz leciec na 5100 twierdzac ze jest to prawdziwa wysokosc po poprawce na temperature - wszystko pewnie w utrzymaniu jednakowego standardu (ciagle lata sporo samolotow ktore nie maja zadnych komputerow, displayow, podlaczonych do wysokosciomierza). Wobec tego bardzo watpie aby barometryczny wysokosciomierz w takim Tu-154 bez wzgledu jaka ma elektronike i jakie wyswietlacze LCD mial tego typu kompensate - nie byloby by to zgodne z przepisami.

    Jak wezmie sie karty podejsc do niektorych gorzystych lotnisk z trudnym terenem, itp. to mozna czesto zauwazyc ostrzezenia ze podejscie jest zabronione jak temperatura spada ponizej pewnej wartosci - wlasnie ze wzgledu na ten blad.

  12. #12

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Jak ktos sie chce zabawic to ten graficzny 'symulator' wysokosciomierza pokazuje rozne mozliwe bledy w tym temperaturowe.

    luizmonteiro - Online Simulators - Altimeter Errors Simulator

  13. #13
    Behemot
    Goście

    Domyślnie

    Dodatkowo - kontrolerzy radarowi uzywaja zmienionych (wyzszych) minimalnych wysokosci wektorowania w przypadku bardzo niskich temperatur.

  14. #14

    Dołączył
    May 2010
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie


    Polecamy

    Masz rację N077GL, nie przeczytałem dokładnie o jaki błąd chodzi i z rozpędu zrozumiałem że saturn5 pisze że nie ma żadnej kompensacji temperatury. Tego błędu faktycznie się nie kompensuje.


Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •