Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 23
  1. #1
    Awatar clmisiu

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Kraków, Gorce

    Domyślnie Co się składa na callsign - ?


    Polecamy

    Hej. Wiem co to jest callsign, ale nie wiem skąd on się bierze. Nr lotu? Nr rejestracyjny maszyny? Podam przykład lotu:

    Linia: Centralwings
    Nr lotu: C0254
    Rejestracja maszyny: SP-LLE

    Jaki w tym przypadku będzie callsign?

    PS. Znak zapytania specjalnie dla Witka

  2. #2
    Awatar S.W.A.T

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    2.0nm NE of OKE

    Domyślnie

    To Ci pomoze
    http://en.wikipedia.org/wiki/Call_sign

    a po mojemu; to jest skrot nazwy linii + numer lotu (LOTY REGULARNE), pzdr.

  3. #3
    Awatar Pawel.Guraj

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Dodam jeszcze, że w przypadku dużych linii lotniczych wykonujących loty o podobnych
    numerach (np. 2232 i 2322), część numeru lotu zamienia się na kod literowy,
    np. "Lufthansa 7-8-Delta-Mike".

    pzdr,
    Paweł.

  4. #4
    Awatar clmisiu

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Kraków, Gorce

    Domyślnie

    To na moim przykładzie to jak może być? C0254? Nie mam skanerka, ale chyba zazwyczaj się podaje nazwą linii.

  5. #5
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Nie wiem, czy linia zmienia znak wywoławczy na literowy wtedy, kiedy 2 rejsy mają podobne numery (Lot nie lata z literowymi o ile mi wiadomo, a przecież z rok temu w okolicy Gdańska latały jednocześnie LOT 3832 i LOT3823).

    Co do głównego pytania: callsign to znak WYWOŁAWCZY samoloty, może to być nr rejestracyjny (SP-ABC), nazwa wywoławcza i numer rejsu (LOT3941), nazwa linii i kod składający się z literek lub cyferek bądź kombinacji tychże (DLH 9JV) albo, na żądanie kontrolera, DOWOLNY znak wywoławczy (ATR1, "Samolot do Poznania").
    W Polsce rzadko, w USA często, wywołuje się samolot używając typu statku powietrznego i nru rejestracyjnego: Cessna 172 o znakach SP-ABC byłaby wywoływana "Cessna ABC".
    Znaki rejestracyjne zwykle się skraca do pierwszej litery i dwóch ostatnich, czyli "SP-ABC" będzie "S-BC" ale UWAGA: tylko wówczas, kiedy zrobi to uprzednio kontroler, Nie można na dzień dobry zgłosić się skróconym znakiem.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  6. #6
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez clmisiu
    To na moim przykładzie to jak może być? C0254? Nie mam skanerka, ale chyba zazwyczaj się podaje nazwą linii.
    Nie C0, tylko CLW254 (czyli "Centralwings 254").
    C0 to kod IATA, CLW - kod ICAO.

  7. #7
    Awatar clmisiu

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Kraków, Gorce

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Atco
    Nie C0, tylko CLW254 (czyli "Centralwings 254").
    C0 to kod IATA, CLW - kod ICAO.
    A jak to wygląda w praktyce? Central się zgłasza zazwyczaj "Centralwings + nr lotu", czy "Charlie Lima Whiskey + nr lotu"?

  8. #8
    Awatar S.W.A.T

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    2.0nm NE of OKE

    Domyślnie

    centralwings...

  9. #9
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Załoga zwykle wie, dla jakiej linii lata (chociaż kiedy leciałem latem 2005 roku na pokładzie Fischer Air Polska kapitan powitał pasażerów w imieniu linii Air Polonia ), kontroler niekoniecznie zwłaszcza, jeśli linia jest w danym miejscu rzadkim gościem.
    Bardziej finezyjne systemy dystrybucji danych dot. lotu, jak używany przez sporą część kontrolerów w Polsce AMS2000+ na pasku postępu lotu pod CLW254 mniejszą czcionką piszą "Centralwings" więc wiadomo, jak wołać, chociaż bardzo mały ułamek linii pozostaje nierozszyfrowany.
    Czasem w planie lotu w rubryce RMK podany jest znak wywoławczy przewoźnika, w praktyce mało który kontroler robi z tego użytek.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  10. #10
    Awatar Piotr_S

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA (Kabaty)

    Domyślnie

    Swego czasu miałem fajną stronkę na której po wpisaniu numeru lotu miałem dokładną rozpiskę co to za lot (ze szczegółami tj. przybliżony czas lotu, nawet informacje o średnich opóźnieniach danego połączenia). Na pewno macie to gdzieś w ulubionych, więc proszę o linka.
    Canon EOS 30D + Canon EF 100-400mm f/4,5-5,6 L IS USM + Canon EF 24-105 f/4 L IS USM

  11. #11
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Tak tylko dodam ze naprzyklad jak callsign (kod pokazujacy sie na ekranie) jest AAL123 (linia American Airlines) to kontroler nie bedzie ich wywolywal "AAL123" tylko powie "American 123". A na BA123 (British Airways) powiedza "SpeedBird 123" - sa to zwyczajowe nazwy.

    Jak latasz mal Cessna w USA o rejestracji powiedzmy N6TW56 to na samym poczatku przy pierwszym kontakcie z kontrolerem przedstawisz sie jako "6TW56" ale przy nastepnych kontaktach bedziecie uzywac tylko ostatnie 3 znaki a wiec w tym wypadku "W56".

  12. #12
    Awatar diskacz

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Piotr_S
    Swego czasu miałem fajną stronkę na której po wpisaniu numeru lotu miałem dokładną rozpiskę co to za lot (ze szczegółami tj. przybliżony czas lotu, nawet informacje o średnich opóźnieniach danego połączenia). Na pewno macie to gdzieś w ulubionych, więc proszę o linka.
    O to chodzi? http://www.flightstats.com/go/Home/home.do

  13. #13
    Awatar S.W.A.T

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    2.0nm NE of OKE

    Domyślnie

    a nie NW56 ?

  14. #14
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez S.W.A.T
    a nie NW56 ?
    Nie, z racji, ze 99% samolotow zaczyna sie na N wiec jest ono opuszczane nawet przy pierwszym "wywolaniu"

  15. #15
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    A wracając do tematu, czyli Europy:
    znaki rejestracyjne skraca się do pierwszego i dwóch ostatnich: SP-ABC to będzie SBC, D-IAMB to DMB itd. - skracane z inicjatywy KONTOLERA a nie pilota.
    "Speedbird" itd to oczywiście nie są żadne zwyczajowe nazwy, tylko znaki wywoławcze (callsigns właśnie) zawarte w dokumencie ICAO 8585: "Designators for Aircraft Operating Agencies, Aeronautical Authorities and Services"; przy czym ktoś kto podaje się za pilota ma prawo tego nie wiedzieć.
    Lotnictwo nie zna pojęcia "zwyczajowości" - albo coś jest w przepisach albo tego nie ma.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  16. #16
    Awatar S.W.A.T

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    2.0nm NE of OKE

    Domyślnie

    thewho, a wczoraj na app (zapewne Cirrus) lecial na amerykanskich blachach i rozmawiali jaki Nxxx

  17. #17
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez S.W.A.T
    thewho, a wczoraj na app (zapewne Cirrus) lecial na amerykanskich blachach i rozmawiali jaki Nxxx
    No i dobrze... przeciez nie sa w stanach tylko w europie
    W stanach N na poczatku jest zastepowane przez typ samolotu, czyli na naszym przykladzie np wywolanie bedzie wygladalo tak: Cirrus 6TW56

  18. #18

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW/KRK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez saturn5
    A na BA123 (British Airways) powiedza "SpeedBird 123"
    W najnowszym Airliner Worldzie jest artykul o podrozy RTW (dookola Swiata) liniami My_Travel, napisany przez pilota tego lotu, i_wspomniane jest, ze callsign tej linii to Kestrel.

    Ciekawe byloby wiedziec, skad sie wziely takie "niestandardowe" (tzn. nie bedace prostym skrotem nazwy linii) wywolania - bardzo ladne zreszta! Np._czy "Speedbird" jest jakos odziedziczony po liniach, z_ktorych polaczenia powstal BA (BOAC i_BEA, jesli dobrze pamietam)?

  19. #19
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Na pewno jednym z najważniejszych kryteriów jest zwięzłość (im krócej tym lepiej, Speedbird to w końcu ledwie 2 sylaby a British Airways ma ich 2 razy więcej), łatwość wymówienia dla każdego użytkownika lotniczego angielskiego i, last but not least, niepowtarzalność i łatwość odróżnienia od innych linii.

    Wątek historyczny ciekawy, poszukam.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Speedbird

  20. #20
    Awatar clmisiu

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Kraków, Gorce

    Domyślnie


    Polecamy

    Na pewno jednym z najważniejszych kryteriów jest zwięzłość (im krócej tym lepiej, Speedbird to w końcu ledwie 2 sylaby a British Airways ma ich 2 razy więcej).
    Skrót stosuje na przykład easyJet. Ucinają "Jet" i jest "easy + numer lotu).

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •