Pokaż wyniki od 1 do 11 z 11
  1. #1

    Dołączył
    Jun 2010
    Mieszka w
    Ryjad (OERY)

    Domyślnie [TU-154] - i nie tylko. NDB/Markery - co daje sygnał przejścia nad radiolatarnią ?


    Polecamy

    1. Co powoduje sygnał przejścia nad radiolatarnią? Czy odwrócenie kierunku na radiokompasie z "bezpośrednio przed" na "bezpośrednio za", czy kierunkowy sygnał z markera który umieszczony jest bezpośrednio przy radiolatarni?

    2. Czy czas trwania sygnału przejścia nad radiolatarnią jest zdefiniowany w urządzeniach samolotu (RK?), czy też wynika on z wlecenia w stożek wiązki markera i czas jego trwania zależy od średnicy wiązki na wysokości przelotu i prędkości samolotu?

    3. Ewentualnie - czy są jakieś różnice w w/w zachowaniu w zależności od typu lub wyposażenia awionicznego samolotu?

  2. #2

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    MUC

    Domyślnie

    Zaczynając bardzo ogólnie i od początku; Mamy (w Smoleńsku) dwie radiolatarnie NDB (Non-Directional Beacon), Radiolatarnia bezkierunkowa
    czyli nadajniki z antenami emitującymi sygnał nadajnika nie w jednym określonym kierunku, lecz dookoła z jednakową siła (w zależności od anteny i przeznaczenia radiolatarni mogą występować pewne odchyłki). Radiolatarnie NDB wywodzą się w prostej linii od nadajników stacji radiofonicznych z początku ubiegłego wieku. Wtedy to przy pomocy prostych urządzeń zaczęto określać kierunek do znanych stacji radiofonicznych i wykorzystywać to w nawigacji lotniczej. Z tego to okresu pochodzą używane przez radiolatarnie NDB częstotliwości leżące w zakresie fal długich i średnich.

    Przy pomocy wspomnianych NDB i odpowiedniego odbiornika możemy bez większego problemu określić kierunek do (lub od) radiolatarni. Problem pojawia się gdy znajdujemy się prawie nad radiolatarnią. Wtedy odbiornik (rozumiany wraz ze swoją anteną) nie jest w stanie określić, czy znajdujemy się dokładnie nad, trochę przed, trochę z boku, czy już trochę za radiolatarnią. Kąt (odwrócony stożek), w jakim odbiornik (radiokompas) „głupieje” to jakieś 40° od pionu nad anteną NDB.

    By jednak umożliwić w miarę dokładne określenie momentu przelotu nad radiolatarniami, a przez to i określenie odległości do progu pasa, obok nadajników i anten NDB umieszczone są dodatkowo nadajniki i anteny tzw. markerów.
    Markery są to nadajniki pracujące w zakresie fal ultrakrótkich z antenami kierunkowymi emitującymi sygnał jako wąską wiązkę pionowo w górę. Antena przypomina skierowaną do góry antenę (anteny) telewizyjną.
    Datei:OuterMarker 27 EDLV.jpg

    W momencie gdy dolatujący nad antenę markera samolot wejdzie w wiązkę fal radiowych z tejże anteny i siła sygnału przekroczy ustawioną na odbiorniku wartość progową sygnału na tablicy przyrządów w samolocie zapala się odpowiednia kontrolka i rozbrzmiewa akustyczny sygnał sygnalizujący załodze, że właśnie przelatują nad markerem(!).


    Przy czym wiązka anteny kierunkowej w zakresie UKF nie jest jak rura; tu mamy sygnał, a za metr go nie mamy. Jak wspomniałem powyżej antena markera przypomina antenę telewizyjną. Gdy dawniej kręcąc anteną telewizyjną szukało się stacji to najpierw sygnał był słaby, później w bardzo niewielkim kącie następował najpierw mocny, później słabszy przyrost siły sygnału aż do maksimum, a za maksimum to samo w odwrotnym kierunku. By odbiornik markera ciągle nie szumiał, lub nie generował reakcji innych wskaźników wyposażony jest jak CB-Radio w blokadę szumów. Tak, że sygnał odzywa się dopiero gdy siła sygnału na odbiorniku przekroczy nastawioną wartość blokady szumów, a milknie gdy odbiornik (w w rozumieniu jego anteny) opuszcza wiązkę anteny i sygnał spadnie poniżej określonej wartości. Wszystko to, nadajnik, jego antena, odbiornik z anteną i blokadą szumów ma swoje tolerancje. Tak, że z momentu odezwania się odbiornika nad markerem i jego zamilknięcia nie da się wysnuwać zbyt daleko idących wniosków.


    Tak że pytanie 1 chyba zostało wyczerpująco omówione.
    Radiolatarnia i Marker są to dwa niezależne systemy.


    Jedną z lepszych stron po polsku omawiających zagadnienia nawigacji lotniczej jest strona:
    Lotnicze Systemy Nawigacyjne


    Wspomniane systemy są tam omówione w dziale „Systemy lądowania”.

  3. #3

    Dołączył
    Jun 2010
    Mieszka w
    Ryjad (OERY)

    Domyślnie

    Wielkie dzięki. Strony heading.pata.pl odwiedzam i doceniam, ale akurat system NDB jest tam potraktowany głównie historycznie (albo nie mogłem się doszukać) i nie tak dokładnie jak w Twojej odpowiedzi. Jeszcze raz dzięki!

  4. #4
    ModTeam
    Awatar RzEmYk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Tarnów i okolice

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez mdry Zobacz posta
    Radiolatarnia i Marker są to dwa niezależne systemy.
    Połączone razem dają lokator.
    [Blaszak: MSI Z87-G43, 4670K, 4x4GB dual, GTX970, W7 Ult 64b SP1, P3D v4.2. EOS 500D+C 15-85 IS USM]

  5. #5

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez mdry Zobacz posta
    a przez to i określenie odległości do progu pasa, obok nadajników i anten NDB umieszczone są dodatkowo nadajniki i anteny
    Byc moze w Rosji akurat markery umieszcza sie kolo NDB ale to raczej ich wlasny rosyjski sposobik bo na swiecie z reguly sa same NDB bez zadnych markerow. Po prostu NDB to przestarzaly system i nikt nie probuje tego "ulepszac".

    A co do poczatkowego pytania Asadowa co do przelecenia nad NDB to faktycznie odpowiedzi na ten temat do tej pory nie bylo a sprawa jest prosta. Jak lecisz "na stacje" to masz z reguly stacje przed soba i wskazowka w samolocie jest skierowana w strone "godziny 12", jak przelatujesz nad stacja i zostawiasz ja nagle w tyle to wskazowka gwaltowanie sie obraca i wskazuje "godzine 6". Im gwaltowniej nastapila ta zmiana tym dokladniej przeleciales nad sama antena a nie powiedzmy troche z boku.

    Sprawa sie komplikuje jak masz silny boczny wiatr i uzycie NDB staje sie lekko trudniejsze, ale tak w grubym zarysie jest to prymitywny system w ktorym czekasz na nagly obrot wskazowki o 180 stopni aby uchwycic moment przelecania nad antena.

    NDB moze byc antena nawet jakiejs stacji radiowej. Zreszta jak popatrzysz na stare mapy podejsc NDB w USA to wielokrotnie byla uzywana antena lokalnej stacji radiowej.

  6. #6
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez N077GL Zobacz posta
    Byc moze w Rosji akurat markery umieszcza sie kolo NDB ale to raczej ich wlasny rosyjski sposobik bo na swiecie z reguly sa same NDB bez zadnych markerow.
    Bez przesady. Np we Frankfurcie tak jest.

  7. #7

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    MUC

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez N077GL Zobacz posta
    Byc moze w Rosji akurat markery umieszcza sie kolo NDB ale to raczej ich wlasny rosyjski sposobik bo na swiecie ...
    Tu bym polemizował; nawet WAW ma taką kombinację Markery ILS
    I fizycznie rzecz biorąc sygnał markera jest o wiele precyzyjniejszy od wskazówki radiokompasu; taka jego w końcu rola. Już od samej charakterystyki anteny na falach średnich nie można oczekiwać cudów; fizyki się nie przeskoczy.
    Za to wypadałoby dodać, że istnieją radiolatarnie trasowe (do nawigacji na trasie i znalezienia lotniska; przy czym system ten jest rzeczywiście w międzyczasie muzealny) i te podejścia do lądowania (które zasadniczo obecnie służą do odnalezienia wiązki ILS).

  8. #8

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez mdry Zobacz posta
    Tu bym polemizował; nawet WAW ma taką kombinację
    No bo faktycznie jest to czesc systemu ILS. Ale wez sobie podejscia NDB na pomniejszych lotniskach gdzie nie ma zadnego ILS/LOC i juz takie markery sa prawdziwa rzadkoscia.

  9. #9

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Markery w Wawie? Raczej historia sprzed paru lat...

  10. #10

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    MUC

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez N077GL Zobacz posta
    No bo faktycznie jest to czesc systemu ILS. Ale wez sobie podejscia NDB na pomniejszych lotniskach gdzie nie ma zadnego ILS/LOC i juz takie markery sa prawdziwa rzadkoscia.
    Wypowiedź dotyczyła faktu "egzotyki" takiej kombinacji i czy jest to coś szczególnie "ruskiego".

    Markery w Wawie? Raczej historia sprzed paru lat...
    Jak ktoś ma w Wa-wie radio z tym zakresem fal średnich to może posłuchać, czy ten marker jest jeszcze aktywny. Z MUC za daleko
    Wskazana stronka ma datę 2001. Ale jak wspomniałem powyżej; chodziło mi o stwierdzenie, że nie jest to jakiś szczególny "ruski patent".
    Ostatnio edytowane przez mdry ; 14-06-2010 o 23:07 Powód: uzupełnienie

  11. #11

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie


    Polecamy

    Wystarczy zajrzec do AIP. Markery znikly ladnych pare lat temu, ostal sie jeden lokator AY, ale aktualnie do niczego niewykorzystywany.


Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •