Jest on wykonywany podczas podejść proceduralnych do lotniska, w których nie ma radaru zbliżania.
Służy do separacji lądujących samolotów i naprowadzenia ich na localizer przy braku wektorowania.
Jessica Watson
http://www.jessicawatson.com.au/
Jest on wykonywany podczas podejść proceduralnych do lotniska, w których nie ma radaru zbliżania.
Służy do separacji lądujących samolotów i naprowadzenia ich na localizer przy braku wektorowania.
[Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11, MSFS | EOS 500D + C 15-85 IS USM + C 50 1.8 STM]
Racetrack jest to coś w rodzaju holdingu, z tą różnicą, że wykonywany tylko raz, ma za zadanie ustawić Cię na localizerze, najłatwiej na przykładzie:
http://www.pl-vacc.org/files/maps/ma...wy27/map32.htm (aktualność swoją drogą, na AIP Polska są najnowsze)
Jak widać na przykładzie w racetrack wchodzimy tak samo jak w holding (trzy sposoby: bezpośrednio, równolegle i "na łezkę") na 2960ft z prędkością maks 185KIAS, wykonując outbound leg przez 2 minuty z kursem 087 zniżamy do 2470ft, po zawróceniu na kurs dolotowy stabilizujemy na localizerze i lądujemy.
[Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11, MSFS | EOS 500D + C 15-85 IS USM + C 50 1.8 STM]
Racetrack nie służy do separacji, tylko do (po pierwsze) wytracenia wysokości, po drugie do przechwycenia LLZ.
"Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."
Naprzyklad umozliwia poczatkujacym pilotom lepsze zgranie wszystkich faz ladowania bo jest latwiej ocenic ile ci zostalo czasu na wykonaie wielu czynnosci. Druga sprawa to na lotniskach niekontrolowanych jest wtedy mniej balaganu jak pare samolotu nadlatuje i probuje ladowac. Taki 'pattern' jak to sie nazywa wsrod pilotow wprowadza porzadek bo nawet pilot zglasza swoje polozenie przez radio "jestem na left dwonwind" alob "wlasnie skrecam left base" albo "skrecam final" i wszyscy wiedza co to znaczy i gdzie on jest. Na wielu lotniskach kontrolowanych z duza ilosci ruchu VFR - GA to tez ulatwia prace kontrolerom. Doprawdy "pattern" nie musi nic miec wspolnego z localizerem. "Pattern" zostal glownie wymyslony dla malych samolotow latajacych/ladujacych VFR.Zamieszczone przez clmisiu
Zupelnie inna sprawa to "precedure turn" w lotach typu IFR. To tez wyglada jak "racetrack" ale ma zuplenie inna funkcje. Trzeba dlatego uwazac o czym sie mowi, dlatego lepiej uzywac konkretne fachowe nazwy "pattern flying" albo "procedure turn", slowo "racetrack" nie nalezy do slownictwa lotniczego. W obszarze dobrego pokrycia radarowego (approach radar) prawie nikt nie robi "procedure turn", przynajmniej w USA. Jak robisz podejscie IFR o 3-iej w nocy do jakiegos lotniska na zadupiu i kontrolera nie ma to byc moze bedziesz musial wykonac taki PT bo tak jest na schemacie podejscia. A celem PT jest stracanie wysokosci i odwrocenie ciebie w kierunku "final approach course". I znowu to wcale nic nie musi miec wspolnego z lokalizerem, PT wykonuje sie tez na lotniskach gdzie nawet nie ma lokalizera.
Latasz w USA?Zamieszczone przez thewho
Slyszales kiedykolwiek to slowo wypowiedziane przez radio?
Ja latam 20 lat i nigdy tego nie slyszalem. Owsze uslyszy sie w warunkach VFR "enter pattern at 45 deg, report downwind" albo "enter right downwind pattern", itp. , w warunkach IFR uslyszysz natomiast "cleared for approach with procedure turn" albo "procedure turn not authorized", itp. Nigdy nie slyszalem do tej pory slowa "racetrack" wypowiedzianego przez pilota albo kontrolera jakkolwiek nie przecze ze moze sie to komus wyrwac w "kolokwialnej" rozmowie zwlaszcza jak pilot jest zielony.
W Polsce używa się najczęściej zwrotu clear for ils approach X rwy XX, albo cleare for ils approach X rwy XX as publ.
zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
ostatnia aktualizacja 6.03.2011
Tak.Zamieszczone przez saturn5
Wpisz sobie "racetrack" w pdf FAA o IFR do ktorego podales linka na tym forum. Tyle ze to zaden dokument
Twardy dowod - ICAO - DOC8168 - tam jest oficjalna definicja "racetrack"
Ja mowie o formalnym zargonie lotniczym w ktorym to slowo nie istnieje. AIM tez uzywa okreslenia "racetrack pattern", do ICAO nawet nie musisz zagladac.Zamieszczone przez thewho
Wczesniej napisales cos innego ale mniejsza o to... :PZamieszczone przez saturn5
Zamieszczone przez saturn5
Część mówi clear , część cleared. Choć poprawnie winno być cleared, poprawione.Zamieszczone przez Atco
zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
ostatnia aktualizacja 6.03.2011
Tlumaczenie z dokumentu ICAO
"Procedura z dwoma zakretami o 180 stopni (racetrack procedure) - procedura majaca na celu umozliwienie statkowi powietrzemu zredukowania wysokosci bezwzglednej podczas lot w segmencie podejscia poczatkowego i/lub wprowadzenie statku powietrznego na kierunek dolotu gdy wejscie do procedury z nawrotem nie jest dogodne"
Jak najbardziej dotyczy to lotu wg IFR
Ty o jednym ja o drugim, tak mozna w kolko, jak w tym racetracku, he, he.... :/Zamieszczone przez thewho
I nic "innego" nie napislem ale jak ktos sie uprze przy wlasnej interpretacji mojego tekstu to nic nie poradzisz ...
Case of miscommunication. :>
Z Twojego opisu jasno wynika ze mylisz racetrack (procedura z dwoma zakretami po 180st - o to sie pyta kolega w temacie i jak najbardziej uzywa fachowego slownictwa - patrz def ICAO) z traffic pattern (krag nadlotniskowy), nic dziwnego, ze sie nie mozna dogadac...Zamieszczone przez saturn5
Zakładki