Strona 1 z 3 1 2 3 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 52
Like Tree1Likes

Wątek: jak kontroluje się lot pasażerski ?

  1. #1

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie jak kontroluje się lot pasażerski ?


    Polecamy

    Wiadomo,że pilot z kontrolerami lotniczymi porozumiewa się droga radiową.Jeśli chodzi o kolej,to w każdym elektrowozie zainstalowana jest tzw."dżwignia nieboszczyka",to znaczy maszynista pociągu musi w okreslonych odstepach czasu włączać tę dzwignię,bo w przeciwnym wypadku samoczynnie włączą się hamulce.W kwestii lotów pasażerskich chciałem spytać: czy istnieją jakieś określone procedury nawiązywania łączności miedzy pilotem samolotu,a kontrolerami lotniczymi?.Czy nawiązywanie łączności następuje tylko przy jakichś zmianach(położenia,obszaru),czy pilot "musi się meldować " w określonych odstępach czasu ?.Czy pierwszy zgłasza się pilot,czy kontroler ?.Nie wiem,czy się dobrze wyraziłem,ale dlatego przytoczyłem przykład kolei.

  2. #2
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Przy braku transmisji dłuższym niż 10 minut należy sprawdzić łączność, ale mało kto tego przestrzega z dwóch powodów:
    1. mało kto pamięta o tym przepisie;
    2. w Europie rzadko kiedy samolot pasażerski napotyka na tak mało ruchliwą przestrzeń, żeby przez 10 minut nie móc się odezwać, nie usłyszeć nikogo albo nie musieć zmienić częstotliwości.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  3. #3
    Awatar krecik01

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    New Sącz

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Atco
    Przy braku transmisji dłuższym niż 10 minut należy sprawdzić łączność, ale mało kto tego przestrzega z dwóch powodów:
    1. mało kto pamięta o tym przepisie;
    2. w Europie rzadko kiedy samolot pasażerski napotyka na tak mało ruchliwą przestrzeń, żeby przez 10 minut nie móc się odezwać, nie usłyszeć nikogo albo nie musieć zmienić częstotliwości.
    Atco tak jak napisales w pkt 2, jest to pewnie marwty przepis... Ale jeśli już samolot leci przez ponad 10 min w jednej przestrzeni nie nawiązuje się z nim łączności bo "mało kto o tym pamięta" to troche to wygląda na zaniedbanie... W razie jakiegoś wypadku lotniczego, kontroler pewnie by miał kupe nieprzyjemności z tego powodu...
    Wszystko jest kwestią czasu...

  4. #4
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Jaki wypadek mógłby się zdarzyć z powodu 10 minut przerwy w korespondencji?
    Po drugie: naprawdę niewiele jest takich miejsc w Europie, gdzie samolot leci przez 10 minut na łączności z jednym organem.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  5. #5
    Awatar Maciek_Wadowice

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPKK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Atco
    Jaki wypadek mógłby się zdarzyć z powodu 10 minut przerwy w korespondencji?
    oj ... były takie, były

  6. #6
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie Re: jak kontroluje się lot pasażerski ?

    Cytat Zamieszczone przez Tomasz Piotrowi
    czy istnieją jakieś określone procedury nawiązywania łączności miedzy pilotem samolotu,a kontrolerami lotniczymi?.
    Istnieja. Mowia ze soba jak jest potrzeba. Kontrolerzy (i piloci) nie lubia gadac bez potrzeby. Jak samolot leci naprzyklad przez Pacyfik to moze uplynac i godzina bez zadnego kontaktu radiowego (tylko w przypadku malych, wolnych samolotow lecacych z dala od jakiegokolwiek ruchu).

    A dla tych co nie wiedza rozmawianie z kontrolerem nie jest najwazniejszym obowiazkiem pilota. Utrzymywanei kontroli nad samolotem i nawigacja sa wazniejsze.

  7. #7
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Maciek_Wadowice
    Cytat Zamieszczone przez Atco
    Jaki wypadek mógłby się zdarzyć z powodu 10 minut przerwy w korespondencji?
    oj ... były takie, były
    Poproszę o 3 przykłady.

  8. #8
    Awatar bartolomic

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBY

    Domyślnie

    to ja mam jeszcze pytanie uzupełniające. Pilot przed lotem dostaje plan lotu. Wszystko programuje w komputerze. W jakim celu rozmawiają oni zatem i o czym. I jak te plany lotów są zaprogramowane tak dokładnie, ze nie dochodzi do zderzen... przeciez sa wiatry, prady i inne czynniki.

  9. #9
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Używając analogii: jak wsiadasz do samochodu, to też masz jakiś plan trasy: wyjadę tyłem z miejsca na którym stoję skręcając w lewo, potem z parkingu na drogę osiedlową i w lewo z podporządkowanej na główną ulicę, na rondzie w lewo itd. Plan jest świetny, ale po drodze może się okazać, że tyłem nie wyjedziesz bo ktoś Cię przyblokował, na dojeździe do głównej drogi jesteś czwarty w kolejce a potem musisz przepuścić ze 20 aut bo przecież skręcasz w lewo a są godziny szczytu, rondo jest zamknięte i musisz je ominąć inną drogą itd.
    Tak więc niby jedziesz zgodnie z planem, ale musisz go nieustannie modyfikować i dostosować do sytuacji na drodze; nie inaczej jest z samolotami.

    To, co masz w planie lotu to jest tylko plan, natomiast nad tym którędy, jak szybko i na jakiej wysokości polecisz czuwają kontrolerzy ruchu lotniczego tym samym zapobiegając zderzeniom.

  10. #10
    Awatar Leonidas

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Chorzów

    Domyślnie

    Rozmawiają żeby np uzyskać zgodę na start, wejście w daną przestrzeń, na trasie są pkt obowiązkowego meldowania się.
    Co do planu to komputer przelicza trasę pod aktualne warunki meteo, a zderzeń nie ma bo właśnie o tym rozmawiają
    Poza tym są jeszcze inne systemy które kontrolują żeby samoloty się nie spotkały♦
    Poza tym plan lotu określa przybliżony czas startu, lądowania, trochę danych o samolocie i innych rzeczach, ale zawsze może być opóźnienie

  11. #11
    Awatar psotter

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez bartolomic
    Pilot przed lotem dostaje plan lotu.
    Tak faktycznie to pilot ten plan lotu przekazuje służbom kontroli. Chociaż w przypadku dużych przewoźników to w imieniu pilota robią to inne osoby w zautomatyzowany sposób, wtedy pilot dostaje faktycznie plan lotu do ręki przed startem.

    Cytat Zamieszczone przez bartolomic
    Wszystko programuje w komputerze.
    Nie wszystko, zwłaszcza że nie wszystkie samoloty mają takie systemy nawigacyjne.

    Cytat Zamieszczone przez bartolomic
    W jakim celu rozmawiają oni zatem i o czym.
    Np. o postępach realizacji tego planu, o zmianach w tym planie, o pogodzie...

    Cytat Zamieszczone przez bartolomic
    I jak te plany lotów są zaprogramowane tak dokładnie, ze nie dochodzi do zderzen...
    Nie są. Plan lotu jest wyrazem zamiarów/intencji pilota. Zapobieganie zderzeniom odbywa się na innej płaszczyźnie i z mniejszym wyprzedzeniem. Plany lotu mają z tym niewiele wspólnego.

    Mówi się co prawda o "bezkolizyjnych trasach 4D" - gdzie tuż przed startem komputery służb kontroli wyznaczałyby bezkolizyjną trasę w czterech wymiarach i wysyłały do samolotu, a jego system nawigacyjny realizował to bardzo dokładnie i w ten sposób unikano by możliwości kolizji. Ale jeszcze wiele lat minie nim się doczekamy użycia tego w praktyce.

  12. #12
    Awatar bartolomic

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBY

    Domyślnie

    no tak, wszystko jasne. czyli to nie dokladnie jest tak, ze pilot lecac przez atlantyk startuje, wlacza autopilota i przez 8h pije kawe z drugim pilotem i dyskutuje o glupotach co jakis czas spr. czy wszystko jest ok.

    Czy autopilot podczas poprawek jest wylaczany, czy jest mozliwosc korekcji paramentor obranych przez AP??

  13. #13
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez bartolomic
    Czy autopilot podczas poprawek jest wylaczany, czy jest mozliwosc korekcji paramentor obranych przez AP??
    Niestety takie pytanie jest wyrazem nieznajomsoci samej koncepcji autopilota (nie bierz tego jako krytyke).
    Autopilot to nie jest jakis diabelek ktory kieruje samolotem i potrafi sprzeciwic sie pilotowi
    Pilot ma pelna kontrole jak autopilot jest wlaczony. Jak musi nagle skrecic, zmienic wysokosc lotu, itp. to nie musi wcale wylaczyc autopilota - moze to bardzo szybko zrobic wciskajac pare galek bez dotykania wolanta. Tylko w wypadkach naprawde podbramkowych (naprzyklad zderzenie za kilkanascie sekund) pilot by wylaczyl autopilota. Polecalbym zaznajomic sie z roznymi modami pracy autopilota.

  14. #14
    Awatar bartolomic

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBY

    Domyślnie

    to jeszcze jakiegos linka poprosze, jezeli masz. a jak nie, to bede sam szukal po necie

  15. #15
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez bartolomic
    to jeszcze jakiegos linka poprosze, jezeli masz. a jak nie, to bede sam szukal po necie
    Poczekaj .. znajde ci cos.

  16. #16
    Awatar 6182

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Szczecin

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez psotter
    Mówi się co prawda o "bezkolizyjnych trasach 4D" - gdzie tuż przed startem komputery służb kontroli wyznaczałyby bezkolizyjną trasę w czterech wymiarach i wysyłały do samolotu, a jego system nawigacyjny realizował to bardzo dokładnie i w ten sposób unikano by możliwości kolizji. Ale jeszcze wiele lat minie nim się doczekamy użycia tego w praktyce.
    Taaa...komendy głosowe GPSa:"Za 300 mil wznieś się o 200 stóp";"Nad CHO zakręć o 90 stopni" 8)


    Nikon D50,Nikkor 18-55 ED i 55-300 VR
    Maycom AR-108

    Pozdrawiam
    Daniel

  17. #17
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez bartolomic
    a jak nie, to bede sam szukal po necie
    wiesz, mam problemy ze znalezieniem czegos prostego. Mozesz sam poszukac na google naprzyklad pod haslem"autopilot vertical horizontal mode". Pewne rzeczy sie pokazuja. Ostatecznie istnieje ponad 100-stronicowy dokument na ten temat (omawiany tutaj na innym pod-forum) ktory dokladnie krok po kroku opisuje autpilot takiego 737. Jak przeszukasz to forum pod haslo "Metzinger" to znajdziesz link do tego dokumentu - sam go zamieszczalem.

  18. #18
    malin
    Goście

    Domyślnie

    Istnieją również procedury odlotu i przylotu z/do lotniska tzw. SID i STAR i o ile pilot stosuje się do nich i ze względu na ruch w pobliżu nie ma potrzeby ingerowania w kierunek i wysokość lotu kontrolerzy i piloci nie komunikują się ze sobą. Na drogach lotniczych istnieją punkty meldunkowe nad którymi przelatując pilot zgłasza kontrolerowi meldunek pozycyjny.

  19. #19

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Będzin / Wrocław

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez 6182
    psotter napisał/a:
    Mówi się co prawda o bezkolizyjnych trasach 4D - gdzie tuż przed startem komputery służb kontroli wyznaczałyby bezkolizyjną trasę w czterech wymiarach i wysyłały do samolotu, a jego system nawigacyjny realizował to bardzo dokładnie i w ten sposób unikano by możliwości kolizji. Ale jeszcze wiele lat minie nim się doczekamy użycia tego w praktyce.


    Taaa...komendy głosowe GPSa:"Za 300 mil wznieś się o 200 stóp";"Nad CHO zakręć o 90 stopni" 8)
    co to są te "bezkolizyjne trasy 4D"? tzn ta trasa "w czterech wymiarach"? to jakie to są cztery wymiary?

  20. #20
    Awatar psotter

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie


    Polecamy

    Szerokość, długość, wysokość i czas. Czyli nie tylko kreska w przestrzeni (trajektoria lotu), ale także dokładne czasy osiągania każdego punktu na tej trasie.

Strona 1 z 3 1 2 3 OstatniOstatni

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •