1. GPWS (Ground Proximity Warning System). To jedna z jego wielu funkcji.
2. To "komenda" do zmniejszenia obrotów silnika.
Witam,
1. Podczas lądowania, czy to Boeingiem, czy Airbusem, jakiś system zlicza wysokość podając komunikaty głosowe. Jak on się nazywa?
2. Na końcu podawany jest komunikat "Retard". Jak należy go rozumieć? Hamowanie? Ale "Retard" pojawia się, gdy jeszcze maszyna jest w powietrzu...
Pozdrawiam,
1. GPWS (Ground Proximity Warning System). To jedna z jego wielu funkcji.
2. To "komenda" do zmniejszenia obrotów silnika.
O ile wiem w Boeingu nigdy nie uslyszysz glosowej komendy "RETARD" z automatu, byc moze pilot to wypowiada.
Retard w arbuzach oznacza:
- podczas autolandu moment w którym załoga powinna ściągnąć przepustnicę do 'idle'
- podczas manualnego lądowania to przypomnienie, że przepustnice nie są jeszcze na idle lub w jego okolicach. W takim wypadku to pilot decyduje kiedy ściągnie przepustnice
W przypadku B nie ma żadnego odpowiedniego A retard.
zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
ostatnia aktualizacja 6.03.2011
Witam,
Dzięki za odpowiedzi.
A jak przetłumaczyć słowa pilota z 0:54 sek. stąd YouTube - KLM 737-900 cockpit view landing at Amsterdam Schiphol ?
Pozdrawiam
To raczej nie slowa pilota, to automat oglasza "minimums" czyli typowo jest to oznajmiana wysokosc 200 AGL - ILS CAT I (jesli ja mieli ustawiona na baro-wysokosciomierzu).
To nie słowa pilota to znowu GPWS. Jest to MINIMUMS- czyli wysokość decyzji.
EDIT spóźniłem się sry...
Na tej stronce masz fajnie opisany ten system
http://www.b737.org.uk/warningsystem...ural_Warnings_
A tutaj masz wypisane głosowe callout's:
Automatic rad-alt calls are a customer option on the 3-900 series. Calls can include any of the following:
2500 ("Twenty Five Hundred" or "Radio Altimeter").
1000
500
400
300
200
100
50
40
30
20
10
"Minimums" or "Minimums, Minimums"
"Plus Hundred" when 100ft above DH
"Approaching Minimums" when 80ft above DH
"Approaching Decision Height"
"Decision Height"
Customers can also request special heights, such as 60ft.
Trochę pokićkałeś. Jeżeli mieli mieć ustawione 200ft AGL to ustawili by to nie na baro, tylko radiowysokościomierzu.
Inna sprawa, że MINIMUMS na 737NG nie stwierdza tylko wysokości decyzji (decision height), ale może być to tak samo DA (decision altitude) czy MDA (minimalna wysokość zniżania). O ile mnie oczy nie mylą to w tym przypadku było to DA czyli w oparciu o baro.
zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
ostatnia aktualizacja 6.03.2011
Nic nie pokrecilem, po prostu uproscilem zeby nie komplikowac sprawy. Oczywiscie ze nie ustawia 200 AGL tylko wysokosc lotniska + 200 (DA). Pragne zauwazyc ze pelna scislosc odpowiedzi czasami nie ma sensu bo pytajacemu na tym nie zalezy. Ale gratuluje fenomenalnego wzroku jesli jakiekolwiek DA tam widzisz.
A dlaczego "oczywiście"? Możliwe były dwa warianty, albo nastawa DH na radiowysokościomierzu by wysokość była wyrażana bezwzględnie, albo nastawa DA na baro po to by mieć AMSL.
Wystarczy obserwować baro wysokościomierz żeby zobaczyć że wyraźnie przecinają ustawioną na nim linię, która w tym momencie zmienia kolor na bursztynowy lub odwrotnie - obserwować radiowysokościomierz by stwierdzić, że nie zmienia barwy/nie mruga w związku z czym nie było ustawionego DH tylko DA...
zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
ostatnia aktualizacja 6.03.2011
Bradzo proste. ILS Cat I to sprawa defaultowego ustawienia. Latwo z tego filmu zauwazyc ze pogoda byl dosc dobra, grubo powyzej ILS Cat I wiec szansa praktycznie zerowa ze mieli ustawione cokolwiek innego. Troche to dziwne ze takiemu ekspertowi jak tobie trzeba czasami tlumaczyc takie podstawy.
zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
ostatnia aktualizacja 6.03.2011
Zakładki