Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 28
  1. #1

    Dołączył
    Oct 2009

    Domyślnie Pedały w samolotach pasażerskich!!


    Polecamy

    Witam, może to pytanie jest bardzo proste, ale nie znam na nie odpowiedzi i bardzo mnie nurtuje ta sprawa, a pytanie brzmi: Do czego służą pedały w samolotach pasażerskich w kokpicie, którymi operują piloci, takie pedały podobne do tych w samochodach.

    Dziekuje za pomoc i pozdrawiam

  2. #2
    Awatar 6182

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Szczecin

    Domyślnie

    Do operowania sterem kierunku.


    Nikon D50,Nikkor 18-55 ED i 55-300 VR
    Maycom AR-108

    Pozdrawiam
    Daniel

  3. #3
    Skyfighter
    Goście

    Domyślnie

    Sterowanie sterem kierunku (statecznik pionowy).

  4. #4

    Dołączył
    Oct 2009

    Domyślnie

    dziekuje bardzo za pomoc

  5. #5

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    No i hamulce oraz sterowanie kółkiem przednim (w małym zakresie).

  6. #6
    Awatar PAWW

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPNL / LIPH

    Domyślnie

    a czy do sterowania kołem przednim nie służy przypadkowo tiller?

  7. #7

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    No, w dużo większym zakresie.

  8. #8
    Awatar tango fox

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    tzw pedały kiedyś nazwa: orczyk - zasada działania - naciskasz lewą nogą to prawy pedał idzie do góry i vice versa. no i w tym kierunku skręca samolot. Górna strefa pedała uruchamia hamulce podwozia głównego no a sterowanie na ziemi to tylko w samolotach z kółkiem ogonowym - koła przednie sterowane są zupełnie inną "kierownicą"
    lataj synku nisko i powoli... jak mówiła mama do młodego pilota

  9. #9
    Awatar tango fox

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Czasami też nogą trzeba trymować kierunek przy starcie lub lądowaniu zwłaszcza przy bocznym wietrze w- automacie robi to AP po dawnemu "GEORGE"
    lataj synku nisko i powoli... jak mówiła mama do młodego pilota

  10. #10
    CRC
    CRC jest nieaktywny
    Awatar CRC

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    urodzony na Rakowcu

    Domyślnie

    Pedałami oczywiście steruje się przednim kółkiem , tylko zakres jest stosunkowo mały do 7 stopni .Tak ze da się zjechać z pasa pod rekaw wykonując pare zakretów.

  11. #11
    Awatar PAWW

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPNL / LIPH

    Domyślnie

    ale trymowanie kierunku przy rozbiegu na ziemi wykonuje sie po przekroczeniu 80 knots już tillerem?

  12. #12

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    sterowanie na ziemi to tylko w samolotach z kółkiem ogonowym - koła przednie sterowane są zupełnie inną "kierownicą"
    To zbytnie uproszczenie. Weźmy takiego 737: pedały kontrolują skręt kółka przedniego w zakresie 7 stopni. [EDIT] O, AND 170 mnie ubiegł

  13. #13
    Awatar PAWW

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPNL / LIPH

    Domyślnie

    ale tylko na ziemi, czy po oderwaniu od ziemii następuje automatyczne przełaczenie na ster kierunku?

  14. #14

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Możliwość skręcania kółka przedniego za pomocą pedałów jest blokowana gdy samolot nie opiera się na przedniej goleni (w oryginale "nose gear strut extends", nie mam pomysłu na sensowne tłumaczenie), a po wciągnięciu do luku możliwość skręcania jest mechanicznie zablokowana, jeśli o to Ci chodzi w pytaniu.

  15. #15
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez PAWW Zobacz posta
    ale trymowanie kierunku przy rozbiegu na ziemi wykonuje sie po przekroczeniu 80 knots już tillerem?
    Nie trymuje się, bo trymowanie wiążę się stricte z trymerem. Sensowna efektywność steru kierunku jest odpowiednio niższa, przy zwykłym rozbiegu w zupełności wystarczy użycie tylko steru kierunku.
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  16. #16
    Awatar PAWW

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPNL / LIPH

    Domyślnie

    czyli podsumowując. Przy rozbiegu, najpierw można ewentualne odchylenia zlikwidować sterując pedałami, ale wtedy sterują one kółkiem przednim, a już po uniesieniu przy rozbiegu koła przedniego następuje automatyczne przełaczenie na sterowanie sterem kierunku i wtedy to właśnie rudderem niweluje się ewentualne odchylenia. Czy tak sprawa wyglada, na przykład na tym 737?

  17. #17

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Nie. "Na ziemi" pedały sterują sterem kierunku i skrętem w niewielkim zakresie, potem tylko sterem kierunku.

  18. #18
    Awatar PAWW

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPNL / LIPH

    Domyślnie

    a co, kiedy uniesiemy już koło przednie, a podwozie główne jest jeszcze na ziemi?

  19. #19
    Skyfighter
    Goście

    Domyślnie

    To już wtedy sterujemy statecznikiem pionowym.

  20. #20
    Awatar PAWW

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPNL / LIPH

    Domyślnie


    Polecamy

    To teraz już zrozumiałem. Czyli pełny zakres sterowania kołem przednim jest tillerem, a w mniejszym stopniu pedałami.

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •