Wszystko zależy od wagi. Do każdego samolotu są specjalne tabele z prędkościami startu przy odpowiedniej wadzę, warunkach atmosferycznych i ustawieniu klap.
edit :
Przykładowa tabelka dla B737-800
Wszystko zależy od wagi. Do każdego samolotu są specjalne tabele z prędkościami startu przy odpowiedniej wadzę, warunkach atmosferycznych i ustawieniu klap.
edit :
Przykładowa tabelka dla B737-800
Pozdrawiam G
Czy sa to predkosci wzgledem ziemi czy wzgledem powietrza?
Na powierzchni ziemi nie ma to większego znaczenia.
"Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."
Przemyślałem i odwołuję co napisałem.
"Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."
Względem powietrza, IAS.
Rozumiem, że niewyspany byłeś kiedy to pisałeś ?
Tylko w szczególnym przypadku nie ma większego znaczenia, gdy jest bezwietrznie. Wiatr ma duże znaczenie, w skrajnych przypadkach może uniemożliwić start samolotu.
Atco jeszcze śpi Cicho
Wypiłem jedną kawę zamiast dwóch. Wiedziałem, że nie ma co eksperymentować
"Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."
Tak owszem prędkości są podane w węzłach 1 IAS = 1,86km/hZamieszczone przez Piotr [trzykoty
Pozdrawiam G
Koledzy, prosze o powage!
:-)
W/g moich amatorskich przemyslen wyszlo mi ze V1 powinna byc wzgledem ziemi a Vr i V2 wzgledem powietrza.
Prosze o skorygowanie gdy bladze.
Nastepne pytanie, czy szybkosciomierz/predkosciomierz (speedometer) na pasie pokazuje dane z kolka czy z pitota?
Pilot nie ma przyrządu pilotażowego pozwalającego ocenić prędkość względem ziemi. Jedynie komputer pokładowy liczy GS, ale to jest przydatne podczas wykonywania trasy.
Wszystkie prędkości są prędkościami IAS, czyli wskazywanymi przez przyrządy bazujące na dajnikach ciśnienia.
"Pyta nie błądzi": jeżeli samolot stoi pod wiatr, to przyrządy pokładowe pokazują jakąś prędkość
Co tu napisać....
W teorii - tak. W praktyce, aby to było zauważalne, wiatr musiałby mieć prędkość co najmniej 20 kts.
Żartujecie ;-))) Przecież 1 IAS jest jednostką obliczeniową tzw. względną i równa się 1 Iwo Albo Sześć ;-)))))))
Ale na poważnie:
IAS to inaczej Indicated AirSpeed czyli prędkość jaką pokazują prędkościomierze podłączone bezpośrednio do dajnika ciśnienia dynamicznego i statycznego, bez żadnych poprawek i przeliczeń (taki prędkościomierz to ASI - ang. Air Speed Indicator). Jeśli dmuchniesz w rurkę Pitota to prędkościomierz pokaże odczyt. Od strony fizycznej prędkościomierz taki pokazuje różnicę między ciśnieniem statycznym (panującym wokół) a ciśnieniem dynamicznym (upraszczając - napływającym na samolot z kierunku lotu).
Wskaźniki prędkościomierzy są wyskalowane w różnych jednostkach, najczęściej w węzłach (kt), w milach statutowych na godzinę (mph) lub kilometrach na godzinę (km/h).
Najczęściej spotykana jednostka - węzeł (kt) to 1 mila morska na godzinę (1NM/h) czyli 1,852 km/h
Ostatnio edytowane przez martineho ; 27-07-2010 o 15:17 Powód: wstępne niezrozumienie żartu
Jeden węzeł to jeden węzeł - czyli mila morska na godzinę. "IAS" nie jest jednostką prędkości, bo ten skrót to prędkość przyrządowa. KIAS to po prostu "knots indicated air speed".
[EDIT] O, widzę że Martineho zdążył już wyjaśnić
Oczywiscie ze wystarczy, tak jak pisze Belfegor, jednostka predkosci jest wezel, a nie wezel TAS czy GS - bo te oznaczaja tylko rozny punkt odniesienia. Rownie dobrze moglbys powiedziec, ze predkosc samochodu moze byc wyrazana w km/h wzgledem jezdni albo km/h wzgledem innego samochodu.
No nie tak do końca! O predkości IAS można mówić w zasadzie w przypadku małych samolotów! W większych, w których prękościomierze biora dane z central aerodynamicznych, zaś obecnie w większości wyświetlane sa na EFISach mówimy o prędkości CAS - calibrated AS, prędkość przyrzadowa poprawiona - korygowana jest o bład przyrzadu.
I jeszcze jedno - dla pilota główne znaczenie maja w zasadzie prędkości wzgl. powietrza (IAS/CAS), bo reprezentuja siły działajace na samolot! Prędkość względem ziemi, GS potrzebna jest do nawigacji.
Pozdrawiam!
Piotr
Zakładki