Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 24
  1. #1
    Awatar Satfl

    Dołączył
    May 2009

    Domyślnie Prędkości startowe samolotów


    Polecamy

    Witam po długiej przerwie
    Mam takie pytanie jaką prędkość musi osiągnąć samolot, np 744, 738, A346 czy A388 aby oderwać się od ziemi? Będąc w samolocie trudno oszacować prędkość, na moje oko byłoby to ok. 200km/h, ale pewnie się mylę.

  2. #2
    Awatar b 737

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Staszów

    Domyślnie

    Wszystko zależy od wagi. Do każdego samolotu są specjalne tabele z prędkościami startu przy odpowiedniej wadzę, warunkach atmosferycznych i ustawieniu klap.

    edit :
    Przykładowa tabelka dla B737-800
    Pozdrawiam G

  3. #3
    Awatar Canon

    Dołączył
    May 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Przyjmijmy, że lecimy Ryanair na B737-800 z obłożeniem 80%, trasa ok. 2:15 h (przykładowo KTW-STN), na takim locie GPS wskazywał mi 270 km/h (+/- 20 km/h) przy oderwaniu przedniego podwozia.

  4. #4

    Dołączył
    Jun 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez b 737 Zobacz posta
    Wszystko zależy od wagi. Do każdego samolotu są specjalne tabele z prędkościami startu (...)
    Przykładowa tabelka dla B737-800
    Warto przypomnieć, że jednostką prędkości nie są tu km/h.

  5. #5
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie

    Czy sa to predkosci wzgledem ziemi czy wzgledem powietrza?

  6. #6
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Na powierzchni ziemi nie ma to większego znaczenia.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  7. #7
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Atco Zobacz posta
    Na powierzchni ziemi nie ma to większego znaczenia.
    Jakbys np mial startowac z tylnim wiatrem na limitujacym pasie to bys to jeszcze raz przemyslal

  8. #8
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Przemyślałem i odwołuję co napisałem.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  9. #9

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez sanfran Zobacz posta
    Czy sa to predkosci wzgledem ziemi czy wzgledem powietrza?
    Względem powietrza, IAS.
    Cytat Zamieszczone przez Atco Zobacz posta
    Na powierzchni ziemi nie ma to większego znaczenia.
    Rozumiem, że niewyspany byłeś kiedy to pisałeś ?
    Tylko w szczególnym przypadku nie ma większego znaczenia, gdy jest bezwietrznie. Wiatr ma duże znaczenie, w skrajnych przypadkach może uniemożliwić start samolotu.
    Cytat Zamieszczone przez thewho Zobacz posta
    Jakbys np mial startowac z tylnim wiatrem na limitujacym pasie to bys to jeszcze raz przemyslal
    Atco jeszcze śpi Cicho

  10. #10
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Wypiłem jedną kawę zamiast dwóch. Wiedziałem, że nie ma co eksperymentować
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  11. #11
    Awatar b 737

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Staszów

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Piotr [trzykoty
    ;478620]Warto przypomnieć, że jednostką prędkości nie są tu km/h.
    Tak owszem prędkości są podane w węzłach 1 IAS = 1,86km/h
    Pozdrawiam G

  12. #12
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie

    Koledzy, prosze o powage!
    :-)

    W/g moich amatorskich przemyslen wyszlo mi ze V1 powinna byc wzgledem ziemi a Vr i V2 wzgledem powietrza.
    Prosze o skorygowanie gdy bladze.

    Nastepne pytanie, czy szybkosciomierz/predkosciomierz (speedometer) na pasie pokazuje dane z kolka czy z pitota?

  13. #13

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Pilot nie ma przyrządu pilotażowego pozwalającego ocenić prędkość względem ziemi. Jedynie komputer pokładowy liczy GS, ale to jest przydatne podczas wykonywania trasy.

    Wszystkie prędkości są prędkościami IAS, czyli wskazywanymi przez przyrządy bazujące na dajnikach ciśnienia.

  14. #14

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    z Mielca rodem

    Domyślnie

    "Pyta nie błądzi": jeżeli samolot stoi pod wiatr, to przyrządy pokładowe pokazują jakąś prędkość
    Co tu napisać....

  15. #15

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    W teorii - tak. W praktyce, aby to było zauważalne, wiatr musiałby mieć prędkość co najmniej 20 kts.

  16. #16
    Awatar martineho

    Dołączył
    Jun 2010
    Mieszka w
    EPKK_OSKAR

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez b 737 Zobacz posta
    Tak owszem prędkości są podane w węzłach 1 IAS = 1,86km/h
    Żartujecie ;-))) Przecież 1 IAS jest jednostką obliczeniową tzw. względną i równa się 1 Iwo Albo Sześć ;-)))))))

    Ale na poważnie:

    IAS to inaczej Indicated AirSpeed czyli prędkość jaką pokazują prędkościomierze podłączone bezpośrednio do dajnika ciśnienia dynamicznego i statycznego, bez żadnych poprawek i przeliczeń (taki prędkościomierz to ASI - ang. Air Speed Indicator). Jeśli dmuchniesz w rurkę Pitota to prędkościomierz pokaże odczyt. Od strony fizycznej prędkościomierz taki pokazuje różnicę między ciśnieniem statycznym (panującym wokół) a ciśnieniem dynamicznym (upraszczając - napływającym na samolot z kierunku lotu).

    Wskaźniki prędkościomierzy są wyskalowane w różnych jednostkach, najczęściej w węzłach (kt), w milach statutowych na godzinę (mph) lub kilometrach na godzinę (km/h).

    Najczęściej spotykana jednostka - węzeł (kt) to 1 mila morska na godzinę (1NM/h) czyli 1,852 km/h
    Ostatnio edytowane przez martineho ; 27-07-2010 o 15:17 Powód: wstępne niezrozumienie żartu

  17. #17
    Awatar Pluxe

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    EGLL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez martineho Zobacz posta
    Nie ma takiej jednostki jak IAS ;-)))))))
    1 węzeł IAS to jak najbardziej jest jednostka, bo samo stwierdzenie 1 węzeł nie zawsze wystarcza. Bo może być jeszcze 1 węzeł TAS, 1 węzeł GS i chyba jest jeszcze coś takiego jak KIAS (choć nie wiem co to jest).
    Pozdrawiam, Pluxe

  18. #18

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Jeden węzeł to jeden węzeł - czyli mila morska na godzinę. "IAS" nie jest jednostką prędkości, bo ten skrót to prędkość przyrządowa. KIAS to po prostu "knots indicated air speed".
    [EDIT] O, widzę że Martineho zdążył już wyjaśnić

  19. #19

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Pluxe Zobacz posta
    1 węzeł IAS to jak najbardziej jest jednostka, bo samo stwierdzenie 1 węzeł nie zawsze wystarcza. Bo może być jeszcze 1 węzeł TAS, 1 węzeł GS i chyba jest jeszcze coś takiego jak KIAS (choć nie wiem co to jest).
    Oczywiscie ze wystarczy, tak jak pisze Belfegor, jednostka predkosci jest wezel, a nie wezel TAS czy GS - bo te oznaczaja tylko rozny punkt odniesienia. Rownie dobrze moglbys powiedziec, ze predkosc samochodu moze byc wyrazana w km/h wzgledem jezdni albo km/h wzgledem innego samochodu.

  20. #20
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez aaben Zobacz posta
    Wszystkie prędkości są prędkościami IAS, czyli wskazywanymi przez przyrządy bazujące na dajnikach ciśnienia.
    No nie tak do końca! O predkości IAS można mówić w zasadzie w przypadku małych samolotów! W większych, w których prękościomierze biora dane z central aerodynamicznych, zaś obecnie w większości wyświetlane sa na EFISach mówimy o prędkości CAS - calibrated AS, prędkość przyrzadowa poprawiona - korygowana jest o bład przyrzadu.
    I jeszcze jedno - dla pilota główne znaczenie maja w zasadzie prędkości wzgl. powietrza (IAS/CAS), bo reprezentuja siły działajace na samolot! Prędkość względem ziemi, GS potrzebna jest do nawigacji.
    Pozdrawiam!
    Piotr

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •