Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 32
Like Tree5Likes

Wątek: Ladowanie na trawie

  1. #1

    Dołączył
    Jul 2010
    Mieszka w
    Swilcza/ EPRZ

    Domyślnie Ladowanie na trawie


    Polecamy

    Od jakiegos czasu nurtuje mnie ten temat- czy samoloty klasy Boeing 737/Airbus A320 itp. dalyby rade wyladowac na trawie w razie potrzeby? Mam na mysli nie tyle jakas polane z "krzaczakami" ale np. ladnie skoszona trawe zaraz przed plyta betonowa lotniska (czyli np. jakby samolot za nisko schodzil i tam przyziemil). Jest gdzies na youtube film ze rosyjski IL tak ladowal testowo (troche kurzu, lekko zaryl, ale dal rade). A mnie zastanawie czy to odosobniony przypadek czy faktycznie da sie to zrobic- co by sie dzialo wtedy z podwoziem, czy od razu by sie "wykrzaczylo"-tak weszlo w ziemie, ze samolot momentalnie straci predkosc, nastapi wielkie przeciazenie, czy jednak kola w miare potocza sie po tej trawie? I pytanie z tym zwiazane- czy w razie sytuacji awaryjnej lepiej by bylo ladowac na takim podlozu "z" czy "bez" wysunietego podwozia?

  2. #2
    ModTeam
    Awatar Quantas

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Pyrlandia

    Domyślnie

    Wylądować można wszędzie. jak pokazują przykłady na trawie, w lesie, na wodzie. Wszystko zależy od okoliczności. Przykłady pokazują że takie lądowania mogą zakończyć się przynajmniej częściowym powodzeniem. Jednak samolot raczej będzie zniszczony, a na pewno uszkodzony.



  3. #3
    Awatar PAWW

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPNL / LIPH

    Domyślnie

    fakt jest faktem, że najlepiej lądować na betonie/asfalcie i podwozia są do takich nawierzchni przystosowane, ale gdy nie ma wyjścia, to trzeba wylądować nawet i na wodzie, czy trawie. Podobno podwozie B737 nadaje się do startów z pasów trawiastych, natomiast o lądowaniu dokumentacja już milczy.

  4. #4

    Dołączył
    Jul 2010
    Mieszka w
    Swilcza/ EPRZ

    Domyślnie

    Wlasnie, i zastanawiam sie dlaczego nigdzie nie mozna znalezc takiej dokumentacji. A czy ktos wie czy byly takie prawdziwe przypadki, ze samolot tego typu tak wyladowal?, tzn. powiedzmy ze z niewielkimi uszkodzeniami, ale jednak mozna by to zaliczyc do ladowania, a nie do "crash landing"?
    PS.A skad ta informacja, ze start mozna by wykonac z pasa trawiastego, bo jakbys mial pierwotne zrodlo chetnie bym sobie poczytal (?)
    Ostatnio edytowane przez grindavik ; 30-07-2010 o 19:29 Powód: 1 samogloska

  5. #5
    Awatar radek9556

    Dołączył
    Dec 2009
    Mieszka w
    Okolice Nowego Sącza

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez grindavik Zobacz posta
    Jest gdzies na youtube film ze rosyjski IL tak ladowal testowo (troche kurzu, lekko zaryl, ale dal rade).
    Oto ten filmik:
    http://www.youtube.com/watch?v=Lkl3jGxCKUI

  6. #6

    Dołączył
    Dec 2008
    Mieszka w
    górach

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez PAWW Zobacz posta
    Podobno podwozie B737 nadaje się do startów z pasów trawiastych, natomiast o lądowaniu dokumentacja już milczy.
    737 Gravel Kit - Airline Pilot Central Forums

    Alaska Airlines na kilka starych B737-200Combi (PAX+CARGO) przystosowanych do latania na lotniska z pasami szutrowymi. Modyfikacja nazywa się to "gravel kit", chodzi głownie o osłony przedniego podwozia i silników, żeby nie zassały kamyczków. Te samoloty latają regularnie i rutynowo do mniejszych miejsc na Alasce.

    Oczywiście pasy szutrowe to nie to samo co miękka trawa, ale tutaj jest napisane, że tak zmodyfikowane B737 latały też z pasów trawiastych:

    http://www.b737.org.uk/unpavedstripkit.htm

  7. #7

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez radek9556 Zobacz posta

    Ale to było jego ostatnie lądowanie?

  8. #8

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    [']

    Przeciez tam na filmie wszystko jest, temat tez setki razy juz tu omawiany.

  9. #9

    Dołączył
    Jul 2010
    Mieszka w
    Swilcza/ EPRZ

    Domyślnie

    Behemot, przeslij linki do chociaz paru z tych "setek" razy omawianych, bo ja jestem tego nadal ciekaw i mam niedosyt.
    dzieki

  10. #10

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Nikt nie ma takiej dokumentacji bo trawa trawie nie rowna. Wszystko tak naprawde zalezy od twardosci podloza. Na jakiejs syberyjskiej permafrost, zmarzlinie ktora potrafi byc twarda i plaska jak stol pewnie wyladuje bez problemu i uszkodzen. O ile wiem to kazdy producent lotniczy oblicza nacisk (cisnienie) kol na grunt i stad mozna pewnie z jakis tabel zobaczyc jaka jest minimalna potrzebna twardosc gruntu do bezpiecznego ladowania (inzynieria ladowa zajmuje sie tego typu problemami jak twardosc gruntu). Jak producent liczy sie z mozliwoscia uzywania samolotu z lotnisk trawiastych - wyposaza go w wieksza ilosc kol podwozia (np. C-130, C-5, itp) i wtedy od razu wiesz ze samolot na taka ewentualnosc zostal zaprojektowany. Pamietam ze byla tu kiedys omawiana sprawa twardosci pasow - bo nawet pas 'utwardzany' moze nie byc dostatecznie twardy dla danego smolotu odpowiednio zaladowanego, o ile pamietam byl to raport Boeinga co do twardosci pasow na Okeciu, byly tam wszystkie liczby, moze jak poszukasz to znajdziesz, bylo to lata temu.

  11. #11
    Awatar Adik_s

    Dołączył
    Jun 2007
    Mieszka w
    EPBK

    Domyślnie

    O ile wiem to kazdy producent lotniczy oblicza nacisk (cisnienie) kol na grunt i stad mozna pewnie z jakis tabel zobaczyc jaka jest minimalna potrzebna twardosc gruntu do bezpiecznego ladowania (inzynieria ladowa zajmuje sie tego typu problemami jak twardosc gruntu).
    Ha, pamietam, ze na ustnym egzaminie z "lotnisk" mialem pytanie (ktore mnie zagielo): "maksymalny dopuszczalny nacisk na nawierzchnie trawiasta". Na pewno pamietam, ze bylo to 250kg, ale czy na 1cm2 czy na golen... Ech 9 lat temu to bylo...
    (na 90% wydaje mi sie ze na 1cm2)

    --
    Sent from my GT-I5700 using Tapatalk
    pozdrawiam,
    Adam

  12. #12
    Awatar damian1982

    Dołączył
    Jul 2009
    Mieszka w
    SKAVI

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Adik_s Zobacz posta
    (na 90% wydaje mi sie ze na 1cm2)
    Raczej na 1cm2

  13. #13
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    250kg na 1cm2 to chyba 2500 ton na 1m2. Chyba troche duzo jak na trawe...

  14. #14
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Tak troche historycznie.
    Fabryczny Boeing 737 rzeczywiscie wyladowal i pozniej wystartowal z trawiastego lotniska 21.IX.1972 (a wiec pare dni temu byla rocznica). Samolot by wyposazony w specjalne nisko-cisnieniowe opony, oczywiscie mozna sobie dospiewac ze nie byl to zbyt zaladowany samolot. Lotnisko sie nazywa Hope Regional Airpark (Kanada) i do tej pory wspominaja ta wizyte. Byl to wybitnie techniczny lot ktorego celem bylo zebranie pewnych danych. Pilotem byl Lew Wallick - doswiadczalny pilot Boeinga.

    Pare zdjec z tego wydarzenia jest tutaj:

    Hope Flight Fest

    Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 23-09-2010 o 23:21

  15. #15
    Awatar Kazor

    Dołączył
    Sep 2008
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    A jeśli chodzi o nacisk na podłoże to wie ktoś może jakie jest ciśnienie powietrza w oponach na przykład w takim 737 ?

  16. #16
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Kazor Zobacz posta
    jakie jest ciśnienie powietrza w oponach na przykład w takim 737 ?
    Nie powietrza tylko azotu. Cisnienia sa rzedu 150-300 PSI (funty na cal kwadratowy) a wiec okolo 5-8 razy wieksze niz w samochodach.

  17. #17
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez grindavik Zobacz posta
    Behemot, przeslij linki do chociaz paru z tych "setek" razy omawianych, bo ja jestem tego nadal ciekaw i mam niedosyt.
    dzieki
    Na przykład tutaj:
    IL-62 (Kennung DDR-SEG) 23.10.1989
    W temacie o Iłach też nie raz się przewijało. Do tego w filmie też jest to powiedziane (nie raz).

    Samolot poleciał w swój ostatni lot do muzeum, wylądował na trawie i już tam został. Podobnie jak 747SP SAA który wylądował w Rand na pasie o szerokości 15m (szerszy o jeden wózek podwozia od całego podwozia samolotu) i długości 1700m.
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  18. #18

    Dołączył
    Jul 2010
    Mieszka w
    Swilcza/ EPRZ

    Domyślnie

    Akurat mam ciekawy swiezutki przypadek Windjeta w Palermo z 24 wrzesnia. Wyladowal przed betonem i jak mozna by powiedziec "troche urwal", i powiem wam, ze wlasnie tak w skutkach wyobrazalem sobie tego typu ladowania. Co myslicie o tym przypadku?

    Accident: Windjet A319 at Palermo on Sep 24th 2010, touched down short of runway

  19. #19

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    z Polski

    Domyślnie

    Nie trzeba szukać daleko, w Katowicach max 3 lata temu samolot lądował przed pasem.

  20. #20

    Dołączył
    Jul 2010
    Mieszka w
    Swilcza/ EPRZ

    Domyślnie


    Polecamy

    Masz na mysli tego z naszymi zolnierzami powracajacymi z misji co kosil lampy podejscia?

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •