Pokaż wyniki od 1 do 19 z 19
  1. #1
    Awatar TrustMeIAmADoctor

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    Crabapple Cove

    Domyślnie Wibracje podczas przelotu w chmurach


    Polecamy

    Witam,

    W zasadzie tytuł tematu jest pytaniem, brakuje mu tylko znaku "?". Zwróciłem na to uwagę jakiś czas temu. Podczas ostatnich kilku przelotów przez chmury wibracje samolotu występowały. Nie jest to więc bzdura. Tylko dlaczego one powstają?

    Pozdrawiam,

  2. #2
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Lekka turbulencja od chmur...
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  3. #3
    Photo Screener
    Awatar Canon

    Dołączył
    May 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    A zwróć uwagę na skrzydło przy tych wibracjach. Być może wysuwane są spojlery, które konieczne są, by ograniczyć prędkość przy zniżaniu.

  4. #4

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Dlaczego miałyby być konieczne?

  5. #5
    Photo Screener
    Awatar Canon

    Dołączył
    May 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Nie mówię, że zawsze, ale przecież są w wielu rejonach ograniczenia prędkości lotu do 250 kts poniżej FL100 albo po prostu ATC poprosi o zredukowanie prędkości do danej wartości. I wtedy w ruch idą spojlery.

  6. #6

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    ale przecież są w wielu rejonach ograniczenia prędkości lotu do 250 kts poniżej FL100
    To akurat można uwzględnić podczas planowania zniżania.
    po prostu ATC poprosi o zredukowanie prędkości do danej wartości. I wtedy w ruch idą spojlery.
    Też niekoniecznie, prędkość spokojnie można zmniejszyć bez posiłkowania się spoilerami ani hamulcami. Owszem, podczas lotu przeważnie są używane zwłaszcza gdy trzeba i zwalniać, i się zniżać, ale pisanie o konieczności to przeinaczenie - wszak wszystko zależy od prędkości do zredukowania i położenia względem zaplanowanej ścieżki zniżania

  7. #7
    Photo Screener
    Awatar Canon

    Dołączył
    May 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Nie czepiaj się słówek, proszę. Nie napisałem w pierwszym swoim poście tutaj, ani, że w niektórych przypadkach, ani że zawsze, więc mogłeś jedynie dopowiedzieć i na tym zakończyć. Po prostu są sytuacje, że są one koniecznie. A planowanie zniżania może nie wyjść ze względu na ruch czy inne sytuacje losowe, np. pogoda.

  8. #8

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Nie pisz nieprawdy, to nie będzie korekt - "konieczne" jest jednoznacznym określeniem, w tym przypadku błędnym.

  9. #9

    Dołączył
    Mar 2008

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez PZl Belfegor Zobacz posta
    wszak wszystko zależy od prędkości do zredukowania i położenia względem zaplanowanej ścieżki zniżania
    Wszak wszystko zależy od tego co zadecyduje pilot i jak na to zareaguje. Więc jednak Twoja recepta również nie jest pewna na 100 %.

  10. #10
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Binko Zobacz posta
    Wszak wszystko zależy od tego co zadecyduje pilot i jak na to zareaguje. Więc jednak Twoja recepta również nie jest pewna na 100 %.
    Ale właśnie zadecyduje na podstawie czynników wymienionych przez PZL Belfegora, a nie dlatego że dzisiaj mamy np. niedzielę...
    Jak nie trzeba to się spojlerów nie wywala właśnie ze względu na komfort paxów.
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  11. #11

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Mam wrażenie, że do nieporozumienia doszło na gruncie semantycznym. Są sytuacje w których spoilery są przydatne czy nawet wymagane, ale nie są jak napisałeś "konieczne (...) by ograniczyć prędkość przy zniżaniu" - to stwierdzenie wskazuje, iż powierzchnie te są niezbędne by możliwa była redukcja prędkości przy zniżaniu, co jak wyżej omówiliśmy prawdą nie jest (albo jak wolisz - nie zawsze jest)
    Cytat Zamieszczone przez Binko
    Wszak wszystko zależy od tego co zadecyduje pilot i jak na to zareaguje. Więc jednak Twoja recepta również nie jest pewna na 100 %.
    Pilot swojej decyzji jak wskazał Wegi nie podejmuje irracjonalnie - możne by rzec że "wszystko zależy od wszystkiego" - w omawianej tu dość ogólnej sytuacji można się dalej rozdrabniać i analizować, jaka mogła być pogoda, jak dokładnie wyglądała instrukcja kontrolera, jak rysowała się sytuacja ruchowa i tak dalej, jednak nadal bezpośrednimi czynnikami warunkującymi pozostaną położenie i prędkość.

  12. #12

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Przeciez on nawet nie pisal, ze przy znizaniu...

  13. #13
    Awatar pitterek

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Sosnowiec, Poland

    Domyślnie

    jako, że utrata orientacji w chmurach mogła mieć miejsce, koledzy założyli, że się zniżali :-) Tym samym łatwiej było wytłumaczyć fakt delikatnych turbulencji spojlerami. Bo sam przelot przez chmury i ruchy powietrza wewnątrz chmury są zjawiskiem niewidocznym, więc na pierwszy rzut oka to najprostsze wytłumaczenie nie pasowało.
    Pitterek

  14. #14
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Niewidoczne nie znaczy nieodczuwalne, prawda? A jako wibracje rozumiem, że po prostu lekko zatrzęsło.
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  15. #15
    Awatar michastrain

    Dołączył
    Jan 2010
    Mieszka w
    Suwałki / Warszawa

    Domyślnie

    A takie wibracje nie są wywołane gęstością powietrza? Zawsze tak to sobie tłumaczyłem, że chmura bardziej hamuje samolot, a jak jest w niej dziura, to jest swobodniejsze opadanie i przez to występuje lekkie szarpanie.

  16. #16
    Awatar TrustMeIAmADoctor

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    Crabapple Cove

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez wegi Zobacz posta
    Niewidoczne nie znaczy nieodczuwalne, prawda? A jako wibracje rozumiem, że po prostu lekko zatrzęsło.
    lekko zatrzęsło. Czasem krócej, czasem dłużej. Zdarzało się to zarówno podczas zniżania, jak i przejścia przez chmury po starcie.

  17. #17

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    CTR warszawa
    Wpisów
    108

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Raphal Zobacz posta
    lekko zatrzęsło. Czasem krócej, czasem dłużej. Zdarzało się to zarówno podczas zniżania, jak i przejścia przez chmury po starcie.
    I wszystko jasne, ruch mas powietrza jest w chmurach bardziej intensywny i dlatego mogło trochę trząść.

  18. #18
    Awatar SimOn!

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    EPGD

    Domyślnie

    Domyślam się, że mowa o "trzęsieniu" w chmurach konwekcyjnych. Tu jak sama nazwa wskazuje są ruchy pionowe powietrza (nie "mas powietrza" - bo to określenie jest stosowane w skali makro) ot i cała tajemnica dlaczego może potrząść.
    Up up and away !!!
    Pozdrawiam,

    SimOn!



  19. #19

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    CTR warszawa
    Wpisów
    108

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez SimOn! Zobacz posta
    (nie "mas powietrza"
    Fakt "zaKreciłem" trochę

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •