Pokaż wyniki od 1 do 19 z 19
  1. #1
    Awatar Speagle

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPWA/EPBC

    Domyślnie Częstotliwość TOWER i APPROACH


    Polecamy

    Jak w temacie. Nie bardzo rozumiem do czego służy tower, a do czego approach. Czy ktoś mógłby mi to wyjaśnić w możliwie najprostszy sposób?
    Z góry dzięki

  2. #2
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    W najprostszy: TWR zajmuje się samolotami w pobliżu lotniska i na ziemi. APP natomiast zajmuje się zniżaniem samolotów ustawia je na prostej do lądowania a po starcie kieruje nimi zanim osiągną poziom przelotowy.
    Oczywiście obie te służby w pierwszym rzędzie zapobiegają zderzeniom samolotów.
    Na niektórych lotniskach (w uproszczeniu!) nie ma oddzielnej częstotliwości APP, więc wszystko powyższe robi TWR.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  3. #3
    Awatar Leonidas

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Chorzów

    Domyślnie

    Jak już tak rozróżniamy to na ziemi po zjechaniu z pasa samolot kontaktuje się z GROUND.

  4. #4
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    O ile jest.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  5. #5
    Awatar Speagle

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPWA/EPBC

    Domyślnie

    Dziękuję bardzo.

  6. #6
    Awatar marcin_epkk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    TWR wydaje zgody na start / lądowanie / wjechanie na pas / przejazd (i samochodów i samolotów) po pasie, drogach kolowania, no i także wydaje polecenia przepędzenia ptaków, saren i takich tam

  7. #7

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    EPBY/BZG

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez marcin_EPKK
    TWR wydaje zgody na start / lądowanie / wjechanie na pas / przejazd (i samochodów i samolotów) po pasie, drogach kolowania, no i także wydaje polecenia przepędzenia ptaków, saren i takich tam
    Na pewno nie na częstotliwości wieży.

  8. #8
    Awatar Pawel.Guraj

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez marcin_EPKK
    TWR wydaje zgody na start / lądowanie / wjechanie na pas / przejazd (i samochodów i samolotów) po pasie, drogach kolowania, no i także wydaje polecenia przepędzenia ptaków, saren i takich tam
    Żartujesz....
    Częstotliwość TWR zdecydowanie ogranicza się do komunikacji z samolotami.

    Trochę głupio, żeby piloci musieli wysłuchiwac polecen dla samochodów poruszających
    się po lotnisku...

    pzdr,
    paw.

  9. #9
    Awatar marcin_epkk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Chodziło mi o sam TWR, nie o częstotliwość TWRa.

  10. #10

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    EPBY/BZG

    Domyślnie

    A temat jest o częstotliwości TWR i APP.

  11. #11
    Awatar radian

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Coddy
    Żartujesz....
    Częstotliwość TWR zdecydowanie ogranicza się do komunikacji z samolotami.

    Trochę głupio, żeby piloci musieli wysłuchiwac polecen dla samochodów poruszających
    się po lotnisku...
    Niby tak, ale zalecenia ostatnio są takie, żeby wszystko, co znajduje się na drodze startowej było na jednej częstotliwości i w dodatku tylko po angielsku. Czyli i samoloty, i samochody, i leśniczy z dubeltówką Ale - z tego, co mi wiadomo - nigdzie w Polsce tak nie jest. Na liveatc.net też jakoś nie słychać, by się do tych zaleceń dostosowano.

    Jeśli kogoś interesuje ten temat, to polecam wygooglać "runway incursion", albo na stronach eurocontroli znaleźć European Runway Incursion Prevention Plan (czy jakoś tak podobnie - gdzieś w dziale "runway safety") - tam trochę o tym jest, m.in. o tym, że dotychczasowe radiostacje samochodowe w prosty sposób można dostosować do częstotliwości lotniczych niejako przekazując ich sygnał poprzez stację-bazę na określoną częstotliwość.

  12. #12

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Gdansk!!!

    Domyślnie

    Z approach kontaktujesz sie jak lecisz do lotniska co ma przestrzen C albo B. Jesli lecisz VFR to kilka NM zanim wlecisz w ich przestrzen na danej wysokosci, zeby zdazyc dostac pozwolenie i squawk, Jesli lecisz IFR to centrum daje ci czestotliwosc i mowia Ci kiedy masz sie z nimi skontaktowac. Dopiero jak cie Approach "ustawi" to przekazuja cie dalej do Tower, a pozniej Ground.
    Jesli lecisz do lotniska co ma klase Bravo kontaktujesz sie bezposrednio z tower.

  13. #13
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    W Polsce jest klasa C i G.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  14. #14

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Gdansk!!!

    Domyślnie

    No tak ale tak w teorii no to z ta delta i bravo bylo by cos w stylu mojego opisu

  15. #15

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Gdansk!!!

    Domyślnie

    Jesli lecisz do lotniska co ma klase Bravo kontaktujesz sie bezposrednio z tower*

    *poprawka... mialem na mysli D

  16. #16
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez pilotmichu
    Z approach kontaktujesz sie jak lecisz do lotniska co ma przestrzen C albo B. Jesli lecisz VFR to kilka NM zanim wlecisz w ich przestrzen na danej wysokosci, zeby zdazyc dostac pozwolenie i squawk, Jesli lecisz IFR to centrum daje ci czestotliwosc i mowia Ci kiedy masz sie z nimi skontaktowac. Dopiero jak cie Approach "ustawi" to przekazuja cie dalej do Tower, a pozniej Ground.
    Jesli lecisz do lotniska co ma klase Bravo kontaktujesz sie bezposrednio z tower.
    Trochę mieszasz kolego.
    To o czym piszesz dotyczy generalnie Ameryki (USA, Kanada, pewnie Maksyk). W Europie (i w większości krajów w których latałem) rozróżnia się KATEGORIE przestrzeni powietrznej (A, B, C itd) od ich przeznaczenia czyli RODZAJU można powiedzieć - CTR, TWA, Airway. Najprościej - kategoria przestrzeni mówi na jakiego rodzaju usługę może liczyć pilot - czy to jest pełna kontrola, separacja pomiędzy wszystkimi użytkownikami, w jakich warunkach można wykonywać loty - VFR, IFR itd. Są jak najbardziej zalecenia ICAO jakiego RODZAJU powinna być przestrzeń w CTR, w TMA, w drogach lotniczych. W AIP krajów, na mapach, są informacje jakiej kategorii przestrzeń występuje w danym kraju - nie każdy kraj ma przestrzeń podzieloną na wszyskie litery od A do G. I dlatego poza Ameryką mowi się, że wlatujesz w CTR czy TMA - NIE spotkałem się, aby ktoś mówił, że wlatuje w przestrzeń A czy C. Amerykanie zmieniając podział przestrzeni powietrznej kilkanaście lat temu trochę "przekombinowali" (BTW: dostosowując się do zaleceń ICAO) i znane dotąd skróty po prostu zastąpili oznaczeniami literowymi - odtąd w Ameryce dawny CTR czy TMA mogą mieć tylko jedno oznaczenie literowe, bo mogą być przestrzenią TYLKO JEDNEJ kategorii (zresztą tam CTR czy TMA miało chyba jakieś inne skróty, ale nie pamiętam, bo nie latałem tam wtedy)
    Pozdrawiam!
    Piotr

  17. #17

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Gdansk!!!

    Domyślnie

    hmmm... wydawalo mi sie (slyszalem) ze zasady jesli chodzi o przestrzen powietrzna sa wszedzie jednakowe....

  18. #18
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    No to najwyraźniej się myliłeś., ale człowiek uczy się przez całe życie.
    ICAO zaleca ograniczanie liczby klas, docelowo do dwóch. W Polsce przyjęto C i G (kilka lat temu były A, B i C), w związku z czym nie bardzo da się wprowadzić klasę D w miejscach w których by sięprzydała, a szkoda.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  19. #19
    Awatar radian

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie


    Polecamy

    Atco, ale nadal "w mocy" pozostaje jeden AIC zatytułowany "wprowadzenie klasy D przestrzeni w CTR i TMA", który zakładał wprowadzenie klasy D chyba do połowy 2006r. w CTRach i niezatłoczonych TMA.
    Tyle że koncepcja chyba, niestety, zmarła śmiercią naturalną...

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •