Strona 1 z 3 1 2 3 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 44
Like Tree4Likes

Wątek: Uruchomienie samolotu pasażerskigo

  1. #1

    Dołączył
    Jun 2010
    Mieszka w
    Rozdziele, Małopolskie

    Domyślnie Uruchomienie samolotu pasażerskigo


    Polecamy

    Sory za banalność pytania, ale zawsze ciekawiło mnie jak uruchamia się silniki samolotu pasażerskiego, całą elektrykę itd.

  2. #2

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Jak? Naciskajac wiele guzikow, przestawiajac pare przelacznikow ... wedlug listy.

  3. #3

    Dołączył
    Jul 2008

    Domyślnie

    Dla każdego samolotu przygotowane są inne procedury. W internecie dostępne są instrukcje, opisy poszczególnych procedur. Wystarczy poszukać i znać angielski, bądź wykorzystać translator.

  4. #4

    Dołączył
    Jun 2010
    Mieszka w
    Rozdziele, Małopolskie

    Domyślnie

    ok, dzięki. Myślałem że jest jedna konkretna reguła. Jeszcze raz dzięki za info.

  5. #5
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Szczegoly moga sie lekko roznic ale zasady sa bardzo podobne dla wszystkich: jak samolot jest kompletnie 'zimny' to zaczynasz od wlaczenia baterii - uzyskujesz pewna elektrycznosc, potem wlaczasz APU (maly turbinowy silnik) i masz juz zdecydowanie wiecej pradu i pneumatyki, poczym mozesz zaczac rozruch silnikow jeden za drugim.
    Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 05-09-2010 o 21:17

  6. #6
    Skyfighter
    Goście

    Domyślnie

    Oczywiście według check listy. Płatne samoloty do FSa (np. ERJ170 od Wilco) mają takie check listy zbliżone to tych prawdziwych. Więc jeżeli taką znajdziesz na internecie to zobaczysz jak taka lista wygląda.

  7. #7
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Generalnie normalne checklisty to tylko element sprawdzający, wszystko robi się z pamięci, a dopiero potem czyta*.
    *mogą być od tego drobne wyjątki
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  8. #8
    Awatar PAWW

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPNL / LIPH

    Domyślnie

    No właśnie. Checklisty chronią przed niewłaściwą konfiguracją, czy pominięciem czegoś ważnego. Mozna powiedzieć, że to takie krytyczne minimum, które trzeba sprawdzić. Mam wrażenie, śledząc przez lata incydenty lotnicze, że od kiedy wprowadzono checklisty, zmalały liczby wypadków typu błąd pilota.

  9. #9

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez PAWW Zobacz posta
    Mam wrażenie, śledząc przez lata incydenty lotnicze, że od kiedy wprowadzono checklisty, zmalały liczby wypadków typu błąd pilota.
    a to dopiero ciekawostka!!
    Od kiedy sledzisz? Trzeba by sie cofnac ponad 70 lat wstecz aby znalezc okres w lotnictwie kiedy checklisty nie byl powszechnie uzywane. Rozumiem wiec ze sledzisz incydenty lotnicze juz z jakies 90 lat ...

  10. #10
    Awatar PAWW

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPNL / LIPH

    Domyślnie

    Taki stary to nie jestem, bez przesady Ale uważnie czytam o tym w necie

  11. #11

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Bez urazy, ale pojęcia nie masz.

  12. #12
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie

    Czy kolejność uruchamiania silników jest opisana w instrukcji, czy jest dowolność w tej sprawie? Np. AllOver w swoim blogu pisze, że jako pierwszy uruchamia silnik "prawy" - nr 2.
    A jaka jest kolejność w maszynach czterosilnikowych?

  13. #13

    Dołączył
    Jun 2017

    Domyślnie

    Z tego, co wyczytałem, kolejność a raczej "strona" zależy bardziej od operacji lotniskowych (czego może być więcej po prawej/lewej stronie). Wiem też, że czasem linie lotnicze ustalają procedury w zależności od typu.

    Techniczna ciekawostka: ponieważ APU w 744 jest wystarczająco silne, można startować po dwa silniki (np 1-2, 3-4 lub odwrotnie)

  14. #14
    Awatar tomekkf18

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez sanfran Zobacz posta
    Czy kolejność uruchamiania silników jest opisana w instrukcji, czy jest dowolność w tej sprawie? Np. AllOver w swoim blogu pisze, że jako pierwszy uruchamia silnik "prawy" - nr 2.
    A jaka jest kolejność w maszynach czterosilnikowych?
    Z tego co pamiętam: 2, 1, 4, 3
    Tomek Szymański



  15. #15

    Dołączył
    Mar 2010
    Mieszka w
    San Diego, California, United States

    Domyślnie

    Mam nadzieje, że to kogoś zainteresuje.

    Procedura "odpalenia" silników w Boeing 737-800 ze stanu tzw. "Cold'n'Dark" wygląda następująco:
    Pominę całą komunikację z ATC i Ground Staff.

    1. Włączamy baterię + standby power na overhead panel ( woltaż powinien oscylować w granicach 26-28)
    2. Test systemów pożarniczych, włączamy Strobe and Steady i Anti-Collision Lights
    3. Włączamy APU , Cabin Utility i Pax Seat Power [temperatura APU najpierw podskoczy do ok. 800 stopni, później ustabilizuje się na 400 stopniach(dwa ostatnie jeżeli samolot jest w nie wyposażony)]
    4. Uzbrajamy Emergency Exit Lights
    5. Test świateł w kabinie
    6. Włączamy Bleed Air z APU, Packs (Lewy i prawy), Isolation Valve na Auto
    7. Wprowadzamy dane do komputera FMC, następnie do MCP
    8. Yaw Damper On
    9. Fuel Pumps On
    10. Seatbelt Light On
    11. Window Heat Test. Gdy test jest poprawny włączamy
    12. Probe Heat On
    13. Elec and Hyd Pumps On
    14. Zamykamy Packs
    15. Na Overhead panel przestawiamy zapłon na prawy, używamy pokrętła od prawego silnika, ustawiamy na Ground
    16. Na EEC włączamy stronę Engine
    17. Ze względu na to, że w wersji -800 jest automatyczna procedura uruchomienia silników, nie musimy czekać na 25% N2. Dźwignię z paliwem możemy dać od razu po uruchomieniu zapłonu
    18. Ta sama czynność dla silnika nr. 1
    19. Włączamy światła RWY Turnoff Lights i Taxi Lights
    20. Włączamy generatory prądu z silników
    21. Gdy APU zostanie odizolowane, wyłączamy je.
    22. Włączamy Bleed Air z turbin, APU Bleed na Off, Recirc Fans na ON

    No i to by było na tyle. Jeżeli będą jakieś pytania chętnie odpowiem.
    Pozdrawiam
    777Sebek likes this.

  16. #16
    Awatar QmP3L

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPRG / EPRZ

    Domyślnie

    W któreś starej instrukcji (B-25 chyba) było takie zdanie, że dobry pilot zawsze włącza najpierw prawy silnik
    http://qmp3l.deviantart.com/ - zapraszam do galerii
    (\__/) This is Bunny. Copy Bunny into
    (O.o ) your signature to help him
    (> < ) on his way to world domination!!!

  17. #17
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez j0ys71ck Zobacz posta
    Mam nadzieje, że to kogoś zainteresuje.

    Procedura "odpalenia" silników w Boeing 737-800 ze stanu tzw. "Cold'n'Dark" wygląda następująco:
    Pominę całą komunikację z ATC i Ground Staff.

    1. Włączamy baterię + standby power na overhead panel ( woltaż powinien oscylować w granicach 26-28)
    2. Test systemów pożarniczych, włączamy Strobe and Steady i Anti-Collision Lights
    3. Włączamy APU , Cabin Utility i Pax Seat Power [temperatura APU najpierw podskoczy do ok. 800 stopni, później ustabilizuje się na 400 stopniach(dwa ostatnie jeżeli samolot jest w nie wyposażony)]
    4. Uzbrajamy Emergency Exit Lights
    5. Test świateł w kabinie
    6. Włączamy Bleed Air z APU, Packs (Lewy i prawy), Isolation Valve na Auto
    7. Wprowadzamy dane do komputera FMC, następnie do MCP
    8. Yaw Damper On
    9. Fuel Pumps On
    10. Seatbelt Light On
    11. Window Heat Test. Gdy test jest poprawny włączamy
    12. Probe Heat On
    13. Elec and Hyd Pumps On
    14. Zamykamy Packs
    15. Na Overhead panel przestawiamy zapłon na prawy, używamy pokrętła od prawego silnika, ustawiamy na Ground
    16. Na EEC włączamy stronę Engine
    17. Ze względu na to, że w wersji -800 jest automatyczna procedura uruchomienia silników, nie musimy czekać na 25% N2. Dźwignię z paliwem możemy dać od razu po uruchomieniu zapłonu
    18. Ta sama czynność dla silnika nr. 1
    19. Włączamy światła RWY Turnoff Lights i Taxi Lights
    20. Włączamy generatory prądu z silników
    21. Gdy APU zostanie odizolowane, wyłączamy je.
    22. Włączamy Bleed Air z turbin, APU Bleed na Off, Recirc Fans na ON

    No i to by było na tyle. Jeżeli będą jakieś pytania chętnie odpowiem.
    Pozdrawiam
    Coś świta, ale nie do końca, więc radzę nie traktować tego jako 100% opis (np. nie ma czegoś takiego w NG jak automatyczny rozruch, wszelkie ogrzewania czujników włącza się po uruchomieniu silników itd.).
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  18. #18
    PiotrekR
    Goście

    Domyślnie

    Zgadzam się z wegim. Podgrzewów nie włącza się tak wcześnie aby nie poparzyć obsługi naziemnej. Sprawa ze światłami też wygląda zupełnie inaczej - przykładowo stroby włącza się dopiero zajmując pas etc. Ja tu generalnie widzę flight simulatora ponieważ w realu standby power (przynajmniej w centralu) było cały czas włączone ... a wiem, że w FS na PMDG nie

    Pozdrawiam

  19. #19
    Awatar AllOver

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    AllOver :)
    Wpisów
    263

    Domyślnie

    Tak szybko czytajac powyzsza liste... bzdury... Ogolnie to jak napisal wyzej Saturn V zaczynamy od "zimnego" samolotu. Po wlaczeniu elektryki potwierdzamy ze dzwignie sa na swoim miejscu. Szykujemy kokpit. Potem szykujemy wszystkie sprawy "lotne" - FMC i ustawienia odlotu. Po za pierwszymi czynnosciami wszystko z pamiesi a potem chceck lista. Znow wszystko z pamoecu i nastepna chcecklist przed uruchomieniem. No i na -800 trzeba czekac do 25% N2...
    AllOver

  20. #20
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie


    Polecamy

    AllOver, a dlaczego uruchamiasz zawsze silnik nr 2 jako pierwszy? Akurat "przepadłem" czytajac twojego bloga.
    Czy podobnie uruchamiales rowńiez inne samoloty rozpoczynajc od silnika prawego, i czy zawsze w dwusilnikowych maszynach prawy jest nr drugim (chodzi o silnik, bo z pilotami to wiadomo, prawy przewaznie jest drugim)

Strona 1 z 3 1 2 3 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •