Pokaż wyniki od 1 do 11 z 11
  1. #1

    Dołączył
    Sep 2010

    Domyślnie Hamowanie samolotu odrzutowego podczas dobiegu (ladowanie)


    Polecamy

    Czesc. Prowadze warsztaty dotyczace rozwiazywania problemow procesowych i wymyslilem sobie ciekawy przyklad akademickiego cwiczenia polegajacego na tym ze samolot laduje i z powodu nieodpowiedniego hamowania przez pilota wypada poza koniec pasa startowego - pilot doziemia maszyne i hamuje manualnie (zalozenia czysto teoretyczne!!!). Jestem nowym uzytkownikiem forum i probowalem znalezc odpowiedz na moje pytanie ale nie udalo mi sie. Chcac stwotzyc model matematyczny takiej sytuacji musze stworzyc zmienne ktorymi moglby sobie ten pilot regulowac. Wiem ze w rzeczywistosci mamy do czynienia z hamulcem spojlerem, rewersem i podwozia (przepraszam za moj brak profesjonalizmu lotnieczego jezeli popelnilem blad).
    Prosze Was o wsparcie i ewentualne poprawienie mnie w kwestji nazewnictwa i dokladne wytlumaczenie czym i jak moze pilot regulowac w czasie takiego hamowania.

    Pozdrawiam i z gory dziekuje za pomoc

  2. #2
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Przede wszystkim hamulce nożne. Im bardziej pedały są naciśnięte, tym większa siła hamowania. Bardziej rozbudowane samoloty mają układy antiskid (odpowiednik samochodowego ABSu), który uniemożliwia blokowanie się kół i autobrake (automatyczna aplikacja hamulców na określony, wcześniej wybrany poziom).
    Następne w kolejności są reversy, które powodują zmianę przepływu powietrza i tym samym także hamują. Zakres ich pracy można regulować (im większy revers, tym większa sila hamowania). W porównaniu jednak do hamulców stanowią niewielką składową całej siły zatrzymania. Ich rola i składowa zwiększa się w przypadku zanieczyszczonego pasa (stojąca woda, śnieg, lód itp.)
    Spojlery zaburzają przepływ powietrza na górnej części skrzydła, dzięki czemu wzrasta opór, a spada siła nośna. Powoduje to dociśnięcie samolotu do podłoża i tym samym poprawia skuteczność hamulców...
    pzdr, D.
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  3. #3

    Dołączył
    Sep 2010

    Domyślnie

    WEGI: THX
    czy jest jeszcze cos co moze pelnic role hamulcow oprocz tych trzech "rzeczy" ( pedaly/rewers/spojler)?

  4. #4
    KZ
    KZ jest nieaktywny
    Awatar KZ

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Ambush Country

    Domyślnie

    Są samoloty odrzutowe które mając hamulec aerodynamiczny na kadłubie, spadochron, hamują odpowiednim ustawienie tylnego usterzenia albo canardami...
    KZ

  5. #5
    Awatar PAWW

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPNL / LIPH

    Domyślnie

    A wypuszczenie klap. Czy przy dobiegu mozna wypuścić klapy do maksymalnego poziomu (jeśli nie są na max) i czy to wpłynie jakoś znacznie na wytracanie prędkości?

  6. #6

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Nie.

  7. #7

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    CTR warszawa
    Wpisów
    108

    Domyślnie

    A masz czas na wypuszczanie klap do maxymalnego położenia, coś mam wrażenie że nie masz świadomości jak szybko dzieją się wszystkie czynności w czasie lądowania, gdyby było inaczej nie potrzebne by były czeck listy, sprobój zrobić kanapkę z niepokrojoną szynką, szczypiorkiem, majonezem i serem żółtym zapieczoną w mikrofali w 2 minuty to zrozumiesz

  8. #8

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Niepokrojona szynka nie mieści się na kanapce.

  9. #9
    Awatar Pluxe

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    EGLL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez aaben Zobacz posta
    Niepokrojona szynka nie mieści się na kanapce.
    Sorry za OT, ale to mnie rozwaliło.
    Tekst roku
    Pozdrawiam, Pluxe

  10. #10
    Awatar PAWW

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPNL / LIPH

    Domyślnie

    No jeden hamuje rewersem, a drugi wypuszcza klapy A tak na poważnie to w przypadku awarii hamulców, czy rewersów wszystkie czynności są wtedy mile widziane, aby wychamować, zwłaszcza na krótkim pasie.

  11. #11

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie


    Polecamy

    Tak coby bardziej na temat, to jakiekolwiek gmeranie po kokpicie w trakcie dobiegu jest niewskazane, a tym bardziej w jego początkowej fazie. W dużych samolotach klapy działają stosunkowo wolno i nic nie dają, bo są przecież spojlery. W małych samolotach ze stałym podwoziem rzaaaadko praktykuje się chowanie klap na krótkich, mokrych drogach startowych, aby zwiększyć skuteczność hamowania hamulcami. Nie spotkałem się z wypuszczaniem, jeżeli już się chce, to należy to robić w powietrzu. Wypuszczenie klap zaraz po przyziemieniu czym może skutkować? Oderwaniem się? Kangurem? Niczym przyjemnym na pewno.

    Natomiast chowanie klap w małym samolocie z chowanym podwoziem może skutkować omyłkowym schowaniem podwozia.

    Cytat Zamieszczone przez PAWW Zobacz posta
    No jeden hamuje rewersem, a drugi wypuszcza klapy A tak na poważnie to w przypadku awarii hamulców, czy rewersów wszystkie czynności są wtedy mile widziane, aby wychamować, zwłaszcza na krótkim pasie.
    I nie należy do nich wypuszczanie klap na dobiegu.
    Ostatnio edytowane przez Staford ; 29-09-2010 o 18:53 Powód: Scalone dwa posty.


Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •