Strona 1 z 7 1 2 3 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 129
  1. #1
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie Czy samolot potrafi sam wylądować na autopilocie?


    Polecamy

    Amerykańskie filmy o lotnictwie z lat 70 powielały pewien schemat: piloci zjedli rybę i zasłabli, a na ziemię sprowadza samolt bohaterska stewadesa w zaawansowej ciąży.

    Wyczytałem gdzieś, że samoloty Concord posiadały automatykę pozwalającą na samodzielne lądowanie (na wypadek braku ciężarnej stewardesy)

    Czy obecne samoloty posiadają takie automatyczne systemy, czy raczej jest to bajka? Jak daleko automatyka działa, czy do punktu decyzyjnego, czy również pozwoli zahamować samolot po przyziemieniu? I czy wszystko odbywa się bez udziału pilota?

  2. #2
    Awatar clmisiu

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Kraków, Gorce

    Domyślnie

    Samoloty pasażerskie obecnie mają możliwość autolądowania (ang. autoland). Wymagany jest pas z ILS CAT III. Co do momentu wyłączenia autopilota to nie jestem pewny, ale CHYBA musisz ręcznie podnieść dziób. Na pewno hamowanie po przyziemieniu odbywa się ręcznie (odwracanie ciągu, hamulce i spoilery).

  3. #3
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Kiedys lecac w kokpicie z Krakowa do Warszawy zaloga pokazala mi w pelni automatyczne ladowanie. Samolot 737-400 nie certyfikowany do autolandu no i pas w warszwie ma tylko CAT II - oczywiscie kapitan nad wszystkim czuwal i pogoda byla dobra.Ladowanie bylo perfekcyjne. W tak wiec w razie emergency jest to jak najbardziej mozliwe. Zreszta na RTL'u zrobili kiedys taki test i wpakowali "zwyklego" czlowieka do symulatora lufthansy i przez radio mowili co ma robic. Oczywiscie bezpiecznie sprowadzil samolot na ziemie

  4. #4
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez thewho
    Kiedys lecac w kokpicie z Krakowa do Warszawy zaloga pokazala mi w pelni automatyczne ladowanie. Samolot 737-400 nie certyfikowany do autolandu no i pas w warszwie ma tylko CAT II - oczywiscie kapitan nad wszystkim czuwal i pogoda byla dobra.Ladowanie bylo perfekcyjne. W tak wiec w razie emergency jest to jak najbardziej mozliwe. Zreszta na RTL'u zrobili kiedys taki test i wpakowali "zwyklego" czlowieka do symulatora lufthansy i przez radio mowili co ma robic. Oczywiscie bezpiecznie sprowadzil samolot na ziemie
    Gdzieś ja kurde już ten post widziałem
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  5. #5
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez wegi
    Gdzieś ja kurde już ten post widziałem
    Moze w poprzednim zyciu
    A pytanie to ja juz tez widze ktorys raz

  6. #6
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Temat juz byl tu juz prany do znudzenia.

    Tak samo jak "gdzie jest hamulec w samolocie" - powraca co 3 miesiace.

  7. #7
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez thewho
    A pytanie to ja juz tez widze ktorys raz
    Przepraszam za namolność. Przejrzałem całe FPP i nie znalazłem. Może się skasowało automatycznie?

  8. #8
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    Temat wraca jak bumerang co jakiś czas - odpowiadałem na podobny na starym forum.
    Ale - po kolei
    Cytat Zamieszczone przez thewho
    Samolot 737-400 nie certyfikowany do autolandu no i pas w warszwie ma tylko CAT II
    Bzdura - 737 JEST jak njbardziej certyfikowany do autolandu!
    Hamowanie JEST automatyczne - hamulce + spojlery! Juź pisałem, ale przypomnę - rewers NIE jest konieczny do certyfikacji, traktowany jest jako bonus; jako jedyny włącza się go ręcznie
    Kategoria ILSa nie ma tutaj znaczenia - treningowo Autoland MOŻNA wykonać w ILSie cat.I przy spełnieniu pewnych warunków - najogólniej chodzi o nadzór pilotów nad samolotem.
    A tak w ogóle to lądowanie automatyczne jest KONIECZNE do lądowania w ILSie ćat.IIIa i wyższej, do drugiej nie jest niezbędny.
    Pozdrawiam!
    Piotr

  9. #9

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    waw

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez bedrzich
    A tak w ogóle to lądowanie automatyczne jest KONIECZNE do lądowania w ILSie ćat.IIIa i wyższej, do drugiej nie jest niezbędny.
    czyli stewardesa w zaawansowanej ciąży (rodząca właśnie bliźniaki) wyląduje automatycznie jak lotnisko ma ILS3.0a a samolot opcje auto lądowania tak?

    Pytanie kto będzie odbierał dzieci? 8)

  10. #10
    Awatar clmisiu

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Kraków, Gorce

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez blom
    czyli stewardesa w zaawansowanej ciąży (rodząca właśnie bliźniaki) wyląduje automatycznie jak lotnisko ma ILS3.0a a samolot opcje auto lądowania tak?
    Problem w tym, że trzeba umieć włączyć autolądowanie

  11. #11
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie

    Od tego jest niezastąpiona obsługa naziemna

  12. #12

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez clmisiu
    Problem w tym, że trzeba umieć włączyć autolądowanie
    A moze ktos napisze jak to wyglada w 738 i a320?

  13. #13
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez bedrzich
    Bzdura - 737 JEST jak njbardziej certyfikowany do autolandu!
    Oczywiscie, ze jest.
    Zle sie wyrazilem - chodzilo mi w kazdym badz razie o ten konkretny na ktorym lecielismy. Sprawy papierkowe + drobne usterki itd - w kazdym badz razie w danym momencie samolot ten nie mogl zrobic "legalnego" autolandu - przynajmniej podaje to co mowila zaloga. Nie bede wnikal w szczegoly bo pewnie jest mnostwo rzeczy ktore samolot musi spelnic.
    Na tym przykladzie chcialem tylko pokazac, ze w sytuacji ktora zalozyli koledzy (awaryjna) nie trzeba wcale pasa z ILS cat III i certyfikowanej zalogii zeby to zrobic.

  14. #14
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Bardzo skrótowo, mówiąc o samym autolandzie a nie o procedurach CATII i wyżej:
    Dla a320:
    *ustawiasz częstotliwości ils'a, inbound final crs, autobreak (low lub med, max się do lądowania racze nie używa), uzbrajasz spojlery
    *aktywujesz mod appr
    *masz włączone obydwa AP (1+2)
    *przeprowadzasz 'normalne' podejście
    *samolot sam flaruje od wysokości ok ~45 ft, kiedy słyszysz call 'retard', przepustnice cofasz na idle
    * po touchdown włączasz reversy, sprawdzasz czy ma miejsce decelerating

    Trzeba natomiast zaznaczyć, że wykonywanie podejść CATII czy CATIII związane jest ze sporym napięciem. Nie jest tak, jak niektórzy sobie wyobrażają, że samolot sam wyląduje, a piloci siędzą i piją kawę.
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  15. #15
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie Re: Czy samolot potrafi sam wylądować na autopilocie?

    Cytat Zamieszczone przez sanfran
    I czy wszystko odbywa się bez udziału pilota?
    Jak zrozumiesz ze powyzsze pytanie tak naprawde nie ma sensu to w tym momencie zrozumiesz na czym polega auto-ladowanie 8)

  16. #16

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    waw

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez wegi
    Trzeba natomiast zaznaczyć, że wykonywanie podejść CATII czy CATIII związane jest ze sporym napięciem. Nie jest tak, jak niektórzy sobie wyobrażają, że samolot sam wyląduje, a piloci siędzą i piją kawę.
    nasza wspomniana stewka jest zajęta rodzeniem - wiec nie przejdzie (bliźniaki przejdą czyli któryś z pilotów musi być "świadomy"

  17. #17
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez wegi
    Bardzo skrótowo, mówiąc o samym autolandzie a nie o procedurach CATII i wyżej:
    Dla a320:
    *ustawiasz częstotliwości ils'a, inbound final crs, autobreak (low lub med, max się do lądowania racze nie używa), uzbrajasz spojlery
    Nie trzeba, bo w NORMALNYM locie (sprawny samolot) wszystko to ustawiane jest przez FMGC (oprócz spojlerów oczywistaľ
    Cytat Zamieszczone przez wegi
    *masz włączone obydwa AP (1+2)
    Nieprawda - do Autolandu jak najbardziej wystarcza jeden AP
    Cytat Zamieszczone przez wegi
    *przeprowadzasz 'normalne' podejście
    ???
    Jak dla mnie to każde podejście jest normalne
    Pozdrawiam!
    Piotr

  18. #18
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Poziom autobreak'a wybierasz ręcznie... Mówiąc o wklepaniu freq. ils'a i crs miałem na myśli wybranie odpowiedniego pasa w mcdu, co zaskutkuje automatycznym ustawieniem freq i crs - mimo to warto jednak te wartości sprawdzić z aktualną mapą...
    Apropo AP - źle się wyraziłem, autoland jak najbardziej można wykonać na jednym, natomiast zaleca się przy podejściu CATIII używanie 1+2. Teraz możesz potwierdzić?
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  19. #19

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPSC

    Domyślnie

    bedrzich lata na co dzień na A330, chyba jako jedyny Polak, więc raczej ma na bieżąco (na żywo) do czynienia z takimi szczegółami.

    P.S. http://psmietana.blox.pl/html - świetny blog! Arabskie ATC: "Wchodzić, jak Bóg da, do FL220"

  20. #20
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez wegi
    natomiast zaleca się przy podejściu CATIII używanie 1+2. Teraz możesz potwierdzić?
    Do cat.IIIa wystarczy jeden, do IIIb to już trzeba dwóch.
    Pozdrawiam!
    Piotr

Strona 1 z 7 1 2 3 ... OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •